1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Vláda SR v septembri 2012 v rámci konsolidácie verejných financií schválila novelu zákona o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, ktorú následne v novembri 2012 schválila i NR SR. Vláda navrhla viacero zásadných zmien do našej daňovej legislativy, napr. zavedenie progresívneho zdaňovania príjmov fyzických osôb, zvýšenie sadzby dane pre právnické osoby, zavedenie osobitnej sadzby dane pre vybraných ústavných činiteľov, zmeny v uplatňovaní paušálnych výdavkov, obmedzenie možnosti uplatnenia daňového bonusu a tiež zásadné zmeny v nezdaniteľnej časti základu dane na manželku /manžela/.
Napriek tomu, že vláda a osobitne jej predseda neraz sľubovali verejnosti, že vláda nebude konsolidovať verejné financie na úkor nízkopríjmových resp. chudobných domácností, opak je pravdou. Napríklad výrazným obmedzením uplatnenia nezdaniteľnej časti základu dane na manželku, ktorá žije s daňovníkom v spoločnej domácnosti a stará sa o nezaopatrené deti, znížila v tomto roku takýmto rodinám príjem /a zvýšila daň z príjmu / o cca 60 € mesačne.
Predkladaný návrh novely zákona o dani z príjmov reaguje na túto nepriaznivú sociálnu situáciu časti rodín s deťmi, ktorých rodičia aktívni a sami sa usilujú vlastnou prácou zlepšiť svoju príjmovú situáciu.
Poslanci navrhujú vypustiť príslušné ustanovenie z § 11, a zrušiť dnes platné obmedzenie daňovej úľavy na manželku /manžela/.
Návrh čiastočne odstraňuje znevýhodnenie najmä rodičov viacdetných rodín, ktorých životná úroveň je spravidla nižšia aj v čase starostlivosti o nezaopatrené deti a je nižšia aj v starobe, v čase poberania dôchodkových dávok.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
Prijatie novely uvedeného zákona bude mať dopad na štátny rozpočet i na verejné financie /VF/. Ak by dopad na VF bol rovnaký, ako predpokladala vláda SR úsporu pri zavedení obmedzenia nezdanitelného minima na manželku minulý rok, odhadujeme dopad cca 5 mil. €.
II.Osobitná časť
Čl. I
V § 11 sa navrhuje vypustiť odsek 4. Ostatné odseky sa následne prečísluju.
K čl. II:
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1.januára 2014.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani
v judikatúre Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie:
bezpredmetné