Dôvodová správa
Všeobecná časť
Zákon 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v otázke merania nápravových tlakov a rozmerov ustanovil Policajný zbor SR ako jediný orgán v súčinnosti, s ktorým je možné vykonávať meranie nápravových tlakov a rozmerov na všetkých pozemných komunikáciách v SR. V súčasnom období ale dochádza vzhľadom na častú prepravu nákladov nerešpektujúcich ustanovenia o maximálnych povolených hmotnostiach vozidiel, súprav vozidiel či nápravových tlakov, k poškodzovaniu ciest a komunikácií v správe samosprávnych krajov a obcí a miest. Tento stav je možný aj preto, že vzhľadom na veľkú vyťaženosť príslušníkov PZ SR nie je možné vždy v požadovanom čase a na potrebnom mieste zabezpečiť súčinnosť príslušníkov PZ SR pri meraní nápravových tlakov. Stáva sa tak často aj preto, že prepravca doslova čaká, kým príslušník PZ SR neodíde preč, a potom naloží náklad a s týmto nákladom odíde. Treba si pritom uvedomiť, že to často práve samosprávne kraje či obce a mestá, ktoré zabezpečujú údržbu komunikácií a na ich pleciach spočívajú náklady na rekonštrukciu a opravy ciest poškodených práve vďaka preprave ťažkých, limity prekračujúcich nákladov. Z tohto hľadiska považujeme preto za správne, aby takéto kontroly mohli prebiehať v súčinnosti s obecnou políciou, ktorá ako orgán samosprávy záujem, ale rovnako tak povinnosť, zabezpečovať ochranu majetku samosprávy.
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na verejné financie, z dôvodu vyššieho výberu správnych poplatkov a menšieho znehodnotenia komunikácií.
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny dopad na životné prostredie.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi, právom Európskych spoločenstiev, Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
Čl. I
1.navrhuje sa rozčleniť orgány súčinné pri meraní nápravových tlakov a rozmeru podľa správcov komunikácií. Štátnej polícii sa ponecháva súčinnosť v plnom rozsahu ako doteraz, umožňuje sa však súčinnosť obecnej polícii pri kontrolách na cestách 2. a 3. triedy a miestnych komunikáciách.
2.v novom odseku 2 je uvedený spoločný text v doterajšom znení.
Čl. II
Upravuje sa znenie zákona o obecnej polícii v oblasti oprávnení obecnej polície.
Čl. III
Stanovuje sa účinnosť zákona dňom 1. januára 2014.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon), v neskoršom znení a zmene a doplnení zákona SNR 564/1991 Zb. o obecnej polícii v neskoršom znení
Termín začatia a ukončenia PPK: Bezpredmetné.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Viliam Novotný.
2.Názov návrhu právneho predpisu:
návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon), v neskoršom znení a zmene a doplnení zákona SNR 564/1991 Zb. o obecnej polícii v neskoršom znení
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskej únie,
b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného zákona je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4, 5 a 6 doložky zlučiteľnosti.