rozhodnú uskutočniť individuálny poslanecký prieskum, ktorý možno považovať za imanentnú súčasť výkonu ich funkcie, sa neraz stretávajú s neochotou verejných funkcionárov práve z dôvodu chýbajúcej zákonnej legitimácie poslanca na takýto individuálny poslanecký prieskum, ktorý podlieha schváleniu výborom NR SR.Právo vykonávať poslanecký prieskum upravuje na úrovni miestnej samosprávy aj § 25 ods. 4 písm. c) a d) zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Je logické, aby sa obdobné oprávnenie priznalo aj poslancom NR SR.
Na základe uvedeného sa navrhuje, aby poslanec mohol vykonávať poslanecký prieskum, a to vo všetkých orgánoch verejnej správy. Ustanovuje sa, aby poslanec doručil informáciu o vykonaní poslaneckého mandátu príslušnému orgánu verejnej správy najneskôr 24 hodín pred vykonaním poslaneckého prieskumu. Za účelom ochrany osobnosti a ochrany osobných údajov sa poslanec zaväzuje zachovávať mlčanlivosť o týchto skutočnostiach, a to aj po skončení svojej funkcie. Informáciu o vykonaní poslaneckého prieskumu predkladá poslanec výboru, ktorý ju schvaľuje uznesením.
K Čl. II
V nadväznosti na Čl. I body 1 a 2 tohto návrhu zákona, ktorým sa právo poslanca požadovať od členov vlády, ako aj od vedúcich ostatných ústredných orgánov štátnej správy a od vedúcich ostatných štátnych orgánov informácie, vysvetlenia a podklady potrebné pre výkon poslaneckej funkcie v súčasnosti priznané v § 12 písm. h) a ch) zákona o poslancoch a právo zúčastňovať sa na prieskumoch organizovaných orgánmi Slovenskej národnej rady, ak sú na to poverení podľa § 12 písm. j) zákona o poslancoch zakotvujú do rokovacieho poriadku v podobe práva vyžadovať správy a práva na poslanecký prieskum, nie je dôvod ponechávať zákonu o poslancoch atribúty platnosti a účinnosti.
Zákon o poslancoch bol prijatý v roku 1989, t.j. v čase, od ktorého Slovenská republika prešla zložitým politickým, hospodárskym, ekonomickým, ale i právnym vývojom. Do nášho právneho poriadku sa zákon o poslancoch dostal na základe recepcie práva pri vzniku samostatnej Slovenskej republiky. V dôsledku toho zostali v platnosti ustanovenia, ktorých aplikácia nie je možná a navyše nie je ani v súlade s demokratickými princípmi právneho štátu tak, ako ich deklaruje Ústava Slovenskej republiky v článku 1. Zákon o poslancoch používa terminológiu ako národný výbor, Slovenská národná rada, doplňovacie voľby, poslanci Federálneho zhromaždenia, Slovenská socialistická republika či Národný front, obsahuje princíp imperatívneho mandátu (§7), atď.
Podľa článku 152 Ústavy Slovenskej republiky zostávajú ústavné zákony, zákony a ostatné všeobecne záväzné právne predpisy v Slovenskej republike v platnosti, ak neodporujú Ústave Slovenskej republiky. V odbornej verejnosti bol v minulosti prezentovaný názor, že zákon o poslancoch bol ako celok zrušený prijatím Ústavy SR práve