1
Príloha č. 6
PRÁCA V EÚ A NOVELIZÁCIA EURÓPSKEJ LEGISLATÍVY
Legislatíva EÚ v roku 2012
Legislatívny proces v odvetví poľnohospodárstva a potravinárstva v roku 2012 ovplyvňovala pripravovaná reforma SPP. Návrhy nariadení EK o jednotnej spoločnej organizácii trhov, financovaní SPP a rozvoja vidieka stanovili nové ciele, ktoré by sa mali dosiahnuť implementáciou opatrení na podporu trvale udržateľnej poľnohospodárskej produkcie, produkcie kvalitných, bezpečných a cenovo dostupných potravín prostredníctvom výskumu, zavádzaním ekologických postupov a inovácií, redukciou potravinárskeho odpadu, ale súčasne pri udržaní konkurencieschopnosti európskych farmárov na svetovom trhu, ochrane životného prostredia, zachovaní biodiverzity, zmierňovaní dopadov klimatických zmien a rozvoji vidieckych oblastí. Väčšina členských štátov (ďalej ČŠ) v diskusiách o podobe SPP zastávala názor, že je potrebné zriadiť krízový fond, ktorý by sa používal na riešenie deformácií v odvetví poľnohospodárstva pri výskyte výnimočných okolností. Podporovala aj zavedenie opatrení na posilnenie organizácií výrobcov s cieľom vyváženia ich vyjednávacej sily v potravinovom reťazci. V mnohých diskusiách boli vyjadrené nejasnosti pri vymedzení pojmu aktívny poľnohospodár, boli spochybnené prínosy ekologických opatrení (trvalé trávne plochy, diverzifikácia plodín, oblasti ekologického záujmu) a boli vyjadrené obavy zo zvýšenej administratívnej záťaže farmárov (rozšírenie požiadaviek na hodnotenie a monitorovanie programu rozvoja vidieka). Ekologické opatrenia by mali byť v súlade so špecifickými objektívnymi okolnosťami, ich uplatňovanie a kontrola by mali byť jednoduché s primeranými nákladmi bez zbytočnej administrácie a prostredníctvom nich by sa mala vytvárať rovnaká úroveň pridaných výhod vo všetkých ČŠ. Rozsah ekologických opatrení by mal zahŕňať aj agro-environmentálne postupy v rámci 2. piliera, národných alebo regionálnych environmentálnych certifikačných systémov. Osobitná pozornosť by sa mala venovať prepojeniu ekologizácie v prvom pilieri (priamych platieb) s agro-environmentálnymi a klimatickými opatreniami v druhom pilieri. Väčšina ČŠ požadovala viac pružnosti v otázke oblastí ekologického záujmu a stanovenie minimálnej hraničnej hodnoty podľa rozlohy poľnohospodárskeho podniku a s prihliadnutím na plochy, ktoré patria pod agro-environmentálne systémy v rámci 2. piliera. EK odporučila vynakladať aspoň 25 % celkového príspevku Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka na zmiernenie a adaptáciu na klimatické zmeny a obhospodarovanie pôdy. Niektoré ČŠ boli proti stanoveniu minimálnej hranice, niektoré naopak požadovali stanoviť minimálnu hranicu ako záväznú povinnosť a niektoré štáty žiadali zvýšiť minimálnu hranicu na 50 %.
Veľký časový priestor sa venoval otázkam jednotnej úrovne priamych platieb a stanoveniu limitu pre veľké poľnohospodárske podniky. Širokú podporu ČŠ získal návrh, aby
2
sa nevyžadovala kontrola podielu priamych platieb na celkovom príjme poľnohospodára. Mnoho ČŠ vyjadrilo názor, že systém priamych platieb založený na historických úrovniach je zastaraný a do roku 2019 by sa mal dosiahnuť nezvratný pokrok smerom k vnútornej konvergencii (zbližovaniu) platieb.
Väčšina ČŠ sa zhodla v názore, že je potrebné zvýšiť podporu mladým poľnohospodárom, pretože v súčasnosti len 6 % zo všetkých farmárov je mladších ako 35 rokov, čo vedie k obavám o budúcnosť poľnohospodárskej výroby. Uprednostňovali však dobrovoľný režim s možnosťou stanovenia dodatočných podmienok na vnútroštátnej úrovni, ktorý umožní rozhodnúť o jeho využití a prispôsobení potrebám danej krajiny.
Návrh režimu opatrení pre drobných poľnohospodárov považovali ČŠ za zjednodušený, ale väčšina uprednostňovala, aby bol dobrovoľný. Niektorým ČŠ sa nepozdávala myšlienka, aby boli drobní poľnohospodári úplne oslobodení od plnenia ekologických ustanovení. Pre poľnohospodárov hospodáriacich v oblastiach s prírodnými prekážkami by ČŠ súhlasili na dobrovoľnej báze s možnosťou zvýšenej podpory a možno so zosúladením s predpismi o rozvoji vidieka. Niektoré ČŠ zdôrazňovali význam dobrovoľnej viazanej podpory pre určité odvetvia alebo určité regióny, ktoré sa ocitnú v hospodárskych, sociálnych alebo environmentálnych ťažkostiach.
Legislatíva v odvetví poľnohospodárstva sa v roku 2012 rozšírila celkovo o viac ako 950 nariadení Európskeho parlamentu a Rady a Komisie (EÚ), ďalej o celkovo 218 rozhodnutí Komisie EÚ, výboru EHP, Rady a Spoločných výborov a nečlenských štátov, 19 smerníc Komisie a Európskeho parlamentu a Rady, 78 nariadení Komisie týkajúcich sa zápisu do Registra chránených označení pôvodu a chránených zemepisných označení. Celkovo 149 nariadení a smerníc sa zaoberalo problematikou povolení rôznych kŕmnych doplnkových látok, rastlinných prípravkov, farmakologicky účinných látok, maximálnych hladín rezíduí v určitých produktoch, povolení rôznych chemických látok, určovaním najvyšších prípustných obsahov a aktívnou prahovou koncentráciou látok, uvádzaním prípravkov na ochranu rastlín na trh a hladinami pre prídavné látky v potravinách. Množstvo nových legislatívnych predpisov bolo schválených v sektore vinohradníctva a vinárstva a v sektore mlieka a mliečnych výrobkov.
Aktualizovali sa legislatívne normy zamerané na zvýšenie zdravotnej bezpečnosti a kvality potravín na európskom trhu, pre poskytovanie kvalitnejších informácií o potravinách spotrebiteľom, pre zlepšenie zdravia a životných podmienok zvierat. Dlhodobo je zakázané používanie veterinárnych liekov na podporu rastu zvierat ako aj dovoz mäsa zo zvierat, ktoré boli takýmito liekmi ošetrované. Od 1. januára 2012 platí vykonávacie rozhodnutie o zoznamoch zvierat a výrobkov, na ktoré sa vzťahujú kontroly v miestach hraničnej kontroly. Colné orgány ČŠ nesmú povoliť dovoz zvierat a výrobkov živočíšneho a rastlinného pôvodu pokiaľ neboli vykonané kontroly s uspokojujúcimi výsledkami.
Ďalšie vykonávacie rozhodnutie z 24. januára 2012 zmenilo odosielanie čerstvého mäsa a mäsových výrobkov z ošípaných do iných ČŠ za predpokladu, že boli získané z ošípaných,
3
ktoré boli od narodenia chované v schválených chovoch s biologickou bezpečnosťou, s pravidelnými inšpekciami kontrolných orgánov aspoň raz za 3 mesiace. Nariadenie Komisie (EÚ) č. 28/2012 z 11. januára 2012 stanovilo požiadavky na osvedčovanie dovozu určitých zložených produktov do Únie z tretích krajín a ich prepravu cez EÚ. Vzťahuje sa na produkty s obsahom spracovaných mäsových, mliečnych, rybích alebo vaječných produktov. Nariadenie stanovilo aj špecifické vzorové zdravotné osvedčenie potvrdzujúce, že uvedené produkty spĺňajú požiadavky verejného zdravia a zdravia zvierat.
Od 1. apríla 2012 vstúpilo do platnosti Nariadenie komisie (EÚ) č. 71/2012, ktoré doplnilo zoznam látok zakázaných používať v pesticídoch.
Z dôvodu pretrvávajúceho rizika prenosu vysokopatogénnej vtáčej chrípky z voľne žijúcich vtákov na hydinu chovanú v zajatí bola Vykonávacím rozhodnutím komisie zo 7. mája 2012, predĺžená lehota uplatňovania opatrení na obmedzovanie dovozu hydiny, hydinových výrobkov a chovaných vtákov z tretích krajín do 31. decembra 2013. Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 1239/2012 doplnilo Nariadenie (ES) č. 543/2008 o obchodných normách pre hydinové mäso stanovením nových limitných hodnôt obsahu vody v mrazených jatočných telách kurčiat vychádzajúc z nových metód chladenia.
Nariadeniami Komisie (EÚ) č. 441/2012; č. 897/2012 a 899/2012 boli doplnené maximálne hladiny rezíduí pesticídnych látok v potravinách a krmivách rastlinného a živočíšneho pôvodu.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 505/2012 o ekologickej výrobe presnejšie definovalo minimálny podiel krmiva vyprodukovaného vo vlastnom podniku alebo (60 % podiel v prípade bylinožravcov a 20 % v prípade ošípaných a hydiny), ktorý sa považuje za ekologický. Nariadenie povolilo za určitých predpokladov využívanie malého podielu určitých neekologických výrobkov a doplnkových látok v krmivách, a tiež používanie neekologického bielkovinového krmiva rastlinného a živočíšneho pôvodu na kŕmenie hospodárskych zvierat.
Nariadenie EP a Rady (EÚ) č. 528/2012 stanovilo podmienky schvaľovania, sprístupňovania a používania biocídnych výrobkov na trhu pri zabezpečení vysokej úrovne ochrany zdravia ľudí, zvierat a životného prostredia. Stanovilo pravidlá zostavovania zoznamu účinných látok, ktoré sa môžu používať v biocídnych výrobkoch v rámci EÚ, zásady autorizácie, podmienky obnovenia a preskúmania schválených účinných látok, oznamovaciu povinnosť držiteľov autorizácie o zistených nepriaznivých účinkoch na ľudí, zvieratá a životné prostredie.
Koncom augusta EK vydala Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 788/2012 o koordinovanom kontrolnom programe zabezpečenia dodržiavania maximálnych hladín rezíduí pesticídov v potravinách rastlinného a živočíšneho pôvodu a posúdenia vystavenia spotrebiteľov týmto rezíduám. Členské štáty budú odoberať a analyzovať vzorky počas rokov 2013-2015 a výsledky predložia do 31. augusta 2014-2016.
4
V septembri Nariadenie Komisie (EÚ) č. 899/2012 zmenilo a doplnilo Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005 o maximálnych hladinách rezíduí pesticídov v potravinách a krmivách rastlinného a živočíšneho pôvodu.
Nariadenie Komisie (EÚ) č. 1064/2012 doplnilo zoznam rýchlych testov na monitorovanie prenosných spongifomných encefalopatií (TSE) u hovädzieho dobytka, oviec a kôz.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 1235/2012 doplnilo Nariadenie (ES) č. 669/2009 o zvýšenej miere úradných kontrol pri dovoze určitých krmív a potravín neživočíšneho pôvodu. Zo Systému rýchleho varovania pre potraviny a krmivá, z auditov vykonaných Potravinovým a veterinárnym úradom v tretích krajinách ako aj zo správ o zásielkach krmív a potravín, ktoré Komisii predložili ČŠ vyplynulo, že prišlo k nedodržovaniu príslušných bezpečnostných požiadaviek pri dovoze niektorých rastlinných produktov z niektorých tretích krajín na trh (napr. sušené hrozno, červená dyňa, jahody, arašidy, sladká paprika...). Pri týchto problematických dovozných zásielkach sa od januára 2013 zvýši miera úradných kontrol na určených miestach vstupu.
V druhej polovici januára 2012 EK predložila EP, Rade a Hospodárskemu a sociálnemu výboru informáciu o uplatňovaní stratégie v oblasti ochrany a dobrých životných podmienok zvierat na obdobie 2012-2015 v EÚ. Konštatovalo sa v nej nedostatočné presadzovanie právnych predpisov a neprijímanie dostatočných opatrení, ktoré sa neodrazili v dobrých životných podmienkach zvierat. Mnohým zainteresovaným stranám vrátane spotrebiteľov chýbajú vedomosti a informácie o aspektoch životných podmienok zvierat. EK preskúma, či by bolo možné zaviesť zjednodušený právny rámec so stanovením zásad dobrých životných podmienok pre všetky chované zvieratá.
Nariadením Komisie (EÚ) č. 200/2012 z 8. marca sa nadviazalo na cieľ Nariadenia č. 2160/2003 zabezpečiť primerané a účinné opatrenia na detekciu a kontrolu výskytu salmonely v produkcii brojlerov. Cieľom je znížiť ročný percentuálny podiel kŕdľov brojlerov pozitívnych na salmonelu pod 1 %. Podrobne stanovuje systém testovania, t.j. rámec, frekvenciu odberu vzoriek brojlerov, ich uskladňovanie, použitie laboratórnych metód, podávanie výsledkov a správ z analyzovania.
Koncom marca EK oznámila stratégiu o propagačných a informačných opatreniach na zvýšenie produkčného potenciálu potravinárskeho odvetvia, zlepšenie imidžu poľnohospodárstva a konkurencieschopnosti potravinárskych výrobkov s vysokou pridanou hodnotou na svetovom trhu. Cieľom je zvýrazniť spotrebiteľom v EÚ a v tretích krajinách kvalitatívne a gastronomické vlastnosti európskych potravín produkované s dôrazom na zdravotné a environmentálne hľadiská, dobré životné podmienky zvierat a súčasne so snahou o udržateľný rozvoj poľnohospodárskej výroby.
Na zasadnutí Rady pre poľnohospodárstvo 23. januára 2012 sa rozhodlo o pokračovaní programu rozdeľovania potravín najodkázanejším osobám pričom sa rozšíril
5
rozsah produktov a umožnil sa nákup na trhu ako riadny zdroj dodávok pre tento program (nielen pri nedostupnosti intervenčných zásob). Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 121/2012 z 15. februára 2012 ustanovilo, že prostredníctvom poverených organizácií sa poskytnú fyzickým osobám alebo rodinám, ktorým sa priznal na základe kvalifikačných kritérií stav sociálnej a finančnej núdze, potravinové výrobky. Potraviny vyberú ČŠ na základe výživových hodnôt a vhodnosti na rozdeľovanie, pričom môžu dať prednosť výrobkom s pôvodom v EÚ. Potravinové výrobky sa povereným organizáciám odovzdávajú bezplatne a najodkázanejším osobám buď bezplatne alebo za cenu opodstatnených nákladov, ktoré vznikli povereným organizáciám (napr. náklady na prepravu potravín do skladovacích priestorov, náklady na prepravu potravín do miest konečného rozdeľovania).
Vykonávacie nariadenie komisie (EÚ) č. 72/2012 z 27. januára 2012 zmenilo a doplnilo vykonávacie nariadenie č. 543/2011 regulujúce sektory ovocia a zeleniny. Stupeň organizovanosti výrobcov v regióne ČŠ sa vypočíta ako hodnota získanej a predávanej produkcie ovocia a zeleniny organizáciami výrobcov vydelená celkovou hodnotou produkcie v danom regióne. Štáty určia regióny na základe agronomických a hospodárskych charakteristík, regionálneho poľnohospodárskeho potenciálu pestovania ovocia a zeleniny alebo inštitucionálnej a administratívnej štruktúry.
Prostredníctvom Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 701/2012 môžu členské štáty povoliť dobročinným organizáciám a inštitúciám, aby požadovali od konečných príjemcov výrobkov stiahnutých z trhu symbolický príspevok. Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 755/2012 zrušilo oprávnenosť (podporu) osobitných nákladov na environmentálne opatrenia súvisiace s používaním obalov a realizáciou obalového hospodárstva v rámci operačných programov organizácií výrobcov v sektore ovocia a zeleniny.
V rámci spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov bolo prijatých niekoľko legislatívnych opatrení. Nariadenie EP a Rady (EÚ) č. 261/2012 upravilo zmluvné vzťahy v sektore mlieka a mliečnych výrobkov s cieľom zabezpečiť spravodlivejšie rozdelenie pridanej hodnoty v rámci dodávateľského reťazca mlieka. Nariadenie umožňuje uznaným organizáciám výrobcov mlieka rokovať s mliekarenskými podnikmi o podmienkach zmlúv na dodávky surového mlieka. Štáty môžu na základe žiadosti uznanej organizácie výrobcov stanoviť na určité obdobie (najviac 3 roky) záväzné pravidlá regulácie dodávky syra s chráneným označením pôvodu alebo s chráneným zemepisným označením. Delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 880/2012 určilo pravidlá zriadenia sídla nadnárodnej organizácie a združenia uznaných výrobcov mlieka a mliečnych výrobkov na základe podstatného počtu členov alebo podstatného objemu predaja a zodpovednosť ČŠ za uznávanie nadnárodných organizácií výrobcov a nadnárodných združení, za nadväzovanie administratívnej spolupráce s inými ČŠ a za poskytovanie všetkých relevantných informácií iným ČŠ, v ktorých sa nachádzajú členovia organizácií a združení. Právny akt stanovil aj pravidlá výpočtu objemu surového mlieka, ktorého sa týkajú rokovania medzi uznanými organizáciami a združeniami výrobcov mlieka a mliečnych výrobkov a spracovateľmi alebo zbernými strediskami surového mlieka. Podobnú problematiku
6
riešilo aj Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 511/2012 z 15. júna 2012 o oznámeniach týkajúcich sa organizácií výrobcov, medziodvetvových organizácií, zmluvných rokovaní a zmluvných vzťahov podľa nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007 v sektore mlieka a mliečnych výrobkov.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 760/2012 upravilo intenzitu kontrol vykonávaných členskými štátmi v rámci systému kvót na mlieko na 1 % výrobcov a 20 % množstva dodaného mlieka deklarovaného po úprave za príslušné časové obdobie. Ak sa kontrolou odhalia závažné nezrovnalosti, príslušný orgán zdvojnásobí počet kontrol v regióne počas príslušného roka a nasledujúcich 12 mesiacov.
V sektore vinárstva doplnilo Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 314/2012 požiadavky na sprievodné doklady pri preprave vinárskych výrobkov a evidenciu v sektore vinohradníctva a vinárstva a Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 315/2012 doplnilo kategórie vinárskych výrobkov, enologické postupy a požiadavky na ošetrovanie vín. Rada konštatovala, že zavedenie opatrení pred štyrmi rokmi, ktoré boli zamerané na reštrukturalizáciu vinohradov znížilo ponuku vína na trhu, zlepšilo techniky obhospodarovania a zvýšilo konkurencieschopnosť výrobcov vína v EÚ. Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 568/2012 doplnilo Nariadenie č. 555/2008 o predkladaní podporných programov v sektore vinohradníctva a vinárstva na rozpočtové roky 2014-18 zo strany členských štátov EÚ. Nariadenie EP a Rady (EÚ) č. 1028/2012 stanovilo, že ČŠ môžu do 1. augusta 2013 rozhodnúť o znížení finančných prostriedkov na podporné programy v sektore vinohradníctva a vinárstva a zvýšení vnútroštátnych stropov pre priame platby. V sektore vinohradníctva a vinárstva boli prijaté aj ďalšie nariadenia, ktorými sa aktualizuje legislatíva nedávnej reformy vo vinárskom sektore ako napr. Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 428/2012 z 22. mája 2012, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Komisie (ES) č. 607/2009, ktorým sa ustanovujú určité podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 479/2008, pokiaľ ide o chránené označenia pôvodu a zemepisné označenia, tradičné pojmy, označovanie a obchodnú úpravu určitých vinárskych výrobkov, Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 568/2012 z 28. júna 2012, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 555/2008, pokiaľ ide o predkladanie podporných programov v sektore vinohradníctva a vinárstva, Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 579/2012 z 29. júna 2012, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 607/2009, ktorým sa ustanovujú určité podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 479/2008, pokiaľ ide o chránené označenia pôvodu a zemepisné označenia, tradičné pojmy, označovanie a obchodnú úpravu určitých vinárskych výrobkov, Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1028/2012 z 25. októbra 2012, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o režim jednotnej platby a podporu vinohradníkom a Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 203/2012 z 8. marca 2012, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 889/2008, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá implementácie nariadenia Rady (ES) č. 834/2007, pokiaľ ide o podrobné pravidlá pre ekologické víno.
7
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 786/2012 opravilo Nariadenie (ES) č. 951/2006 o obchodovaní s tretími krajinami v sektore cukru. Členským štátom stanovilo systém podávania žiadostí o vývozné licencie, oznamovania EK množstiev cukru a izoglukózy, na ktoré boli podané žiadosti o vývoznú licenciu, oznamovania vyvezených množstiev cukru, na ktoré sa vzťahujú kvóty a na ktoré bola vydaná vývozná licencia a povinnosť oznamovania dovozených množstiev cukru z tretích krajín. Platnosť režimu kvót na produkciu cukru sa ukončiť 30. 9. 2015, ale viacero ČŠ chce posunúť termín aspoň do roku 2020.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 1212/2012, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia (ES) č. 2535/2001, (ES) č. 917/2004, (ES) č. 382/2008, (ES) č. 748/2008, (ES) č. 810/2008 a (ES) č. 610/2009 zmenilo a doplnilo niekoľko nariadení o oznamovacej povinnosti v rámci spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov. ČŠ budú od januára 2013 oznamovať Komisii zoznamy schválených dovozcov s uvedením ich identifikačných údajov a výsledky monitorovania dovozov poľnohospodárskych produktov v rámci a mimo kvóty.
Na zasadnutí v dňoch 19.-20. marca 2012 Rada pre poľnohospodárstvo vzala na vedomie pripomienky Dvora audítorov v právnych ustanoveniach o zemepisnom označovaní potravinárskych výrobkov, ktoré zapríčiňujú zdĺhavé postupy schvaľovania, nízku mieru rozpoznávania zemepisných označení a nedostatočnú informovanosť spotrebiteľov.
Začiatkom júna 2012 dánske Predsedníctvo v Rade predložilo správu o pokroku v návrhoch reformy SPP, kde sa uvádzajú hlavné zmeny a doplnenia s cieľom skutočného zjednodušenia. Konštatovala sa široká podpora ČŠ pre zásadu istej miery konvergencie priamych platieb, ale názory sa líšia v navrhovanom modeli. Väčšina krajín požaduje dobrovoľný režim pre mladých poľnohospodárov, ktorý by umožnil väčšiu flexibilitu pri výpočte platby, prehodnotenie percenta vnútroštátneho stropu a jednoduché uplatňovanie finančných ustanovení. Niektoré ČŠ vyjadrili pochybnosti v súvislosti so súladom navrhovaného dobrovoľného režimu podpory poľnohospodárov v oblastiach s prírodnými prekážkami so súčasným režimom znevýhodnených oblastí alebo by radšej chceli využívať finančné prostriedky z piliera II bez štátneho spolufinancovania. Štáty požadovali, aby sa pri určovaní oprávnenosti priamych platieb namiesto pojmu aktívny poľnohospodár sústredilo viac na pôdu a aby mohli na základe vlastných objektívnych a nediskriminačných kritérií rozhodnúť o vylúčení žiadateľov, ktorí sa venujú poľnohospodárskej činnosti z ekonomického hľadiska len okrajovo. Niektoré ČŠ proti stanoveniu stropu priamych platieb pre veľké poľnohospodárske podniky. Rozdielne boli názory v otázke dobrovoľnej viazanej podpory, keďže niektoré štáty súhlasili s navrhovaným zoznamom sektorov, ktoré by bolo možné podporiť, iné ho považovali za príliš dlhý, iné naopak za krátky. Väčšina ČŠ uvítala návrh výrazného zjednodušenia režimu podpory malých poľnohospodárov, ale chce ho na dobrovoľnom princípe s možnosťou rozhodovania o jeho využití a prispôsobení potrebám. Viaceré štáty vyjadrili pochybnosť o návrhu oslobodenia malých poľnohospodárov od požiadaviek krížového plnenia. Niekoľko ČŠ považovalo návrh podmieniť 30 % priamych platieb ekologizáciou za privysoký. Všetky štáty sa však zhodli v názore o potrebnosti pružného a z pohľadu nákladovosti efektívneho prístupu, pri ktorom by sa dosiahli maximálne prínosy pre
8
životné prostredie pri zachovaní ekonomickej životaschopnosti poľnohospodárskych podnikov. Prevažná časť krajín bola presvedčená, že by sa uľahčilo uznanie poľnohospodárov za ekologických, ak by sa do tejto kategórie zahrnuli všetky subjekty s vysokým podielom trávnatých plôch alebo ktoré sa zúčastňujú na agro-environmentálnych režimoch rozvoja vidieka alebo ktoré sa zapájajú do systémov certifikácie. Širokú podporu získali doplnenia, ktoré by ČŠ poskytli flexibilitu v stanovení referenčného roku pre režim priamych platieb alebo umožnili pokračovanie existujúcich platobných nárokov v štátoch s regionálnym modelom alebo zabezpečili pružnosť pri využívaní národnej rezervy. Väčšina ČŠ, ktoré uplatňujú režim jednotnej platby na plochu (SAPS) chce v ňom pokračovať aj po roku 2013. Platby farmárom hospodáriacim v horských oblastiach alebo v oblastiach s významnými prírodnými či inými špecifickými obmedzeniami sa budú znižovať od roku 2015, kedy budú predstavovať 80 % úrovne roku 2013 do roku 2019 na úroveň 20 %. Ak dosiahnu 25 €/ha skôr, budú sa poskytovať na tejto minimálnej úrovni do roku 2019. Oprávnenosť na platby v oblastiach s významnými prírodnými obmedzeniami sa bude považovať, ak aspoň 60 % využiteľnej poľnohospodárskej pôdy splní aspoň jedno z ôsmich kritérií prahovej hodnoty (napr. nízke teploty min. 180 dní v roku do 5 °C alebo nadmerná vlhkosť pôdy po viac ako 230 dní v roku alebo podmáčanosť pôdy do 40 cm počas 11 mesiacov roku). Z oprávnenosti na túto platbu sa vylúčia oblasti, v ktorých sa významné prírodné obmedzenia prekonali prostredníctvom investícií alebo hospodárskej činnosti.
S účinnosťou od apríla 2012 začalo platiť Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 282/2012, ktoré definovalo poskytovanie záruk na zabezpečenie úhrady dlžnej sumy v poľnohospodárskej praxi.
V polovici júla 2012 bolo zverejnené Nariadenie EP a Rady (EÚ) č. 671/2012, ktoré zmenilo a doplnilo Nariadenie Rady (ES) č. 73/2009 o priamych platbách poľnohospodárom. Celkové čisté sumy priamych platieb nesmú prekročiť v roku 2013 stanovené stropy. Členské štáty mohli dobrovoľne znížiť všetky sumy priamych platieb, ktoré presiahnu u poľnohospodárov 5 000 EUR o 10 % a pri sumách nad 300 000 EUR o 4 % a presunú sa na financovanie rozvoja vidieka. Členské štáty sa mali rozhodnúť do 8. októbra 2012 a informovať EK o miere dobrovoľnej úpravy za celé územie alebo prípadne za región a o celkovej sume zníženia v rámci dobrovoľnej úpravy.
S cieľom zmierniť problémy poľnohospodárom v súvislosti s nepriaznivými poveternostnými podmienkami a finančnou krízou bolo Nariadenie Rady (ES) č. 73/2009 o režimoch podpory pre poľnohospodárov zmenené Vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) č. 776/2012, ktoré povolilo členským štátom vyplácať poľnohospodárom od 16. októbra 2012 preddavky do výšky 50 % priamych platieb a platby na hovädzie a teľacie mäso do výšky 80 %.
Medzi ďalšie významné právne predpisy schválené v EÚ v roku 2012 z pohľadu regulácie a stratégie terajšej ako aj pripravovanej budúcej Spoločnej poľnohospodárskej politiky patrilo taktiež viacero ďalších právnych predpisov. Slovenská republika zaznamenala v roku 2012 zápis
9
do registra tradičných špecialít, kde bol zaradený názov Bratislavský rožok prostredníctvom Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 729/2012 z 8. augusta 2012.
Podrobné postupy kontroly a krížového plnenia v II. pilieri boli upravené vo Vykonávacom nariadení Komisie (EÚ) č. 147/2012 z 20. februára 2012, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (EÚ) č. 65/2011, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá uplatňovania nariadenia Rady (ES) č. 1698/2005, pokiaľ ide o realizáciu kontrolných postupov a krížového plnenia pri opatreniach na podporu rozvoja vidieka.
Činnosť Informačnej siete poľnohospodárskeho účtovníctva bola upravená prostredníctvom Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 283/2012 z 29. marca 2012, ktorým sa stanovuje paušálna odmena za výkaz poľnohospodárskeho podniku od účtového roka 2012 v rámci informačnej siete poľnohospodárskych účtovných údajov a Vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) č. 385/2012 z 30. apríla 2012 o výkaze poľnohospodárskeho podniku, ktorý sa použiť na účely zisťovania príjmov poľnohospodárskych podnikov a rozboru ich hospodárskej činnosti.
Z hľadiska priamych platieb boli významné Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 564/2012 z 27. júna 2012, ktorým sa stanovujú rozpočtové stropy na rok 2012 uplatniteľné na určité režimy priamej podpory ustanovené v nariadení Rady (ES) č. 73/2009, Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 313/2012 z 12. apríla 2012, ktorým sa menia a dopĺňajú prílohy IV a VIII k nariadeniu Rady (ES) č. 73/2009, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá režimov priamej podpory pre poľnohospodárov v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky a taktiež Vykonávacie Nariadenie Komisie (EÚ) č. 524/2012 z 20. júna 2012, ktorým sa mení a dopĺňa príloha I k nariadeniu Rady (ES) č. 73/2009, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá režimov priamej podpory pre poľnohospodárov v rámci spoločnej poľnohospodárskej politik.
Činnosť platobných agentúr bola upravená vo Vykonávacom nariadenií Komisie (EÚ) č. 375/2012 z 2. mája 2012, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 885/2006, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá uplatňovania nariadenia Rady (ES) č. 1290/2005, pokiaľ ide o akreditáciu platobných agentúr a iných orgánov a zúčtovania EPZF a EPFRV. Nemenej dôležité bolo aj schválenie Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1151/2012 z 21. novembra 2012 o systémoch kvality pre poľnohospodárske výrobky a potraviny.
Za veľmi signifikantné aj z dôvodu formovania “novej SPP” je nutné považovať Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 1271/2012 z 21. decembra 2012, ktorým sa stanovuje výnimka z určitých ustanovení nariadenia (ES) č. 1122/2009, pokiaľ ide o možnosti predkladať žiadosti o pomoc v rámci režimu jednotnej platby za rok 2012 a prideľovať v roku 2012 platobné nároky z národnej rezervy alebo zvyšovať ich jednotkovú hodnotu a pokiaľ ide o obsah jednotnej žiadosti, nariadenia (ES) č. 1120/2009, pokiaľ ide o nahlásenie platobných nárokov v roku 2012, a nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o overovanie podmienok oprávnenosti pred uskutočnením platieb a deň, ku ktorému pozemky musia byť k dispozícii poľnohospodárom.
10
Domáca legislatíva
V roku 2012 vstúpilo do platnosti 50 právnych predpisov, ktoré boli vypracované Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPaRV SR). Z nich bolo 29 vyhlášok MPaRV SR, 3 oznámenia MPaRV SR, 5 zákonov a 13 nariadení vlády SR.
Za najdôležitejšie z nich je možné považovať predovšetkým zákony: Zákon 223/2012
Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony, Zákon 242/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, Zákon 353/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Zákon 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom potraviny a Zákon 72/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Všetky predložené a schválené návrhy nariadení vlády SR, ktoré boli vypracované
MPaRV SR, boli zároveň aj aproximačnými nariadeniami vlády SR (s výnimkou Nariadenia vlády Slovenskej republiky 363/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 238/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach prenajímania, predaja, zámeny a nadobúdania nehnuteľností Slovenským pozemkovým fondom v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 168/2011 Z. z.). V priebehu roka 2012 bolo vydaných celkovo 14 aproximačných nariadení vlády vzťahujúcich sa k odvetviu poľnohospodárstva, pričom 12 z nich pochádzalo z MPaRV SR. K najdôležitejším z nich patrí Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 369/2012 Z. z., ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 488/2010 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 495/2011 Z. z., ktorým sa implementujú nasledovné nariadenia:
1. Nariadenie Rady (ES) č. 73/2009 z 19. januára 2009, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá režimov priamej podpory pre poľnohospodárov v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky a ktorým sa ustanovujú niektoré režimy podpory pre poľnohospodárov, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia (ES) č. 1290/2005, (ES) č. 247/2006, (ES) č. 378/2007 a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1782/2003 v platnom znení,
2. Nariadenie Komisie (ES) č. 1120/2009 z 29. októbra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá na vykonávanie režimu jednotnej platby ustanoveného v hlave III nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá režimov priamej podpory pre poľnohospodárov v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky a ktorým sa ustanovujú niektoré režimy podpory pre poľnohospodárov v platnom znení,
11
3. Nariadenie Komisie (ES) č. 1121/2009 z 29. októbra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá uplatňovania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o režimy podpory pre poľnohospodárov ustanovené v hlavách IV a V v platnom znení,
4. Nariadenie Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva v platnom znení.
K podstatným aproximačným nariadeniam je možné zaradiť aj Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 279/2012 Z. z. o podmienkach vykonávania niektorých opatrení spoločnej organizácie trhu s mliekom a mliečnymi výrobkami, Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 397/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 290/2008 Z. z. o zdravotných požiadavkách na živočíchy a produkty hospodárskeho chovu rýb a o prevencii a kontrole niektorých chorôb vodných živočíchov, Nariadenie vlády Slovenskej republiky 280/2012 Z. z., ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 155/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu ovocných drevín a ovocných drevín určených na výrobu ovocia na trh, Nariadenie vlády Slovenskej republiky 322/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 735/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú minimálne normy ochrany ošípaných v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 325/2003 Z. z. a Nariadenie vlády Slovenskej republiky 219/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov.
Zvyšné aproximačné nariadenia sa vzťahovali najmä k požiadavkám na uvádzanie osiva krmovín a osiva olejnín a priadnych rastlín na trh a k požiadavkám na uvádzanie prípravkov na ochranu rastlín na trh, prehodnocovaniu autorizovaných prípravkov na ochranu rastlín (napr. Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 186/2012 Z. z. o prehodnocovaní autorizovaných prípravkov na ochranu rastlín, ktoré implementovalo spolu 21 rôznych nariadení Komisie (EÚ) a Európskeho parlamentu a Rady), k požiadavkám na ochranu zvierat používaných na vedecké účely alebo vzdelávacie účely, a k požiadavkám na ochranu zvierat počas usmrcovania.
MPaRV SR vydalo v roku 2012 aj dva signifikantné výnosy:
- Výnos z 13. novembra 2012 č. 867/2012-100, ktorým sa mení a dopĺňa výnos MPaRV SR z 5. mája 2011 č. 536/2011-100 o podrobnostiach pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a pri rozvoji vidieka v znení výnosu z 25. októbra 2011 č. 917/2011-100 a výnosu z 3. augusta 2012 č. 571/2012-100 - týmto výnosom sa rozširuje počet oprávnených žiadateľov o Slovenskú poľovnícku komoru a Slovenskú poľnohospodársku a potravinársku komoru,
- Výnos z 3. augusta 2012 č. 570/2012-100 o podrobnostiach pri poskytovaní podpory vo forme pôžičky - týmto výnosom sa upravujú podrobnosti pri poskytovaní podpory vo forme
12
pôžičky na zmiernenie alebo odstránenie následkov extrémnych poveternostných podmienok, najmä sucha, ako dôsledku klimatických zmien.
Z ostatných prijatých zákonov je potrebné spomenúť Zákon 71/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov a taktiež Zákon 343/2012, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Pre rok 2013 zatiaľ plánované dve aproximačné nariadenia vlády SR, ktoré budú implementovať Vykonávaciu smernicu Komisie 2012/37/EÚ, ktorou sa menia niektoré prílohy k smerniciam Rady 66/401/EHS a 66/402/EHS, pokiaľ ide o podmienky, ktoré musí spĺňať osivo Galega orientalis Lam., maximálnu hmotnosť dávky osiva niektorých druhov krmovín a veľkosť vzorky Sorghum spp (zmení a dopĺní platné nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 57/2007 Z. z.) a Vykonávacia smernica Komisie 2012/37/EÚ z 22. novembra 2012 , ktorou sa menia niektoré prílohy k smerniciam Rady 66/401/EHS a 66/402/EHS, pokiaľ ide o podmienky, ktoré musí spĺňať osivo Galega orientalis Lam., maximálnu hmotnosť dávky osiva niektorých druhov krmovín a veľkosť vzorky Sorghum spp. (zmení a dopĺní platné nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 52/2007 Z. z.).
V roku 2013 plánuje vláda SR predložiť NR SR na prerokovanie zatiaľ 9 návrhov zákonov a schváliť 2 nariadenia vlády SR. Medzi najvýznamnejšie z nich je možné zaradiť návrh zákona, ktorým by sa mal meniť a doplniť zákon c. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka, a to z dôvodu nového plánovacieho obdobia pre programy Pôdohospodárskej platobnej agentúry. Nemenej významnými by mali byť aj 3 návrhy zákonov vzťahujúcich sa k vlastníctvu k pozemkom: 2 návrhy zákonov, ktorými sa menia a dopĺňajú zákony č. 229/1991 Zb. a č. 180/1995 Z. z., ktoré majú riešiť proces odovzdania lesných pozemkov ich vlastníkom (fyzickým osobám) a návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 330/1991 Zb., ktorý by mal upravovať postupy pri jednoduchých pozemkových úpravách. Taktiež sa pripravuje návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým by sa malo zmeniť a doplniť nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 339/2008 Z. z. o poskytovaní pomoci na podporu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov pre deti v materských školách, pre žiakov na základných školách a pre žiakov na stredných školách z dôvodu rozšírenia sortimentu mliečnych výrobkov, ustanovenia výšky pomoci z prostriedkov štátneho rozpočtu a ustanovenie najvyšších úhrad platených žiakmi pre tieto mliečne výrobky. V druhej polovici roku 2013 sa očakáva aj nariadenie vlády implementujúce zapracovanie Európskej legislatívy v oblasti poskytovania štátnej pomoci.