NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-1175/2013
543a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (tlač 543) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (tlač 543) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 665 z 20. júna 2013 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci;
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Návrh zákona odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 270 z 27. augusta 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 194 z 27. augusta 2013,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 61 z 28. augusta 2013.
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali, prijali tieto návrhy:
V čl. I.
1.Za 20. bod sa vkladá nový 21. bod, ktorý znie:
„21. V § 18 ods. 1 písm. c) sa vypúšťajú slová „ podľa § 52“.
V tejto súvislosti sa vykoná prečíslovanie novelizačných bodov a zmena sa premietne v čl. IV účinnosti zákona.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu precizovania ustanovenia, § 52 je všeobecné ustanovenie na zrušenie doplnkového dôchodkového fondu tak príspevkového, ako aj výplatného.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V 21. bode § 19 ods. 1 sa slová „podmienky vyplácania dávok podľa § 15“ nahrádzajú slovami „podmienky na vyplácanie dávok uvedených v § 15“.
V § 15 sa upravuje okruh dávok, nie podmienky na ich vyplácanie.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.22. bod znie:
„22. V § 20 ods. 1 sa slová „a odstupné“ nahrádzajú slovami „a predčasný výber“ a na konci sa vypúšťajú slová „a určených v dávkovom pláne“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.Vypúšťa sa bod 25.
V súvislosti s vypustením novelizačného bodu sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich bodov a toto prečíslovanie sa premietne do čl. IV o účinnosti zákona.
Pôvodná navrhovaná úprava, v prípade nededenia oprávnenej fyzickej osoby alebo právnickej osoby uvedenej v účastníckej zmluve, nezaručovala dedenie podľa dedičských skupín, v dôsledku čoho mohlo dôjsť k obídeniu neopomenuteľných dedičov podľa Občianskeho zákonníka.
Pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje navrátenie úpravy dedenia v § 21 do pôvodného znenia, podľa ktorého, ak zomretý účastník alebo poberateľ dočasného doplnkového starobného dôchodku alebo dočasného doplnkového výsluhového dôchodku neurčil v účastníckej zmluve ako oprávnenú osobu inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu, stáva sa aktuálna hodnota osobného účtu účastníka alebo poberateľa dočasného doplnkového starobného dôchodku alebo dočasného doplnkového výsluhového dôchodku predmetom dedenia podľa Občianskeho zákonníka, t. j. dedenia podľa dedičských skupín a postupnosti uvedenej v Občianskom zákonníku.
4
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V 25. bode § 21 ods. 3 sa slová „niekoľkým osobám“ nahrádzajú slovami „niekoľkým oprávneným osobám“ a v ods. 4 sa slová „osobe oprávnenej na výplatu“ nahrádzajú slovami „oprávnenej osobe na vyplatenie“.
Navrhuje sa ustanovenia terminologicky spresniť, zákon používa pojem oprávnená osoba.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
6.V 44. bode sa za slovo „rozumie“ vkladajú slová „dosiahnutie vysokoškolského vzdelania druhého stupňa a“.
Navrhovanou úpravou sa u vedúceho zamestnanca vykonávajúceho funkciu riadenia rizík zavádzajú rovnaké podmienky na posúdenie odbornej spôsobilosti ako u iných osôb vo vedúcich funkciách podľa tohto zákona.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.46. bod znie:
„46. V § 23 odsek 14 znie:
„(14) Odborná spôsobilosť a dôveryhodnosť členov predstavenstva a prokuristov depozitára sa posudzuje podľa osobitného predpisu.20a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 20a znie:
20a) § 7 ods. 14 a 15 zákona č. 483/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Definovanie odbornej spôsobilosti a dôveryhodnosti ustanovených subjektov sa navrhuje upraviť odkazom len na zákon o bankách.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
8.V 73. bode § 26 ods. 7 a 74. bode v § 26 ods. 8 sa slovo „vydala“ nahrádza slovom „vydal“.
Úprava je v súlade so súčasným znením zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V 90. bode § 32a ods. 2 písm. b) sa vypúšťa text za slovom „dodržiavať,“ a dopĺňa sa písmeno c), ktoré znie:
„c) prijaté s cieľom zvládnuť tieto konflikty záujmov.“.
Navrhuje sa presun navrhovaného znenia z písmena b) do nového písmena c), z dôvodu, že v danom prípade nejde o špecifikované postupy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V 90. bode § 32a ods. 3 úvodnej vete sa slová „písm. b)“ nahrádzajú slovami „písm. b) a c)“ a slová „a skupiny“ sa nahrádzajú slovami „a skupiny s úzkymi väzbami15)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na doplnenie nového písmena c) v § 32a ods. 2 a terminologické spresnenie ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.113. bod znie :
„113. V § 37 odsek 1 znie:
„(1) Zakladateľ doplnkovej dôchodkovej spoločnosti alebo doplnková dôchodková spoločnosť môže po predchádzajúcom súhlase Národnej banky Slovenska podľa § 26 ods. 1 písm. h) na základe zmluvy o zverení činností33) zveriť jednu činnosť alebo viac činností uvedených v § 22 ods. 2 okrem činnosti uvedenej v § 22 ods. 2 písm. b), ktorú možno zveriť len právnickej osobe, ktorá
6
je obchodníkom s cennými papiermi, správcovskou spoločnosťou, zahraničným obchodníkom s cennými papiermi, zahraničnou správcovskou spoločnosťou alebo inou zahraničnou osobou s povolením na riadenie portfólia podliehajúcou dohľadu v štáte, v ktorom sídlo a okrem činnosti uvedenej v § 22 ods. 2 písm. c) trinástom bode, inej fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ktorá je oprávnená na výkon zverených činností. Zakladateľ doplnkovej dôchodkovej spoločnosti alebo doplnková dôchodková spoločnosť nesmie zveriť žiadnu z týchto činností inej doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, depozitárovi alebo osobe, ktorej záujmy môžu byť v konflikte so záujmami doplnkovej dôchodkovej spoločnosti, účastníkov alebo poberateľov dávok.“.“.
.
Navrhuje sa spresnenie ustanovenia vzhľadom na určenie výnimky pri zverení činnosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.114. bod znie:
„114. V § 37 ods. 2 písm. a) sa slovo „informovaný“ nahrádza slovom „informovaná“ a na konci sa pripájajú slová „a bol jej predložený návrh zmluvy o zverení činnosti“.“.
Úprava doplneného textu je v súlade so súčasným znením zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V 139. bode § 53c sa vypúšťa odsek 2.
V tejto súvislosti sa vykoná prečíslovanie odseku 3.
Vypustenie sa navrhuje z dôvodu duplicity, nakoľko zákon obsahuje obsahovo rovnaké splnomocňovacie ustanovenie (§ 33 ods. 6).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
7
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V 139. bode § 53d ods. 1 písm. b) sa slová „výpovednej doby“ nahrádzajú slovami „výpovednej lehoty“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.V 162. bode úvodná veta znie takto: „V § 61 odseky 6 až 8 znejú“.
V tejto súvislosti sa text zo 163. bodu presunie do 162. bodu, 163. bod sa vypúšťa, vykoná sa prečíslovanie novelizačných bodov a zmena sa premietne v čl. IV účinnosti zákona.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V celom texte návrhu zákona sa predložka „pre“ kde je to významovo potrebné nahradí predložkou „na“ ( napr. „pre hodnotenie“ „na hodnotenie“, „pre obmedzenie“ „na obmedzenie“....).
Navrhuje sa jazyková úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V 203. bode § 87n ods. 3 sa na začiatok odseku vkladá nová veta, ktorá znie:
„Konania začaté a právoplatne neskončené pred 1. januárom 2014 sa dokončia podľa zákona účinného od 1. januára 2014 a osobitného zákona,9) ak v ďalšej vete nie je ustanovené inak; pritom na lehoty, ktoré sa pred 1. januárom 2014 ešte neskončili, platia ustanovenia zákona účinného od 1. januára 2014 a osobitného zákona.45b)“.
8
V nadväznosti na bod 196 predloženého návrhu zákona, ktorým sa upravujú ustanovenia § 71 ods. 4 zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení, sa navrhuje doplniť prechodné ustanovenia v navrhnutom novom § 87n ods. 3. Pritom navrhnutým doplnením prechodných ustanovení v novom § 87n ods. 3 zákona sa zabezpečuje harmonizácia ustanovení zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení s obdobnými ustanoveniami ďalších zákonov v oblasti finančného trhu (napríklad s ustanoveniami § 122s ods. 2 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách v znení zákona č. 132/2013 Z. z., § 173r ods. 2 zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách v znení zákona č. 132/2013 Z. z., § 99b ods. 2 zákona č. 8/2008 Z. z. o poisťovníctve v znení zákona č. 132/2013 Z. z., § 42a ods. 5 zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve v znení zákona č. 132/2013 Z. z., § 220a zákona č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 206/2013 Z. z. a § 101b a § 101e zákona č. 492/2009 Z. z. o platobných službách v znení zákona č. 206/2013 Z. z., čím sa zároveň prispieva k zdokonaleniu legislatívnych predpokladov na zabezpečenie efektívneho a účinného výkonu dohľadu nad finančným trhom vrátane dohľadu v oblasti doplnkového dôchodkového sporenia.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.V 205. bode príloha č. 2 znie:
„ Príloha č. 2 k zákonu č. 650/2004 Z. z.
v znení zákona č. .../2013 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV
EURÓPSKEJ ÚNIE
1. Smernica Rady 98/49/ES z 29. júna 1998 o zabezpečení doplnkových dôchodkových práv zamestnaných a samostatne zárobkovo činných osôb pohybujúcich sa v rámci Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 3; Ú. v. ES L 209, 25.7.1998).
2. Smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 1; Ú. v. ES L 180, 19.7.2000).
9
3. Smernica Rady 2001/23/ES z 12. marca 2001 o aproximácii zákonov členských štátov týkajúcich sa zachovania práv zamestnancov pri prevodoch podnikov, závodov alebo častí podnikov alebo závodov (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 4; Ú. v. ES L 82, 22.3.2001).
4. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2003/41/ES z 3. júna 2003 o činnostiach a dohľade nad inštitúciami zamestnaneckého dôchodkového zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 4; Ú. v. L 235, 23.9.2003) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2010/78/EÚ z 24. novembra 2010 (Ú. v. L 331, 15.12.2010) a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/61/EÚ z 8. júna 2011 (Ú. v. EÚ L 174, 1.7.2011).
5. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnania a povolania (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 204, 26.7.2006).
6. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/94/ES z 22. októbra 2008 o ochrane zamestnancov pri platobnej neschopnosti ich zamestnávateľa (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 283, 28.10.2008).“.
Ide o formálnu úprava uvádzania prebraných právne záväzných aktov jednotným zaužívaným spôsobom.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V čl. II
19.Úvodná veta v 10. bode znie:
„10. Za § 52v sa vkladá § 52z, ktorý vrátane nadpisu znie:“
V tejto súvislosti sa vykoná aj úprava v nadpise prechodného ustanovenia.
Zmena nadväzuje na novelu zákonač. 135/2013 Z. z., ktorá už obsahuje § 52v.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 odsek 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch v štvrtej časti tejto spoločnej správy nasledovne:
- spoločne o bodoch 1 až 4, 6 až 19 so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
- bod 5 so stanoviskom gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Jána Podmanického vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č . 67 z 3. septembra 2013.
Bratislava 3. septembra 2013
Ján Podmanický v. r.
predseda výboru