Predkladacia správa
Napriek tomu, že súčasná vláda verbálne odmieta predaj štátneho majetku, teda inými slovami privatizáciu, čo niekoľkokrát v minulosti jej predseda zdôraznil, skutočnosť ukazuje, že sa tomuto postupu pri správe vecí verejných nedá vyhnúť. Ba práve naopak, napriek slovným deklaráciám sme dnes svedkami rozsiahlej vlny skrytej privatizácie pod taktovkou vlády Roberta Fica.
Snahy zakrývať tento postup pod rôznymi inými názvami viditeľné a zjavné, zjavné však je aj to, že v prípade, keď nie je inej možnosti, je potrebné pristúpiť aj predaju štátneho majetku teda k privatizácii a správne tento proces nazvať. Rôzne skryté pomenovania, od hľadania strategických investorov, cez dlhodobé prenájmy na desiatky rokov, po odštátnenie a vstup súkromného sektora, totiž v skutočnosti nie ničím iným, ako reálnou a dnes prebiehajúcou privatizáciou štátneho majetku vo veľkom rozsahu.
Medzi takéto prípady patrí napríklad privatizácia vojenských podnikov, pripravovaná reštrukturalizácia a privatizácia ZSSK Cargo, pripravovaná privatizácia štátneho podielu v Slovak Telekome (pri ktorej pôsobí vládou určený poradca), či prebiehajúca privatizácia štátnych ropných rezerv. Toto len niektoré z príkladov, pri ktorých dochádza k zbavovaniu sa majetku štátu v obrovskom rozsahu bez akéhokoľvek dohľadu Národnej rady Slovenskej republiky ako orgánu reprezentujúceho všetkých občanov našej krajiny.
Okrem potreby tento proces riadne, transparentne a zrozumiteľne pomenovať, je vhodné a potrebné, aby nad takýmto procesom rozsiahlej privatizácie, podobne ako v minulosti (kedy obdobný výbor v NR SR existoval), mala určitú kontrolu Národná rada Slovenskej republiky. Za týmto účelom je potrebné zriadiť Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre privatizáciu, ako iniciatívny a kontrolný orgán pre oblasť rozsiahlej, dnes prebiehajúcej privatizácie štátneho majetku.
Úlohou tohto výboru bude kontrolovať proces privatizácie štátneho majetku, prerokúvať jednotlivé návrhy na predaj štátneho majetku a prijímať uznesenia k uvedeným otázkam. Právomocou takéhoto výboru nie je schvaľovať jednotlivé predaje, výbor v zásade nemá rozhodovacie kompetencie, mal by však schvaľovať odporúčacie uznesenia a kontrolovať transparentnosť procesu zbavovania sa majetku štátu do rúk súkromných subjektov.
Návrh vychádza zo skutočnosti, že vždy počas procesu privatizácie, ktorý prebiehal v minulosti na Slovensku, takýto parlamentný výbor bol zriadený a fungoval (napr. výbor pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie). Jeho úloha nebola marginálna a bola úzko spätá s posudzovaním a prerokovávaním ďalších otázok súvisiacich s hospodárstvom a ekonomikou krajiny.
V prípade zriadenia tohto výboru by zastúpenie jednotlivých poslancov v ňom malo byť pomerné, v súlade s ústavou a zákonmi Slovenskej republiky. Keďže ide o výbor, ktorý by sa mal zaoberať problematikou predaja štátneho majetku, na jeho čele by mal stáť poslanec,
ktorý nepatrí k práve vládnucej strane, ktorá o prebiehajúcej rozsiahlej privatizácii rozhodla a netransparentne ju ukrýva pod zástupnými označeniami a pred zrakmi verejnosti.
Znenie predloženého návrhu je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi a s všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, ani nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.