DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zmeny zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky upravuje § 36 ods.1 a § 35 ods. 9.
Súčasné znenie § 36 ods. 1 znie: Národná rada rozhoduje o každom návrhu hlasovaním.
Hlasovanie sa spravidla uskutoční bezprostredne po skončení alebo po uzavretí rozpravy, ak národná rada nerozhodne bez rozpravy inak.
V praxi je však vôbec nepoužitá časť, že hlasovanie nasleduje spravidla bezprostredne po skončení alebo uzavretí rozpravy, Národná rada sa prakticky vždy rozhodne bez rozpravy inak a to tak, že hlasovanie stanoví na 11 a 17-tu hodinu.
táto skutočnosť je dôvodom na zmenu rokovacieho poriadku, nakoľko je zavádzajúca formulácia, že Národná rada hlasuje spravidla bezprostredne po skončení alebo uzavretí rozpravy. Uvedené využívanie, resp. zneužívanie ustanovenia § 36 ods. 1 je dlhodobo tolerované.
Tolerované je z toho dôvodu, že poslancom umožňuje nezúčastňovať sa zasadnutia v pléne počas prerokovávania jednotlivých bodov programu, ale na presne určený čas sa dostavia len na samotné hlasovanie.
Historicky parlamenty vznikali ako miesto, na ktorom sa prijímajú hlasovaním rozhodnutia k zákonom a iným vážnym skutočnostiam dôležitých pre krajinu a to na základe predchádzajúcej diskusie a argumentácie. To, že v mnohých prípadoch ku návrhom zákonov a zmien k zákonom neprebieha diskusia a to aj z dôvodu, že vlastne nemá kto diskutovať, vplyv na kvalitu a charakter jednotlivých zákonov.
Zároveň zneužívaním § 36 ods. 1 sa v praxi v mnohých prípadoch stávajú prípady, že na presne stanovený čas hlasovania sa v jednom čase hlasuje o takom množstve zákonov a pozmeňovacích návrhov, že poslanec prakticky nemá možnosť ich obsiahnuť, obzvlášť keď sa nezúčastňoval zasadnutia v pléne počas ich prejednávania a je odkázaný na dohodnuté signály pri výbere hlasovania.
Úlohou poslanca NR SR je oboznamovať sa s predkladanými zákonmi a to aj tak, že si vypočuje predkladateľa, spravodajcu a následnú diskusiu k predkladanému zákonu alebo novele zákona, prípadne sa do nej aktívne zapojí a na základe toho prijíma v zmysle Ústavy SR svoje rozhodnutie k danému zákonu alebo zmene zákona. Existuje predpoklad, že poslanec, ktorý nesplnil ani len tieto teoretické predpoklady na to, aby prijímal kvalifikované rozhodnutie, nemôže následne zodpovedne hlasovať.
Aktuálne znenie § 36 ods. 1 o možnosti rozhodnúť o hlasovaní inak je neudržateľné a má dokázateľne negatívny vplyv na charakter a kvalitu prijímaných zákonov pri ich prerokovávaní. Ustanovenie sa zneužíva na odklad hlasovania na konkrétnu hodinu, kde samotný dôvod je nedôstojný charakteru inštitúcie ako je Národná rada SR.
Navrhovaná zmena rokovacieho poriadku upravuje hlasovanie tak, že predsedajúci môže prerušiť rokovanie o danom bode programu po skončení alebo uzavretí rozpravy, ale môže tak urobiť v maximálne troch po sebe idúcich bodoch programu. To znamená, že hlasovanie môže prebiehať spravidla po skončení alebo uzavretí rozpravy k danému bodu programu alebo sa môže hlasovať o viacerých bodoch programu, maximálne však troch po sebe idúcich.
Uvedená zmena rokovacieho poriadku dokázateľne zlepší prácu poslaneckého zboru a v dlhodobom horizonte spôsobí, že poslancami budú chcieť byť ľudia, ktorí majú aktívny záujem zúčastňovať sa práce v parlamente, tvoriť, resp. pripomienkovať zákony.
Predkladaný návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Alojz Hlina
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I.
K bodu 1 a 2
Navrhovaná zmena rokovacieho poriadku upravuje hlasovanie tak, že predsedajúci síce môže prerušiť rokovanie o danom bode programu po skončení alebo uzavretí rozpravy, ale môže tak urobiť v maximálne troch po sebe idúcich bodoch programu. To znamená, že hlasovanie môže prebiehať spravidla po skončení alebo uzavretí rozpravy k danému bodu programu alebo sa môže hlasovať o viacerých bodoch programu, maximálne však troch po sebe idúcich.
K Čl. II.
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na
1. december 2013.