DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 317/2012 Z. z. o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov(ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Alojz Hlina.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je opraviť nedostatok, ktorý je v platnom znení. V platnom znení zákona je v § 6 ods. 1 písmeno b) s nasledovným textom: „dĺžku prejazdenej vzdialenosti po pozemnej komunikácii,“ Uvedené ustanovenie je v zákone nadbytočné, nakoľko smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2010/40/EÚ zo 7. júla 2010, na základe ktorej sme prijali uvedený zákon, nehovorí o monitorovaní počtu prejazdených kilometrov a rovnako aj predkladateľ zákona Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky deklaroval, že nemá záujem monitorovať počet prejazdených kilometrov .
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Alojz Hlina.
2.Názov návrhu zákona:
návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 317/2012 Z. z. o inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)predmet návrhu zákona je čiastočne upravený v primárnom práve, čl. 91 Zmluvy o fungovaní EU
b)predmet návrhu zákona je upravený v sekundárnom práve, (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009)
v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2010/40/EÚ zo 7. júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy,
vo vykonávacom rozhodnutí Komisie z 13. júla 2011, ktorým sa prijímajú usmernenia pre členské štáty k podávaniu správ podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2010/40/EÚ (2011/453/EÚ) (Ú. v. EÚ L 193, 23. 7. 2011).
c)predmet návrhu zákona nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)predmetom návrhu zákona sa nepreberá žiadny právny akt Európskej únie,
b)Európska komisia alebo Súdny dvor Európskej únie nezačal v súvislosti s predmetom návrhu zákona proti Slovenskej republike konanie podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení,
c) Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/40/EÚ zo 7. júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy, bola prebratá do zákona č. 317/2012 Z. z. o inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 317/2012 Z. z. o inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
Osobitná časť
K Čl. I
V § 6 ods.1 sa vypúšťa písmeno b), ktoré je nadbytočné. Doterajšie písmeno c) sa označuje ako písmeno b﴿. Z praktického hľadiska dôjde len k vyradeniu písmena b﴿ a tým pádom sa písmeno c﴿ len premenuje.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. december 2013.