1
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1, 3, 6 až 9, 11, 13 až 15, 17 až 19, 29, 32, 34 a 50
V súvislosti so znížením administratívnej záťaže daňových subjektov sa navrhuje nevyžadovať od daňových subjektov také údaje, ktoré správca dane pri správe dane nevyužíva alebo ich k dispozícií, resp. si ich vie sám zistiť z iných voľne prístupných databáz, alebo zo svojho informačného systému, keďže predkladané na základe povinností vyplývajúcich zo zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní v znení neskorších predpisov (daňový poriadok). V súvislosti s navrhovanými zmenami sa zníži nielen administratívna záťaž daňovému subjektu, ale aj finančné prostriedky, ktoré by v súvislosti s predkladaním dokumentov musel vynaložiť. Zároveň sa na základe navrhovaných opatrení znížia výdavky správcu dane súvisiace so správou dane.
K bodu 2
Znenie sa upravuje tak, aby bolo jednoznačné a zrejmé, že ide len o nedoplatky na spotrebnej dani z liehu, piva alebo vína.
K bodu 4
Upravuje sa, kedy platiteľ dane nie je povinný podávať daňové priznanie.
K bodu 5
S cieľom eliminovať daňové úniky pri uplatňovaní nároku na vrátenie spotrebnej dane z alkoholických nápojov sa ustanovenie spresňuje tak, že za preukázateľne zdanený alkoholický nápoj sa nepovažuje alkoholický nápoj, ak spotrebná daň z neho nebola preukázateľne zaplatená.
K bodu 10
Predmetnou úpravou sa rozširujú dôvody na zmenu, prípadne odňatie vydaného povolenia na prevádzkovanie daňového skladu v prípade skladu liehu, ktorým je denaturačný závod.
K bodom 12 a 16
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zmeny v sankciách upravujúcich povinnosti tlačiarne.
K bodu 20
Za účelom zníženia administratívnej záťaže pre subjekty, ktoré chcú predávať alkoholické nápoje a tabakové výrobky oslobodené od dane zahraničným zástupcom, sa predmetné ustanovenie upravuje tak, aby mohol túto činnosť vykonávať na základe vydania jedného povolenia, t. j. povolenia vydaného podľa tohto zákona alebo podľa zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
K bodu 21
S cieľom znížiť administratívnu záťaž pre prevádzkovateľa daňového skladu pre zahraničných zástupcov, sa navrhuje zrušiť povinnosť predkladať správcovi dane údaje o množstve predaného alkoholického nápoja v predchádzajúcom mesiaci a celkové množstvo predaného alkoholického nápoja od začiatku kalendárneho roka do konca predchádzajúceho kalendárneho mesiaca. Správca dane si tieto údaje vie overiť v evidencii, ktorú je tento subjekt povinný viesť v súlade s týmto zákonom.
2
K bodom 22 až 28, 61 a 63
Predmetnou úpravou sa ruší § 48, t. j. povinnosť subjektu samostatným konaním žiadať o vydanie povolenia na denaturáciu liehu. Denaturovať lieh v daňovom sklade bude možné i naďalej po splnení podmienok stanovených v § 46. Súčasne sa znenie ustanovenia upresňuje v nadväznosti na vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 162/2013 z 21. februára 2013, ktorým sa mení a dopĺňa príloha k nariadeniu (ES) č. 3199/93 o vzájomnom uznávaní postupov úplného denaturovania etanolu na účely výnimky zo spotrebnej dane, v ktorom sa ustanovuje spoločný denaturačný prostriedok na všeobecnú denaturáciu liehu, tzv. eurodenaturant, ktorý môžu na tento účel používať všetky členské štáty bez toho, aby boli povinné v prípade, že ho chcú používať na všeobecnú denaturáciu liehu, postupovať podľa čl. 27 ods. 3 smernice Rady č. 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje. Na základe uvedeného na území SR možno na výrobu všeobecne denaturovaného liehu používať iba spoločný denaturačný prostriedok, tzv. eurodenaturant, a tie denaturačné prostriedky, ktoré ustanovené vyhláškou č. 538/2011 Z. z. o povolených denaturačných prostriedkoch, ich ustanovených množstvách na denaturáciu liehu, o požiadavkách na denaturáciu liehu a manipuláciu s denaturovaným liehom, o požiadavkách na jeho vlastnosti a o určenom účele použitia denaturovaného liehu.
K bodom 30, 36 a 37, 44, 45, 47 a 48
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zmeny súvisiace so zmenou tlače a distribúcie kontrolných známok
K bodu 31
Znenie splnomocňovacieho ustanovenia sa navrhuje upraviť tak, aby bolo možné na jeho základe vydať iba jeden vykonávací predpis, ktorým sa ustanovia ako náležitosti na kontrolných známkach, ochranné prvky, rozmery, údaje ako i cena kontrolných známok.
K bodu 33
S cieľom znížiť administratívnu záťaž pre odberateľov kontrolných známok, ktorými prevádzkovatelia daňových skladov, sa navrhuje, že ak tieto daňové subjekty v rámci podnikania dovážajú spotrebiteľské balenie liehu z územia tretieho štátu, nemusia byť súčasne evidované na colnom úrade i ako dovozca spotrebiteľského balenia. Súčasne sa realizuje legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zmeny v sankciách upravujúcich povinnosti tlačiarne.
K bodom 35, 38 až 43, 46, 49, 64, 65 a 67
V nadväznosti na vznik aféry s nelegálne vyrobenými liehovinami s obsahom metanolu v Českej republike, ktorých požitie spôsobilo závažné zdravotné následky smrť niekoľkým desiatkam spotrebiteľov, sa navrhuje prehodnotiť systém tlače a distribúcie kontrolných známok tak, aby tlač kontrolných známok zabezpečovala štátna tlačiareň. Cenu, za ktorú bude tlačiareň predávať kontrolné známky odberateľovi kontrolných známok, navrhne komisia, ktorú zriadi ministerstvo. Členmi komisie budú okrem zamestnancov ministerstva, tlačiarne a Finančného riaditeľstva SR aj zástupcovia odberateľov kontrolných známok. Cenu kontrolných známok stanoví ministerstvo v osobitnom predpise.
V nadväznosti na uplatňovanie pravidiel štátnej pomoci je tlač kontrolných známok štátnou tlačiarňou zlučiteľná s vnútorným trhom a je vyňatá z notifikačnej povinnosti, ak ide o štátnu pomoc vo forme náhrady za služby vo verejnom záujme vo výške menej ako 15 mil. eur ročne, a to v súlade s rozhodnutím Komisie (EÚ) z 20. decembra 2011 o uplatňovaní článku 106 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na štátnu pomoc vo forme náhrady za službu vo verejnom záujme udeľovanej niektorým podnikom povereným poskytovaním služieb všeobecného hospodárskeho záujmu a súčasne spĺňa podmienky stanovené týmto rozhodnutím. Ide o náhradu za poskytovanie služieb všeobecného hospodárskeho záujmu, pričom náhrada za túto službu je v súlade s čl. 2 až 6 predmetného rozhodnutia Komisie (EÚ).
3
Výška náhrady nepresiahne sumu potrebnú na pokrytie čistých nákladov, ktoré vznikli a primeraný zisk. Náklady, ktoré je potrebné zohľadniť, zahŕňajú všetky náklady, ktoré vznikli počas poskytovania služby všeobecného hospodárskeho záujmu. V prípade, že podnik vykonáva aj činnosti, ktoré nespadajú do rozsahu služby všeobecného hospodárskeho záujmu, možno zohľadniť len náklady súvisiace so službou všeobecného hospodárskeho záujmu.
Keďže lieh patrí k predmetom najviac zaťaženým spotrebnou daňou a hlavným kontrolným prvkom pri predaji spotrebiteľských balení je kontrolná známka, finančné riaditeľstvo vykonáva dozor nad nakladaním s kontrolnými známkami, materiálmi použitými na výrobu kontrolných známok, likvidáciou vytlačených tlačových listov kontrolných známok a materiálov používaných na tlač kontrolných známok. Výdaj kontrolných známok odberateľovi kontrolných známok bude zabezpečovať zamestnanec finančného riaditeľstva. Na kontrolnú známku sa zavádza nový prvok, ktorým je jedinečné identifikačné číslo kontrolnej známky.
V nadväznosti na podvody a kontrolné zistenia správcu dane pri odoberaní vyššieho počtu kontrolných známok odberateľmi kontrolných známok než je zložená zábezpeka na daň, ustanovuje sa možnosť colnému úradu znížiť počet objednaných kontrolných známok, a to podľa počtu spotrebiteľských balení uvedených do daňového voľného obehu. Súčasne sa umožňuje dovozcovi a príjemcovi (odberateľovi) liehu podľa § 26 ods. 1 odobrať kontrolné známky len do výšky zloženej zábezpeky na daň. Zároveň je odberateľ kontrolných známok povinný viesť evidenciu odobratých a použitých kontrolných známok.
V záujme ochrany zdravia konzumentov sa zároveň umožňuje verejná kontrola pravosti a originality predávaných liehovín spotrebiteľmi tak, že si budú môcť skontrolovať pravosť kupovanej liehoviny prostredníctvom webu Finančného riaditeľstva, ktoré bude na svojej internetovej stránke zverejňovať identifikačné čísla kontrolných známok a EAN kódy spotrebiteľských balení, na ktoré boli tieto kontrolné známky nalepené.
K bodu 51
Z dôvodu znižovania administratívnej záťaže pre podnikateľské subjekty sa navrhuje vypustenie povinnosti pre daňové subjekty uvádzať pri predložení žiadosti o vydanie oprávnenia na distribúciu zoznam dodávateľov spotrebiteľského balenia s uvedením ich identifikačných údajov, keďže správca dane má tieto údaje následne k dispozícii.
K bodu 52
Legislatívno-technická úprava zákona.
K bodu 53
Legislatívno-technická úprava zákona v nadväznosti na upustenie od povinnosti predkladať zoznam dodávateľov spotrebiteľského balenia.
K bodu 54
Upresňuje sa vedenie evidencie pre držiteľa oprávnenia na distribúciu, ktorý je zároveň registrovaný aj ako prevádzkovateľ daňového skladu alebo oprávnený príjemca, alebo evidovaný ako dovozca spotrebiteľského balenia alebo príjemca (odberateľ) liehu podľa § 26 ods. 1.
K bodu 55
Upresňuje sa spôsob oznámenia údajov o evidencii spotrebiteľských balení správcovi dane.
4
K bodu 56
Ustanovuje sa povinnosť pre osobu oprávnenú na distribúciu zabezpečiť EAN kód spotrebiteľského balenia, ak chce uviesť do obehu spotrebiteľské balenia, ktoré tento kód nemajú.
K bodom 57 a 58
Ide o spresnenie ustanovení upravujúcich zánik alebo odňatie povolenia na predaj alebo oprávnenia na distribúciu spotrebiteľského balenia v daňovom voľnom obehu iným prevádzkovateľom obchodných živností.
K bodu 59
Spresňujú sa povinnosti osobám, ktorým zaniklo povolenie na predaj alebo oprávnenie na distribúciu spotrebiteľského balenia v daňovom voľnom obehu iným prevádzkovateľom obchodných živností, alebo im boli colným úradom odňaté.
K bodu 60
Zavádza sa povinnosť pre držiteľa povolenia na predaj a držiteľa oprávnenia na distribúciu oznámiť predaj spotrebiteľského balenia formou ambulantného predaja colnému úradu vopred.
K bodu 62
Navrhuje sa ustanoviť, aby bol správca dane pri výkone daňového dozoru a daňovej kontrole oprávnený požiadať odberateľa kontrolných známok o predloženie kontrolných známok colnému úradu, a to aj ak sa kontrolné známky nachádzajú mimo daňového územia.
K bodu 66
Ustanovenie upravujúce správny delikt, ak colný úrad použije na úhradu dane zloženú zábezpeku na daň sa navrhuje upraviť tak, aby bolo zrejmé, že správneho deliktu sa dopustí aj tá osoba, ktorá nezaplatila daň a zábezpeku na daň má zloženú formou bankovej záruky.
K bodom 68 až 71
Legislatívno-technické úpravy ustanovení týkajúcich sa vzniku správnych deliktov, a to v nadväznosti na úpravy § 53.
K bodom 72 a 73
Z pohľadu daňových únikov je alkoholický nápoj, najmä lieh, vysoko rizikový predmet a preto, ak daňové subjekty podnikajúce v oblasti alkoholických nápojov, najmä liehu, porušujú daňové predpisy, je potrebná okamžitá reakcia colného úradu. Z toho dôvodu je nutné, aby pri niektorých rozhodnutiach colného úradu napríklad o odňatí povolenia na prevádzkovanie daňového skladu nebolo prípustné odvolanie, to znamená, že rozhodnutie o odňatí tohto povolenia nadobudlo právoplatnosť už dňom jeho doručenia.
Súčasne sa s cieľom znížiť administratívnu záťaž umožňuje žiadateľovi o ďalšiu registráciu alebo zaradenie do evidencie nepredložiť colnému úradu také doklady, ktoré predložil v predchádzajúcom registračnom konaní.
K bodom 74 až 84
V nadväznosti na zámer plynulého prechodu pri tlači kontrolných známok z komerčných tlačiarní na štátnu tlačiareň, je potrebné pre odberateľov kontrolných známok vytvoriť právnu istotu pri ich podnikateľských zámeroch. Z toho dôvodu je potrebné vytvoriť dostatočný časový priestor na vytlačenie nových kontrolných známok. Na základe uvedeného sa navrhuje, aby do 31. decembra 2014 mohli byť kontrolné známky tlačené nielen štátnou tlačiarňou, ale zároveň aby sa počas toho obdobia uskutočňovala tlač kontrolných známok i v tých tlačiarňach, ktoré majú povolenie na tlač vydané podľa doterajších predpisov
5
(komerčných tlačiarňach). Súčasne sa z tohto dôvodu predlžujú lehoty na označovanie, uvádzanie do daňového voľného obehu a dopredaje spotrebiteľských balení, ktoré označené kontrolnými známkami vytlačenými komerčnými tlačiarňami, a zavádza sa povinnosť predávať prioritne spotrebiteľské balenia označené kontrolnými známkami vyhotovenými podľa § 10 ods. 11 zákona č. 105/2004 Z. z.. Zároveň sa navrhuje, aby colný úrad v odôvodnených prípadoch povolil označenie novou kontrolnou známkou tzv. „nízkoobrátkových liehovín“, ak tie označené starou kontrolnou známkou a neboli predané do 31. mája 2016.
K bodu 85
Prechodné ustanovenia vyplývajúce zo zrušenia § 48 - povolenia na denaturáciu liehu. Súčasne sa upravujú prechodné ustanovenia týkajúce sa ukončenia konania v prípade predloženia žiadosti o registráciu podľa tohto zákona.
K bodu 86
V nadväznosti na úpravu systému tlače kontrolných známok sa zrušuje vyhláška, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zložení, rozhodovaní komisie a postupe komisie pri vyhodnocovaní návrhov verejnej súťaže na uzatvorenie zmluvy o dohľade nad tlačou kontrolných známok, a vyhláška, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhotovení kontrolných známok na označovanie spotrebiteľského balenia liehu a o grafických prvkoch a údajoch na kontrolnej známke.
K bodu 87
V nadväznosti na potrebu zabezpečiť duálny systém tlače kontrolných známok, je potrebné predĺžiť účinnosť § 10 zákona č. 105/2004 Z. z..
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. decembra 2013 okrem bodov upravujúcich problematiku znižovania administratívnej záťaže, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2014, bodov upravujúcich problematiku tlače a distribúcie kontrolných známok, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. októbra 2014, a bodu upravujúceho zrušenie vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhotovení kontrolných známok na označovanie spotrebiteľského balenia liehu a o grafických prvkoch a údajoch na kontrolnej známke, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2015.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 14. augusta 2013.
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter Kažimír, v.r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky