odsúdený podrobil zdravotnej prehliadke, ktorú môže vykonať len zdravotnícky pracovník (bližšie novelizačný bod 82). Z dôvodu predchádzania mareniu účelu výkonu väzby, účelu výkonu trestu odňatia slobody, ochrany osôb, objektov chránených zborom, ktorými sú objekty generálneho riaditeľstva, ústavov a detenčného ústavu a ustanoveného poriadku v nich, sa vykonanie osobnej prehliadky osôb vstupujúcich do chránených objektov, prehliadky batožiny, vecí a dopravných prostriedkov presunulo tiež medzi oprávnenia príslušníka zboru do druhého oddielu štvrtej hlavy; súčasne sa z piatej hlavy zákona vypustilo ustanovenie § 54 (Osobná prehliadka osôb vstupujúcich do strážených objektov zboru, prehliadka batožiny, vecí a dopravných prostriedkov (novelizačný bod 103)). Toto ustanovenie v súlade s čl. 16 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky legalizuje zásahy príslušníkov zboru do ústavou zaručeného práva na nedotknuteľnosť osoby, a preto aj presne definuje dôvody, pre ktoré možno v chránených objektoch vykonať prehliadku osôb, batožiny, vecí a dopravných prostriedkov. Na rozdiel od oprávnenia vykonať osobnú prehliadku obvinených a odsúdených sa u osôb v chránených objektoch jedná o tzv. bezpečnostnú prehliadku, prostredníctvom ktorej sa príslušník zboru môže presvedčiť, či takáto osoba nemá pri sebe zbraň, prostriedok audiovizuálnej techniky alebo inú nedovolenú vec, alkoholické nápoje, omamné látky, psychotropné látky, jedy, prekurzory, nepredpísané lieky, príp. či sa uvedené veci nenachádzajú v jej batožine alebo v dopravnom prostriedku.
Nové navrhované znenie ustanovenia § 14 zákona síce oprávňuje vykonávať v chránenom objekte prehliadky osôb, batožín, vecí a dopravných prostriedkov, neustanovuje však, ako má príslušník zboru naložiť s rôznymi „nedovolenými“ vecami, ktoré môžu byť počas prehliadok nájdené; s uvedeným problémom sa vysporiada nové navrhované znenie ustanovenia § 15 zákona.
Súčasné znenie ustanovenia § 15 zákona oprávňuje príslušníka zboru len na odňatie zbrane alebo prostriedku audiovizuálnej techniky, avšak v praxi často dochádza k situáciám, že do ústavov sú vedome či nevedome prenášané aj iné veci, ktoré môžu predstavovať určité riziko, a preto sa takéto oprávnenie príslušníka zboru rozširuje aj o možnosť odňať inú nedovolenú vec, ktorou by mohol byť ohrozený život, zdravie alebo bezpečnosť osôb a majetku alebo ktorou by mohol byť marený účel výkonu väzby, trestu odňatia slobody alebo detencie; pôjde najmä o alkoholické nápoje, omamné látky, psychotropné látky, jedy, prekurzory, nepredpísané lieky alebo iné obdobné látky atď. (súčasná právna úprava umožňuje zaistiť resp. odňať vec iba príslušníkom justičnej stráže (podľa ustanovenia § 48 ods. 5 zákona) a v prípadoch zabezpečovania dôkazných prostriedkov pre potreby disciplinárneho konania proti odsúdeným pre spáchanie disciplinárneho previnenia (podľa ustanovenia § 59a zákona č. 475/ 2005 Z. z)).
Pokiaľ sa týka definície pojmu „zbraň“ na účely tohto zákona, navrhuje sa tento pojem precizovať vzhľadom na skutočnosť, že doterajšie ponímanie pojmu zbraň s odkazom na Trestný zákon nie je namieste, nakoľko otázka, či má byť niečo považované za zbraň v zmysle Trestného zákona, sa v trestnom konaní posudzuje až ex post , teda potom, čo vec už bola použitá alebo bol preukázaný úmysel ju použiť na zvýraznenie dôraznosti útoku.
Zároveň sa rozširuje demonštratívny výpočet audiovizuálnych prostriedkov o prenosný počítač (notebook).
K bodu 36
Podľa súčasného znenia ustanovenia § 54 ods. 1 zákona je príslušník zboru oprávnený nariadiť, aby sa osoba pred vstupom do stráženého objektu zboru podrobila aj kontrole na prítomnosť omamných látok, psychotropných látok, ich prekurzorov, jedov a iných obdobných látok. V súvislosti s navrhovaným vypustením ustanovenia § 54 zákona