Príloha č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2013
2014
2015
2016
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: Všeobecná pokladničná správa
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
-vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
283 099 193
279 467 931
276 069 258
v tom: 07 C Sociálna inklúzia
0
274 099 193
270 467 931
267 069 258
07 E Tvorba a implementácia politík
9 000 000
9 000 000
9 000 000
z toho:
- vplyv na ŠR (Sociálna inklúzia)
0
274 099 193
270 467 931
267 069 258
-vplyv na ŠR (Tvorba a implementácia politík)
9 000 000
9 000 000
9 000 000
-vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
272 640 000
268 542 000
265 857 000
v tom: 07 C Sociálna inklúzia
0
272 640 000
268 542 000
265 857 000
07 E Tvorba a implementácia politík
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2013
2014
2015
2016
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
0
283 099 193
279 467 931
276 069 258
z toho vplyv na ŠR
0
283 099 193
279 467 931
276 069 258
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
272 640 000
268 542 000
265 857 000
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
10 459 193
10 925 931
10 212 258
.
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zavedenie novej právnej úpravy pomoci v hmotnej núdzi bude mať vplyv na štátny rozpočet, t. j. je potrebné dodatočné krytie vzhľadom na objem rozpočtovo nekrytého vplyvu (viď tabuľka č. 2). V rámci rozpočtovo nekrytého vplyvu uvedené predovšetkým výdavky, ktoré sa týkajú navrhovanej možnosti zabezpečenia účasti osôb v hmotnej núdzi na výkone menších obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnosti úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré budú organizovať, koordinovať a kontrolovať účasť. Ide predovšetkým o navýšenie finančných prostriedkov na programe „07E Tvorba a implementácia politík“, v rámci prvku 07E0401 špecializovaná štátna správa. Predpokladaný objem finančných
Príloha č. 1
1
výdavkov za týmto účelom sa odhaduje na 9 mil. eur. Ostatné finančne nekryté vplyvy v rokoch 2015 a 2016 nad rámec 9 mil. eur zabezpečí Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny v rámci výdavkových limitov kapitoly MPSVR SR v programe „Sociálna inklúzia“, a to v objeme cca 1,926 mil. eur v roku 2015 a v objeme 1,212 mil. eur v roku 2016. Prípadné náklady obce budú vykryté z benefitov obce plynúcich z vykonávaných prác.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Cieľom nového zákona o pomoci v hmotnej núdzi je upraviť posudzovanie hmotnej núdze a poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi osobám, ktoré si vlastným pričinením nemôžu alebo nevedia zabezpečiť alebo zvýšiť príjem vlastnou prácou a vytvoriť efektívny systém poskytovania pomoci v hmotnej núdzi, v rámci ktorého sa bude dbať na zvyšovanie adresnosti a zásluhovosti. Predmetný návrh zákona vymedzuje podmienky aktívnej účasti občanov za účelom zvýšenia ich vlastného pričinenia na riešení hmotnej núdze. Navrhuje sa, aby výška dávky v hmotnej núdzi bola závislá od aktivity plnoletého práceschopného člena domácnosti, a to účasťou na menších obecných službách alebo na dobrovoľníckej činnosti. Základným predpokladom tejto podmienky však bude, že mu takáto činnosť ponúknutá bude. Zároveň sa zákonom navrhuje aj možnosť úradu aktívne sa zapojiť do výkonu týchto činností zabezpečovaním účasti osôb na týchto činnostiach.
Novým prvkom v návrhu zákona je riešenie hmotnej núdze pracujúcich s nízkymi príjmami. V záujme zmiernenia rizika chudoby sa navrhuje s cieľom motivovať fyzické osoby k uplatneniu sa na trhu práce a udržať si zamestnanie s nízkou mzdou, ktorí budú spĺňať podmienky nároku na aktivačný príspevok.
Za účelom podpory, vzdelávania a všestranného rozvoja detí, ktoré si plnia povinnú školskú dochádzku navrhuje sa poskytnúť samostatný príspevok na nezaopatrené dieťa s vymedzenými podmienkami, ktoré majú tak rodičov ako aj samotné deti motivovať k riadnemu plneniu povinnej školskej dochádzky a tým do budúcna deťom zabezpečiť aspoň základné vzdelanie.
V rámci právnej úpravy sa garantuje ochrana osôb zohľadnením takých životných situácií, počas ktorých si občan v hmotnej núdzi z objektívnych dôvodov nemôže zabezpečiť príjem vlastnou prácou, ako napr. invalidita, celodenná starostlivosť o občana s ťažkým zdravotným postihnutím, choroba a iné.
Návrhom zákona sa upravuje možnosť priznania nároku na príspevok na bývanie tým, že ho bude možné poskytnúť okrem bytov a rodinných domov aj do zariadení sociálnych služieb alebo sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorých hlavnou činnosťou je zabezpečenie ubytovania ako napr. Útulok, Domov na pol ceste, zariadenie núdzového bývania, zariadenia podporovaného bývania a Krízové centrum.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti a má pozitívny a v minimálnej miere negatívny sociálny vplyv.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
X zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
Príloha č. 1
2
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2013
2014
2015
2016
Odhadovaný priemerný mesačný počet poberateľov pomoci v hmotnej núdzi
191 127
187 304
184 500
Odhadovaný počet zamestnancov na zabezpečenie účasti osôb na výkone menších obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnosti
840
840
840
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z:
-Priemerného mesačného počtu poberateľov pomoci v hmotnej núdzi na základe údajov z IS RSD, v rámci, ktorého vplyv jednotlivých opatrení zavedených v návrhu nového zákona o pomoci v hmotnej núdzi dotknú v priemere 182 236 poberateľov pomoci v hmotnej núdzi v roku 2014, v roku 2015 pôjde približne o 180 414 poberateľov, a v roku 2016 pôjde približne mesačne o 178 610 poberateľov.
-Počtu domácností, ktorých príjmy z pracovnej činnosti nedosahujú maximálnu sumu nárokov na pomoc v hmotnej núdzi a v rámci nárokov im vznikne nárok na aktivačný príspevok na základe príjmového rozdelenia domácností zo štatistického zisťovania EU SILC 2011, odhadovaný počet je cca 8 000 poberateľov pre roky 2014 a následne predpokladáme zníženie počtu poberateľov v rokoch 2015 2016 v dôsledku rastu príjmov, a to na cca 6000 poberateľov (2015) a cca 5000 poberateľov (2016).
-Predpokladaného počtu poberateľov, ktorým je poskytované bývanie v zariadeniach sociálnych služieb napr. Útulok, Domov na pol ceste, zariadenie núdzového bývania, a Krízové centrum. Počet takýchto prípadov sa odhaduje priemerne mesačne pre jednotlivé roky 2014-2016 na 2670 poberateľov.
-Nastavených podmienok nároku na dávku v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi taxatívne vymedzených v rámci navrhovanej právnej úpravy o pomoci v hmotnej núdzi.
-Predpokladaného počtu zamestnancov potrebných na zabezpečenie účasti osôb na výkone menších obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnosti, ktorý sa odhaduje pre roky 2014 až 2016 na 840.
-Predpokladaného počtu účastníkov, ktorí sa zúčastnia výkonu menších obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnostiach , ktorých účasť bude organizovať úrad práce, sociálnych vecí a rodiny sa odhaduje pre roky 2014 2016 je cca 70 000 poberateľov.
Zavedením novej právnej úpravy zákona o pomoci v hmotnej núdzi predpokladáme nároky na rozpočet verejnej správy v objeme 283 099 tis. eur v roku 2014, 279 250 tis. eur v roku 2015 a 276 069 tis. eur v roku 2016. Z toho výdavky týkajúce nastavených podmienok nároku na dávku v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi taxatívne vymedzených v rámci navrhovanej právnej úpravy o pomoci v hmotnej núdzi budú v objeme 274 099 tis. eur v roku 2014, 270 467 tis. eur v roku 2015 a 267 069 tis. eur v roku 2016.
Príloha č. 1
3
Objem finančných prostriedkov týkajúcich vytvorenia 840 nových pracovných miest na vybraných úradoch, práce, sociálnych vecí a rodiny, úrazového poistenia v prípade cca 70 000 osôb, ktoré sa môžu zúčastniť menších obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnosti organizovaných úradom, práce, sociálnych vecí a rodiny, ako aj výdavky na tovary týkajúce sa pracovných a ochranných pomôcok pre osoby zúčastňujúce sa výkonu týchto činností sa predpokladá v objeme cca 9 000 tis. eur pre roky 2014 2016. Z uvedeného objemu výdavkov budú mzdy a poistené v sume cca 8 162 tis. eur, tovary a služby v sume cca 838 tis. eur.
Celková kvantifikácia výdavkov vychádza z predpokladu, že navrhované zmeny v rámci novej právnej úpravy pomoci v hmotnej núdzi budú platiť súčasne. Z tohto dôvodu sa počíta s kombináciou jednotlivých vplyvov a nie je možné vyššie uvedenú kvantifikáciu výdavkov považovať len ako mechanický súčet vplyvov jednotlivých opatrení. Ide o komplexnú kvantifikáciu, v rámci ktorej boli spracované aj viaceré expertné odhady z dôvodu absencie niektorých údajov v súvislosti s nastavenými opatreniami.
Príloha č. 1
4
Tabuľka č. 4
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2013
2014
2015
2016
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 1
5
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2013
280 539 266
278 561 445
276 329 770
poznámka
Bežné výdavky (600)
283 099 193
279 467 931
276 069 258
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
6 048 000
6 048 000
6 048 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
2 114 000
2 114 000
2 114 000
Tovary a služby (630)2
838 000
838 000
838 000
Bežné transfery (640)2 (zdroj 111)
274 099 193
270 467 931
267 069 258
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
2014
2015
2016
Bežné výdavky (600)
283 099 193
279 467 931
276 069 258
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
6 048 000
6 048 000
6 048 000
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Príloha č. 1
6
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2013
2014
2015
2016
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
840
840
840
z toho vplyv na ŠR
8 162 000
8 162 000
8 162 000
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
6 048 000
6 048 000
6 048 000
z toho vplyv na ŠR
6 048 000
6 048 000
6 048 000
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
2 114 000
2 114 000
2 114 000
z toho vplyv na ŠR
2 114 000
2 114 000
2 114 000
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci .
Príloha č. 1
7