reflektujúcich o. i. aj predchádzajúcu ekonomickú aktivitu, na strane druhej určitú mieru solidarity pri vybraných príjmoch, ktoré sa navrhuje nepovažovať za príjem.K § 5
V súvislosti s návrhom, aby fyzická osoba aj v prípade, že jej príjem nedosahuje sumy životného minima, nebola považovaná za osobu v hmotnej núdzi ak s nakladaním so svojim majetkom môže zvýšiť príjem a predísť vzniku hmotnej núdze alebo riešiť hmotnú núdzu sa návrhom vymedzujú hnuteľné, nehnuteľné veci, práva a iné majetkové hodnoty . Na účely zákona sa za majetok zároveň navrhuje nepovažovať motorové vozidlo, ktoré využíva niektorý člen domácnosti na individuálnu prepravu, na ktorú je na základe posudku príslušného orgánu odkázaný z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia a jedno motorové vozidlo, ktorého hodnota nie je vyššia ako 35 – násobok sumy životného minima.
K § 6
V návrhu sa taxatívne vymedzujú nároky, ktoré je občan povinný uplatniť si pred tým ako požiada o pomoc v hmotnej núdzi. Nároky ako napr. výživné, uplatnenie dávok sociálneho poistenia a iné, majú prednosť pred poskytnutím pomoci v hmotnej núdzi.
K § 7
Pri posudzovaní hmotnej núdze sa na účely zákona navrhuje vychádzať z príjmových a majetkových pomerov, z uplatnenia nárokov všetkých členov domácnosti. Návrhom sa určuje, kedy si občan nemusí uplatniť nárok na dávku v nezamestnanosti. Ide o prípady, ak občana podľa zákona o službách zamestnanosti nie je možné z objektívnych dôvodov zaevidovať ako uchádzača o zamestnanie. Hmotná núdza sa skúma v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa podala žiadosť o pomoc v hmotnej núdzi, a prihliada sa na príjem, ktorí majú členovia v domácnosti v čase jej podania. Návrh zákona vymedzuje objektívne dôvody, kedy sa nepožaduje od osoby v hmotnej núdzi, aby si zabezpečila príjem prácou. Ide napr. o osoby, ktoré dosiahli vek potrebný na nárok na starobný dôchodok, predčasný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, alebo osoby, ktoré sa celodenne riadne starajú o osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo osoby, ktoré majú nepriaznivý zdravotný stav, osamelý rodič starajúci sa o dieťa do 31 týždňov a iné. Upravuje sa aj neskúmanie možnosti zabezpečenia príjmu alebo zvýšenia príjmu majetkom ako napr. nehnuteľnosťou, ktorú užíva domácnosť na primerané trvalé bývanie, alebo majetku, ktorý v čase výnimočného stavu, krízovej situácie mimo času vojny a vojnového stavu nemôže vlastník užívať.
K § 8
Návrh ustanovenia vymedzuje dôvody, kedy sa členovia domácnosti nepovažujú za občanov v hmotnej núdzi, aj keď ich príjem nedosahuje sumy životného minima. Je to predovšetkým vtedy, keď si môžu uplatniť zákonné nároky (napr. výživné, dávky sociálneho poistenia, sociálneho zabezpečenia a iné), ktoré majú prednosť pred poskytovaním pomoci v hmotnej núdzi. Tiež, keď si môžu svojim majetkom môžu zabezpečiť riešenie hmotnej núdze. S prihliadnutím na existenciu zabezpečenia základných životných podmienok z iných zdrojov navrhuje sa nepovažovať za občana v hmotnej núdzi napr. osobu vo výkone väzby