Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa porovnávajú s návrhom východísk Sociálnej poisťovne na rok 2014 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2015 a 2016 a s návrhom východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2014 až 2016.
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA95)
Rozpočet verejnej správy (v eur)
2013
2014
2015
2016
Príjmy verejnej správy celkom
0
-210 577
-221 180
-233 364
Štátny rozpočet
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
-210 577
-221 180
-233 364
Výdavky verejnej správy celkom
0
833 208
578 482
345 804
Štátny rozpočet
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
833 208
578 482
345 804
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA95)
Financovanie (v eur)
2013
2014
2015
2016
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
0
1 043 785
799 662
579 169
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
1 043 785
799 662
579 169
financovanie zabezpečené v rozpočte SP
0
1 043 785
799 662
579 169
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0
0
0
0
* úspora má znamienko (-)
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Znížené príjmy a zvýšené výdavky rozpočtu Sociálnej poisťovne vyplývajúce z návrhu zákona budú finančné kryté v rámci schváleného rozpočtu Sociálnej poisťovne na jednotlivé roky.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Hlavným cieľom návrhu je najmä úprava podmienok výpočtu dávok pre niektorých poistencov v špecifických situáciách a riešenie ďalších nedostatkov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
A.Rozšírenie použitia osobného mzdového bodu v hodnote 0,67 pri určovaní invalidného dôchodku na vybraných poistencov vo veku do 20 rokov, ktorí získali krátke obdobie dôchodkového poistenia (menej ako 1 rok) len formou dobrovoľného dôchodkového poistenia alebo dodatočným doplatením poistného.
B.Skrátenie obdobia, za ktoré sa skúma nezaplatenie poistného na sociálne poistenie ako jednej z podmienok nároku na nemocenské dávky pre samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľne poistené osoby zaplatené poistné sa navrhuje sledovať v období posledných piatich rokov namiesto doterajších desiatich rokov pred vznikom dôvodu na poskytnutie nemocenskej dávky.
C.Navrhuje sa, aby zamestnávateľovi nevznikla povinnosť odvádzať poistné na garančné poistenie za zamestnanca, ktorý je štatutárnym orgánom, ktorý najmenej 50 % účasť na majetku zamestnávateľa, alebo členom štatutárneho orgánu, ktorý najmenej 50 % účasť na majetku zamestnávateľa. Zároveň uvedeným zamestnancom nebude zohľadnené obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré jeho zamestnávateľ neodviedol poistné.
D.Zánik dobrovoľného poistenia sa navrhuje naviazať na nezaplatenie poistného počas dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po sebe.
E.Neprihliadanie na príjem zo zárobkovej činnosti pri určovaní denného vymeriavacieho základu na výpočet sumy dávky v nezamestnanosti, ktorý osoba dosiahla v období čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky.
F.Zvýšenie diskontnej úrokovej sadzby využívanej pri povolení splátok dlžných súm.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh (zmena sadzieb, zmena vymeriavacích základov a zmena nároku)
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Výdavky súvisiace s implementáciou navrhovaných zmien budú finančne kryté v rámci správneho fondu Sociálnej poisťovne bez potreby jeho navýšenia.
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 1 044 tis. eur v roku 2014, 800 tis. eur v roku 2015 a 579 tis. eur v roku 2016.
Kvantifikácia príjmov
C. Navrhuje sa, aby zamestnávateľovi nevznikla povinnosť odvádzať poistné na garančné poistenie za zamestnanca, ktorý je štatutárnym orgánom, ktorý najmenej 50 % účasť na majetku zamestnávateľa, alebo členom štatutárneho orgánu, ktorý najmenej 50 % účasť na majetku zamestnávateľa.
V roku 2012 bolo identifikovaných 18 244 takýchto zamestnávateľov (vychádza sa z tzv. jednoosobových s.r.o.), ktorí boli zároveň v pozícii zamestnanca. Vymeriavací základ dotknutých osôb bol určený na úrovni 80 % priemerného vymeriavacieho základu na garančné poistenie, t. j., v sume 483 eur v roku 2014, 494 eur v roku 2015 a 511 eur v roku 2016. Bola použitá sadzba poistného na garančné poistenie vo výške 0,25%.
D. Zánik dobrovoľného poistenia sa navrhuje naviazať na nezaplatenie poistného počas dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po sebe.
V roku 2012 bolo celkovo 665 dobrovoľne poistených osôb, ktoré aspoň 1 krát nezaplatili poistné po sebe dva kalendárne mesiace. Uvedené opatrenie nebude mať vplyv na príjmy Sociálnej poisťovne, len na výšku pohľadávok voči dobrovoľne poisteným osobám, to znamená, že sa dosiahne zníženie sumy pohľadávok Sociálnej poisťovne.
F. Zvýšenie diskontnej úrokovej sadzby využívanej pri povolení splátok dlžných súm.
Na základe skutočne zaplatených úrokov vo výške diskontnej úrokovej sadzby platnej ku dňu povolenia splátok za rok 2011 a 2012 sa počíta so zvýšenými príjmami Sociálnej poisťovne na úrovni 76 tis. eur ročne.
Kvantifikácia výdavkov
A. Rozšírenie použitia osobného mzdového bodu v hodnote 0,67 pri určovaní invalidného dôchodku na vybraných poistencov vo veku do 20 rokov.
X
X
Kvantifikácia vychádza z predpokladu, že ročne v kategórii poistencov do 20 rokov bude priznaných 60 invalidných dôchodkov, ktorí získali krátke obdobie dôchodkového poistenia (menej ako 1 rok) len formou dobrovoľného dôchodkového poistenia alebo dodatočným doplatením poistného. Vplyvom novej zmeny dôjde k zníženiu výšky novopriznaného invalidného dôchodku v dotknutej kategórii mesačne o 415,8 eura. Valorizácia nie je zohľadnená v zmene výdavkov na nasledujúce roky - vzhľadom na skutočnosť, že sa v rokoch 2014 - 2017 realizovať prostredníctvom pevnej sumy.
B. Skrátenie obdobia za ktoré sa skúma nezaplatenie poistného na sociálne poistenie ako jednej z podmienok nároku na nemocenské dávky pre samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľne poistné osoby.
Na základe kvalifikovaného odhadu z celkového počtu 24 662 zamietnutých rozhodnutí na nemocenské dávky v roku 2012, sa vychádza z predpokladu, že dôjde k nárastu počtu prípadov nemocenských dávok u samostatne zárobkovo činných osôb a dobrovoľne poistených osôb o 592 ročne s priemernou mesačnou výškou nemocenskej dávky 245,5 eura.
C. Navrhuje sa, aby zamestnávateľovi nevznikla povinnosť odvádzať poistné na garančné poistenie za zamestnanca, ktorý je štatutárnym orgánom, ktorý najmenej 50% účasť na majetku zamestnávateľa, alebo členom štatutárneho orgánu, ktorý najmenej 50% účasť na majetku zamestnávateľa. Zároveň uvedeným zamestnancom nebude zohľadnené obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré jeho zamestnávateľ neodviedol poistné.
Na základe štatistík o počte novopriznaných dávok garančného poistenia bola určená váha pre dotknuté osoby 1,1 %, čo by znamenalo približne 4 nevyplatené prípady mesačne. Ďalej sa vychádza z východísk rozpočtu Sociálnej poisťovne, pričom sa predpokladá priemerný mesačný počet vyplatených dávok garančného poistenia 390 s priemernou sumou 1 323 eur v roku 2014, počet 367 prípadov s priemernou sumou 1 361 eur v roku 2015 a 346 prípadov s priemernou sumou 1 415 eur v roku 2016.
Pri dôchodkových dávkach sa počíta s postupným vplyvom, ktorý bude v krátkodobom horizonte zanedbateľný.
E. Neprihliadanie na príjem zo zárobkovej činnosti pri určovaní denného vymeriavacieho základu na výpočet sumy dávky v nezamestnanosti u osôb, ktoré ho dosiahli v období čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky.
Predpokladá sa, že zmena sa dotkne 844 prípadov dávky v nezamestnanosti v roku 2014, 851 prípadov v roku 2015 a 859 prípadov v roku 2016 s priemerným obdobím poberania 5,5 mesiaca. Očakáva sa pozitívny rozdiel na priemernom mesačnom vymeriavacom základe vo výške 394 eur v roku 2014, 407 eur v roku 2015 a 424 eur v roku 2016 v súlade s makroekonomickou prognózou IFP (jún 2013).
Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy
Príjmy Sociálnej poisťovne celkovo sa predpokladá pokles príjmov Sociálnej poisťovne z dôvodu zníženia odvodovej povinnosti u zamestnávateľa za zamestnanca, ktorý je v pozícií štatutárneho orgánu, ktorý najmenej 50 % účasť na majetku zamestnávateľa, alebo člena štatutárneho orgánu, ktorý má najmenej 50 % účasť na majetku zamestnávateľa.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash=ESA95)
Rozpočet Sociálnej poisťovne -
príjmy (v eur)
2013
2014
2015
2016
100
Daňové príjmy
0
-210 577
-221 180
-233 364
150
Poistné
0
-210 577
-221 180
-233 364
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
-210 577
-221 180
-233 364
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA95)
Rozpočet verejnej správy - príjmy
(v eur)
2013
2014
2015
2016
100
Daňové príjmy
0
-210 577
-221 180
-233 364
150
Poistné
0
-210 577
-221 180
-233 364
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
-210 577
-221 180
-233 364
Výdavky Sociálnej poisťovne celkovo sa predpokladá nárast výdavkov Sociálnej poisťovne z dôvodu skrátenia obdobia, za ktoré sa skúma nezaplatenie poistného na sociálne poistenie ako jednej z podmienok nároku na nemocenské dávky pre samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľne poistné osoby a zavedenia výhodnejších podmienok pre určenie vymeriavacieho základu na dávku v nezamestnanosti pre osoby vykonávajúce zárobkovú činnosť počas materskej a rodičovskej dovolenky.
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash=ESA95)
Rozpočet Sociálnej poisťovne -
výdavky (v eur)
2013
2014
2015
2016
600
Bežné výdavky
0
833 208
578 482
345 804
630
Tovary a služby
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
833 208
578 482
345 804
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
833 208
578 482
345 804
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA95)
Rozpočet verejnej správy - výdavky (v
eur)
2013
2014
2015
2016
600
Bežné výdavky
0
833 208
578 482
345 804
630
Tovary a služby
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
833 208
578 482
345 804
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
833 208
578 482
345 804