Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Návrhom zákona sa upravuje volebná legislatíva s cieľom sprehľadniť hospodárenie a financovanie politických strán a politických hnutí a urobiť tieto procesy transparentnejšími. Návrhom zákona dochádza tiež k zjednoteniu volebných kampaní v rôznych typoch volieb.
V praxi sa ukázalo, že najefektívnejším spôsobom kontroly je kontrola verejnosti, preto návrh zákona zavádza viacero informačných povinností politických strán, politických hnutí a jednotlivých kandidátov, ktoré spočívajú vo zverejňovaní ustanovených údajov a dokumentov. Na základe zverejnených informácií bude možná účinnejšia kontrola hospodárenia a financovania politických strán a politických hnutí, ako aj ich jednotlivých kandidátov.
Návrh zákona tiež vo veľkej miere presúva kontrolnú pôsobnosť v uvedenej oblasti z Ministerstva financií Slovenskej republiky na Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, ktorý je špecializovaným orgánom verejnej správy na vykonávanie kontroly.
Návrhom zákona sa do volebnej legislatívy zavádza volebný fond, ktorým je osobitná analytická evidencia príjmov a nákladov na účely každých volieb, v ktorých sa strana zapojí do volebnej kampane. Tiež sa zavádza právna úprava volebného fondu jednotlivých kandidátov.
Návrhom zákona dochádza ku komplexnej zmene celej volebnej legislatívy, keď dochádza k zmene ôsmich zákonov. V rámci navrhovaných zmien sa v záujme efektívnejšieho vynútenia dodržiavania povinností vyplývajúcich zo zákona o politických stranách a politických hnutiach do Trestného zákona dopĺňa nová skutková podstata trestného činu nezákonného financovania politickej strany.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje zvýšené výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov.
II. Osobitná časť
K čl. I:
K bodom 1, 20:
Legislatívno-technická zmena. Pojem internetová stránka sa nahrádza pojmom webové sídlo, ktorého používanie je zaužívané vo všeobecne záväzných právnych predpisoch.
K bodu 2:
V prípade zmeny štatutárneho orgánu, člena štatutárneho orgánu alebo členov štatutárneho orgánu zapísaných v registri strán je potrebné, aby návrh na zápis zmeny podával nový štatutárny orgán alebo všetci členovia štatutárneho orgánu. Doterajšia právna úprava spôsobovala problémy v aplikačnej praxi, keďže návrh na zápis zmeny údajov v registri strán bol povinný podať odvolaný štatutárny orgán.
K bodu 3:
Ustanovuje sa, že na podanie návrhu na rozpustenie strany je v zákonom predpokladaných prípadoch a za zákonom ustanovených podmienok, okrem generálneho prokurátora, oprávnený aj Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky.
K bodu 4:
Ustanovuje sa, že strana je povinná predložiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky zoznam majetku do 31. marca každého kalendárneho roka. Strana je tiež povinná zverejniť zoznam majetku do 31. marca každého kalendárneho roka na svojom webovom sídle. Uvedená úprava prispeje k lepšej verejnej kontrole financovania a hospodárenia strán. Dopĺňa sa tiež splnomocňujúce ustanovenie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa ustanovia podrobnosti o obsahových náležitostiach zoznamu majetku strany.
K bodu 5:
Upravujú sa podmienky vedenia osobitnej analytickej evidencie nákladov na účely volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, ktorú je strana povinná viesť v účtovníctve. Strana bude povinná viesť volebný fond, teda osobitnú analytickú evidenciu príjmov a nákladov na účely každých volieb, v ktorých sa zapojí do volebnej kampane, a to za podmienok ustanovených zákonom. Zároveň sa spresňuje, čo sa na účely volieb rozumie nákladmi.
K bodu 6 až 10:
Z dôvodu zavedenia právnej úpravy volebného fondu a odstránenia duplicity informačných a oznamovacích povinností strany, sa vypúšťa povinnosť strany vyhotovovať predbežnú správu o nákladoch na voľby a záverečnú správu o nákladoch na voľby. Dochádza tiež k úprave súvisiacich ustanovení a zavedeniu povinnosti strany vyhotovovať celkové vyúčtovanie volebného fondu. Náležitosti celkového vyúčtovania volebného fondu vychádzajú z doterajšej právnej úpravy predbežnej správy o nákladoch na voľby a záverečnej správy o nákladoch na voľby.
K bodu 11:
V prípade príjmu strany z pôžičiek a úverov sa ustanovuje, že pravosť podpisu veriteľa alebo podpisu osoby oprávnenej konať za veriteľa musí byť úradne osvedčená. Zároveň sa ustanovuje ďalšia náležitosť osobitnej evidencie o príjmoch strany z pôžičiek a úverov, a to
uvedenie dohodnutého spôsobu použitia pôžičky alebo úveru, ak pôžička alebo úver účelovo viazané.
K bodu 12:
V záujme lepšej kontroly a sprehľadnenia financovania strán sa znižuje suma členského príspevku, ktorý môže strana prijať v hotovosti. Zároveň sa zavádza povinnosť strany zverejniť na svojom webovom sídle aktuálne znenie vnútorného predpisu strany upravujúceho výšku a spôsob úhrady členského príspevku a výšku príjmov z prijatých členských príspevkov.
K bodom 13 až 18:
V prípade darov a iných bezodplatných plnení poukázaných strane sa ustanovujú nové informačné povinnosti strany v závislosti od hodnoty prijatého daru alebo iného bezodplatného plnenia. Uvedená úprava prispeje k lepšej verejnej kontrole financovania a hospodárenia strán. V súvislosti s navrhovanou zmenou sa spresňujú aj náležitosti darovacej zmluvy a dopĺňa sa definícia iného bezodplatného plnenia.
K bodu 19:
Dopĺňa sa definícia hodnoty daru alebo iného bezodplatného plnenia, ako aj spôsob ohodnotenia daru alebo iného bezodplatného plnenia, ak skutočnú hodnotu nemožno zistiť alebo ju možno zistiť len s nepomernými ťažkosťami. Zavádza sa tiež povinnosť strany zabezpečiť vypracovanie znaleckého posudku za účelom určenia hodnoty daru alebo iného bezodplatného plnenia, ak hodnota prijatého daru alebo iného bezodplatného plnenia prevyšuje 2500 eur.
K bodom 21 a 22:
Ustanovuje sa povinnosť právnických osôb alebo fyzických osôb pri poskytnutí daru alebo iného bezodplatného plnenia strane postupovať v súlade s podmienkami ustanovenými zákonom. Zároveň sa ustanovuje povinnosť právnických osôb alebo fyzických osôb podať Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvu financií Slovenskej republiky a Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky potrebné vysvetlenia a poskytnúť pomoc a súčinnosť potrebnú na účinné vykonanie kontroly strany.
K bodu 23:
V záujme sprehľadnenia financovania strán sa ustanovuje, že strana nie je oprávnená prijať dary a iné bezodplatné plnenia od právnickej osoby, ktorá sídlo v zahraničí, a to bez ohľadu na skutočnosť, či jej väčšinovým vlastníkom je občan alebo právnická osoba, ktorá sídlo na území Slovenskej republiky.
K bodu 24:
Znižuje sa výška hodnoty finančného daru, ktorý je strana oprávnená prijať hotovostnou platbou od jedného darcu jedenkrát v priebehu príslušného kalendárneho roka.
K bodu 25:
Vzhľadom na vypustenie povinnosti strán predkladať predbežnú správu o nákladoch na voľby a záverečnú správu o nákladoch na voľby sa ustanovuje, že príspevok za hlasy uhradí Ministerstvo financií Slovenskej republiky strane do 30 dní od predloženia celkového vyúčtovania volebného fondu alebo do 30 dní od odstránenia nedostatkov celkového vyúčtovania volebného fondu.
K bodu 26:
Ustanovuje sa, že v prípade, ak strana nepredloží celkové vyúčtovanie volebného fondu, Ministerstvo financií Slovenskej republiky strane nevyplatí príspevok za hlasy, príspevok na činnosť a zaniká jej príspevok na mandát.
K bodu 27:
Zavádza sa nová právna úprava upravujúca volebný fond, ktorým je osobitná analytická evidencia príjmov a nákladov na účely každých volieb, v ktorých sa strana zapojí do volebnej kampane. Volebný fond sa vytvára na financovanie volebnej kampane strany a tvoria ho všetky príjmy a výdavky, ktoré súvisia s volebnou kampaňou strany. Príjmami volebného fondu môžu byť len príspevky vyčlenené stranou z príjmov, ktoré môže strana získavať podľa zákona a výnosy z takto vyčlenených príjmov. Prostriedky vo volebnom fonde strana vedie oddelene od ostatného majetku strany. Strana uhrádza všetky výdavky volebnej kampane len z volebného fondu. Tiež sa ustanovujú ďalšie podrobnosti volebného fondu. Ustanovuje sa tiež, že evidenciu príjmov a výdavkov volebného fondu je strana povinná zverejniť na svojom webovom sídle najneskôr 21 dní pred začatím každých volieb, v ktorých sa zapojí do volebnej kampane a v lehote do 30 dní odo dňa konania každých volieb, v ktorých sa zapojí do volebnej kampane uskutočniť celkové vyúčtovanie volebného fondu a toto vyúčtovanie predložiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky, Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky a zverejniť na svojom webovom sídle.
Tiež sa zavádza nová právna úprava upravujúca volebný fond kandidáta strany, ktorým je osobitná analytická evidencia príjmov a nákladov na účely každých volieb, v ktorých vynaloží vo volebnej kampani aj iné prostriedky ako prostriedky z volebného fondu strany alebo prostriedky zo svojho vlastníctva. Kandidát strany je povinný uhrádzať výdavky volebnej kampane len z volebného fondu strany a volebného fondu kandidáta. Rovnako ako v prípade volebného fondu strany sa zavádza informačná povinnosť kandidáta strany zverejniť na svojom webovom sídle alebo na webovom sídle strany evidenciu príjmov a výdavkov volebného fondu kandidáta a v lehote do dvoch mesiacov odo dňa skončenia volieb uskutočniť celkové vyúčtovanie volebného fondu kandidáta a toto vyúčtovanie zverejniť na
svojom webovom sídle alebo webovom sídle strany.
K bodu 28:
Za účelom kontroly financovania a hospodárenia strany sa ustanovuje povinnosť strany predložiť výročnú správu za predchádzajúci kalendárny rok nielen Národnej rade Slovenskej republiky, ale aj Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky. Vykonáva sa aj legislatívno-technická zmena súvisiaca s pojmom webové sídlo.
K bodom 29 a 30:
Za účelom odstránenia nedostatkov doterajšej právnej úpravy sa dopĺňajú podmienky overovania účtovnej závierky strany audítorom určeným Slovenskou komorou audítorov. Vylosovaný audítor bude vykonávať audit účtovnej závierky za tri po sebe nasledujúce účtovné obdobia a jeho ročná odmena je vo výške 0,1 % z príspevku za hlasy vyplateného strane. Zároveň sa ustanovuje povinnosť audítora podať Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky správu o nedostatkoch a porušeniach zákona zistených pri vykonávaní auditu účtovnej závierky strany. Dopĺňa sa aj nová náležitosť výročnej správy, ktorou je informácia o aktivitách a volebných kampaniach strany.
K bodu 31:
Vzhľadom na zavedenie viacerých povinností kandidáta strany súvisiacich s volebným fondom kandidáta sa ustanovujú skutkové podstaty priestupkov a pokút, ktoré kandidátovi strany uloží Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, ak sa kandidát strany dopustí priestupku. Ustanovuje sa aj povinnosť Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky uložiť pokutu kandidátovi strany opakovane, ak kandidát strany neodstráni zistené nedostatky v lehote určenej Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky. Zavádza sa subjektívna a objektívna lehota, v ktorých môže Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky uložiť pokutu za priestupok. Výnosy z pokút za priestupky sú príjmom štátneho rozpočtu.
K bodu 32 až 34:
Vzhľadom na vypustenie povinnosti strán predkladať predbežnú správu o nákladoch na voľby a záverečnú správu o nákladoch na voľby sa upravuje skutková podstata správneho deliktu, za ktorý ukladá strane pokutu Ministerstvo financií Slovenskej republiky a dopĺňa sa nová skutková podstata správneho deliktu, ak strana nezverejní darovaciu zmluvu na svojom webovom sídle za podmienok ustanovených zákonom.
K bodom 35 a 36:
Ustanovujú sa nové skutkové podstaty správnych deliktov, za ktoré je oprávnený ukladať pokuty Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky a ustanovuje sa aj výška pokút za uvedené správne delikty. Pokuty bude môcť Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky uložiť do výšky 3319 eur alebo vo výške 1 % z príspevku za hlasy vyplateného strane, a to v závislosti od druhu spáchaného správneho deliktu. V prípade, ak sa strana dopustí niektorého z vymedzených správnych deliktov opakovane, ustanovuje sa povinnosť Najvyššieho kontrolného úradu podať Najvyššiemu súdu Slovenskej republiky návrh na rozpustenie strany. Výnosy z pokút za správne delikty sú príjmom štátneho rozpočtu
K bodu 37:
Dopĺňa sa kompetencia Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky vykonávať kontrolu dodržiavania pravidiel hospodárenia a financovania strany, a dodržiavania zákonných povinností strany.
K čl. II:
V záujme efektívnejšieho vynútenia dodržiavania povinností vyplývajúcich zo zákona o politických stranách a politických hnutiach sa dopĺňa nová skutková podstata trestného činu nezákonného financovania politickej strany. Uvedeného trestného činu sa dopustí ten, kto v súvislosti s financovaním politickej strany alebo v súvislosti s jej hospodárením v úmysle zabezpečiť sebe alebo politickej strane prospech alebo neoprávnenú výhodu koná v rozpore so zákonom o politických stranách a politických hnutiach a svojim konaním zabezpečí politickej strane väčší prospech, ktorý by pri dodržaní zákonných povinností inak nezískala. Trestná sadzba za trestný čin nezákonného financovania politickej strany je trest odňatia slobody na šesť mesiacov až tri roky.
K čl. III:
K bodu 1:
Zavádza sa nová právna úprava upravujúca volebný fond kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávy obcí, ktorým je osobitná analytická evidencia príjmov a nákladov na účely volieb do orgánov samosprávy obcí, v ktorých vynaloží na volebnú kampaň aj iné prostriedky ako
prostriedky z volebného fondu strany alebo prostriedky zo svojho vlastníctva. Kandidát je povinný uhrádzať všetky výdavky volebnej kampane len z volebného fondu kandidáta. Zavádza sa informačná povinnosť kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávy obcí, zverejniť na svojom webovom sídle alebo doručiť miestnemu úradu, mestskému úradu alebo obecnému úradu podľa trvalého pobytu kandidáta evidenciu príjmov a výdavkov volebného fondu kandidáta. Dotknutý miestny úrad, mestský úrad alebo obecný úrad je povinný informovať verejnosť o doručení evidencie príjmov a výdavkov volebného fondu kandidáta verejnosť spôsobom v mieste obvyklým a zároveň oznámiť, kde a kedy možno do evidencie príjmov a výdavkov volebného fondu kandidáta nahliadnuť. Zároveň sa zavádza povinnosť kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávy obcí uskutočniť celkové vyúčtovanie volebného fondu kandidáta a informačná povinnosť kandidáta súvisiaca s celkovým vyúčtovaním volebného fondu kandidáta.
K bodu 2:
Zavedená právna úprava volebného fondu kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávy obcí sa obdobne aplikuje aj u kandidátov na funkciu starostu. Kandidát na funkciu starostu je povinný viesť volebný fond kandidáta, ak na volebnú kampaň vynakladá aj iné prostriedky ako prostriedky z volebného fondu strany alebo prostriedky zo svojho vlastníctva.
K bodom 3 a 4:
Spresňuje sa definícia volebnej kampane a ustanovuje sa, že volebná kampaň sa začína dňom vyhlásenia volieb do orgánov samosprávy obcí predsedom Národnej rady Slovenskej republiky a končí skončením hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí. Uvedenou zmenou dochádza k zosúladeniu dĺžky trvania volebnej kampane vo volebnej legislatíve.
K čl. IV:
K bodu 1:
Dopĺňa sa kompetencia Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky kontrolovať hospodárenie s majetkom, majetkovými právami, finančnými prostriedkami, záväzkami a pohľadávkami politických strán a politických hnutí, kandidátov politických strán, kandidátov politických hnutí a nezávislých kandidátov, a príspevkami poskytnutými zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky podľa zákona o politických stranách a politických hnutiach.
K bodu 2:
Ustanovuje sa tiež, že Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky v rámci svojej pôsobnosti kontroluje aj financovanie politických strán, politických hnutí, kandidátov politických strán, kandidátov politických hnutí a nezávislých kandidátov, a to na základe dokumentov predložených v rámci plnenia ich informačných povinností ustanovených zákonom o politických stranách a politických hnutiach, vlastných zistení alebo na základe podnetov fyzických osôb alebo právnických osôb.
K bodu 3:
Ustanovuje sa tiež nová povinnosť Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky podať Najvyššiemu súdu Slovenskej republiky návrh na rozpustenie politickej strany alebo politického hnutia v prípade, ak budú splnené podmienky na podanie takéhoto návrhu ustanovené zákonom o politických stranách a politických hnutiach.
K bodu 4:
Vzhľadom na rozšírenie kompetencií Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky sa medzi subjekty, na ktoré sa vzťahuje kontrolná pôsobnosť Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky dopĺňajú aj politické strany, politické hnutia, kandidáti politických strán, kandidáti politických hnutí a nezávislí kandidáti.
K bodom 5 a 6:
Zavádza sa právna úprava a podmienky kontroly politických strán a politických hnutí Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky. Ide o osobitnú právnu úpravu vo vzťahu k všeobecnej úprave vykonávania kontroly Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky v rámci kontroly politických strán a politických hnutí kontroluje, či politická strany alebo politické hnutie, ich kandidát alebo nezávislý kandidát hospodária a financovaní v súlade so zákonom o politických stranách a politických hnutiach, a to na základe vlastnej iniciatívy alebo z podnetu fyzickej osoby alebo právnickej osoby. Vylučuje sa prešetrovanie anonymných podnetov. Ustanovujú sa práva a povinnosti politických strán a politických hnutí pri vykonávaní kontroly. Ak úrad kontrolou zistí nedostatky v hospodárení a financovaní politickej strany alebo politického hnutia, vyzve politickú stranu alebo politické hnutie, aby v určenej lehote odstránili zistené nedostatky a súčasne ho informovali o prijatých opatreniach. Ak dotknutý subjekt v určenej lehote neodstráni zistené nedostatky, uloží jej Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky pokutu podľa zákona o politických stranách a politických hnutiach. Ustanovuje sa povinnosť štátnych orgánov, vyšších územných celkov, obcí a iných právnických osôb a fyzických osôb poskytnúť úradu súčinnosť pri plnení jeho úloh. Ak fyzické osoby maria výkon kontroly tým, že neplnia ustanovené povinnosti, môže im Úrad uložiť poriadkovú pokutu. Zároveň sa ustanovujú informačné povinnosti Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, ktorý je povinný zverejniť na svojom webovom sídle protokol o výsledku kontroly politickej strany alebo politického hnutia, záznam o výsledku kontroly politickej strany alebo politického hnutia, a ročnú správu o výsledkoch kontrol.
K čl. V:
K bodu 1:
Upravuje sa definícia volebnej kampane a tiež dĺžka jej trvania. Uvedenou zmenou dochádza k zosúladeniu dĺžky trvania volebnej kampane vo volebnej legislatíve.
K bodu 2:
Dopĺňa sa povinnosť kandidáta na funkciu prezidenta prijať dary a iné bezodplatné plnenia len v rozsahu a za podmienok podľa zákona. Kandidát na funkciu prezidenta môže prijať dar alebo iné bezodplatné plnenie len na základe písomnej darovacej zmluvy. Ustanovujú sa náležitosti darovacej zmluvy. Zároveň sa ustanovujú informačné povinnosti kandidáta na funkciu prezidenta, a to v závislosti od hodnoty prijatého daru alebo iného bezodplatného plnenia. Dopĺňa sa aj definícia iného bezodplatného plnenia, definícia hodnoty daru alebo iného bezodplatného plnenia, ako aj spôsob ohodnotenia daru alebo iného bezodplatného plnenia, ak skutočnú hodnotu nemožno zistiť alebo ju možno zistiť len s nepomernými ťažkosťami. Zavádza sa tiež povinnosť kandidáta na funkciu prezidenta zabezpečiť vypracovanie znaleckého posudku za účelom určenia hodnoty daru alebo iného bezodplatného plnenia, ak hodnota prijatého daru alebo iného bezodplatného plnenia prevyšuje 2500 eur.
K bodom 3 až 5 a 7:
Kontrolu plnenia povinností kandidáta na funkciu prezidenta vykonáva namiesto Ministerstva financií Slovenskej republiky Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky. Za týmto účelom
je kandidát na funkciu prezidenta povinný Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky písomne oznámiť celkovú sumu finančných prostriedkov, ktoré získal na svoju propagáciu a celkovú sumu finančných prostriedkov, ktoré vynaložil na svoju propagáciu. Ustanovujú sa náležitosti takého oznámenia. Oznamovaciu povinnosť voči Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky majú aj iné zákonom ustanovené subjekty. Oznámenie kandidát na funkciu prezidenta nemusí predložiť, ak je evidencia o všetkých daroch, ktoré dostal na svoju propagáciu, a o ich darcoch, súčasťou celkového vyúčtovania volebného fondu kandidáta.
K bodu 6:
Zavádza sa nová právna úprava upravujúca volebný fond kandidáta vo voľbách prezidenta Slovenskej republiky, ktorým je osobitná analytická evidencia príjmov a nákladov na účely volieb prezidenta. Kandidát na funkciu prezidenta je povinný uhrádzať všetky výdavky volebnej kampane len z volebného fondu kandidáta. Zavádza sa povinnosť kandidáta na funkciu prezidenta uskutočniť celkové vyúčtovanie volebného fondu kandidáta a toto zaslať Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky následne zverejní vyúčtovanie volebného fondu kandidáta na svojom webovom sídle.
K bodu 8:
Ustanovuje sa oprávnenie Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky uložiť kandidátovi na funkciu prezidenta pokutu, ak nevedie volebný fond kandidáta alebo nezašle Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky v ustanovenom termíne celkové vyúčtovanie volebného fondu kandidáta.
K čl. VI:
K bodu 1:
Zavádza sa nová právna úprava upravujúca volebný fond kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktorým je osobitná analytická evidencia príjmov a nákladov na účely volieb do orgánov samosprávnych krajov, v ktorých vynaloží na volebnú kampaň aj iné prostriedky ako prostriedky z volebného fondu strany. Kandidát je povinný uhrádzať všetky výdavky volebnej kampane len z volebného fondu kandidáta. Zavádza sa informačná povinnosť kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, zverejniť na svojom webovom sídle alebo doručiť miestnemu úradu, mestskému úradu alebo obecnému úradu podľa trvalého pobytu kandidáta evidenciu príjmov a výdavkov volebného fondu kandidáta. Dotknutý miestny úrad, mestský úrad alebo obecný úrad je povinný informovať verejnosť o doručení evidencie príjmov a výdavkov volebného fondu kandidáta verejnosť spôsobom v mieste obvyklým a zároveň oznámiť, kde a kedy možno do evidencie príjmov a výdavkov volebného fondu kandidáta nahliadnuť. Zároveň sa zavádza povinnosť kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov uskutočniť celkové vyúčtovanie volebného fondu kandidáta a informačná povinnosť kandidáta súvisiaca s celkovým vyúčtovaním volebného fondu kandidáta.
K bodu 2:
Právna úprava volebného fondu kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov sa obdobne aplikuje aj u kandidátov na funkciu predsedu samosprávneho kraja.
K bodom 3 až 5:
Dopĺňa sa definícia volebnej kampane a ustanovuje sa, že volebná kampaň sa začína dňom vyhlásenia volieb do orgánov samosprávnych krajov predsedom Národnej rady Slovenskej republiky a končí skončením hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov. Uvedenou zmenou dochádza k zosúladeniu dĺžky trvania volebnej kampane vo volebnej legislatíve.
K čl. VII:
Dopĺňa sa definícia volebnej kampane a ustanovuje sa, že volebná kampaň sa začína dňom vyhlásenia volieb do Európskeho parlamentu predsedom Národnej rady Slovenskej republiky a končí skončením hlasovania vo voľbách do Európskeho parlamentu. Uvedenou zmenou dochádza k zosúladeniu dĺžky trvania volebnej kampane vo volebnej legislatíve.
K čl. VIII:
Dopĺňa sa definícia volebnej kampane a ustanovuje sa, že volebná kampaň sa začína dňom vyhlásenia volieb do Národnej rady Slovenskej republiky predsedom Národnej rady Slovenskej republiky a končí skončením hlasovania vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky. Uvedenou zmenou dochádza k zosúladeniu dĺžky trvania volebnej kampane vo volebnej legislatíve.
K čl. IX:
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti na 01.01.2014.