1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko a Ivan Štefanec.
Cieľom návrhu zákona je jednoznačne upraviť výmenu údajov a informácií medzi žiadateľom a Pôdohospodárskou platobnou agentúrou pri poskytovaní podpory v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka tak, aby sa vylúčila voľná úvaha tejto agentúry pri rozhodovaní týkajúcom sa preukazovania vlastníckeho vzťahu, nájomného vzťahu alebo užívateľského vzťahu k pôde a v prípade nájomného vzťahu aj preukazovania úhrady nájomného zo strany nájomcu (žiadateľa) ako podmienok na získania podpory poskytovanej touto agentúrou.
Osobitne citlivo je vzťah medzi vlastníkom a nájomcom, resp. užívateľom vnímaný najmä v prípade nájmu pozemku na poľnohospodárske účely pri prevádzkovaní podniku, keďže doteraz neboli usporiadané všetky existujúce vzťahy medzi vlastníkmi týchto pozemkov a ich nájomcami, ktorí môžu žiadať o poskytnutie takejto podpory, pričom skutočnosť, že majú usporiadaný nájomný vzťah k pozemku netreba preukazovať obligatórne, ale len na požiadanie Pôdohospodárskej platobnej agentúry v zmysle § 10 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 488/2010 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb, resp. v zmysle § 6 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou prechodných vnútroštátnych platieb.
V Slovenskej republike je totiž značná časť poľnohospodárskej pôdy obrábaná práve nájomcami a nie ich vlastníkmi. Dôvodom tejto skutočnosti je fakt, že po roku 1948 v procese kolektivizácie poľnohospodárstva boli vlastníci pôdy zbavení alebo boli nútení vstúpiť do jednotných roľníckych družstiev. Po roku 1989 získali pôdu späť, ale keďže nemajú potrebné stroje, zariadenia a ani finančné prostriedky, nie schopní ju obrábať a jedinou možnosťou ako udržať pôdu využívanú a obrábanú zostáva prenajať ju.
Platný právny stav tak umožňuje osobe fakticky užívajúcej poľnohospodársku pôdu bez nájomného vzťahu a neraz aj bez vedomia jej vlastníka získať podporu prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry, čo možno považovať za poškodzovanie vlastníka pozemku a porušovanie vlastníckeho práva garantovaného článkom 20 Ústavy Slovenskej republiky. V praxi bolo tiež zaznamenaných viacero prípadov, keď nájomcovia po určitom čase po uzavretí nájomnej zmluvy prestali platiť nájomné. Po skončení nájmu uplynutím
2
doby, na ktorú sa nájom dojednal, doterajší nájomca ako obchodná spoločnosť (podnik) zanikla a dlžné nájomné sa tým stalo vo väčšine prípadov nevymožiteľné. Výskytu týchto negatívnych javov v budúcnosti môže zabrániť práve prijatie návrhu zákona s tým, že súčasne bude potrebné novelizovať aj súvisiace ustanovenia nariadení vlády SR.
Predkladaný návrh zákona vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy, nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko a Ivan Štefanec
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článkoch 38 44 (poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo) a článkoch 107 109 (pravidlá hospodárskej súťaže pomoc poskytovaná štátmi) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v nariadení Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva (Ú. v. L 316, 2.12.2009, s. 65) osobitne článok 7 tohto nariadenia identifikácia a registrácia platobných nárokov,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) na základe predloženého návrhu zákona nevyplýva pre Slovenskú republiku povinnosť transponovať sekundárne právo Európskej únie, keďže nariadenie uvedené v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti je priamo aplikovateľné, a preto ani nemožno uviesť lehotu na transpozíciu (nariadenie nadobudlo účinnosť siedmym dňom po jeho uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie),
4
b) v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c) nariadenie Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva (Ú. v. L 316, 2.12.2009, s. 65), konkrétne článok 7 tohto nariadenia požaduje vytvorenie elektronického registra na úrovni každého členského štátu Európskej únie, ktorý by dokázal efektívne vysledovať platobné nároky, a to aj pokiaľ ide o prvky tohto systému ako sú vlastník alebo nájom.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
- úplne, keďže integrovaný administratívny a kontrolný systém bol v Slovenskej republike zavedený a spravuje ho Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle § 10 zákona č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov, pričom evidencia vedená podľa § 14 ods. 3 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov napomáha rovnako ako tento návrh zákona tomu, aby informácie a údaje v tomto systéme, najmä pokiaľ ide o prvky ako vlastník a nájom (nájomca) boli aktuálne, presné a pravdivé.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6
A.3. Poznámky
Návrh zákona bude znamenať pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľstva, konkrétne na vlastníkov poľnohospodárskej pôdy, ktorý ju prenajímajú subjektom na základe nájomnej zmluvy, osobitne v tých prípadoch, ak nájomcovia zároveň žiadateľmi o poskytnutie podpory v oblasti poľnohospodárstva a rozvoja vidieka prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry, keďže jeho prijatím sa zavedie obligatórna povinnosť zo strany týchto nájomcov poskytovať uvedenej agentúre údaje a informácie požadované právnymi predpismi, bez splnenia ktorej nebude možné takúto podporu získať. Vzhľadom na skutočnosť, že sa nevedie štatistika o tom, aký počet nájomcov nemá usporiadané nájomné vzťahy s vlastníkmi dotknutých pozemkov (poľnohospodárskej pôdy), nie je možné presne vyčísliť pozitívne dopady v tomto smere.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
7
B. Osobitná časť
K Čl. I
Terajšie znenie § 14 ods. 3 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o nájme poľnohospodárskych pozemkov“) ukladá nájomcovi povinnosť viesť a uchovávať evidenciu o dohodnutom a zaplatenom nájomnom za pozemky. Podľa § 14 ods. 2 tohto zákona nájomca zároveň povinnosť viesť evidenciu pozemkov, ktoré prenajaté, a ktoré sám vlastní a obhospodaruje podľa prenajímateľov a druhov pozemkov podrobnosti v tomto smere upravuje vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva SR č. 249/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe vedenia evidencie pozemkov v znení vyhlášky 333/2009 Z. z.
Údaje a informácie z oboch evidencií je nájomca v zmysle § 14 ods. 3 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov povinný poskytnúť obvodnému pozemkovému úradu a Pôdohospodárskej platobnej agentúre na ich požiadanie, pričom zákon ani v poznámke pod čiarou nespresňuje prípady, keď sa tak deje, a len všeobecne odkazuje na ustanovenie o právomociach tejto agentúry uvedené v § 7 zákona č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o podpore“).
Analýzou príslušných zákonov a súvisiacich právnych predpisov možno dospieť k záveru, že k plneniu tejto povinnosti dochádza tak vo vzťahu k obvodnému pozemkovému úradu, ako aj Pôdohospodárskej platobnej agentúre v každom jednotlivom prípade bez toho, aby zákon takéto konanie ponechával na rozhodnutie uvedených orgánov štátnej správy. Tak je tomu napríklad v zmysle zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov (kompetencie obvodného pozemkového úradu) alebo vyššie uvedenej vyhlášky upravujúcej podrobnosti o spôsobe vedenia evidencie pozemkov (napr. v § 3 ods. 2 sa ustanovuje, že ak sa ukončí vykonávanie poľnohospodárskej činnosti pri prevádzkovaní podniku, nájomca odovzdá evidenciu príslušnému obvodnému pozemkovému úradu t. j. nie na požiadanie, ale automaticky). Rovnako riešené povinnosti nájomcu ako žiadateľa o podporu napr. na prvé zalesnenie poľnohospodárskej pôdy podľa § 11 15 nariadenia vlády SR č. 499/2008 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory podľa programu rozvoja vidieka v znení nariadenia vlády SR č. 128/2010 Z. z.
Výnimku v tomto smere predstavuje práve § 10 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 488/2010 o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 488/2010 Z. z.“), ktorý ustanovuje, že: Žiadateľ o priamu platbu je povinný na požiadanie platobnej agentúry riadne preukázať vlastnícky vzťah,
8
nájomný vzťah alebo užívateľský vzťah k pôde.“. Práve toto ustanovenie z dôvodu ponechania rozhodnutia týkajúceho sa preukázania nájomného vzťahu k pôde na voľnej úvahe Pôdohospodárskej platobnej agentúry vytvára priestor na vznik situácií (čo sa v praxi aj deje), keď žiadateľ o podporu o ňu požiada a dostane ju aj bez toho, aby uzavrel zmluvu o nájme s vlastníkom poľnohospodárskej pôdy, ktorej sa podpora vyčlenená zo štátnych prostriedkov, resp. fondov Európskej únie, týka.
Obdobné ustanovenie obsahuje nariadenie vlády SR č. 152/2013 Z. z. o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou prechodných vnútroštátnych platieb (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 152/2013 Z. z.“). Podľa § 6 ods. 5 tohto nariadenia vlády SR Žiadateľ o platbu podľa § 2 alebo 3 (t. j. o doplnkovú platbu na plochu a platbu na chmeľ) je povinný na požiadanie platobnej agentúry preukázať k pôde deklarovanej v žiadosti vlastnícky, nájomný alebo iný vzťah, ktorý ho oprávňuje túto pôdu užívať.“.
Takýto stav spôsobený nedokonalosťou platnej legislatívy poškodzuje vlastníka pozemku, a to aj z pohľadu ochrany vlastníckeho práva garantovaného článkom 20 Ústavy Slovenskej republiky. V praxi bolo tiež zaznamenaných viacero prípadov, keď nájomcovia po určitom čase po uzavretí zmluvy prestali platiť nájomné, napr. potom, ako dostali spomínanú podporu.
Nápravu v tomto smere možno dosiahnuť preformulovaním príslušných ustanovení právnych predpisov, pričom niektoré z nich vo výlučnej kompetencii vlády SR (nariadenia vlády SR č. 488/2010 a č. 152/2013 Z. z.) a po prijatí návrhu zákona tak budú musieť byť zodpovedajúcim spôsobom novelizované. Návrh zákona mení terajšiu formuláciu zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov tak, že povinnosť poskytovať údaje a informácie bude mať nájomca vždy vtedy, keď tak ustanoví príslušný zákon, a nie až na požiadanie Pôdohospodárskej platobnej agentúry.
V nadväznosti na to sa návrhom zákona konkretizuje aj poznámka pod čiarou k odkazu 13a, v ktorej sa demonštratívnym spôsobom uvádza § 10 ods. 1 nariadenia vlády SR č. 488/2010 a § 6 ods. 5 nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z., ktoré bude potrebné novelizovať z časového hľadiska súčasne s prijatím návrhu zákona, aby sa nestalo, že platná právna úprava bude vnútorne rozporná. Okrem nariadení vlády SR bude v tejto súvislosti potrebné upraviť aj iné právne predpisy a normy, ktoré nie všeobecne záväzné, ale vo svojich ustanoveniach odkazujú na novelizáciou dotknuté zákony alebo nariadenia vlády (napr. metodický pokyn Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR č. 387/2012-550).
Návrh zákona sa tak stane účinným nástrojom a stimulom na prinútenie nájomcov plniť si svoje záväzky voči prenajímateľom (vlastníkom pôdy) a zároveň napomôže tomu, aby informácie a údaje v integrovanom administratívnom a kontrolnom systéme, ktorý spravuje Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle § 10 zákona o podpore, najmä pokiaľ ide o prvky ako vlastník a nájom (nájomca) boli aktuálne, presné a pravdivé, ako to požaduje nariadenie Komisie (ES) č. 1122/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa ustanovujú
9
podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 73/2009, pokiaľ ide o krížové plnenie, moduláciu a integrovaný správny a kontrolný systém v rámci schém priamej podpory pre poľnohospodárov ustanovených uvedeným nariadením, ako aj podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 1234/2007, pokiaľ ide o krížové plnenie v rámci schémy podpory ustanovenej pre odvetvie vinohradníctva a vinárstva (Ú. v. L 316, 2.12.2009, s. 65).
K Čl. II
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na potrebu aktualizácie príslušného právneho predpisu.
K bodu 2
V nadväznosti na Čl. I a súvisiacu potrebnú novelizáciu nariadenia vlády SR č. 488/2010 a nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z. je potrebné sprísniť podmienky, za ktorých Pôdohospodárska platobná agentúra podľa § 7 ods. 4 zákona o podpore môže poskytnúť žiadateľovi podporu na základe žiadostí v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka vrátane zálohových platieb.
Návrh zákona ustanovuje, že Pôdohospodárska platobná agentúra bude môcť poskytnúť podporu len za predpokladu, že žiadateľ uhrádza nájomné a spĺňa ďalšie podmienky, ktoré právne akty Európskej únie a slovenské právne predpisy od neho požadujú.
V tejto súvislosti sa v poznámke pod čiarou k novozavedenému odkazu 27c zámerne demonštratívnym spôsobom uvádza týmto návrhom zákona novelizovaný § 14 ods. 3 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov, ako aj nariadenia vlády SR č. 488/2010 a nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z.
V uvedených nariadeniach vlády SR je v nadväznosti na návrh zákona nevyhnutné ustanoviť obligatórne preukazovanie vlastníckeho, nájomného alebo iného vzťahu žiadateľa k pôde pri každej žiadosti o platbu (bez požiadania zo strany Pôdohospodárskej platobnej agentúry).
K bodu 3
V prechodnom ustanovení sa kvôli dodržaniu princípu právnej istoty uvádza, že konania začaté pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona sa dokončia podľa doterajších právnych predpisov.
K Čl. III
10
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2014. Táto lehota je potrebná tiež z dôvodu, že súčasne s prijatím zákona by mali byť prijaté aj novely nariadenia vlády SR č. 488/2010 Z. z. a nariadenia vlády SR č. 152/2013 Z. z.