ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Avšak, ak nastane situácia inkompatibility, v súlade s čl. 7 ods. 4 aktu o voľbách poslancov EP bude takýto poslanec EP nahradený podľa čl. 13 tohto aktu.Z koncepčného a systematického hľadiska nebolo možné splnomocnenie nachádzajúce sa v akte o voľbách do EP realizovať prostredníctvom doplnenia ústavného textu, pretože výkon funkcie poslanca EP nie je v Ústave Slovenskej republiky osobitne upravený a prípadné zaradenie tejto problematiky do piatej hlavy ústavy upravujúcej zákonodarnú moc by nebolo vhodné vzhľadom na jej súčasný obsah (prvý oddiel – Národná rada Slovenskej republiky; druhý oddiel - Referendum). Z legislatívneho hľadiska sa preto zvolila rovnaká úprava ako je tomu napr. v Českej republike, kde je nezlučiteľnosť funkcie poslanca EP upravená tiež v zákone č. 62/2003 Sb. Zákon o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů.
Na vnútroštátnej úrovni je v súčasnosti výkon funkcie poslanca EP upravený len v čl. 77 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, a to ako inkompatibilita s funkciou poslanca NR SR. Predkladaný návrh zákona upravuje nezlučiteľnosť funkcie poslanca EP komplexne, a to aj s ohľadom na funkciu poslanca NR SR.
Táto úprava spočíva v:
a)taxatívnom výpočte funkcií na vnútroštátnej úrovni, ktorými sú sudca, prokurátor, príslušník ozbrojených síl a príslušník ozbrojeného zboru, ako funkciami nezlučiteľnými s funkciou poslanca EP z dôvodu, že tieto funkcie nie sú zahrnuté do vymedzenia pojmu „verejný funkcionár“ v zmysle čl. 2 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústavný zákon o ochrane verejného záujmu“), pričom ide o funkcie, ktoré sú nezlučiteľné aj s funkciou poslanca NR SR (okrem verejného ochrancu práv, ktorý je uvedený v čl. 2 ods. 1 písm. i) ústavného zákona o ochrane verejného záujmu a tak upravený v § 3a písm. b) návrhu zákona),
b)všeobecnom odkaze na ústavný zákon o ochrane verejného záujmu, ktorý v článku 2 vymenúva viac ako 40 funkcií alebo typov funkcií, ktoré sa prijatím predkladaného návrhu zákona stanú nezlučiteľnými s funkciou poslanca EP, pričom sa z uvedeného zoznamu vyňali funkcie poslanca zastupiteľstva vyššieho územného celku, poslanca mestského zastupiteľstva, poslanca zastupiteľstva mestskej časti v Bratislave a poslanca zastupiteľstva mestskej časti v Košiciach,
c)všeobecným odkazom na akt o voľbách do EP, ktorý je priamo aplikovateľným aktom práva EÚ v zmysle čl. 2 a 5 aktu o pristúpení, kde sú vymenované ďalšie vyššie uvedené funkcie, s ktorými je funkcia poslanca EP nezlučiteľná.
Podľa čl. 5 ods. 1 zákona o ochrane verejného záujmu, verejný funkcionár nesmie vykonávať funkcie, zamestnania a činnosti, ktoré sú nezlučiteľné s funkciou verejného funkcionára podľa Ústavy Slovenskej republiky a zákonov, čo znamená, že ani funkciu poslanca EP, pretože ide o funkciu, ktorá je s takýmito verejnými funkciami nezlučiteľná práve na základe predkladaného návrhu zákona (v prípade poslanca NR SR aj na základe čl. 77 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky).