Keďže hlavným cieľom predkladaného návrhu zákona je „lepšia samospráva,“ je nevyhnutné zamerať sa nielen na procedurálne aspekty výkonu samosprávy, ale aj na jej personálnu zložku, ktorá samosprávu reálne vykonáva.
Kvalifikovaní a kompetentní zamestnanci samosprávy sú základným predpokladom, aby sa navrhované procedurálne zmeny v praxi aj efektívne aplikovali. Možno konštatovať, že „lepšiu samosprávu“ negarantujú len „lepšie zákony“, ale predovšetkým „lepší (kvalifikovanejší) ľudia“.
Vychádzajúc z tejto filozofie sa v predkladanom návrhu zákona navrhuje niekoľko nových ustanovení, ktorými sa ustanovujú kvalitatívne a odborné požiadavky na vybrané orgány samosprávy.
Keďže zásah do podmienok pasívnej volebnej legitimácie starostu (napr. ak by sa stanovila podmienka vysokoškolského vzdelania) by bol proti základným demokratickým princípom vrátane princípov právneho štátu, ako vhodným riešením sa javí zvýšenie odborných požiadaviek na iné orgány samosprávy.
Prvým orgánom, na obsadenie ktorého sa ustanovujú prísnejšie kvalifikačné predpoklady, je prednosta obecného úradu, ktorý musí mať v zmysle návrhu zákona ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
V rámci ďalších komplexnejších a systematických zmien sa upravuje aj inkompatibilita výkonu tejto funkcie s inými funkciami, zánik funkcie a osobitne sa upravujú aj dôvody, kvôli ktorým môže byť prednosta obecného úradu odvolaný starostom.
Zásadnou zmenou týkajúcou sa prednostu obecného úradu je zákonná povinnosť zriadiť tento orgán v každej obci nad 3 000 obyvateľov. V súčasnosti platí pravidlo, že keď má obec viac zamestnancov, môže byť zriadená funkcia prednostu obecného úradu. Uvedený počet 3000 obyvateľov je určený ako medzný bod vzhľadom na skutočnosť, že tento počet obyvateľov je rozhodujúcim v zmysle § 2a ods. 5 zákona o obecnom zriadení pri rozdeľovaní obcí.
V takejto výške stanovený počet obyvateľov považuje vo svojom vlastnom návrhu za hraničný aj Asociácia prednostov úradov miestnej samosprávy v SR. (http://www.apums.sk/?id_kat_for_menu=1849).
Pri väčších obciach (s obyvateľstvom nad 3000) je aj väčší predpoklad spôsobenia škôd nekvalifikovanými zamestnancami a zároveň aj obsahovo náročnejšia činnosť v rámci výkonu samosprávy a preneseného výkonu štátnej správy. V neposlednom rade, v prípade obce nad 3000 obyvateľov sa možno oprávnene domnievať, že ide o subjekt, ktorý je už schopný zvládnuť aj finančnú záťaž spôsobenú navýšením počtu zamestnancov o prednostu obecného úradu.
Druhým orgánom, na obsadenie ktorého sa tiež ustanovujú prísnejšie kvalifikačné predpoklady, je hlavný kontrolór obce, ktorý musí mať ukončené vysokoškolské vzdelanie