DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
v primárnom
- článok 50 ods. 1 a ods. 2 písm. g) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/17/EÚ z 13. júna 2012, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 89/666/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/56/ES a 2009/101/ES, pokiaľ ide o prepojenie centrálnych registrov, obchodných registrov a registrov spoločností (Ú. v. EÚ L 156, 16.6.2012);
-smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2012/30/EÚ z 25. októbra 2012 o koordinácii ochranných opatrení, ktoré členské štáty vyžadujú od obchodných spoločností na ochranu záujmov spoločníkov a tretích osôb v zmysle druhého odseku článku 54 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, pokiaľ ide o zakladanie akciových spoločností a udržiavanie a zmenu ich základného imania, s cieľom dosiahnuť rovnocennosť týchto opatrení (prepracované znenie) (Ú. v. L 315, 14.11.2012);
2.nelegislatívne akty
v sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
-nakoľko pri smernici 2012/30/EU ide o prepracované znenie je bezpredmetné vyjadrovať sa k lehote na prebratie smernice
-v zmysle článku 5 smernice 2012/17/EU je transpozičný termín určený vo vzťahu k čl. 1 bod 3, čl. 2 bod 2, čl. 3 bod 1, čl. 3 bod 3 (v rozsahu čl. 3a smernice 2009/101/ES), čl. 3 bod 4 (v rozsahu čl. 4a ods. 1, 2 a 6, čl. 4b 4d smernice 2009/101/ES), čl. 3 bodu 5 a 6 smernice do 7. júla 2014, vo vzťahu k čl. 1 bod. 1 a 2, čl. 2 bodu 1, čl. 3 bodu 2, čl. 3 bodu 3 (v rozsahu čl. 3b 3d smernice 2009/101/ES), čl. 3 bod 4 (v rozsahu čl. 4a ods. 3 5) smernice do dvoch rokov po prijatí vykonávacích aktov uvedených v článku 4c smernice 2009/101/ES (t.j. najneskôr do 7. júla 2017)
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov:
-pri smernici 2012/30/EU nakoľko ide o prepracované znenie je bezpredmetné vyjadrovať sa k lehote na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátne správy
-pri smernici 2012/17/EU je lehota určená úlohou B.2 z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 477 z 19. septembra 2012 v termíne do 31. marca 2014
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie – nebolo začaté konanie
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:
-vo vzťahu k smernici 2012/30/EU – úplná transpozícia
-vo vzťahu k smernici 2012/17/EU – čiastočná transpozícia
5. Stupeň zlučiteľnosti
Úplný
6. Gestor
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Ministerstvo financií Slovenskej republiky