1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu : 797/2013
462a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov (tlač 462) v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 575 z 15. júna 2013 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov (tlač 462) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenom termíne okrem Výboru NR SR pre sociálne veci, nakoľko rokovanie výboru sa uskutočnilo dňa 17. 6. 2013.
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov (tlač 462)
stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2
III.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 175 zo dňa 13. júna 2013)
2.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 251 zo dňa 11.
júna 2013)
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
(uzn. č. 99 zo dňa 4. júna 2013)
3.Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci predloží výsledok rokovania výboru dodatočne.
IV.
Z uznesenia výboru Národnej rady Slovenskej republiky uvedeného pod bodom III. tejto spoločnej správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K názvu
V názve zákona sa slová „mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov“ nahrádzajú slovami „menia a dopĺňajú niektoré zákony“.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I bod 7 ( § 3 písm. d))
V § 3 písm. d) sa pred slová „cenných papierov“ vkladajú slová „ na nadobudnutie“.
Ide o významové spresnenie navrhovaného znenia § 3 písm. d).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I v bode 33 v § 26b ods. 5 sa na konci pripájajú tieto slová: „v tomto konaní“.
Ide o spresnenie dikcie navrhovaného znenia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
4.K čl. I bod 33 (§ 26c ods. 5)
V § 26c ods. 5 sa vypúšťajú slová „6 a“.
Navrhované znenie šiestej časti zákona v § 26a 26c upravuje tuzemské subjekty kolektívneho investovania s právnou subjektivitou. V rámci tohto vymedzenia je v § 26c upravené postavenie, práva a povinnosti samosprávneho alternatívneho investičného fondu. Podľa dikcie navrhovaného znenia § 26c ods. 2 samosprávny alternatívny investičný fond nemôže vykonávať inú činnosť ako činnosti podľa § 27 ods. 4 a 5. Z uvedeného dôvodu pri vymedzení primeranosti vlastných zdrojov samosprávneho alternatívneho investičného fondu v § 26c ods. 5 je nesprávny vnútorný odkaz na § 47 ods. 6. Podľa navrhovaného znenia § 47 ods. 6 je totiž správcovská spoločnosť povinná dodržiavať požiadavku na vlastné zdroje podľa osobitného predpisu 74 ods. 4 zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch), len ak vykonáva činnosti podľa § 27 ods. 3 písm. a) alebo ods. 6 písm. a).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I bod 34 (§ 27 ods. 2 písm. b) 8. bodu)
V § 27 ods. 2 písm. b) 8. bode sa za slová „podielových listov“ vkladajú slová „štandardných podielových fondov“.
Ide o významové precizovanie navrhovaného znenia s cieľom zabezpečenia pojmovej jednoznačnosti.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. I bod 45 (§ 28a ods. 2 písm. a))
V § 28a ods. 2 písm. a) na konci sa za slová „47“ pripájajú slová „ods. 1“.
Ide o spresnenie vnútorného odkazu na § 47 ods. 1, v ktorom je ustanovená požiadavka na výšku základného imania.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. I v bode 51 poznámky pod čiarou k odkazom 22a až 22c znejú:
22a) Čl. 2 delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 231/2013 z 19. decembra 2012 , ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/61/EÚ, pokiaľ ide o výnimky, všeobecné podmienky výkonu činnosti, depozitárov, pákový efekt, transparentnosť a dohľad (Ú. v. EÚ L 83, 22. 3. 2013).
22b) Čl. 5 delegovaného nariadenia (EÚ) č. 231/2013.
22c) Čl. 5 ods. 5 delegovaného nariadenia (EÚ) č. 231/2013.“.
V čl. I doterajšom bode 51 (ktorým sa do zákona o kolektívnom investovaní dopĺňajú nové § 31a a § 31b) sa navrhuje legislatívno-technické spresnenie poznámok pod čiarou k odkazom 22a 22c, ktoré zohľadňuje reálne dáta o uverejnení delegovaného nariadenia
4
Komisie (EÚ) č. 231/2013 z 19. decembra 2012 , ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/61/EÚ, pokiaľ ide o výnimky, všeobecné podmienky výkonu činnosti, depozitárov, pákový efekt, transparentnosť a dohľad (Ú. v. EÚ L 83, 22. 3. 2013), v Úradnom vestníku Európskej únie a taktiež táto úprava vyplynula aj z pripomienky Odboru legislatívy a aproximácie práva NR SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. I bod 53 (§ 33 ods. 11 písm. a))
V § 33 ods. 11 písm. a) sa slovo „odovzdáva“ nahrádza slovom „poskytuje“.
Ide o zjednotenie používaných pojmov pri vymedzení zásad odmeňovania v návrhu zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. I bod 53 (§ 33 ods. 12 písm. a))
V § 33 ods. 12 písm. a) sa slová „v § 3 písm. aj)“ nahrádzajú slovami „v § 3 písm. ak)“.
Ide o nahradenie nesprávneho vnútorného odkazu na § 3 písm. aj) odkazom na § 3 písm. ak), v ktorom návrh definuje inštitút odplaty za zhodnotenie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. I v bodoch 53, 59, 69, 70, 71, 75, 77, 85, 93, 99, 101, 103, 105, 107, 164, 174, 178, 180, 205, 206 a 214 v poznámkach pod čiarou k odkazom 25a, 25c 25n, 33b 33f, 34a, 34b, 40a 40k, 44b, 47a, 47b, 48, 49a, 49d, 49e 49h, 55a, 67b, 68b 68e, 68g, 77a 77c, 77e, 89a sa text „nariadenia (EÚ) č. .../..“ nahrádza textom „delegovaného nariadenia (EÚ) č. 231/2013“.
Navrhovaná úprava je v nadväznosti na pripomienku Odboru legislatívy a aproximácie práva NR SR. Ide o spresnenie citácie predmetného nariadenia EÚ.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. I v bode 67 poznámka pod čiarou k odkazu 33a znie:
„33a) Delegované nariadenie (EÚ) č. 231/2013.“.
Navrhovaná úprava je v nadväznosti na pripomienku Odboru legislatívy a aproximácie práva NR SR. Ide o spresnenie citácie predmetného nariadenia EÚ.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
12.K čl. I bod 87 ( § 66c ods. 5 )
V § 66c ods. 5 v treťom riadku sa slová „písm. b)“ nahrádzajú slovami „písm. c)“.
Ide o nahradenie nesprávneho vnútorného odkazu na § 66c ods. 3 písm. b) odkazom na § 66c ods. 3 písm. c), v ktorom je ako jednou z náležitostí žiadosti o povolenie na činnosť neeurópskej správcovskej spoločnosti uvedený zoznam tých ustanovení tohto zákona alebo právne záväzného aktu Európskej únie upravujúceho správcov alternatívnych investičných fondov, ktorých dodržiavanie je zo strany neeurópskej správcovskej spoločnosti nemožné z dôvodu ich nezlučiteľnosti s ustanoveniami právnych predpisov, ktoré sa vzťahujú na neeurópsku správcovskú spoločnosť.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.K čl. I v bode 87 poznámka pod čiarou k odkazu 45a znie:
45a) Čl. 16 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1095/2010 z 24. novembra 2010, ktorým sa zriaďuje Európsky orgán dohľadu (Európsky orgán pre cenné papiere a trhy) a ktorým sa mení a dopĺňa rozhodnutie č. 716/2009/ES a zrušuje rozhodnutie Komisie 2009/77/ES (Ú. v. EÚ L 331, 15.12.2010) v platnom znení.“.
Ide o spresnenie poznámky pod čiarou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.K čl. I v bode 91 v § 70 ods. 4 písm. e) sa slová „§ 82a ods. 2 4“ nahrádzajú slovami „§ 80a ods. 2 až 4“.
Ide o spresnenie vnútorného odkazu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.K čl. I v bode 119 v § 94 ods. 2 sa slová „iných nástrojov“ nahrádzajú slovami „obdobných zahraničných finančných nástrojov“.
Navrhovaný zákaz obchádzania pravidiel a limitov na obmedzenie a rozloženie rizika je relevantný len vo vzťahu k cenným papierom podielových fondov špeciálnych podielových fondov kvalifikovaných investorov a obdobným zahraničným finančným nástrojom, ako napríklad obdobné zahraničné alternatívne investičné fondy. Tento zákaz nie je relevantný vo vzťahu k štandardným podielovým fondom, verejným špeciálnym podielovým fondom a vo vzťahu k iným nástrojom, ktorých podkladové portfóliá sú diverzifikované.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
16.K čl. I za doterajší bod 146 sa vkladajú nové body 147 až 149, ktoré znejú:
„147. V § 129 ods. 1 sa vypúšťa písmeno a).
Doterajšie písmená b) až e) sa označujú ako písmená a) až d).
Ide o nevyhovujúcu a prekonanú požiadavku v podmienkach realitného trhu.
148. V § 129 odsek 2 znie:
„(2) Ustanovenie odseku 1 písm. a) sa nepoužije, ak sa do majetku špeciálneho podielového fondu nehnuteľností upisujú akcie novovznikajúcej realitnej spoločnosti a táto realitná spoločnosť zatiaľ nemá v majetku žiadnu nehnuteľnosť.“.
Navrhovaná zmena súvisí s navrhovanou zmenou § 129 ods. 1.
149. V § 129 ods. 4 sa slová „v odseku 1 písm. c) a e)“ nahrádzajú slovami „v odseku 1 písm. b) a d)“.“.
Navrhovaná zmena súvisí s navrhovanou zmenou § 129 ods. 1.
Doterajšie body 147 až 228 je potrebné primerane prečíslovať.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.K čl. I bod 174 (§ 159a ods. 1 písm. g)
V § 159a ods. 1 písm. g) sa slová „§ 37b“ nahrádzajú slovami „§ 37c“.
Ide o precizovanie navrhovaného znenia § 159a ods. 1 písm. g) spresnením vnútorného odkazu na ustanovenie § 37c návrhu zákona, v ktorom sa upravujú postupy a spôsoby určovania hodnoty majetku tuzemského subjektu kolektívneho investovania vrátane metód používaných pri určovaní hodnoty ťažko oceniteľných aktív.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.K čl. I bod 178 (§ 160a ods. 2)
V § 160a ods. 2 v treťom a piatom riadku sa slová „osobitného zákona“ nahrádzajú slovami „osobitného predpisu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súlade s 18. bodom Legislatívnotechnických pokynov (Príloha č. 2 k legislatívnym pravidlám tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z.)
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.K čl. I za doterajší bod 211 sa vkladá nový bod 212, ktorý znie:
„212. Poznámka pod čiarou k odkazu 88 znie:
88) Čl. 19 nariadenia (EÚ) č. 1095/2010.“.“.
7
Ide o úpravu poznámky pod čiarou v nadväznosti na bod 5.
Doterajšie body 212 až 228 je potrebné primerane prečíslovať.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.K čl. I za doterajší bod 215 sa vkladá nový bod 216, ktorý znie:
„216. V § 202 ods. 6 sa za štvrtú vetu vkladá nová piata veta, ktorá znie: „Premlčacie lehoty podľa prvej štvrtej vety sa prerušujú, keď nastala skutočnosť zakladajúca prerušenie lehoty podľa osobitného zákona,90a) pričom od prerušenia premlčania začína plynúť nová premlčacia lehota.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 90a znie:
90a) § 19 ods. 4 zákona č. 747/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Navrhovaným doplnením § 202 ods. 6 zákona o kolektívnom investovaní sa zabezpečuje harmonizácia a zjednotenie ustanovení tohto zákona s obdobnými ustanoveniami ďalších zákonov v oblasti finančného trhu [napríklad s ustanoveniami § 50 ods. 10 zákona o bankách (zákona č. 483/2001 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.), § 144 ods. 15 zákona o cenných papieroch a investičných službách (zákona č. 566/2001 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.), § 67 ods. 10 zákona o poisťovníctve (zákona č. 8/2008 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.) a § 39 ods. 2 zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve (zákona č. 186/2009 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.)], pričom sa zároveň prispieva k zdokonaleniu legislatívnych predpokladov na zabezpečenie efektívneho a účinného výkonu dohľadu nad finančným trhom (vrátane dohľadu v oblasti kolektívneho investovania), čo patrí medzi principiálne požiadavky podľa európskych právnych noriem, ktoré sa týkajú finančných inštitúcií a dohľadu nad finančnými inštitúciami v jednotlivých oblastiach (sektoroch) finančného trhu. Navrhovaná legislatívna úprava je tiež inšpirovaná právnymi nástrojmi dohľadu podľa delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 946/2012 z 12. 7. 2012 (Ú. v. EÚ L 282, 16. 10. 2012), ktoré upravuje procesné pravidlá týkajúce sa pokút ukladaných ratingovým agentúram.
Doterajšie body 216 až 228 je potrebné primerane prečíslovať.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.K čl. I v doterajšom bode 222 v § 210 ods. 6 sa slová „§ 46 ods. 5“ nahrádzajú slovami „§ 47 ods. 5“.
Ide o spresnenie vnútorného odkazu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
22.K čl. I bod 223 (§ 220a ods. 2)
V § 220a ods. 2 v piatom riadku sa slová „do 22. júla 2013“ nahrádzajú slovami „do 21. júla 2013“ a v siedmom riadku sa slová „do 22. júla 2013“ nahrádzajú slovami „do 21. júla 2013“.
Ide o spresnenie časového hľadiska prechodného ustanovenia a jednoznačnosti právnych účinkov zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.K čl. I v doterajšom bode 223 sa § 220a dopĺňa odsekom 12, ktorý znie:
„(12) Konania začaté a právoplatne neskončené pred 22. júlom 2013 sa dokončia podľa predpisu účinného od 22. júla 2013 a osobitného zákona,83) pričom pre lehoty, ktoré sa pred 22. júlom 2013 ešte neukončili, platia ustanovenia predpisu účinného od 22. júla 2013 a osobitného zákona.90a) Právne účinky úkonov, ktoré v konaní nastali pred 22. júlom 2013, zostávajú zachované.“.
Navrhnutým doplnením prechodných ustanovení § 220a o nový odsek 12 sa zabezpečuje harmonizácia ustanovení tohto zákona s obdobnými ustanoveniami ďalších zákonov v oblasti finančného trhu [napríklad s ustanoveniami § 122s ods. 2 zákona o bankách (zákona č. 483/2001 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.), § 173r ods. 2 zákona o cenných papieroch a investičných službách (zákona č. 566/2001 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.), § 99b ods. 2 zákona o poisťovníctve (zákona č. 8/2008 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.) a § 42a ods. 5 zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve (zákona č. 186/2009 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.)], čím sa zároveň prispieva k zdokonaleniu legislatívnych predpokladov na zabezpečenie efektívneho a účinného výkonu dohľadu nad finančným trhom vrátane dohľadu v oblasti kolektívneho investovania.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
24.K čl. II v uvádzacej vete sa slová zákona č. .../2013 Z. z. nahrádzajú slovami zákona č. 132/2013 Z. z.“.
Navrhuje sa legislatívno-technické spresnenie uvádzacej vety v čl. II tak, aby táto uvádzacia veta zohľadňovala ostatnú novelu zákona o cenných papieroch a investičných službách (zákona č. 566/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov) vykonanú zákonom č. 132/2013 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9
25.K čl. II za doterajší bod 3 sa vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 145 ods. 2 sa číslo „14“ nahrádza číslom „15“.“.
Doterajší bod 4 sa označuje ako bod 5.
Ide o spresnenie vnútorného odkazu, týkajúceho sa ukladania sankcií pri konsolidovanom dohľade.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
26.K čl. II doterajšieho bodu 4
V čl. II v úvodnej vete 4. bodu sa slová „Za § 173p“ nahrádzajú slovami „Za § 173r“.
Ide o dôslednú aktualizáciu označenia prechodného ustanovenia zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch v súlade s ostatnou novelizáciu cit. zákona zákonom z 15. mája 2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 483/2001Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorý v čl. III novelizoval aj zákon o cenných papieroch vrátane prechodných ustanovení.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
27.K čl. II v doterajšom bode 4 v § 173s ods. 1 písm. a) sa slová „o povolenie podľa § 28a“ nahrádzajú slovami „o príslušné povolenie“.
Úprava upresňuje povinnosť požiadať vyhlasovateľa verejnej ponuky majetkových hodnôt o vydanie príslušného povolenia. Ide o opravu chybného vnútorného odkazu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
28.K čl. II za doterajší článok II sa vkladá nový článok III, ktorý znie:
Čl. III
Zákon č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 130/2011 Z. z., zákona č. 394/2011 Z. z., zákona č. 520/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z. a zákona č. 352/2012 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 62 ods. 5 sa na konci pripájajú tieto vety: „Premlčacie lehoty podľa prvej vety sa prerušujú, keď nastala skutočnosť zakladajúca prerušenie lehoty podľa osobitného zákona,43a) pričom od prerušenia premlčania začína plynúť nová premlčacia lehota. Nedostatky uvedené v protokole o vykonanom dohľade na mieste sa považujú za zistené odo dňa skončenia príslušného dohľadu na mieste podľa osobitného zákona.43b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 43a a 43b znejú:
10
43a) § 19 ods. 4 zákona č. 747/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
43b) § 10 ods. 5 zákona č. 747/2004 Z. z.“.
2. V § 78 ods. 6 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Premlčacie lehoty podľa prvej vety sa prerušujú, keď nastala skutočnosť zakladajúca prerušenie lehoty podľa osobitného zákona,43a) pričom od prerušenia premlčania začína plynúť nová premlčacia lehota.“ a v druhej vete sa nad slovom „zákona“ odkaz 58a nahrádza odkazom 43b.
Poznámka pod čiarou k odkazu 58a sa vypúšťa.
3. V § 86 ods. 6 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Premlčacie lehoty podľa prvej vety sa prerušujú, keď nastala skutočnosť zakladajúca prerušenie lehoty podľa osobitného zákona,43a) pričom od prerušenia premlčania začína plynúť nová premlčacia lehota.“ a v druhej vete sa nad slovom „zákona“ odkaz 58a nahrádza odkazom 43b.
Navrhovaným doplnením § 62 ods. 5, § 78 ods. 6 a § 86 ods. 6 zákona o platobných službách sa zabezpečuje harmonizácia a zjednotenie ustanovení tohto zákona s obdobnými ustanoveniami ďalších zákonov v oblasti finančného trhu [napríklad s ustanoveniami § 50 ods. 10 zákona o bankách (zákona č. 483/2001 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.), § 144 ods. 15 zákona o cenných papieroch a investičných službách (zákona č. 566/2001 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.), § 67 ods. 10 zákona o poisťovníctve (zákona č. 8/2008 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.) a § 39 ods. 2 zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve (zákona č. 186/2009 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.)], pričom sa zároveň prispieva k zdokonaleniu legislatívnych predpokladov na zabezpečenie efektívneho a účinného výkonu dohľadu nad finančným trhom vrátane dohľadu nad platobnými inštitúciami a dohľadu nad inštitúciami elektronických peňazí, ako aj dohľadu nad prevádzkovateľmi platobných systémov. Navrhovaná legislatívna úprava je tiež inšpirovaná právnymi nástrojmi dohľadu podľa delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) č. 946/2012 z 12. 7. 2012 (Ú. v. EÚ L 282, 16. 10. 2012), ktoré upravuje procesné pravidlá týkajúce sa pokút ukladaných ratingovým agentúram.
4. V § 96 sa odsek 2 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) postup pri požadovaní a prideľovaní identifikátora príjemcu inkasa na účely vykonávania inkás v rámci jednotnej oblasti platieb v eurách (SEPA), náležitosti žiadosti o pridelenie identifikátora príjemcu inkasa; pravidlá o vedení a používaní registra identifikátorov príjemcov inkás a osobitného registra zneužitých identifikátorov príjemcov inkás, ako aj rozsah, spôsob a podmienky poskytovania údajov do týchto registrov a sprístupňovania údajov z týchto registrov a spôsob technického zabezpečenia ochrany poskytovaných a sprístupňovaných zdrojov; týmto opatrením sa tiež môže ustanoviť hodnota poplatkov alebo sadzba poplatkov za pridelenie identifikátora príjemcu inkasa a môžu sa ustanoviť aj podrobnosti o týchto poplatkoch, spôsob výpočtu ich hodnoty a podrobnosti o platení týchto poplatkov.“.
5. V § 98 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Národná banka Slovenska na základe písomnej žiadosti poskytovateľa platobných služieb prideľuje identifikátor príjemcu inkasa na účely vykonávania inkás v rámci jednotnej oblasti platieb v eurách, ako aj vedie register identifikátorov príjemcov inkás a môže viesť osobitný register zneužitých identifikátorov príjemcov inkás, Národná banka Slovenska môže aj bez súhlasu príjemcu inkasa využívať údaje z týchto registrov pri výkone svojich úloh, činností a pôsobnosti podľa tohto zákona a osobitného zákona40) a aj bez súhlasu príjemcu
11
inkasa môže sprístupňovať údaje z týchto registrov poskytovateľom platobných služieb. Na účely predkladania žiadostí poskytovateľa platobných služieb o pridelenie identifikátorov príjemcu inkasa a zasielania pridelených identifikátorov príjemcu inkasa je poskytovateľ platobných služieb povinný oznámiť Národnej banke Slovenska svoju elektronickú adresu a ďalšie potrebné údaje podľa požiadaviek Národnej banky Slovenska.“.
Navrhovaným doplnením nového písmena d) do § 96 ods. 2 a nového odseku 9 do § 98 zákona o platobných službách sa na Slovensku vytvárajú legislatívne predpoklady na zabezpečenie vnútroštátneho vykonávania inkás v rámci jednotného priestoru platieb v eurách (SEPA Single Euro Payments Area) v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 260/2012 zo 14. marca 2012, ktorým sa ustanovujú technické a obchodné požiadavky na úhrady a inkasá v eurách a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie (ES) č. 924/2009 (Ú. v. EÚ L 94, 30. 3. 2012).
Doterajší odsek 9 sa označuje ako odsek 10.
6. Za § 101d sa vkladá § 101e, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠101e
Prechodné ustanovenie
k úpravám účinným od 22. júla 2013
Konania začaté a právoplatne neskončené pred 22. júlom 2013 sa dokončia podľa tohto zákona a osobitného zákona,39) pričom pre lehoty, ktoré sa pred 22. júlom 2013 ešte neukončili, platia ustanovenia tohto zákona a osobitného zákona.43a) Právne účinky úkonov, ktoré v konaní nastali pred 22. júlom 2013, zostávajú zachované.“.
Navrhnutým doplnením prechodných ustanovení v novom § 101e sa zabezpečuje harmonizácia ustanovení tohto zákona s obdobnými ustanoveniami ďalších zákonov v oblasti finančného trhu [napríklad s ustanoveniami § 122s ods. 2 zákona o bankách (zákona č. 483/2001 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.), § 173r ods. 2 zákona o cenných papieroch a investičných službách (zákona č. 566/2001 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.), § 99b ods. 2 zákona o poisťovníctve (zákona č. 8/2008 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.) a § 42a ods. 5 zákona o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve (zákona č. 186/2009 Z. z. v znení zákona č. 132/2013 Z. z.)], čím sa zároveň prispieva k zdokonaleniu legislatívnych predpokladov na zabezpečenie efektívneho a účinného výkonu dohľadu nad finančným trhom vrátane dohľadu nad platobnými inštitúciami a dohľadu nad inštitúciami elektronických peňazí, ako aj dohľadu nad prevádzkovateľmi platobných systémov.
Doterajšie čl. III a IV sa označujú ako čl. IV a V.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16, 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov (tlač 462) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov (tlač 462) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov (tlač 462a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 190 zo 17. júna 2013. Výbor určil poslanca Milana Mojša za spoločného spravodajcu výborov a splnomocnil ho, aby informoval NR SR o výsledku prerokovania Výboru NR SR pre sociálne veci dodatočne.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 17. júna 2013
Daniel D u c h o ň
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet