DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 303/2001 Z. z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Igor Matovič a Igor Hraško.
Jedným z cieľov predkladaného návrhu zákona je zaviesť povinnosť uvádzať pri kandidátoch kandidujúcich vo voľbách do samosprávnych krajov, a to do zastupiteľstiev samosprávnych krajov a na predsedu samosprávneho kraja, všetky verejné funkcie, ktoré takýto kandidát vykonáva v celom rozsahu (plný úväzok).
Predkladaný návrh zákona vychádza z toho, že občania majú právo na čonajviac informácií o kandidátoch, ktorí sa usilujú o ich priazeň vo voľbách do samosprávnych krajov. Údaj o povolaní kandidáta, ktorý sa už v súčasnosti obligatórne uvádza na kandidátnej listine, neposkytuje voličovi presné a úplné informácie o kandidátovi, pretože ten môže súčasne zastávať (a väčšinou aj zastáva) iné funkcie, napr. je poslancom mestského zastupiteľstva, starostom, riaditeľom štátneho podniku, či vykonáva inú verejnú funkciu podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z. z. V zmysle návrhu zákona však budú môcť voliči sami zvážiť, či kandidáti, ktorí vykonávajú viac verejných funkcií na plný úväzok súbežne, budú schopní svoj mandát poslanca samosprávneho kraja alebo predsedu samosprávneho kraja vykonávať v plnej miere.
Zoznam kandidátov do volieb do orgánov samosprávnych krajov v súčasnosti obec zverejňuje spôsobom v mieste obvyklým v časovej lehote 15 dní predo dňom volieb. V praxi to zväčša znamená, že obec zverejní zoznam kandidátov na úradnej tabuli. Iba malé percento voličov si však nájde čas, aby sa oboznámili s kandidátmi a vybrali si toho, komu dajú svoj hlas; väčšina pracujúcich voličov tak z objektívnych dôvodov neučiní, čo prispieva k nízkej volebnej účasti vo voľbách do samosprávnych krajov (12% - 27% v r. 2005, 20 % - 27 % v r. 2009). Dnešný stav je z hľadiska informovanosti nedostatočný a zverejnenie kandidátnej listiny na úradnej tabuli sa dá považovať len za formálne naplnenie zákona bez reálneho prínosu pre občanov. Na základe uvedeného je druhým cieľom tohto návrhu zákona zabezpečiť, aby každý volič dostal zoznam kandidátov do volieb samosprávnych krajov najneskôr 10 dní pred voľbami do samosprávneho kraja do svojej domácnosti.
Predkladaný návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na štátny rozpočet. Návrh zákona nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič a Igor Hraško
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/2001 Z. z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 20 ods. 2 písm. b) a čl. 22 (právo voliť a byť volený do orgánov miestnej samosprávy) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v smernici Rady 94/80/ES z 19. decembra 1994, ktorou sa ustanovujú podrobnosti uplatňovania volebného práva občanov únie v komunálnych voľbách v členskom štáte, ktorého nie sú štátnymi príslušníkmi (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 20/zv. 01) v platnom znení - najmä čl. 8 ods. 2, čl. 9 ods. 1 a príloha k smernici, v ktorej je samosprávny kraj uvedený ako územná jednotka, na ktorú sa táto smernica vzťahuje, c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na transpozíciu smernice uvedenej v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti bola stanovená do 1. januára 1996,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)smernica uvedená v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti bola úplne transponovaná do zákona Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
- úplný
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 303/2001 Z. z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení Občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na štátny rozpočet, pretože ukladá povinnosť obciam zabezpečiť, aby najneskôr 10 dní predo dňom konania volieb zoznam kandidátov dostal každý volič, pričom § 54 ods. 1 zákona o voľbách do VÚC ustanovuje, že výdavky spojené s voľbami sa uhrádzajú zo štátneho rozpočtu. Keďže nemožno predpokladať vysoké náklady (v podstate len poštovné, pričom pošta je štátnym podnikom), predpokladáme, že príslušný štátny orgán (Ministerstvo vnútra SR) dokáže tieto náklady pokryť so svojich vlastných vnútorných rezerv.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhuje sa, aby kandidátna listina politickej strany pre voľby do zastupiteľstva samosprávnych krajov obsahovala údaje o kandidátovi nielen v rozsahu meno a priezvisko, akademický titul, povolanie, vek, trvalý pobyt a poradie na kandidátnej listine, ale aj údaje o všetkých ďalších vykonávaných funkciách, ktoré kandidát vykonáva v celom rozsahu (plný úväzok). Medzi tieto ďalšie funkcie patrí napríklad funkcia poslanca NR SR, poslanca mestského zastupiteľstva, starostu, štátneho tajomníka, štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti so stopercentnou majetkovou účasťou štátu, či iné funkcie podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z. z. (ďalej len „ústavný zákon o ochrane verejného záujmu“).
Návrh zákona poskytuje voličom úplné informácie o kandidátovi, ktorý by po úspešnom zvolení zastupoval voličov samosprávneho kraja v zastupiteľstve, o všetkých jeho aktuálnych verejných funkciách. Návrh zákona poskytuje možnosť voličovi slobodne sa rozhodnúť a zvážiť, či kandidát, ktorý už v čase volieb zastáva niekoľko funkcií je schopný plnohodnotne sa koncentrovať aj na výkon funkcie poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja.
Keďže kandidátne listiny pre voľby do zastupiteľstva samosprávneho kraja môžu okrem politickej strany podávať aj nezávislí kandidáti, je potrebné upraviť rozsah zverejňovaných údajov o kandidátovi aj na kandidátnej listine nezávislého kandidáta, a to o všetky ďalšie verejné funkcie, ktoré nezávislý kandidát vykonáva v plnom rozsahu. Ide o analogickú úpravu k bodu 1.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s bodom 5 tohto návrhu zákona.
V snahe dosiahnuť cieľ tohto zákona sa navrhuje, aby volebná komisia mohla vyčiarknuť kandidáta, ktorý neuvedie pravdivé a úplné údaje o všetkých verejných funkciách, ktoré kandidát v čase volieb do zastupiteľstva samosprávneho kraja vykonáva. Takáto právomoc volebnej komisie je už v súčasnosti zakotvená v § 15 ods. 1 zákona o voľbách do samosprávnych krajov vtedy, ak kandidát napr. nespĺňa podmienky
voliteľnosti, nepripojil ku kandidátnej listine vyhlásenie, že súhlasí so svojou kandidatúrou, je uvedený na kandidátnej listine viacerých politických strán a pod.Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s bodom 8 tohto návrhu zákona.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s bodom 1 tohto návrhu zákona.
Na rozdiel od súčasného znenia zákona o voľbách do samosprávnych krajov, podľa ktorého obec uverejňuje zoznam kandidátov spôsobom v mieste obvyklým, t.j. zväčša na úradnej tabuli sa navrhuje, aby rovnako ako pri voľbách do NR SR, aj pri voľbách do orgánov samosprávnych krajov mala obec povinnosť doručiť zoznam kandidátov priamo do domácnosti každého voliča. Občania tak budú mať dostatok času oboznámiť sa s kandidátmi a zodpovedne sa rozhodnúť, komu svoj hlas udelia. Súčasne sa mení dĺžka lehoty z 15 dní predo dňom konania volieb, keď má obec povinnosť uverejniť zoznam spôsobom v mieste obvyklým, na 10 dní predo dňom konania volieb, keď sa navrhuje, aby bol zoznam kandidátov zaslaný každému voličovi. Lehota 10 dní predo dňom konania volieb je pre voliča na preštudovanie kandidátnej listiny dostatočná a navyše pre obec z praktického hľadiska na zaslanie kandidátnych listín voličovi nevyhnutná. Zákon o voľbách do samosprávnych krajov totiž už v súčasnosti zakotvuje 40 – dňovú lehotu na doručenie kandidátnych listín zapisovateľovi komisie samosprávneho kraja (§ 14 ods. 2), 30 - dňovú lehotu na registráciu kandidátnej listiny (§ 15 ods. 2) a 20 – dňovú lehotu na zaslanie kandidátnych listín Ústrednej volebnej komisii a obciam ( § 16 ods. 1).
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s bodmi 1 a 2 tohto návrhu zákona týkajúcu sa úpravy hlasovacích lístkov.
Keďže zákon o voľbách do samosprávnych krajov upravuje osobitne podávanie kandidátnych listín pre voľby do zastupiteľstva samosprávneho kraja a pre voľby predsedu samosprávneho kraja, je potrebné upraviť aj ustanovenia o kandidátnych listinách pre voľby predsedu samosprávneho kraja tak, aby sa zaviedla povinnosť zverejňovať okrem údaju „povolanie“ aj všetky funkcie podľa ústavného zákona o ochrane verejného záujmu, ktoré kandidát vykonáva v celom rozsahu (plný úväzok).
Vzhľadom k tomu, že kandidátne listiny pre voľby predsedu samosprávneho kraja môžu okrem politickej strany podávať aj nezávislí kandidáti, je potrebné upraviť rozsah zverejňovaných údajov o kandidátovi na kandidátnej listine nezávislého kandidáta na predsedu, a to o všetky ďalšie verejné funkcie, ktoré nezávislý kandidát vykonáva v celom rozsahu (plný úväzok).
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s bodom 14 tohto návrhu zákona.
Rovnako ako pri podávaní kandidátnej listiny do zastupiteľstva samosprávneho kraja sa aj pri podávaní kandidátnych listín na predsedu samosprávneho kraja navrhuje, aby volebná komisia vyčiarkla kandidáta, ktorý neuvedie všetky funkcie podľa osobitného zákona, ktoré vykonáva v celom rozsahu (plný úväzok).
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s bodmi 10 a 11 tohto návrhu zákona týkajúcu sa úpravy hlasovacích lístkov.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. októbra 2013.