DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republikyč. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh ústavného zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Igor Matovič a Igor Hraško.
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) je ústavným orgánom kontroly, ktorý bol zriadený už v roku 1993 a jeho kompetencie a mandát sú definované jednak v Ústave Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) a bližšie sú špecifikované vo všeobecne záväzných právnych predpisoch.
Úrad je neoddeliteľnou inštitucionálnou súčasťou demokratických právnych štátov a jeho existencia je nevyhnutná vzhľadom k dosiahnutiu optimálneho modelu demokratického zriadenia. Dôležitosť tohto orgánu je podčiarknutá 20-ročnou kontinuálnou existenciou tohto úrade a viac než 250 rokov starou tradíciou štátnej kontroly na území Slovensku (už za čias cisárovnej Márie –Terézie totižto existovala tzv. Účtovná komora).
Základný zmysel štátnej kontroly je ideálne definovaný v § 1 Limskej deklarácie: „Kontrola nie je samoúčelná, ale je neoddeliteľnou súčasťou hospodárenia s verejnými prostriedkami a jeho regulačného systému. Jej úlohou je včas signalizovať odchýlky od noriem, porušenia zákonov, nesplnenie požiadavky účelnosti a hospodárnosti tak, aby sa v jednotlivých prípadoch uplatnili korekčné opatrenia, ktoré by záväzne vykonali zodpovedné orgány, aby sa dosiahla náhrada škôd a aby boli prijaté oparenia, ktoré by zamedzili, resp. znížili na minimum možnosť opakovania nedostatkov.“
K dosiahnutiu uvedeného cieľa, ktorý je súčasťou medzinárodne uznávaných štandardov výkonu kontrolnej činnosti je nevyhnutná komplexná a kvalitná právna regulácia, ktorá by naprieč celým hierarchizovaným systémom práva – počnú Ústavou Slovenskej republiky – vytvárala funkčný zákonný rámec pre existenciu úradu.
Predkladaný návrh ústavného zákona má ambíciu byť základným stavebným kameňom takejto právnej regulácie a rešpektujúc existujúce ústavnoprávne princípy (najmä princípy právneho štátu a princíp nezávislosti) prináša rozšírenie ústavných článkov upravujúcich postavenie a predpoklady na výkon funkcie vrcholných orgánov úradu – predsedu a podpredsedu. Navyše, zavádza nový spôsob voľby predsedu a podpredsedu úradu, ktorá je podrobne upravená v osobitných zákonoch, ktoré sa predkladajú spoločne s týmto návrhom ústavného zákona, a to v novele zákona č. 39/1993 Z.z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a taktiež v novele zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Návrh ústavného prináša v tomto smere zásadnú koncepčnú zmenu.
Predkladaný návrh ústavného zákona má pozitívny vplyv na štátny rozpočet. Návrh ústavného zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľskú sféru, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti, má však pozitívne sociálne vplyvy.