N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VI. volebné obdobie
Číslo:
Návrh
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňazákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Predkladajú:
Návrh na uznesenie:
Viliam N o v o t n ý, v. r.
Národná rada Slovenskej republiky
Ľudovít K a n í k, v. r.
s c h v a ľ u j e
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Bratislava, máj 2013
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VI. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z.........2013,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z., zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 334/2011 Z. z., zákona č. 348/2011 Z. z., zákona č. 521/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 252/2012 Z. z. a zákona 413/2012 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1.§ 82 ods. 9 znie:
„Pevná suma zvýšenia dôchodkovej dávky, ktorá nie je vyplácaná v sume jednej polovice z dôvodu súbehu nárokov na výplatu dôchodkov, sa určí z priemernej mesačnej sumy dôchodkovej dávky vykázanej Sociálnou poisťovňou podľa odseku 1 písm. a). Invalidný dôchodok podľa § 266 a sociálny dôchodok, ktoré nie vyplácané v sume jednej polovice z dôvodu súbehu nárokov na výplatu dôchodkov, sa zvyšujú pevnou sumou, ktorá sa určí z priemernej mesačnej sumy invalidného dôchodku priznaného z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 % vykázanej Sociálnou poisťovňou podľa odseku 1 písm. a).
2.§ 82 ods. 10 znie:
„Pevná suma zvýšenia dôchodkovej dávky, ktorá je vyplácaná v sume jednej polovice z dôvodu súbehu nárokov na výplatu dôchodkov, sa určí podľa odsekov 2 7 z priemernej mesačnej sumy dôchodkovej dávky vykázanej Sociálnou poisťovňou podľa odseku 1 písm. a). Invalidný dôchodok podľa § 266, ktorý je vyplácaný v sume jednej polovice z dôvodu súbehu nárokov na výplatu dôchodkov, sa zvyšuje pevnou sumou, ktorá sa určí podľa odseku 4 z priemernej mesačnej sumy invalidného dôchodku priznaného z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 % vykázanej Sociálnou poisťovňou podľa odseku 1 písm. a).
3.§82 ods. 18 znie:
„Pri súbehu nárokov na viac dôchodkových dávok sa zvyšuje každá z týchto dôchodkových dávok, pričom z pevnej sumy zvýšenia dôchodkovej dávky, ktorá je nižšia sa vypláca jedna polovica. Pri rovnakej sume pevných súm zvyšovania dôchodkových dávok sa vypláca jedna polovica pevnej sumy, ktorou sa zvyšuje vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský dôchodok.“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. októbra 2013.
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
Novelou č. 252/2012 Z.z., ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 o sociálnom poistení v neskorších predpisoch (ďalej len „novela), bol schválený mechanizmus valorizovania dôchodkov o pevnú sumu, ktorý bol pre rok 2013 ustanovený opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 329/2012 Z. z. (ďalej len „opatrenie“).
Podnet od vdovy poberajúcej vdovský dôchodok správne poukázal na to, že spôsob výpočtu pevnej sumy valorizácie dôchodkov v súbehu určený v § 82 ods. 9 a 10 novely diskriminuje vdovy s nízkym starobným dôchodkom. Keďže zákon určuje pevnú sumu valorizácie pre vdovy a vdovcov z priemerných dôchodkov vyplácaných v súbehu, vypočítaná pevná suma valorizácie je nižšia z dôvodu nižšej výšky priemerných dôchodkov vyplácaných v súbehu.
Výsledkom nespravodlivo nastaveného výpočtu valorizácie je, že vznikli 2 kategórie vdov. Vdovám s nízkym starobným dôchodkom, ktorým sa v súbehu kráti starobný dôchodok, sa v roku 2012 podľa opatrenia valorizovali dôchodkové dávky €10,80 mesačne. Vdovám s vyšším starobným dôchodkom, ktorým sa v súbehu kráti vdovský dôchodok, sa v roku 2012 podľa opatrenia valorizovali dôchodkové dávky pevnou sumou o €14,40 mesačne. Jednej skupine vdov sa tak dôchodky nespravodlivo zvyšovali o 25% nižšou sumou.
Vdovám s nízkym starobným dôchodkom sa týmto omylom dokonca ich starobný a vdovský dôchodok spolu zvyšujú o nižšiu sumu (€10,80) ako rovnako nízky starobný dôchodok dôchodkýň, ktoré vdovský dôchodok nepoberajú (€11,20).
Keďže systém valorizácie dôchodkov pevnou sumou bol novelou nastavený na 5 rokov, pri jeho zachovaní by sa rozdiel vo výške dôchodkov ešte zvýraznil (keďže jednej skupine sa viac zvýšené dôchodky budú zvyšovať vyššou sumou a druhej skupine sa menej zvýšené dôchodky budú zvyšovať nižšou sumou). Za 5-ročné obdobie tak vdova s nízkym starobným dôchodkom môže prísť o vyše €600.
Cieľom valorizácie dôchodkov o pevnú sumu bolo aspoň čiastočne dorovnať nízke dôchodky. Táto poslanecká novela sa pokúša odstrániť tento omyl v spôsobe výpočtu valorizácie dôchodkov. Navrhuje sa preto, aby sa suma valorizovania všetkých dôchodkových dávok (starobné, vdovské a invalidné) určovala z priemernej výšky konkrétnej dávky a až následne sa nižšia s týchto súm znížila o 50%. Do systému valorizácie dôchodkových dávok sa tak zavedie rovnaký postup ako pri určovaní krátenia nižšieho dôchodku pri dôchodkoch vyplácaných v súbehu.
Keďže dochádza len k zjednoteniu výpočtu zvyšovania dôchodkových dávok a prerozdeleniu celkových nákladov na valorizáciu dôchodkov, návrh by nemal mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona pozitívny sociálny vplyv, keďže odstraňuje nespravodlivú kategorizáciu poberateliek vdovských dôchodkov a zabraňuje nespravodlivému prepadu príjmov jednej skupiny vdov. Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a právnymi predpismi Európskej únie.
II. Osobitná časť
K čl. I
Bod 1 a 2
Stanovuje sa, že pevná suma zvyšovania dôchodkových dávok sa aj pri dôchodkových dávkach vyplácaných v súbehu vypočíta z priemernej sumy konkrétneho typu dôchodkovej dávky. Všetkým poberateľom konkrétnej dôchodkovej dávky sa tak vypočíta rovnaká pevná suma zvyšovania dôchodkovej dávky, bez ohľadu na to, či ho poberajú v súbehu alebo nie.
Bod 3
Pri zvyšovaní dôchodkových dávok poberaných v súbehu sa určuje, že nižšia suma zvýšenia dôchodkovej dávky sa bude krátiť o 50%. Zabezpečuje sa tak, aby sa celková suma zvýšenia dôchodkových dávok poberaných v súbehu neodvýjala od toho, ktorá z dôchodkových dávok je vyššia a nedochádzalo tak k nespravodlivému vytváraniu kategórií dôchodcov pri valorizácii.
K čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 15. októbra 2013, čo umožní Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR vydať na základe spravodlivých výpočtov v zymsle § 82 ods. 12 do 31. októbra 2013 opatrenie, ktorými určí pevné sumy zvyšovania dôchodkových dávok od 1. januára 2014.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: Bezpredmetné.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy keďže navrhovanou zmenou dôjde len
k úprave spôsobu výpočtu pevných súm zvyšovania dôchodkových dávok (zrušia sa kategórie pri výpočtoch priemerných súm zvyšovania dôchodkových dávok).
Sociálne vplyvy návrhu spočívajú najmä v pozitívnom vplyve na zastavenie prepadu príjmu
vdov s nízkymi starobnými dôchodkami, ktorých reálne dôchodky by sa na základe v súčasnosti platnej úpravy postupne znižovali. Zároveň sa odstráni diskriminácia medzi vdovami s nízkymi starobnými dôchodkami a vdovami s vyššími starobnými dôchodkami.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Viliam Novotný a Ľudovít Kaník
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) v práve Európskej únie:
- primárnom:
Problematika návrhu zákona je upravená v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 48, 151, 153 a 288 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 83, 30. 3. 2010).
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
Nie je upravená.
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
- Smernica Rady 2000/78/ES z 27. novembra 2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec pre rovnaké zaobchádzanie v zamestnaní a povolaní (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 04),
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádza s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ, L 204, 26.7.2006),
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
- rozsudku ESD C-34/02 Sante Pasguini gegen Istituto Nazionale della Previdenza Sociale (INP),
- rozsudku ESD C-92/02 Nina Kristiansen gegen Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening,
- rozsudku ESD C-160/01 Karin Mau,
Vzhľadom na problematiku návrhu právneho predpisu vo vzťahu k právu Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.