Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a o registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov.
Cieľom tohto návrhu je odstrániť ustanovenie o povinnosti hlásiť ohlasovni skutočnosť, že sa občan Slovenskej republiky chystá vycestovať do zahraničia na viac ako 90 dní. Predkladatelia návrhu presvedčení, že takáto povinnosť, vzhľadom na slobodu pohybu občanov a jej využívania, nemá byť súčasťou nášho právneho poriadku.
Doterajšia právna úprava ustanovovala v § 9 uvedeného zákona:
Občan, ktorý trvalý pobyt na území Slovenskej republiky a ktorý sa pripravuje na vycestovanie do zahraničia na dobu dlhšiu ako 90 dní, pred vycestovaním ohlási túto skutočnosť ohlasovni v mieste trvalého pobytu; v ohlásení uvedie štát a miesto pobytu a predpokladanú dobu pobytu.“
Po zmene zákona zo dňa 16. mája 2013 sa slovo „ohlási“ zmenilo na je povinný ohlásiť“. Zvýraznila sa tým povinnosť občana vykonať daný úkon a tým sa zvyšuje, resp. zdôrazňuje aj jeho zodpovednosť v prípade, že k tomu nedôjde, nastúpi sankcia.
Minister vnútra sa pri diskusii o tomto spornom ustanovení vyjadril, že je to tak povediac „v poriadku“, že doteraz sa za neohlásenie takejto skutočnosti tiež sankcia neukladala a že takéto niečo nie je potrebné. Vo svetle takýchto vyjadrení je však ešte viac nepochopiteľné, prečo sa doterajšia právna úprava sprísnila. Máme zato, že pokiaľ je takáto právna úprava nepotrebná, nevyužívaná, nemala by byť súčasťou právneho poriadku Slovenskej republiky, navyše, vôbec nie v sprísnenej forme.
Pri nesplnení uloženej povinnosti hrozí občanovi s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky postih za spáchanie priestupku. Ide o priestupok v zmysle zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, konkrétne o priestupok podľa § 21 ods. 1 písm. b) (priestupky vyskytujúce sa na viacerých úsekoch správy):
„(1) Priestupku sa dopustí ten, kto
b) úmyselne uvedie nesprávny alebo neúplný údaj orgánu štátnej správy alebo obci, inej právnickej osobe alebo im požadovaný údaj zatají, hoci má povinnosť takýto údaj uviesť,“.
Za tento priestupok je možné uložiť pokutu až do výšky 99 eur.
Postup, kedy občan povinnosť hlásiť vyššie uvedenú skutočnosť, považujeme za obťažovanie zo strany štátu z dôvodov, ktoré uvedené vyššie. Navyše, uloženie prípadnej sankcie považujeme za nespravodlivý prístup zo strany štátu v prípade, pokiaľ sa
občan Slovenska s trvalým pobytom v Slovenskej republike rozhodne uplatniť svoju slobodu pohybu. Ako príklad možno uviesť viackrát spomínané študentské pobyty v zahraničí a pod.
Preto navrhujeme zo zákona uvedené ustanovenie teda celý § 9 - vypustiť. Tým odpadne aj možnosť uložiť sankciu podľa zákona o priestupkoch.
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Celková vplyv na verejné financie je neutrálny.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, ani nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Zo zákona sa vypúšťa § 9. Týmto odpadáva pre občanov Slovenskej republiky s trvalým pobytom v Slovenskej republike tam ustanovená povinnosť a tiež, nadväzne na to, sankčný postih v prípade nesplnenia si tejto povinnosti.
K Čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona. Pre povahu právnej úpravy sa navrhuje, aby účinnosť zákona nastala v deň vyhlásenia zákona.