1
Dôvodová správa
A: Všeobecná
V doterajšej praxi sa uplatňuje pri určitých účtovných prípadoch tzv. pomerné odpočítanie dane.
Ak platiteľ použije tovary a služby pre dodávky tovarov a služieb, pri ktorých môže odpočítať daň, a súčasne pre dodávky tovarov a služieb, pri ktorých nemôže odpočítať DPH, je povinný postupovať pri výpočte pomernej výšky dane, ktorú môže odpočítať, podľa doterajšieho § 50.
Ak teda napríklad podnikateľ, platca DPH, dodáva svoje tovary a služby, ktoré zo zákona oslobodené od DPH, je povinný uplatňovať koeficient, ktorý sa vypočíta ako podiel, v ktorého čitateli výnosy (príjmy) bez dane z tovarov a služieb za kalendárny rok, pri ktorých je daň odpočítateľná, a v ktorého menovateli výnosy (príjmy) bez dane zo všetkých tovarov a služieb za kalendárny rok.
Na jednej strane teda podnikateľ zakázané účtovať svojmu odberateľovi DPH na tovary a služby, ktoré mu dodá, na strane druhej je za toto potrestaný tým, že na vstupy, ktoré použil na to, aby mohol nejaké dodávky vykonať si nemôže uplatniť odpočet DPH.
Preto navrhujeme zrušiť toto nesystémové opatrenie.
Uvedením opatrenia do praxe očakávame zlepšenie podnikateľského prostredia, sprehľadnenie a systémový prístup k uplatňovaniu DPH.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál pozitívny ekonomický vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B: Osobitná
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 4
Navrhuje sa zrušenie § 50, ktorý definuje povinnosť pomerného odpočtu dane.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
2
K bodu 6
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 7
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K ČlI.
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2014.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona: poslanci NR SR Ivan Štefanec a Pavol Frešo
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým dopĺňajú niektoré zákony.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 110 až 113 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú.v. EÚ C 83, 30.3. 2010),
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - po 30. novembri 2009):
2. nelegislatívne akty:
-nariadenie Rady (EÚ) č. 904/2010 zo 7. októbra 2010 o administratívnej spolupráci
a boji proti podvodom v oblasti dane z pridanej hodnoty (Ú. v. L 268, 12.10. 2010),
-vykonávacie nariadenie Rady (EÚ) č. 282/2011 z 15. marca 2011, ktorým sa
ustanovujú vykonávacie opatrenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 77, 23.3.2011),
-vykonávacie nariadenie komisie (EÚ) č. 79/2012 z 31. januára 2012, ktorým sa
stanovujú podrobné pravidlá vykonávania niektorých ustanovení nariadenia Rady (EÚ) č. 904/2010 o administratívnej spolupráci a boji proti podvodom v oblasti dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 29, 1.2. 2012).
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):
-smernica Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 spoločnom systéme dane
z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 347, 11.12.2006) v platnom znení,
-nariadenie Rady (ES) č. 1798/2003 zo 7. októbra 2003 o administratívnej spolupráci
v oblasti dane z pridanej hodnoty a ktoré zrušuje nariadenie (EHS) č. 218/92 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 9/zv. 1) v platnom znení.
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 255/02, Halifax plc, Leeds Permanent Development Services Ltd a County Wide Property Investments Ltd proti Commissioners of Customs & Excise, rok 2006,
4
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 384/04, Commissioners of Customs & Excise a Attorney General proti Federation of Technological Industries a i., rok 2006,
-rozhodnutie Súdneho dvora v spojených veciach C - 439/04 a C - 440/04 Mobistar SA proti Institut belge des services postaux et des télécommunications (IBPT), rok 2006.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice Rady 2010/45/EÚ je stanovená do 31.12. 2012. Lehota na prebratie článku 4 smernice Rady 2008/8/ES je stanovená do 1.1. 2013.
b)Lehota na prebratie smernice Rady 2010/45/EÚ podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov je stanovená do 31.12. 2012.
Lehota na prebratie článku 4 smernice Rady 2008/8/ES podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov je stanovená do 1.1. 2013.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)Smernica Rady 2006/112/ES bola úplne prebratá do zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
5
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov