Dôvodová správaA: Všeobecná
V doterajšej praxi sa uplatňuje pri určitých účtovných prípadoch tzv. pomerné odpočítanie dane.
Ak platiteľ použije tovary a služby pre dodávky tovarov a služieb, pri ktorých môže odpočítať daň, a súčasne pre dodávky tovarov a služieb, pri ktorých nemôže odpočítať DPH, je povinný postupovať pri výpočte pomernej výšky dane, ktorú môže odpočítať, podľa doterajšieho § 50.
Ak teda napríklad podnikateľ, platca DPH, dodáva svoje tovary a služby, ktoré sú zo zákona oslobodené od DPH, je povinný uplatňovať koeficient, ktorý sa vypočíta ako podiel, v ktorého čitateli sú výnosy (príjmy) bez dane z tovarov a služieb za kalendárny rok, pri ktorých je daň odpočítateľná, a v ktorého menovateli sú výnosy (príjmy) bez dane zo všetkých tovarov a služieb za kalendárny rok.
Na jednej strane má teda podnikateľ zakázané účtovať svojmu odberateľovi DPH na tovary a služby, ktoré mu dodá, na strane druhej je za toto potrestaný tým, že na vstupy, ktoré použil na to, aby mohol nejaké dodávky vykonať si nemôže uplatniť odpočet DPH.
Preto navrhujeme zrušiť toto nesystémové opatrenie.
Uvedením opatrenia do praxe očakávame zlepšenie podnikateľského prostredia, sprehľadnenie a systémový prístup k uplatňovaniu DPH.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál má pozitívny ekonomický vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi a inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B: Osobitná
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.
K bodu 4
Navrhuje sa zrušenie § 50, ktorý definuje povinnosť pomerného odpočtu dane.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava v súvislosti so zrušením § 50.