Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jozef Mihál, Erika Jurinová, Ľudovít Kaník, Július Brocka a Ivan Švejna.
Hlavným účelom predloženej novely zákona je zvýšenie ochrany vkladov všetkých sporiteľov, ktorí si sporia na dôchodok prostredníctvom druhého dôchodkového piliera a súčasne sa zvyšuje okruh informácií, ktoré budú dôchodkové správcovské spoločnosti povinné zverejňovať.
Novelou sa rozširuje definícia pojmu „konfliktu záujmov“, kde sa pridáva nová skutočnosť, podľa ktorej nebude môcť dôchodková správcovská spoločnosť nadobúdať do svojho majetku cenné papiere, keď bude zjavné, že pochádzajú od osôb prepojených na, alebo ovládajúcich konkrétnu dôchodkovú správcovskú spoločnosť. Táto zmena hlavne za cieľ zamedziť špekulatívnym obchodom medzi jednotlivými dôchodkovými správcovskými spoločnosťami a „spriaznenými spoločnosťami“.
Zavádza sa nové obmedzenie v prípade nakupovania cenných papierov, kde bude v zákone stanovené, že cenné papiere s priebežnými poplatkami nad 2 % nebude možné nakupovať. Týmto opatrením sa zamedzí nehospodárnym nákupom zo strany dôchodkových správcovských spoločností a súčasne budú povinné nakupovať len tie cenné papiere, kde celková miera nákladov nepresiahne zákonom stanovenú hranicu. Ustanovenie sa týka predovšetkým podielových fondov, ktorých nákup do portfólia dôchodkových fondov sa umožnil poslednou novelou.
V poslednej časti novely sa rozširuje okruh povinne zverejňovaných údajov, čo za cieľ zvýšenie informovanosti jednotlivých sporiteľov, ako aj zvýšenie verejnej kontroly voči dôchodkovým správcovským spoločnostiam.
Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy a na životné prostredie a súčasne sa očakáva zvýšenie regulačného zaťaženia na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovanou úpravou sa rozširuje definícia, čo nesmie dôchodková správcovská spoločnosť nadobúdať do svojho majetku. Ide o cenné papiere s prepojením na osoby ovládajúce dôchodkovú správcovskú spoločnosť. Osoby ovládajúce definované v § 66a Obchodného zákonníka, ako aj v § 49b Zákona o bankách. Zákon o bankách definuje ovládajúci vzťah, ako vzťah osoby, kde jedna osoba kontroluje inú osobu, jedna osoba majetkovú účasť v inej osobe alebo osoby navzájom prepojené vzťahom vyjadrujúcim vplyv na riadení porovnateľný s vplyvom zodpovedajúcim majetkovej účasti alebo cez väčšinu tých istých osôb v štatutárnych orgánoch alebo dozorných orgánoch dvoch alebo viacerých osôb.
Rozšírením tejto definície sa zamedziť špekulatívnym obchodom medzi dôchodkovými správcovskými spoločnosťami na jednej strane a ich spriaznenými osobami na strane druhej.
K bodu 2
V nadväznosti na rozšírenie definície prepojených a ovládaných osôb sa navrhuje rozšíriť okruh obchodov, ktoré nebude môcť dôchodková správcovská spoločnosť uzatvárať.
K bodu 3
Vzhľadom na rozšírenie definície pri konflikte záujmov sa vkladá nová možnosť, aby dôchodkové správcovské spoločnosti požiadali pred uskutočnením určitého obchodu
o takzvanú ex- ante kontrolu od Národnej banky Slovenska, ktorá im na základe ich žiadosti vydá rozhodnutie, či v konkrétnom prípade nie sú v konflikte záujmov.
K bodu 4
Stanovuje sa maximálne percento priebežných poplatkov pri nakupovaní cenných papierov na úroveň 2 %. Priebežné poplatky definované v Nariadení komisie (EÚ) č. 583/2010 v Článku 10 ods. 2 písm. b), pričom sa tým rozumie celková miera nákladov. V prípade, ak cenné papiere budú mať tieto priebežné poplatky vyššie ako 2 %, nebude možné ich nakupovať. Takýmto opatrením sa zamedzí nehospodárnym nákupom cenných papierov.
K bodu 5
Dôchodková správcovská spoločnosť bude povinná zverejňovať popri najväčších investíciách aj všetky emisie podielových fondov v portfóliu.
K bodu 6
Zavádza sa povinnosť pre dôchodkovú správcovskú spoločnosť vždy k 1. januáru a k 1. júlu príslušného kalendárneho roka zverejňovať celkové portfólio dôchodkových fondov za predchádzajúcich šesť kalendárnych mesiacov.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje stanoviť účinnosť na 1. októbra 2013.