1
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Predkladateľ návrhu predpokladá, že návrh bude mať pozitívny vplyv na príjmovú časť štátneho rozpočtu v dôsledku zvýšenia dolnej hranice pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania súčasne dvoch a viac fyzických osôb a zvýšenia dolnej a hornej hranice poriadkovej pokuty podľa zákona č. 125/2006 Z. z.
A.4. Alternatívne riešenia
Ak zvažoval predkladateľ alternatívne riešenia, prosím, uveďte bližšie aké, prečo a ktorý variant je v materiáli použitý?
A.5. Stanovisko gestorov
2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na územnú samosprávu
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
financovanie zabezpečené v rozpočte
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
3
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrhom zákona sa podporí zamestnanosť zabezpečovaná formou pracovnoprávneho vzťahu tak, že sa podľa § 19 ods. 2 písm. a) prvého bodu zákona č. 125/2006 Z. z. bude prísnejšie pokutovať porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, ak ide o súčasné nelegálne zamestnávanie dvoch a viac fyzických osôb a tak, že sa zvýši dolná a horná hranica poriadkovej pokuty za nesplnenie povinnosti ustanovenej zákonom č. 125/2006 Z. z.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Indikátor: Počet uložených pokút za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania dvoch a viac fyzických osôb súčasne
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
K úpravám návrhu zákona predkladáme nasledovné podklady na stanovenie vplyvov na príjmy v štátnej správe:
4
Pri odhade príjmov štátnej správy v spojitosti so zvýšením dolnej hranice pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania súčasne dvoch a viac fyzických osôb sa vychádza z nasledovných predpokladov:
•v roku 2013 sa tento vplyv neprejaví vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu návrhu zákona a nadobudnutie jeho účinnosti najskôr 1. novembra 2013, resp. 1. decembra 2013,
•v rokoch 2011 a 2012 bolo uložených celkom 245 pokút v priemernej celkovej sume 510 000 eur, z toho jedna pokuta bola uložená v priemernej sume 2 082 eur,
•predpokladaná výška pokuty bude 5 000 eur, čo oproti súčasnej priemernej sumy pokuty znamená nárast o 2 920 eur,
•vzhľadom k zvýšenej pokute možno predpokladať znižujúci sa počet zistených prípadov takého nelegálneho zamestnávania, a to 100 v roku 2014, 80 v roku 2015 a 65 v roku 2016.
Vplyv zvýšenia dolnej a hornej hranice poriadkovej pokuty za nesplnenie povinnosti ustanovenej § 20 ods. 1 zákona č. 125/2006 Z. z. nemožno predpokladať vzhľadom na veľmi nízky počet doteraz nie každý rok uložených poriadkových pokút v celkovej ročnej sume nepresahujúcej 500 eur. Podľa hrubého odhadu sa bude priemerná ročná suma poriadkových pokút v rokoch 2014 až 2016 pohybovať od 500 do 1 000 eur. Z dôvodu nadmernej neurčitosti a nízkej sumy sa tento vplyv neuvádza v tabuľkách 1 až 6.
Tabuľka č. 4 Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ....)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Počet zamestnancov celkom*
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“