1
Osobitná časťK čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa z citácie poznámky pod čiarou vypustiť navrhovaný zákon, aby inšpektoráty práce, ktoré sú aj orgány dohľadu podľa osobitných predpisov, nevykonávali dohľad nad štítkovaním energeticky významných výrobkov, keďže nie sú vecne príslušné pre oblasť štítkovania energeticky významných výrobkov a ich primárne úlohy sú orientované na dozor a poradenstvo v záležitostiach pracovných vzťahov.
K bodu 2
Navrhuje sa aktualizovať ustanovenie vzhľadom na platný právny stav, keď Železničná polícia je súčasťou Policajného zboru a navrhuje sa aktualizovať ustanovenie vzhľadom na platný právny stav, ktorý nastal v dôsledku nepriamej novely zákona č. 125/2006 Z. vykonanej ustanovením § 9 ods. 2 zákona č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva, podľa ktorého inšpektoráty práce nevykonávajú inšpekciu práce na pracoviskách daňovej správy.
K bodu 3
Úprava sa navrhuje vzhľadom na rozdelenie úloh Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ustanovených najmä v § 4 písm. a) až d) zákona č. 125/2006 Z. z. a úlohy Národného inšpektorátu práce ustanovenej v § 6 ods. 1 písm. a) zákona č. 125/2006 Z. z., podľa ktorého Národný inšpektorát práce priamo riadi a kontroluje inšpektoráty práce, ktoré podľa § 7 ods. 3 písm. a) zákona č. 125/2006 Z. z. vykonávajú inšpekciu práce.
K bodu 4
Navrhuje sa, aby inšpektoráty práce, ktoré sú aj orgány dohľadu podľa osobitných predpisov, nevykonávali dohľad nad uvádzaním energeticky významných výrobkov na trh keďže nie sú vecne príslušné pre oblasť štítkovania energeticky významných výrobkov a ich primárne úlohy sú orientované na dozor a poradenstvo v záležitostiach pracovných vzťahov.
K bodu 5
Navrhuje sa upraviť lehotu vykonania inšpekcie práce od podania podnetu podľa § 150 ods. 2 Zákonníka práce vzhľadom na objektívne prekážky znemožňujúce dodržať stanovenú lehotu 30 dní z dôvodov, ktoré inšpekcia práce v niektorých prípadoch nemôže ovplyvniť.
K bodu 6
Navrhuje sa, aby inšpektoráty práce, ktoré sú aj orgány dohľadu podľa osobitných predpisov, nevykonávali dohľad nad uvádzaním výrobkov podľa zákona č. 529/2010 Z. z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne) na trh, keďže nie sú vecne príslušné pre oblasť environmentálneho navrhovania výrobkov a ich používania a ich primárne úlohy sú orientované na dozor a poradenstvo v záležitostiach pracovných vzťahov.
2
K bodu 7Navrhuje sa zvýšiť dolnú hranicu pokuty za nelegálne zamestnávanie dvoch a viac fyzických osôb.
K bodu 8
Medzi závažné porušenie predpisov sa navrhuje zaradiť nedodržanie rozsahu pracovného času uvedeného v evidencii pracovného času, ktorú vedie zamestnávateľ, pri prácach vykonávaných na základe dohody o brigádnickej práci študentov a dohody o pracovnej činnosti.
K bodu 9
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 10
Navrhuje sa upraviť dolnú a hornú hranicu poriadkovej pokuty v záujme zabezpečenia plnenia povinností príslušnými subjektmi.
K bodu 11
V nadväznosti na bod 4 sa navrhuje zo zoznamu preberaných právne záväzných aktov európskej únie vypustiť príslušnú smernicu.
K čl. II
K bodom 1 a 2
V spojitosti s navrhovaným znením § 68 ods. 5 zákona č. 5/2004 Z. z. navrhuje sa doplnenie kompetencie Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny a úradu práce, sociálnych vecí a rodiny vydávať preukaz kontrolóra, ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 1.
K bodom 3 až 6
Navrhovaná úprava § 68 zabezpečuje efektívnejší výkon kontroly dodržiavania zákona č. 5/2004 Z. z. a všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho základe a kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania podľa zákona č. 82/2005 Z. z. zo strany ústredia práce a úradov práce.
S týmto zámerom sa v odseku 5 navrhuje umožniť zamestnancom útvaru kontroly ústredia práce a úradu práce vykonávanie kontrolnej činnosti na základe preukazu kontrolóra, a nie na základe písomného poverenia na výkon kontroly u konkrétneho kontrolovaného subjektu.
K bodu 7
Navrhuje sa terminologické zosúladenie textu s navrhovanými úpravami v čl. III. Zároveň v nadväznosti na čl. I bod 7 sa navrhuje zvýšiť dolnú hranicu pokuty za nelegálne zamestnávanie dvoch a viac fyzických osôb.
K bodu 8
V prílohe č. 1a sa navrhuje vzor preukazu kontrolóra v nadväznosti na navrhované znenie § 68 ods. 5 zákona č. 5/2004 Z. z.
3
K čl. III
K bodu 1
Navrhuje sa vymedziť nelegálnu prácu aj ako závislú prácu vykonávanú bez založenia štátnozamestnaneckého pomeru.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 3 a 6
Navrhuje sa úprava ustanovení vzhľadom na vývoj v právnej úprave zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín vrátane povolení na zamestnanie.
K bodu 4
Navrhuje sa vymedziť nelegálne zamestnávanie aj ako závislú prácu vykonávanú bez založenia štátnozamestnaneckého pomeru.
K bodu 5
Navrhuje sa vymedziť nelegálne zamestnávanie aj ako závislú prácu vykonávanú v štátnozamestnaneckom pomere, ak zamestnávateľ nesplnil povinnosť prihlásiť zamestnanca do registra zamestnancov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia, a to bez ohľadu na termín vykonania kontroly.
K bodu 7
Vypustenie ustanovení sa navrhuje vzhľadom na právnu úpravu závislej práce a nemožnosť vykonávania závislej práce v zmluvnom občianskoprávnom vzťahu a v zmluvnom obchodnoprávnom vzťahu ustanovenej v § 1 ods. 2 a 3 Zákonníka práce.
K bodom 8, 11, 12, 18 a 19
Navrhuje sa aktualizovať predpisy uvedené v poznámkach pod čiarou vzhľadom na platný právny stav.
K bodu 9
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 10, 13, 16, 20 až 22
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na bod 7.
K bodu 14
Navrhuje sa spresniť obsah informácie pre Európsku komisiu o kontrole nelegálneho zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín podľa doterajšieho § 2 ods. 5 zákona č. 82/2005 Z. z. (resp. novelizovaného § 2 ods. 3 tohto zákona).
K bodu 15
Legislatívno-technická úprava.
4
K bodu 17Navrhuje sa spresniť ustanovenie vzhľadom na aktuálnu právnu úpravu príslušného poistenia.
K bodu 23
Navrhuje sa prechod povinnosti za zaplatenie pokuty uloženej za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania uplatniť aj v prípade nelegálneho zamestnávania občana Slovenskej republiky, resp. Európskej únie rovnako, ako je uplatňovaný pri nelegálnom zamestnávaní štátneho príslušníka tretej krajiny.
K bodu 24
Ustanovenie sa navrhuje upraviť vzhľadom na navrhovanú zmenu v bode 23.
K bodu 25
Legislatívno-technická úprava nadväzujúca na návrh v bode 7. Zároveň sa navrhuje úprava reflektujúca zmenu § 150 ods. 2 Zákonníka práce.
K čl. IV
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti 1. novembra 2013.
Bratislava 30. mája 2013
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ján Richter v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky