1
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa do znenia zákona doplniť vymedzenie pojmu kolektívne vyjednávanie. Cieľom návrhu je osobitne zdôrazniť pojem bipartita a bipartitný princíp, pretože bipartita a kolektívna zmluva ako jeden z výsledkov jej rokovania na podnikovej úrovni alebo na úrovni odvetvia, či časti odvetvia, významne prispieva k naplneniu zásady trvalého a efektívneho sociálneho dialógu a k dosahovaniu sociálneho mieru.
K bodom 2 a 3
Do znenia zákona sa pre zrozumiteľnosť navrhuje doplniť, že účastníkmi kolektívnej zmluvy na strane odborových organizácií nie je len jeden odborový orgán, ale aj viacero odborových orgánov, čo vyplýva aj z § 2 ods. 2 (v znení § 2 ods. 3 bolo pri strane zamestnávateľov uvedený singulár a plurál, pri strane zástupcov zamestnancov len singulár).
K bodu 4
Oproti doterajšiemu právnemu stavu, keď označením odvetvia kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa (ďalej len „KZVS“) je kód štatistickej klasifikácie ekonomických činností podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ES č. 1893/2006, ktorým sa zavádza štatistická klasifikácia ekonomických činností NACE Revision 2 a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 3037/90 a niektoré nariadenia ES o osobitných oblastiach štatistiky, na úrovni skupiny, navrhuje sa ustanoviť, že označením odvetvia KZVS je úroveň divízie podľa vyššie uvedeného nariadenia a označením časti odvetvia je úroveň skupiny podľa vyššie uvedeného nariadenia. KZVS sa uzatvára na úrovni odvetvia (divízie). Na úrovni časti odvetvia (skupiny) sa uzatvára, ak sa na tom zmluvné strany dohodli.
K bodu 5
Vo väzbe na zmenu v § 4 ods. 3 sa navrhuje doplniť alternatívne záväznosť KZVS pre členov združenia vo väzbe na úroveň, na ktorej sa KZVS uzatvorila.
K bodu 6
Navrhuje sa doplniť, že KZVS je záväzná aj pre zamestnávateľov ako aj ich zamestnancov v odvetví (divízia) alebo v časti odvetvia (skupina), na ktoré bola rozšírená záväznosť KZVS.
K bodu 7
Cieľom návrhu novely zákona je úprava podmienok rozširovania záväznosti KZVS na ďalších zamestnávateľov v odvetví, resp. odvetviach (divízia, resp. divízie) alebo v časti odvetvia (skupina,
2
resp. skupiny). Rozširovanie KZVS je štandardným nástrojom na vyrovnávanie pracovných podmienok, mzdových podmienok a podmienok zamestnávania na úrovni sektorov v rámci členských štátov Európskej únie.
Jedným z východísk tohto návrhu bolo odporúčanie Medzinárodnej organizácie práce č. 91, z ktorého vyplýva, že vnútroštátne predpisy môžu rozšíriť KZVS za týchto podmienok:
-kolektívna zmluva pokrýva istý počet príslušných zamestnávateľov a zamestnancov, ktorý je dostatočne reprezentatívny,
-žiadosť na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy predloží jedna alebo viacero organizácii zamestnancov alebo zamestnávateľov, ktoré sú zmluvnými stranami,
- pred rozšírením záväznosti kolektívnej zmluvy zamestnávatelia, na ktorých by sa mala kolektívna zmluva vzťahovať dostanú príležitosť, aby predložili pripomienky.
Navrhuje sa preto pre rozšírenie záväznosti KZVS ustanoviť podmienku reprezentatívnosti, podľa ktorej možno KZVS rozšíriť len ak zamestnávatelia pre ktorých je záväzná KZVS, ktorá sa navrhuje rozšíriť zamestnávajú v odvetví alebo v časti odvetvia väčší počet zamestnancov ako zamestnávatelia združení v inej organizácii zamestnávateľov, ktorá v tom istom odvetví alebo časti odvetvia (skupine) uzatvorila inú KZVS.
V návrhu zákona sa následne ustanovujú povinnosti, ktoré musí obsahovať návrh na rozšírenie záväznosti KZVS. Navrhuje sa, aby zisťovanie údajov o počte zamestnancov robilo ministerstvo, ktoré si tieto údaje vyžiada od Štatistického úradu SR a ak Štatistický úrad SR nemôže poskytnúť údaje z dôvodu identifikácie zamestnávateľa, vyžiada si ministerstvo tento údaj priamo od dotknutého zamestnávateľa. Zamestnávateľ je povinný tento údaj poskytnúť do troch dní od požiadania ministerstva. Z týchto údajov sa určí, či je splnená podmienka reprezentatívnosti.
Ďalej sa navrhuje vypustiť podmienku súhlasu zamestnávateľa s rozšírením záväznosti KZVS a oproti platnému právnemu stavu sa dopĺňa možnosť podania návrhu na rozšírenie záväznosti KZVS aj jednej zo zmluvných strán KZVS.
Navrhuje sa, aby ministerstvo malo právo vrátiť návrh na rozšírenie záväznosti KZVS navrhovateľovi späť v prípade, ak nespĺňa náležitosti ustanovené v zákone a zároveň sa ustanovuje lehota 15 dní na odstránenie nedostatkov, alebo na doplnenie chýbajúcich informácií, ktoré návrh na rozšírenie záväznosti KZVS mal obsahovať .
Navrhuje sa ustanoviť povinnosť ministerstva zaslať návrh (ktorý spĺňa zákonom stanovené náležitosti na rozšírenie záväznosti KZVS) do 10 dní na zverejnenie v Obchodnom vestníku.
Zamestnávateľom v odvetví alebo časti odvetvia, na ktoré sa navrhuje rozšíriť KZVS sa umožňuje predložiť ministerstvu pripomienky v lehote stanovenej zákonom. Z hľadiska zabezpečenia prístupu týchto zamestnávateľov k návrhu sa navrhuje jeho zverejnenie počas 30 dní v Obchodnom vestníku a na webovom sídle ministerstva.
3
Po zverejnení návrhu na rozšírenie záväznosti KZVS, ktorý spĺňa zákonom stanovené náležitosti, môže zamestnávateľ, ktorého sa rozšírenie záväznosti KZVS týka (podľa odvetvia resp. časti odvetvia - skupiny) oznámiť ministerstvu svoje pripomienky k návrhu na rozšírenie.
Navrhuje sa zriadiť tripartitnú komisiu za účelom prerokovania návrhu na rozšírenie záväznosti KZVS, ako aj pripomienok zaslaných zamestnávateľmi. Komisiu na tento účel vymenuje a zriadi ministerstvo zo zástupcov ministerstva, zástupcov reprezentatívnych združení zamestnávateľov, zástupcov reprezentatívnych združení zamestnancov, zástupcu Štatistického úradu SR a zástupcu Ministerstva hospodárstva SR. Úlohou komisie bude konať v súlade s verejným záujmom, dbať na dodržiavanie zákonom stanovených podmienok a objektívne posudzovať pripomienky jednotlivých zamestnávateľov, prípadne posudzovať aj iné podmienky, ktoré by mohli mať vplyv na rozšírenie resp. nerozšírenie záväznosti KZVS. Závery komisie majú pre ministerstvo odporúčajúci charakter.
Povinnosťou komisie je prerokovať návrh na rozšírenie do 20 dní po uplynutí lehoty na zaslanie pripomienok zamestnávateľmi, na ktorých sa navrhuje rozšírenie záväznosti KZVS.
V prípade uzatvorenia dodatku ku KZVS sa navrhuje, aby ministerstvo pri rozširovaní jeho záväznosti postupovalo primerane ako pri rozširovaní záväznosti KZVS.
K bodu 8
Navrhuje sa z rozšírenia záväznosti KZVS zo zákona vylúčiť taxatívne vymedzené kategórie zamestnávateľov. Ide o tie kategórie zamestnávateľov, u ktorých existuje objektívny dôvod, že rozšírenie KZVS na nich by im mohlo spôsobovať problémy. Ide napr. o zamestnávateľa, ktorý problém riadne plniť svoje existujúce záväzky (je v úpadku alebo v nútenej správe), alebo ktorý vykonáva podnikateľskú činnosť menej ako 24 mesiacov alebo ide o malého zamestnávateľa do 20 zamestnancov a ďalšie vymenované dôvody.
K bodu 9
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 10
Požiadavka na úpravu vyplynula z aplikačnej praxe. Ide o uloženie povinnosti tej strane, ktorá žiada o určenie sprostredkovateľa ministerstvo, aby žiadosť o riešenie sporu spolu s príslušnými podkladmi zaslala v dvoch vyhotoveniach ministerstvu, ktoré jedno vyhotovenie zašle sprostredkovateľovi a jedno vyhotovenie zostáva k dispozícií ministerstvu. Zároveň sa ukladá povinnosť zmluvnej strane, ktorá žiada ministerstvo o určenie sprostredkovateľa zaslať túto žiadosť aj druhej zmluvnej strane.
4
K bodu 11
Požiadavka na úpravu vyplynula z aplikačnej praxe. Ustanovením sa navrhuje, aby sprostredkovateľ, na ktorom sa zmluvné strany dohodnú, ministerstvu oznámil prijatie sporu, pretože ministerstvo sa nemá možnosť dozvedieť o riešení sporu v tých prípadoch, keď si sprostredkovateľa vybrali zmluvné strany na základe dohody.
K bodu 12
Požiadavka na úpravu vyplynula z aplikačnej praxe. Ustanovenie sa navrhuje upraviť rovnako, ako pri konaní pred sprostredkovateľom. To znamená, ak sa zmluvné strany dohodnú na rozhodcovi, ustanovuje sa povinnosť, aby rozhodca zaslal zápisnicu o riešení sporu nielen zmluvným stranám, ktoré sa na rozhodcovi dohodli, ale aj ministerstvu, ktoré je povinné uhrádzať rozhodcovi odmenu a iné trovy konania.
K bodu 13
V prechodných ustanoveniach sa navrhuje možnosť vydania právneho predpisu (výnosu), ktorým sa rozširuje záväznosť KZVS s účinnosťou od 1. januára 2014. To znamená, že návrh na rozšírenie KZVS môže byť podaný po nadobudnutí účinnosti tohto zákona, ale k rozšíreniu KZVS nemôže dôjsť skôr ako od 1. januára 2014.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona od 1. júla 2013.
Bratislava 20. februára 2013
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Ján Richter v. r.
minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky