Dôvodová správa
Všeobecná časť
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na roky 2012-2016 a Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na 2. polrok 2012.
V rámci kvality života ako výsledku súdržnej spoločnosti sa vláda Slovenskej republiky vo svojom programovom vyhlásení zaviazala, že „vyvinie maximálne úsilie, aby prijímané zásadné opatrenia mali podporu u väčšiny obyvateľstva. Ich realizácii bude predchádzať široká odborná diskusia s cieľom dosiahnuť spoločensko-politcký konsenzus. Nezanedbateľné miesto v tomto procese budú mať zástupcovia sociálnych partnerov. K tomu musí slúžiť efektívny sociálny dialóg. Ten musí vyústiť aj do zvýšenia pokrytia zamestnancov kolektívnymi zmluvami. Preto sa bude novelizovať zákon o kolektívnom vyjednávaní, aby bola odstránená prekážka pre ukladanie a rozširovanie kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa na iných zamestnávateľov.“.
Cieľom návrhu zákona je najmä úprava podmienok rozširovania záväznosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa (ďalej len „KZVS“) na ďalších zamestnávateľov v odvetví. Z tohto dôvodu sa navrhuje
-oproti doterajšiemu právnemu stavu, keď označením odvetvia KZVS je kód štatistickej klasifikácie ekonomických činností podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006, ktorým sa zavádza štatistická klasifikácia ekonomických činností NACE Revision 2 a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 3037/90 a niektoré nariadenia ES o osobitných oblastiach štatistiky v platnom znení, na úrovni skupiny, rozšíriť označenie odvetvia KZVS na úrovni divízie; zároveň je zákonom daná možnosť rozšíriť KZVS aj na časť odvetvia. Časťou odvetvia pre tieto účely je úroveň skupiny. KZVS sa uzatvára na úrovni odvetvia (divízie). Na úrovni časti odvetvia (skupiny) sa uzatvára, ak sa na tom zmluvné strany dohodli,
-vypustiť podmienku súhlasu zamestnávateľa s rozšírením záväznosti KZVS na neho,
-pre rozšírenie záväznosti KZVS ustanoviť podmienku reprezentatívnosti, t.j. musí byť splnená podmienka, že zamestnávatelia, pre ktorých je záväzná KZVS, ktorá sa navrhuje rozšíriť, zamestnávajú v odvetví alebo v časti odvetvia väčší počet zamestnancov ako zamestnávatelia združení v inej organizácii zamestnávateľov, ktorá v tom istom odvetví alebo časti odvetvia uzatvorila inú KZVS,
-umožniť zamestnávateľom uplatniť pripomienky k návrhu na rozšírenie KZVS, ktoré zhodnotí tripartitná komisia pre rozšírenie KZVS.
V návrhu sa definuje aj pojem kolektívne vyjednávanie, pričom sa osobitne zdôrazňuje bipartitný princíp kolektívneho vyjednávania.
Zároveň sa navrhuje z rozšírenia záväznosti KZVS zo zákona vylúčiť taxatívne vymedzené kategórie zamestnávateľov (ide o zamestnávateľa, na ktorého sa ku dňu účinnosti rozšírenia vzťahuje záväznosť inej KZVS, zamestnávateľa, ktorý je ku dňu účinnosti rozšírenia v úpadku, zamestnávateľa, ktorý je ku dňu účinnosti rozšírenia v likvidácii, zamestnávateľa, u ktorého ku dňu účinnosti rozšírenia bol zavedený ozdravný režim alebo bola zavedená nútená správa, zamestnávateľa, ktorý zamestnáva do 20 zamestnancov, zamestnávateľa, ktorý zamestnáva aspoň 10 % osôb so zdravotným postihnutím, zamestnávateľa, ktorého postihla mimoriadna udalosť, ktorej následky ku dňu účinnosti rozšírenia
trvajú, zamestnávateľa, ktorý ku dňu účinnosti rozšírenia vykonáva podnikateľskú činnosť menej ako 24 mesiacov).
Návrh zákona vychádza z odporúčania Medzinárodnej organizácie práce č. 91, podľa ktorého vnútroštátne predpisy môžu rozšíriť KZVS za týchto podmienok:
-kolektívna zmluva pokrýva istý počet príslušných zamestnávateľov a zamestnancov, ktorý je dostatočne reprezentatívny,
-žiadosť na rozšírenie záväznosti kolektívnej zmluvy predloží jedna alebo viacero organizácii zamestnancov alebo zamestnávateľov, ktoré sú zmluvnými stranami,
-pred rozšírením záväznosti kolektívnej zmluvy zamestnávatelia, na ktorých by sa mala kolektívna zmluva vzťahovať dostanú príležitosť, aby predložili pripomienky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dohovormi, ktorými je Slovenská republika viazaná (najmä Európska sociálna charta - revidovaná, Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd, Dohovor Medzinárodnej organizácie práce č. 98 o vykonávaní zásad práva organizovať sa a kolektívne vyjednávať, Dohovor Medzinárodnej organizácie práce č. 154 o podpore kolektívneho vyjednávania), a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti; vplyvy návrhu zákona na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy uvedené v doložke vybraných vplyvov.