NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-434/2013
403a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 497 z 13. marca 2013 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnost
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny;
2
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 219 zo 7. mája 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 148 z 9. mája 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 80 zo 7. mája 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 75 z 9. mája 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 69 z 9. mája 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkou.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. K čl. I bod 13
V navrhovanom § 7 ods. 2 sa slová „podľa § 7 ods. 1 písm. f)“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 1 písm. f)“.
Ide o legislatívnu úpravu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
3
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. K čl. I bodu 13
V navrhovanom § 7 ods. 2 písm. a), b) a d) sa pred slovo „rozhodnutie“ doplní slovo „právoplatné“.
Ide o spresnenie daného ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. K čl. I za bod 13 vložiť nový bod 14
V § 8 ods. 3 sa slová „platný občiansky preukaz a doklady podľa § 3 ods. 8 písm. c) a d)“ nahrádzajú slovami „doklady podľa § 3 ods. 8 písm. a), c) a d)“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná zmena reaguje na časť A stanoviska odboru legislatívy a aproximácie práva s tým, že zosúlaďuje predkladanie dokladov pri hlásení na trvalý a prechodný pobyt v rovnakom rozsahu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. Za čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení zákona č. 438/2002 Z. z., zákona č. 666/2002 Z. z., zákona č. 451/2003 Z. z., zákona č. 424/2003 Z. z., zákona č. 451/2003 Z. z., zákona č. 462/2003 Z. z., zákona č. 180/2004 Z. z., zákona č 215/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 729/2004 Z. z., zákona č. 254/2005 Z. z., zákona č. 561/2005 Z. z., zákona č. 404/2006 Z. z., zákona č. 327/2007 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 445/2008 Z. z., zákona č. 82/2009 Z. z., zákona č. 199/2009 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 48/2011 Z. z., zákona č. 400/2011 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z. a zákona č. 80/2013 Z. z. sa mení takto:
V § 3 odsek 5 znie:
„(5) Zbor sa môže podieľať na materiálno-technickom vybavení obecných hasičských útvarov a obecných hasičských zborov, Dobrovoľnej požiarnej ochrany Slovenskej republiky
4
a iných občianskych združení, ktoré sa zúčastňujú na plnení úloh na úseku ochrany pred požiarmi; ustanovenia osobitného predpisu3b) sa nepoužijú.“.
Doterajší čl. II následne prečíslovať a v súvislosti s vložením nového článku upraviť názov zákona.
Cieľom pozmeňujúceho návrhu je podpora obcí aktívne sa podieľajúcich na ochrane pred požiarmi. Navrhovanou zmenou sa vytvárajú legislatívne podmienky na zlepšenie materiálno-technického vybavenia, aby predovšetkým hasičská technika obcí bola tak funkčná ako hasičská technika Hasičského a záchranného zboru a umožňovala v prípade potreby spoločný operatívny zásah pri zdolávaní požiarov. Podpora občianskych združení, ktoré sa zúčastňujú na plnení úloh na úseku ochrany pred požiarmi sa v pozmeňovacom návrhu preberá z platného znenia § 3 ods. 5 zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie :
„Čl. II
Zákon č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení zákona č. 287/2012 Z. z. a zákona č. 8/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 4a sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Na poskytovanie dotácie na účely podľa § 2a písm. h), j), k), m) a n) sa nevzťahujú ustanovenia § 4 ods.1 písm. b), §5 a §7 ods.1 písm. c) a ods. 3.".
Doterajší článok sa prečísluje.
V súvislosti s navrhovanou zmenou sa upraví názov zákona.
Doterajšie skúsenosti v prijímaní a realizácií opatrení na riešenie problémov v oblasti rómskych komunít poukazujú na nutnosť zintenzívniť a zefektívniť smerovania politík vlády v tejto oblasti. V súčasnosti sa prehodnocuje efektivita využívania verejných finančných prostriedkov tak, aby nakladanie s nimi bolo čo najtransparentnejšie. Zároveň sa však pri presadzovaní jednotlivých opatrení naráža na viacero problémov a prekážok súvisiacich s ekonomickými možnosťami územných samospráv ako aj s administratívnymi prekážkami. K týmto záverom dospel Úrad
5
splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity. Systém dotácií v tejto oblasti iný charakter, ktorý nemožno podriadiť forme len súťaže na základe výziev. Ide najmä o riešenie problematiky nepriaznivých životných podmienok a odstraňovania havarijných stavov obydlí, ktoré vznikli najmä v súvislosti s pôsobením prírodných živlov a požiarov a problematiku dodávok elektrickej energie, paliva a vody určené na ľudskú spotrebu v záujme zásobovania dotknutých komunít v dôsledku nepriaznivých poveternostných vplyvov. Politika vlády v oblasti riešenia problémov Rómov a ich integrácie smeruje k horizontu roku 2020 a priority sa určujú priebežne v nadväznosti na monitorovanie aktuálneho stavu. Tieto priority vyžadujú flexibilitu využívania prostriedkov na realizáciu jednotlivých opatrení.
V zmysle navrhovanej úpravy sa nebude vyžadovať od územných samospráv spolufinancovanie na dotačné tituly podľa § 2a písm. j), k), m) a n), odbúra sa riešenie aktuálnych a neodkladných problémov na základe výzvy.
Výbor NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. K čl. II
V navrhovanom ustanovení o účinnosti sa za slová „bodov 19“ vkladá čiarka a slová „32, 33“.
Vzhľadom na to, že ustanovenie § 23 ods. 1, ktoré sa navrhuje vypustiť v čl. I v bode 32, priamo súvisí s novo navrhovaným ustanovením § 23a ods. 2 obsiahnutým v bode 34, je potrebné na odstránenie právneho vákua ustanoviť, že bod 32 a spolu súvisiaci bod 33 nadobúdajú
účinnosť rovnako ako ustanovenie bodu 34, teda 1. januára 2014.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Výbor NR SR pre obranu a bezpečnosť
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1 až 6 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
6
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave s c h v á l i ť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403) bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 94 zo 14. mája 2013. Výbor určil poslanca Stanislava K U B Á N K A za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1.predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky,
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu 83 ods. 4, a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov). Zároveň po skončení druhého čítania, pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Igor C H O M A, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu
a regionálny rozvoj
V Bratislave 14. mája 2013