VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKYPRE ĽUDSKÉ PRÁVA A NÁRODNOSTNÉ MENŠINY
21. schôdza výboru
Č. CRD-434/2013
69
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre ľudské práva a národnostné menšiny
z 9. mája 2013
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre ľudské práva a národnostné menšiny
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403),
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403) schváliť s pripomienkou, uvedenou v prílohe tohto uznesenia,
C.ukladá
predsedovi výboru informovať gestorský Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj o prijatom uznesení.
Peter Pollák Rudolf Chmel
overovateľ predseda výboru
Príloha
k uzneseniu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny č. 69
Pripomienka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 403)
Za článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie :
„Čl. II
Zákon č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení zákona č. 287/2012 Z. z. a zákona č. 8/2013 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 4a sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Na poskytovanie dotácie na účely podľa § 2a písm. h), j), k), m) a n) sa nevzťahujú ustanovenia § 4 ods.1 písm. b), §5 a §7 ods.1 písm. c) a ods. 3.".
Doterajší článok sa prečísluje.
V súvislosti s navrhovanou zmenou sa upraví názov zákona.
Doterajšie skúsenosti v prijímaní a realizácií opatrení na riešenie problémov v oblasti rómskych komunít poukazujú na nutnosť zintenzívniť a zefektívniť smerovania politík vlády v tejto oblasti. V súčasnosti sa prehodnocuje efektivita využívania verejných finančných prostriedkov tak, aby nakladanie s nimi bolo čo najtransparentnejšie. Zároveň sa však pri presadzovaní jednotlivých opatrení naráža na viacero problémov a prekážok súvisiacich s ekonomickými možnosťami územných samospráv ako aj s administratívnymi prekážkami. K týmto záverom dospel Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity. Systém dotácií v tejto oblasti má iný charakter, ktorý nemožno podriadiť forme len súťaže na základe výziev. Ide najmä o riešenie problematiky nepriaznivých životných podmienok a odstraňovania havarijných stavov obydlí, ktoré vznikli najmä v súvislosti s pôsobením prírodných živlov a požiarov a problematiku dodávok elektrickej energie, paliva a vody určené na ľudskú spotrebu v záujme zásobovania dotknutých komunít v dôsledku nepriaznivých poveternostných vplyvov. Politika vlády v oblasti riešenia problémov Rómov a ich integrácie smeruje k horizontu roku 2020 a priority sa určujú priebežne v nadväznosti na monitorovanie aktuálneho stavu. Tieto priority vyžadujú flexibilitu využívania prostriedkov na realizáciu jednotlivých opatrení.
V zmysle navrhovanej úpravy sa nebude vyžadovať od územných samospráv spolufinancovanie na dotačné tituly podľa § 2a písm. j), k), m) a n), odbúra sa riešenie aktuálnych a neodkladných problémov na základe výzvy.