Dôvodová správa
Všeobecná časť
Úprava zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov je vzhľadom na súčasný stav v našej spoločnosti nevyhnutná. Aktuálne platný zákon v § 70 ods. 1 znie: „Povinnému sa nesmie zraziť z mesačnej mzdy základná suma, spôsoby jej výpočtu ustanoví nariadením vláda Slovenskej republiky“.
Zákonodarný zbor týmto umožnil, aby vláda ustanovila svojim nariadením výpočet základnej sumy, ktorú povinnému nemožno zraziť, podľa nariadenia Vlády SR
č. 268/2006 Z. z.
o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia.
Povinnému sa v zmysle uvedeného nariadenia nesmie zraziť z mesačnej mzdy tzv. základná suma. Výpočet základnej sumy je odvodený zo sumy životného minima, ktoré je od 1. 7. 2012 vo výške 194,58 eura mesačne pre jednu plnoletú fyzickú osobu a po zaokrúhlení na eurocent smerom nadol pozostáva z nasledovných súm:
-základná suma, ktorá sa nesmie zraziť z mesačnej mzdy povinného – 60 % zo sumy životného minima na plnoletú fyzickú osobu platnej v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. od 1. 7. 2012: 116,74 eura,
-základná suma, ktorá sa nesmie zraziť z mesačnej mzdy na každú osobu, ktorej povinný poskytuje výživné za každú osobu sa započítava 25 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. od 1. 7. 2012: 48,64 eura, ak sa zrážky na dieťa vykonávajú zo mzdy oboch manželov, započítava sa 25 % životného minima každému z nich osobitne,
-základná suma, ktorá sa nesmie zraziť povinnému z jeho mesačnej mzdy na manžela/-ku, aj keď samostatný príjem 25 % zo životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. od 1. 7. 2012: 48,64 eura,
-základná suma, ktorá sa nesmie zraziť povinnému z jeho mesačnej mzdy, keď ide o výživné pre maloleté dieťa 70 % z celkovej vypočítanej základnej sumy, po zaokrúhlení na najbližší eurocent, t. j. od 1. 7. 2012:
-81,72 eura na plnoletú fyzickú osobu,
-suma, nad ktorú sa zvyšok čistej mzdy povinného zrazí bez obmedzenia 150 % životného minima na plnoletú fyzickú osobu platného v mesiaci, za ktorý sa vykonávajú zrážky, t. j. od 1. 7. 2012: 291,87 Eur.
Je zrejmé, že suma na základe tohto nariadenia, ktorá sa nesmie zraziť zo mzdy a to suma 116,74 EUR je absolútne nepostačujúca na realizáciu základných životných potrieb pracujúceho človeka, resp. človek na dôchodku.
Vysoko alarmujúci stav je v prudkom náraste starobných dôchodcov, ktorí odkázaní v prípade, že sa stanu povinnými v zmysle zákona prežiť so sumy 116,76 EUR. Dôchodcovia ešte okrem toho znevýhodnení aj tým, že často krát s ohľadom na svoj vek, prípadne zdravotný stav si nemôžu privyrobiť napríklad sezónnymi prácami.
Zároveň legislatívne prostredie v našej krajine, ktoré umožňuje pôsobenie firiem zneužívajúcich sociálnu odkázanosť obyvateľstva na poskytovanie úžerníckych pôžičiek uvedený stav výrazne zhoršuje. Rovnako i pôsobenie iných spoločností, v mnohých prípadoch aj renomovaných na našom trhu, nie je vždy korektné a nie výnimkou prípady, že spotrebiteľ bol uvedený zámerne do omylu, čo následne vyústi až do exekučného konania.
Nie je možné nastavovať zákony a nariadenia tak, aby boli nevyvážené, resp. v prospech určitých záujmových skupín. Zákonodarné zbory v európskych krajinách nastavujú svoje zákony tak, aby na jednej strane poskytovali dostatočnú ochranu veriteľov, ale zároveň umožňujú povinným, aby náročnú životnú situáciu zvládli.
Návrh zmeny zákona definuje spodnú hranicu základnej sumy, ktorú nie je možné zraziť. Takto upravená minimálna suma, ktorú môže ešte vláda svojim naradením zvýšiť zohľadňuje a rešpektuje aktuálny cenový vývoj základných životných potrieb, ktoré nevyhnutné na prežitie ľudsky dôstojného života. Zároveň takto zvýšená základná suma zvyšuje predpoklad, že zo strany povinného dôjde k zvládnutiu ťažkej životnej situácie, ktorá postavenie povinného v zmysle Zákona o exekučnom poriadku predstavuje.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Alojz Hlina
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K čl. I.
K bodu 1
Novela zákona zvyšuje sumu, ktorá sa nesmie povinnému z mesačnej mzdy zraziť na jeden a pol násobok sumy životného minima. Suma je stanovená zámerne zákonom, aby nariadenie vlády SR o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia túto sumu nemohlo znížiť, ale len upraviť v medziach zákona.
K bodu 2
Novela zákona znižuje výšku základnej sumy, ktorá sa nesmie zraziť povinnému z jeho mesačnej mzdy, keď ide o výživné pre maloleté dieťa na 30 %, aby zvýšenie sumy, ktorá sa nesmie povinnému z mesačnej mzdy zraziť nebola neúmerne pozitívna pre osoby, ktoré si neplnia povinnosť s platením výživného.
K čl. II.
Určuje sa termín účinnosti zákona.