Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh novely zákona č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) mení spôsob vyplácania príplatku k príspevku pri narodení druhého a tretieho dieťaťa v závislosti od dovŕšenia veku, začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a absolvovaním desaťročného vzdelávania spolu s percentuálnym rozdelením vyplácania príplatku k príspevku.
Cieľom navrhovanej úpravy je snaha zamedziť zneužívaniu príplatku k príspevku pri narodení druhého dieťaťa a tretieho dieťaťa, keď samotný príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa končí často v rozpore s požadovaným účelom jeho poskytnutia, snaha zvýšiť zodpovedné správanie obyvateľstva pri používaní príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a snaha zvýšiť zodpovednosť obyvateľov pri plánovanom rodičovstve a rozhodnutí o založení resp. rozšírení svojej rodiny.
Predkladaný návrh zákona bude mať neutrálny dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Alojz Hlina
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v práve Európskej únie,
b)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona má pozitívne aj negatívne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K čl. I.
K bodom 1 až 7
Návrh novely zákona mení poskytovanie príplatku k príspevku pri narodení druhého a tretieho dieťaťa. Príplatok k príspevku by sa po účinnosti novely zákona poskytoval v plnej sume oprávnenej osobe len pri narodení prvého dieťaťa.
Zmyslom príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa ako štátnej sociálnej dávky je, že štát priplatí oprávnenej osobe za zvýšené výdavky spojené so zabezpečením nevyhnutných potrieb dieťaťa. Vo väčšine prípadov však pri narodení druhého alebo tretieho dieťaťa sa dieťaťu poskytnú potreby, na ktorých obstaranie boli vynaložené prostriedky pri narodení prvého dieťaťa. Napr. kočík, kojeneckú stoličku, kojenecké potreby ako napr. vaničku či fľaše, prípadne oblečenie môžu druhé resp. tretie dieťa použiť tak, ako ich používalo dieťa prvé a nie je potrebné, aby štát vynakladal prostriedky na ich opätovný nákup. Poskytovanie príplatku k príspevku pri narodení druhého a tretieho dieťaťa tak často nespĺňa zákonom požadovaný účel a naopak stáva sa prostriedkom pre prilepšenie si oprávnených osôb. Z toho dôvodu sa mení spôsob vyplácania príplatku k príspevku pri narodení druhého a tretieho dieťaťa v závislosti od dovŕšenia veku, začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky a absolvovaním desaťročného vzdelávania spolu s percentuálnym rozdelením vyplácania príplatku k príspevku.
K bodu 8
Prechodné ustanovenia, ktoré zabezpečujú, že vzniknutý nárok na priznanie príplatku k príspevku do nadobudnutia účinnosti tohto zákona, bude posudzovaný podľa pôvodného znenia zákona účinného v čase vzniku nároku.
K čl. II.
Určuje sa termín účinnosti zákona.