Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zmeny zákona, ktorý sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov je predložený zo zámerom zmeniť aktuálny stav, ktorý je na hrane ústavnosti a odporuje princípom spravodlivosti.
Aktuálne platný zákon definuje producenta odpadových vôd, a to tak, že producentom odpadových vôd vypúšťaných do verejnej kanalizácie (ďalej len "producent") je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá uzatvorenú zmluvu o odvádzaní odpadových vôd s vlastníkom verejnej kanalizácie a ktorá vypúšťa odpadové vody do verejnej kanalizácie.
Pre dôvody zmeny ustanovení tohto zákona je potrebné z platného znenia zákona uviesť aj definíciu, čo odpadové vody. Komunálnymi odpadovými vodami (ďalej len "odpadové vody") odpadové vody obsahujúce rôzny podiel odpadových vôd z domácností, zariadení, priemyslu, zo služieb, sociálnej vybavenosti a vody z povrchového odtoku, ako aj všetkých ostatných vôd vtekajúcich do verejnej kanalizácie.
V súčasnosti platný zákon ukladá producentovi zaplatiť vlastníkovi verejnej kanalizácie za odvedenie odpadových vôd stočné, ktoré je podľa § 28 ods. 10 definované nasledovne: Stočné je platba za odvedenú odpadovú vodu, ktorú tvorí súčin ceny za 1m3 odvedenej odpadovej vody verejnou kanalizáciou a spravidla aj čistenej odpadovej vody podľa osobitného predpisu17) a množstva odvedenej odpadovej vody.
Súčasne platný stav je nespravodlivý, nakoľko ukladá „producentovi“ platiť aj za niečo, čo nie je v jeho moci ovplyvniť. Odvedenie vody z povrchového odtoku /dažďová voda/ predstavuje časť zo sumy stočného, ktorá sa vypočítava osobitným predpisom, avšak zaťažovanie producenta takouto nákladovou položkou nie je spravodlivé.
Zákonodarca pri tvorbe v súčasnosti platného zákona vychádzal z úvahy, že producent tým, že zastaval plochu, znížil, resp. znemožnil vsakovanie vody z povrchového odtoku do takto zastavanej plochy. A následne takto nevsiaknutú vodu odvádza prostredníctvom verejnej kanalizácie. Zákonodarca však pri tvorbe zákona nezohľadnil skutočnosť, že tým, že producent zastaval plochu, umožnil tým, aby sa vôbec stal producentom odpadových vôd.
Tak, ako je nespravodlivým princípom dvojité zdanenie, tak ani aktuálny právny stav, v ktorom fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá vytvorila za vlastné finančné prostriedky predpoklady na to, aby mohla odoberať vodu a následne byť producentom skutočnej odpadovej vody a za tieto služby uhrádzať vodné a stočné, je dodatočne zaťažená platbou za niečo, čo nie je v jej moci ovplyvniť a to odvedenie dažďovej vody, nie je spravodlivý. Zároveň je potrebné zvýrazniť aj skutočnosť, že „producent“ tým, že zastával určitú plochu, zároveň vyreguloval aj vodu z povrchového odtoku systémom dažďových zvodov, čo má celospoločenský význam najmä pri čoraz častejšie sa opakujúcich prívalových dažďoch.
Navrhovaná zmena tento stav upravuje a to tak, že podľa § 18 ods. 3 písm. c) prevádzkovateľ verejnej kanalizácie právo na úhradu za odvádzanie, prípadne zneškodňovanie odpadových vôd, ak sa nedohodne, že stočné sa platí vlastníkovi verejnej kanalizácie, avšak okrem vôd z povrchového odtoku.
Predkladaný návrh zákona bude mať neutrálny dopad na verejné rozpočty, pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, Alojz Hlina
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
- v primárnom práve : Zmluva o založení Európskeho spoločenstva v platnom znení v Hlave XIX (Životné prostredie)
- v sekundárnom práve:
- smernica Rady 91/271/EHS z 21. mája 1991 o čistení komunálnych odpadových vôd v znení smernice Komisie 98/15/ES a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 1882/2003/ES,
b)nie je upravená v práve Európskej únie
c)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona má pozitívne vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K čl. I.
K bodom 1 až 4
Návrh novely zákona mení definíciu stočného ako povinnosti platiť za odvádzanie a zneškodňovanie odpadových vôd, do ktorého sa nebude započítavať aj voda z povrchového odtoku, teda tzv. dažďová voda.
K bodu 5
V § 29 ods. 4 sa ponecháva povinnosť uvádzať v zmluve o odvádzaní odpadových vôd množstvo odvedenej vody z povrchového odtoku, ktoré sa vypočítava spôsobom, ktoré ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo, avšak tento údaj len informačnú hodnotu pre producenta odpadových vôd.
Uvedené množstvo odvedenej vody z povrchového odtoku môže mať aj motivačnú funkciu pre producenta, aby realizoval opatrenia na zachytenie takejto vody a následne ju použil ako úžitkovú vodu pre svoje potreby. Uvedené opatrenie môže mať teda aj pozitívne ekologické dopady na spoločnosť.
K čl. II.
Určuje sa termín účinnosti zákona.