V bode 5 sa zakotvuje kľúčové ustanovenie novely tohto zákona, ktoré upravuje najmä procesnú stránku poskytovania ochrany pred pracovnoprávnym postihom, a to na základe žiadosti bojovníka proti korupcii – a to na základe zákona o bojovníkoch proti korupcii.
Ustanovenia bodu 5, ktorý sa vkladá nový § 7b, stanovujú podrobnosti ohľadne poskytovania ochrany u monitorovaného zamestnávateľa. V ods. 1 sa stanovuje povinnosť orgánu príslušnému podľa bodov 2,3,4 tohto návrhu zákona, aby poskytol ochranu bojovníkovi proti korupcii po podaní žiadosti o ochranu podľa § 7 ods. 1 tohto návrhu zákona prípadne inej osobe podľa ods. 8 navrhovaného § 7b zákona o inšpekcii práce. Vzťah medzi správnym poriadkom a ustanoveniami zákona je v platnom zákone vyjadrený v § 21, a to tak, že správny poriadok sa na konania podľa zákona o inšpekcii práce vzťahuje až na niektoré výnimky na vydanie oprávnenia, osvedčenia a povolenia podľa tohto zákona.
Na rozdiel od toho, v zmysle nového znenia § 21 ods. 2 sa na konanie o poskytnutie ochrany a konania s ním súvisiace správny poriadok nepoužije, ak tento zákon neustanovuje inak.
Ustanovenie upravuje niekoľko osobitných konaní, a to konanie o poskytnutie ochrany, konanie o poskytnutie predchádzajúceho súhlasu, konanie o preverenie opodstatnenosti žiadosti o poskytnutie ochrany v špecifickom prípade podľa § 9 ods. 8 zákona o ochrane bojovníkov proti korupcii – v skutočnosti však ani jedno konanie nie je typickým správnym konaním, keďže poskytnutie ochrany inšpekcia práce len potvrdzuje, ak žiadosť spĺňa všetky formálne náležitosti bez toho, aby skúmala jej obsah, keďže ju netreba ani odôvodňovať. Ďalej podobne udeľovanie predchádzajúceho súhlasu, ktorý síce odôvodnený musí byť, možno prirovnať k udeľovaniu súhlasu zástupcom zamestnancov napr. podľa Zákonníka práce, ktorý nie je správnym konaním.
Podobne preverenie žiadosti sa nekončí odňatím ochrany alebo jej zánikom, ale jej ponechaním daného stavu na udelenie predchádzajúceho súhlasu, ak o neho zamestnávateľ požiada, keďže ako bolo uvedené vyššie, podľa § 21 ods. 2 sa správny poriadok nevzťahuje ani vydávanie iných potvrdení, osvedčení a oprávnení podľa zákona o inšpekcii práce.
Keďže správny poriadok sa na ustanovenia o poskytovaní ochrany nevzťahuje, treba priamo v ustanoveniach § 7b upraviť náležitosti všetkých dôležitých písomností, ktoré inšpekcia v tejto súvislosti vydáva – potvrdenie o poskytnutí ochrany, písomné oznámenia, predchádzajúci súhlas, oznámenie o zániku ochrany.
Ustanovenia o doručovaní, ktoré sa nespravujú správnym poriadkom, čerpajú inšpiráciu z platného zákona o ochrane osobných údajov. Na rozdiel od doručovania sa lehoty sa správnym poriadkom spravujú. Ochrana sa poskytuje automaticky, inšpekcia práce nemá žiadnu diskrečnú právomoc, môže však bojovníka proti korupcii požiadať, aby žiadosť opravil alebo doplnil, ak nespĺňa formálne náležitosti.
Lehoty na vydanie písomností sú v princípe stanovené z hľadiska času na „bezodkladne“, predsa len v zložitejších otázkach, kde sa vyžaduje aj vyjadrenie inej osoby, je to 30 dní, resp. 30 pracovných dní.
Návrh zákona v prípade udelenia predchádzajúceho súhlasu zabezpečuje rovnosť zbraní tak pre zamestnanca (bojovníka proti korupcii), ako aj zamestnávateľa z hľadiska