DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v znení zákona č. 390/2011 Z. z (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Oľga Nachtmannová a Darina Gabániová.
Uplatňovanie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 390/2011 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch spôsobuje závažné problémy v pedagogickej príprave učiteľov odborných predmetov. Kvalita vyučovania technických predmetov na stredných odborných školách je vážne ohrozená, čo je v rozpore s Programovým vyhlásením vlády na roky 2012 -2016. Dlhoročná prax ukázala, že doplňujúce pedagogické štúdium je optimálnou formou pedagogickej prípravy učiteľov odborných predmetov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Prijatím zákona č. 390/2011 v §8, ods. 2, písm. a) vznikol legislatívne neošetrený priestor, ktorý spôsobuje závažné problémy v pedagogickej príprave učiteľov odborných predmetov, pretože odoberá právo vysokým školám poskytovať doplňujúce pedagogické vzdelanie. Absolventom neučiteľských študijných programov výrazne obmedzené možnosti získania kvalifikačných predpokladov pre výučbu odborných predmetov. Uvedený zákon je v rozpore s § 5 vyhlášky SR č. 581/2007 Z. z. o doplňujúcom pedagogickom štúdiu, podľa ktorej toto štúdium možno organizovať len k tým študijným odborom, ktoré vysoká škola akreditované v prvom alebo druhom stupni vysokoškolského štúdia“ nakoľko vysoké školy, ktoré majú akreditovaný odbor výchova a vzdelávanie nevyhovujú požiadavke § 5 uvedenej vyhlášky. Kľúč ku kvalitnej príprave učiteľov odborných (profesijných) predmetov nie je v mechanickom nahradení súbežnej formy doplňujúceho pedagogického štúdia akreditovaním študijného programu učiteľstvo profesijných predmetov a praktickej prípravy, ani v akreditovaní učiteľských študijných programov na všetkých vysokých školách, ktoré poskytujú doplňujúce pedagogické štúdium, ale v špecifikovaní, zjednotení, sprísnení požiadaviek, podmienok a kontrole poskytovania doplňujúceho pedagogického štúdia.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. septembra 2013.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v znení zákona č. 390/2011 Z. z.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov