znamenali negatívny dopad nielen na samotnú obec, ale aj na všetkých občanov Slovenskej republiky.Podobne, z pohľadu Európskej únie, hoci sa zodpovednosť za plnenie záväzkov vyplývajúcich z tzv. zakladajúcich zmlúv Európskej únie (ďalej len „EÚ“) týka v zmysle článkov 258 až 260 Zmluvy o fungovaní EÚ celého štátu, túto zodpovednosť má na vnútroštátnej úrovni aj územná samospráva, keďže niektoré právomoci vykonáva originálne a nie z titulu preneseného výkonu právomocí štátu na obec. Môže sa preto stať, že záväzky, ktoré vyplývajú napr. zo Zmluvy o fungovaní EÚ a boli v rámci Slovenskej republiky prenesené na obec v rámci delegovanej právomoci alebo zverené obci v rámci originálnej právomoci, si obec nesplní, ale zodpovednosť za riadne neplnenie si záväzkov vyplývajúcich z práva EÚ ponesie štát, a teda všetci občania Slovenskej republiky, nielen obyvatelia konkrétnej obce. Obec sa pritom považuje za súčasť štátu, za jeho emanáciu, v zmysle platnej judikatúry Súdneho dvora Európskej únie (rozhodnutie č. C-188/89 vo veci Foster / British Gas plc, ECR 1990, I-3313). Vypracovávanie doložky zlučiteľnosti s právom EÚ aj na úrovni obce by malo napomôcť vyhnúť sa neplneniu záväzkov vo vzťahu k EÚ.
Navrhovaná právna úprava tak zabezpečí do budúcnosti nielen zjednodušenie legislatívneho procesu, ale napomôže k transparentnejšiemu prijímaniu nariadení, zvýši ich formálnu a obsahovú kvalitu a z dlhodobého hľadiska zabezpečí unifikáciu ich formálnej podoby, čo bude mať prínos nielen pre obce, ale aj pre celý štát.
V § 6 ods. 12 zákona sa zavádza centrálny register nariadení obcí, ktorý by malo na celoštátnej úrovni zriadiť a viesť ministerstvo. Centrálny register by mal byť verejnosti prístupný na webovom sídle ministerstva a takéto opatrenie možno považovať nielen za jedno z opatrení, ktoré prispievajú k zavedeniu elektronickej verejnej správy na Slovensku, ale aj za opatrenie, ktoré významne prispieva k transparentnosti a poznaniu práv a povinností subjektov, ktorí žijú na území konkrétnej obce na Slovensku.
Zavedenie centrálneho registra bude mať zároveň pozitívny vplyv na podnikateľskú sféru prostredie, keďže zverejňovanie nariadení obcí v centrálnom registri pomôže podnikateľským subjektom pri rozhodovaní sa, či začať alebo pokračovať v podnikateľskej činnosti na území konkrétnej obce. Rovnako prispeje k väčšej transparentnosti a právnej istoty podnikateľského sektora pri plánovaní svojich investičných aktivít na území jednotlivých obcí.
Povinnosť zriadiť a viesť centrálny register sa navrhuje uložiť ministerstvu, keďže na základe § 11 kompetenčného zákona (zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov) zabezpečuje všeobecnú vnútornú správu vrátane veci územného a správneho usporiadania Slovenskej republiky.
Predkladaný zákon stanovuje základnú formu registra (má mať charakter informačného systému verejnej správy), určuje podmienku jeho verejnej prístupnosti a definuje základný účel jej vzniku, ktorým je zvyšovanie informovanosti verejnosti. Ďalšie podrobnosti o zriadení a vedení registra prenáša zákon prostredníctvom blanketového ustanovenia na ministerstvo.
Na obsahu registra sa bude aktívne podieľať každá obec na Slovensku, pretože má povinnosť zasielať úplné znenie platného nariadenia v stanovenej lehote 15 dní. Návrh zákona zámerne nespresňuje podobu, v akej má obec ňou vydané nariadenia zasielať, nevylučuje sa ani elektronická verzia, pokiaľ má obec na to vytvorené vhodné kapacity.