Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Daniel Krajcer, Juraj Miškov, Jozef Kollár, Martin Chren a Juraj Droba.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je oslobodiť platiteľov úhrady od neprimeranej administratívnej záťaže, ktorú dnešná právna úprava stanovuje.
Zákon o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) stanovuje, kto je platiteľom úhrady za služby verejnosti poskytované RTVS. Pre niektoré, v zákone definované subjekty, zákon stanovuje možnosť platiť len polovicu stanovenej sadzby, resp. byť od platenia oslobodený úplne. Pre tie subjekty, ktoré si chcú uplatniť zníženú sadzbu, resp. oslobodenie od platenia, zákon stanovuje povinnosť túto skutočnosť oznámiť a preukázať tie skutočnosti, ktoré nasvedčujú oznamovanému nároku.
Zákon na viacerých miestach v § 9 zavádza povinnosť súčinnosti pre viaceré subjekty napríklad dodávateľ elektriny, prevádzkovateľ distribučnej siete, Sociálna poisťovňa, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny atď. Tieto subjekty povinné poskytovať vyberateľovi úhrady, t.j. Rozhlasu a televízii Slovenska (ďalej len „RTVS“), všetky potrebné informácie, ktoré na účely výberu úhrady RTVS od nich žiada. Je teda v silách a možnostiach RTVS, aby si sama zistila skutočnosti, ktoré jej poskytnú prehľad o platiteľoch úhrady za služby verejnosti, o tom, či platia správne, či majú nárok na zníženú sadzbu, resp. na celkové oslobodenie od platenia.
Týka sa to takisto osôb, ktoré registrované na viacerých odberných miestach na odber elektrickej energie im je umožnené platiť len za jedno takéto miesto, je potrebné však túto skutočnosť preukázať. Aj tu platí, že stačí oznámenie a ostatné potrebné skutočnosti si dohľadá vyberateľ.
Návrh novely ponecháva pre tých, ktorí majú nárok na oslobodenie, zníženie sadzby alebo zníženie platby, len oznamovaciu povinnosť. Inými slovami, návrh novely zákona
ruší povinnosť preukazovať oznamované skutočnosti. Pokiaľ teda nastanú skutočnosti, ktoré zakladajú nárok napr. na zníženú sadzbu pre dôchodcu, tento bude mať len povinnosť túto skutočnosť oznámiť; náležitosti oznamovacej povinnosti zostávajú nezmenené, RTVS bude mať teda dostatočné množstvo informácií na to, aby si dokázala overiť, či daná osoba naozaj na zníženú sadzbu nárok má.
Osoby platitelia tak nebudú zaťažované ďalším „vybavovaním“, teda zbieraním podkladov na to, aby RTVS preukázali to, čo si raz (a veľakrát aj dosť pracne) vybavovali (napr. dôchodok). Orgány štátu, resp. ďalšie subjekty zo zákona povinné tak budú len na žiadosť RTVS posúvať informácie, ktoré majú k dispozícii a osoba platiteľ bude z tohto procesu vynechaná.
Táto skutočnosť sa týka aj zamestnávateľov platiteľov, ktorí pri znížení počtu zamestnancov takisto povinní, pokiaľ si chcú uplatniť zníženú sadzbu, oznámiť túto skutočnosť a preukázať ju. Zamestnávatelia budú mať takisto len oznamovaciu povinnosť a ostatné skutočnosti si vyberateľ dohľadá cez príslušné orgány, v tomto prípade cez Sociálnu poisťovňu.
Subjekty iné ako orgány štátu, teda napríklad subjekty dodávajúce elektrinu, zo zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike, § 34 ods. 7, vedú evidenciu o odberateľoch v postačujúcom rozsahu, vrátane mena, priezviska, dátumu narodenia, adresy a pod. Tieto údaje zo zákona povinné RTVS poskytnúť na účely výberu úhrady. V písomnom oznámení, ktoré bude musieť žiadateľ o zníženie, resp. oslobodenie od platby, bude musieť takisto poskytnúť dostatok údajov v takej štruktúre, podľa ktorej nebude pre RTVS problém takúto osobu žiadateľa identifikovať a zistiť, či nárok naozaj je.
V prípade, že budú zistené nezrovnalosti, že bol oznámený nárok ale tento v skutočnosti nevznikol a pod., bude RTVS postupovať ako v iných prípadoch, kedy postupuje voči neplatičom, pričom používať bude tie isté metódy a formy donútenia na plnenie povinnosti (pokuty a pod.).
Znenie návrhu zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi SR, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Celková vplyv na verejné financie je neutrálny.
Predložený návrh právnej úpravy nepredpokladá negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovni. Návrh nezakladá nároky na tvorbu nových pracovných miest vo verejnej správe, ani nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Body 1 – 10
V príslušných ustanoveniach sa vypúšťajú slová, ktoré zakladajú povinnosť pre platiteľa preukazovať skutočnosti, ktoré majú nasvedčovať tomu, že platiteľ nárok na oslobodenie, resp. na zníženiu sadzbu platenia úhrady za služby verejnosti. Tieto skutočnosti si v budúcnosti bude overovať len vyberateľ úhrady, t.j. RTVS prostredníctvom subjektov, ktoré majú povinnosť zo zákona poskytovať na tento účel RTVS súčinnosť .
Bod 11
do nadobudnutia účinnosti tohto zákona je platiteľ, ktorý žiada, aby bol oslobodený od platenia úhrady, resp. taký, ktorý si uplatňuje nárok na nižšiu sadzbu, povinný postupovať podľa dnes platnej právnej úpravy. Doteraz oznámený a doložený nárok sa bude za riadne deklarovaný nárok považovať aj po nadobudnutí účinnosti tohto zákona.
K Čl. II
Stanovuje sa účinnosť zákona na dátum 1. september 2013.