DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
X
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
A.3. Poznámky
Podľa údajov Úradu informácií a prognóz školstva navštevovalo k 15.9.2012 materskú školu 43893 detí vo veku 5 rokov a 41906 detí vo veku 4 rokov. V prípade 5 ročných detí ide o 80,6% populačného ročníka a v prípade 4 ročných detí ide o 73,4% z populačného ročníku. Pričom 6 ročných detí bolo ďalších 19121, ktoré navštevovali materskú školu.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR poskytovalo v roku 2012 dotáciu na deti v poslednom ročníku materských škôl v minulom roku na 50660 detí, celkovo približne vo výške 8,1 mil. eur. Ide pritom o deti, ktoré majú jeden rok pred začatím plnenia povinnej školskej dochádzky (teda aj deti, ktoré majú odložený nástup plnenia povinnej školskej dochádzky a navštevujú materskú školu, nie nultý ročník základnej školy). Počet detí v nultom ročníku bol v roku 2012 celkovo 3487.
Vzhľadom na skutočnosť, že nie je možné predpokladať, koľko detí bude mať odloženú povinnú predškolskú dochádzku, budeme pri výpočte vychádzať z počtu detí v populačnom ročníku pri 100% účasti detí na predškolskom vzdelávaní. Je pritom zrejmé, že nie všetky deti staršie ako štvorročné budú absolvovať predškolské vzdelávanie v materskej škole. Z údajov z roku 2012 vyplýva, že približne 4% štvorročných a päťročných detí navštevuje súkromnú alebo cirkevnú materskú školu. Z údajov z Úradu informácií a prognóz školstva zároveň vyplýva, že populačný ročník štvorročných detí je o 2500 detí väčší ako päťročných a tiež populačný ročník trojročných detí je o ďalších 2500 detí väčší. Z uvedeného vyplýva, že je potrebné počítať so zvyšovaním počtu detí v ďalších ročníkoch aspoň o 2500 detí v porovnaní s počtom detí v piatom ročníku v roku 2012. Ide o medziročný nárast približne o 4%, ktorý je potrebné zohľadniť.
Okrem príspevku z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, je väčšina obecných materských škôl financovaná z prostriedkov obcí, pričom samotné obce si stanovujú výšku príspevku, ktorý poskytujú na úhradu nákladov na dieťa v materskej škole. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR nezhromažďuje takéto informácie, je potrebné ich získať od jednotlivých samospráv. Podľa informácií z všeobecne záväzných nariadení vybraných obcí vyplýva, že výška príspevku je rôzna, dokonca v rámci jednej obce sa vyskytujú aj prípady, kedy obec poskytuje dotáciu v rôznej výške pre rôzne materské školy, ktorých je zriaďovateľom. Obce väčšinou prispievajú nižšou sumou na materské školy, ktorých zriaďovateľom je cirkev alebo súkromná osoba, ale ani to nie je pravidlom, v niektorých obciach je príspevok rovnaký bez ohľadu na zriaďovateľa. V priemere bol príspevok vybraných obcí na jedno dieťa staršie ako tri roky v materskej škole vo výške 1830 eur ročne v roku 2012, ak je zriaďovateľom obec. Ak je zriaďovateľom iná osoba, tak je priemerná výška príspevku na jedno dieťa v materskej škole 1573 eur ročne.
Pre zavedenie povinného predškolského vzdelávania pre deti od štvrtého roku veku je potrebné nájsť finančné prostriedky na to, aby obce vedeli umiestniť v roku 2012 celkovo 15171 štvorročných detí a 10 546 päťročných detí do materskej školy. Je však možné stanoviť len aké budú celkové náklady pre rozpočet verejnej správy, nie je možné stanoviť, koľko finančných prostriedkov by potrebovali jednotlivé samosprávy, pretože nie je možné povedať koľko detí v jednotlivých obciach vo veku od 4 do 6 rokovov nenavštevuje materské školy.
V roku 2012 by bolo teda potrebné zabezpečiť na úhradu nákladov na 25717 detí v materských školách pri zohľadnení 4% účasti detí v súkromných alebo cirkevných materských školách a pri priemerných hodnotách nákladov, ktoré sme uviedli vyššie sumu vo výške 46.812.479 eur, z tejto sumy by Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR prispelo sumou 1.686.094 eura v rámci príspevku poskytovaného na úhradu nákladov detí jeden rok pred nastúpením na povinnú školskú dochádzku. Zvyšok by museli podľa súčasne nastavených pravidiel uhradiť samosprávy z vlastných prostriedkov.
V nasledujúcich rokoch bude počet detí stúpať o 4%, z tohto dôvodu bude potrebné zabezpečiť približne o 5,3% peňažných prostriedkov viac ako v roku 2012, za predpokladu, že by sa výška finančných prostriedkov poskytovaných obcami nezvýšila. Tieto finančné prostriedky možno získať nasledovným spôsobom:
1.Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu evidovalo v roku 2012 celkovo 3487 detí v nultom ročníku, zrušením nultých ročníkov, ktoré sa stanú nadbytočnými v dôsledku zavedenia povinného predškolského vzdelávania, by došlo k ušetreniu 6.461.411 eur v roku 2012, čo je 13,8% z potrebnej čiastky.
2.V prípade, že by sa Ministerstvo rozhodlo poskytovať rovnaký príspevok ako na deti jeden rok pred začiatkom povinnej školskej dochádzky, na deti od štyroch rokov veku, potom by zo štátneho rozpočtu bola samosprávam poskytovaná suma vo výške 9.125.471 eur, okrem vyššie uvedených 1.686.094 eur. Táto suma predstavuje 19,5% potrebných finančných prostriedkov. Celkovo pri 100% účasti detí od štyroch rokov a rovnakom príspevku pre všetky tieto deti v rámci povinnej predškolskej výchove by boli výdavky oproti súčasným 8.099.454 eur vo výške 18.911.019 eur (tj. o 10.811.565 eur viac), pričom z toho veľká časť bude pokrytá nákladmi na nulté ročníky.
3.Z uvedeného vyplýva, že zvyšné prostriedky by museli nájsť vo svojich rozpočtoch obce, ktoré dostávajú podielové dane, pričom je možné vytvoriť im reálny priestor v rámci čerpania fondov EÚ. Jednou z priorít v nasledujúcom období je zvýšenie počtu detí navštevujúcich predškolskú výchovu. Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti prebieha
určovanie priorít na ďalšie programovacie obdobie je možné čerpanie fondov nastaviť tak, aby sa táto suma dala pre samosprávy získať. V dôsledku skutočnosti, že zavedením povinnej predškolskej výchovy bude potrebné zamestnať aj vytvoriť nové pracovné miesta, je možné použiť Európsky sociálny fond určený na čerpanie v rámci Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny.
4.Pre krytie finančných prostriedkov na náklady spojené s povinným predškolským vzdelávaním je možné využiť aj čerpanie prostriedkov určených na príspevok na starostlivosť o dieťa, preto navrhujeme upraviť podmienky pre jeho získanie. Ide o finančné prostriedky z EÚ fondov určené na podporu zamestnania rodičov s malými deťmi, pričom úpravou podmienok umožníme čerpanie týchto prostriedkov aj pre matky s deťmi, ktoré navštevujú povinnú predškolskú výchovu. Náklady samosprávy tak môžu byť nižšie, keď matky budú mať možnosť viac prispievať na úhradu nákladov na pobyt dieťaťa v materskej škole. Presne vyčísliť toto opatrenie nie je možné, závisí to od prostriedkov vyčlenených Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR na krytie nákladov na príspevok na starostlivosť o dieťa.
5.Vzhľadom na skutočnosť, že absolvovaním riadneho predškolského vzdelávania sa niektoré deti zo sociálne znevýhodneného prostredia vedia zaradiť do bežnej základnej školy. Pričom 60% detí v špeciálnych školách je rómskeho pôvodu, čo je 15 tisíc detí (údaje z roku 2010). Špeciálne školy si vyžadujú vyššie náklady na prevádzku, čo je zohľadnené v Nariadení vlády č. 630/2008 Z. z., v prílohe 8. Poskytnutím dvojročného predškolského vzdelávania by sme mohli o niektorých deťoch dosiahnuť plnú školskú integráciu mimo špeciálnych škôl, čím by sme na jednom dieťati vedeli za 9 rokov povinnej školskej dochádzky v špeciálnej škole ušetriť od 2409 do 4167 €, a od 7750 do 10542 pre deti v špeciálnych triedach v základných školách a začlenených jednotlivcov. Vzhľadom na to, že nie je možné určiť počet detí, ktoré by sa v dôsledku povinného predškolského vzdelávania nemuseli vzdelávať v špeciálnych školách alebo v špeciálnych triedach, nedá sa vyčísliť presná ušetrená čiastka.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné