Okrem príspevku z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, je väčšina obecných materských škôl financovaná z prostriedkov obcí, pričom samotné obce si stanovujú výšku príspevku, ktorý poskytujú na úhradu nákladov na dieťa v materskej škole. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR nezhromažďuje takéto informácie, je potrebné ich získať od jednotlivých samospráv. Podľa informácií z všeobecne záväzných nariadení vybraných obcí vyplýva, že výška príspevku je rôzna, dokonca v rámci jednej obce sa vyskytujú aj prípady, kedy obec poskytuje dotáciu v rôznej výške pre rôzne materské školy, ktorých je zriaďovateľom. Obce väčšinou prispievajú nižšou sumou na materské školy, ktorých zriaďovateľom je cirkev alebo súkromná osoba, ale ani to nie je pravidlom, v niektorých obciach je príspevok rovnaký bez ohľadu na zriaďovateľa. V priemere bol príspevok vybraných obcí na jedno dieťa staršie ako tri roky v materskej škole vo výške 1830 eur ročne v roku 2012, ak je zriaďovateľom obec. Ak je zriaďovateľom iná osoba, tak je priemerná výška príspevku na jedno dieťa v materskej škole 1573 eur ročne. Pre zavedenie povinného predškolského vzdelávania pre deti od štvrtého roku veku je potrebné nájsť finančné prostriedky na to, aby obce vedeli umiestniť v roku 2012 celkovo 15171 štvorročných detí a 10 546 päťročných detí do materskej školy. Je však možné stanoviť len aké budú celkové náklady pre rozpočet verejnej správy, nie je možné stanoviť, koľko finančných prostriedkov by potrebovali jednotlivé samosprávy, pretože nie je možné povedať koľko detí v jednotlivých obciach vo veku od 4 do 6 rokovov nenavštevuje materské školy.
V roku 2012 by bolo teda potrebné zabezpečiť na úhradu nákladov na 25717 detí v materských školách pri zohľadnení 4% účasti detí v súkromných alebo cirkevných materských školách a pri priemerných hodnotách nákladov, ktoré sme uviedli vyššie sumu vo výške 46.812.479 eur, z tejto sumy by Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR prispelo sumou 1.686.094 eura v rámci príspevku poskytovaného na úhradu nákladov detí jeden rok pred nastúpením na povinnú školskú dochádzku. Zvyšok by museli podľa súčasne nastavených pravidiel uhradiť samosprávy z vlastných prostriedkov.
V nasledujúcich rokoch bude počet detí stúpať o 4%, z tohto dôvodu bude potrebné zabezpečiť približne o 5,3% peňažných prostriedkov viac ako v roku 2012, za predpokladu, že by sa výška finančných prostriedkov poskytovaných obcami nezvýšila. Tieto finančné prostriedky možno získať nasledovným spôsobom:
1.Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu evidovalo v roku 2012 celkovo 3487 detí v nultom ročníku, zrušením nultých ročníkov, ktoré sa stanú nadbytočnými v dôsledku zavedenia povinného predškolského vzdelávania, by došlo k ušetreniu 6.461.411 eur v roku 2012, čo je 13,8% z potrebnej čiastky.
2.V prípade, že by sa Ministerstvo rozhodlo poskytovať rovnaký príspevok ako na deti jeden rok pred začiatkom povinnej školskej dochádzky, už na deti od štyroch rokov veku, potom by zo štátneho rozpočtu bola samosprávam poskytovaná suma vo výške 9.125.471 eur, okrem už vyššie uvedených 1.686.094 eur. Táto suma predstavuje 19,5% potrebných finančných prostriedkov. Celkovo pri 100% účasti detí od štyroch rokov a rovnakom príspevku pre všetky tieto deti v rámci povinnej predškolskej výchove by boli výdavky oproti súčasným 8.099.454 eur vo výške 18.911.019 eur (tj. o 10.811.565 eur viac), pričom z toho veľká časť bude pokrytá nákladmi na nulté ročníky.
3.Z uvedeného vyplýva, že zvyšné prostriedky by museli nájsť vo svojich rozpočtoch obce, ktoré dostávajú podielové dane, pričom je možné vytvoriť im reálny priestor v rámci čerpania fondov EÚ. Jednou z priorít EÚ v nasledujúcom období je zvýšenie počtu detí navštevujúcich predškolskú výchovu. Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti prebieha