Tento problém sa však netýka len sociálne ohrozených komunít. Často krát aj deti nepatriace do sociálne ohrozených komunít, aj v mestách, vyrastajú v málo podnetnom prostredí, ktoré im neposkytuje potrebné pulzy pre ich všestranný vývin. Takýmto príkladom môžu byť rodiny so slabým príjmom, nefunkčné rodiny, napríklad z dôvodu rôznych patologických javov ako napríklad závislosť na návykových látkach, hazarde a podobne. Mnohé príklady to dokazujú, medzi inými aj nedávno medializovaný prípad utýraného, niekoľko rokov mŕtveho dievčatka v Bratislave alebo chlapca z Prešovského kraja, ktorý do svojich ôsmych rokov nenavštevoval žiadnu školu.
Pritom viaceré štúdie aj skúsenosti hovoria, že po absolvovaní predškolskej výchovy sú deti z menej podnetného prostredia lepšie pripravené na absolvovanie školskej výchovy, rozvíjajú sa harmonickejšie a väčšina z nich dosahuje stredoškolské vzdelanie. Dlhodobo sa ukazuje, že niektoré deti, ktoré by inak boli zaradené do špeciálnych škôl, po absolvovaní predškolskej výchovy sú schopné zvládnuť vzdelávanie v bežnej základnej škole.
Zavedením povinnej predškolskej dochádzky by sme zároveň riešili problém, že orgány štátnej správy niekedy nevedia zabezpečiť ochranu oprávnených záujmov detí, ich zdravia a zdravého vývinu od času, kedy rodič prestane poberať rodičovský príspevok v momente dovŕšenia tretieho roku veku dieťaťa až do času, kedy je rodič povinný prihlásiť dieťa na povinnú školskú dochádzku. Takto bude každý rodič povinný dieťa prihlásiť na povinnú predškolskú výchovu po dosiahnutí štvrtého roku veku dieťaťa. Vytvoria sa tak podmienky na zlepšenie ochrany oprávnených záujmov všetkých štvorročných detí na Slovensku.
V súčasnosti je nedostatok materských škôl, hlavne v mestách. Povinná predškolská výchova vytvára podmienky, aby samospráva zabezpečila predškolskú výchovu pre všetky deti a tým sa vytvorí možnosť otvárať materské školy aj tam, kde by doteraz nevznikli. Vznik nových verejných aj neverejných materských škôl a zvyšovanie počtu tried v materských školách sú dôležité aj pre odstránenie časti prekážok pri napĺňaní túžby mať deti. Vytvorí sa tak kvalitné zázemie pre starostlivosť o deti a podporí sa pracovná aktivita mladých rodín. Zároveň je zrejmé, že so vznikom materských škôl vzniknú aj pracovné miesta pre učiteľov, aj so stredoškolským pedagogickým vzdelaním.
Návrh zákona obsahuje povinnosť dieťa prihlásiť do materskej školy podľa miesta trvalého bydliska dieťaťa alebo do inej materskej školy podľa výberu rodiča dieťaťa po dovŕšení štvrtého roku veku dieťaťa rovnako ako v prípade plnenia povinnej školskej dochádzky. Na základe žiadosti rodiča v prípade, že zdravotný stav dieťaťa nedovoľuje sa zúčastniť na predškolskej výchove v materskej škole alebo ak je podľa vyjadrenia zariadenia výchovného poradenstva a prevencie zabezpečený všestranný rozvoj dieťaťa aj mimo materskej školy, môže dieťa absolvovať individuálnu predškolskú výchovu.
Novelou zákona zároveň navrhujeme zaviesť povinnosť pre Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR poskytovať finančný príspevok na úhradu nákladov na vzdelávanie v materských školách nie len na päťročné, ako je to upravené v súčasnosti, ale aj na štvorročné deti. Obce tak budú mať presný prehľad o tom, koľko detí je potrebné do materskej školy umiestniť, a budú tak lepšie vedieť nakladať z prostriedkami z podielových daní na tento účel a z prostriedkami zo štátneho rozpočtu.
V prípade, že dieťa nebude riadne navštevovať povinnú predškolskú výchovu, zákonnému zástupcovi nebude vyplácaná dávka v hmotnej núdzi a pokiaľ ide o príspevok na dieťa, príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny rozhodne o osobitnom príjemcovi rovnako ako v prípade, že dieťa neplní povinnú školskú dochádzku alebo ak rodič dieťa nezapíše do