DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Nicholsonová a Martin Poliačik.
Predmetným zákonom navrhujeme upraviť povinnú predškolskú dochádzku od štyroch rokov veku dieťaťa, zrušiť nulté ročníky na základných školách a rozšíriť financovanie predškolskej výchovy tak, aby Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR poskytovalo finančný príspevok na dva ročníky predškolskej výchovy, namiesto súčasného jedného ročníka. Účinnosť návrhu zákona navrhujeme stanoviť na rok 2016 z dôvodu nastavenia financovania a pre väčší priestor samospráv vytvoriť podmienky pre zavedenie povinnej predškolskej výchovy a účinnosť ustanovení o zrušení nultých ročníkov na rok 2018, kedy by mali prvé deti absolvovať dvojročnú predškolskú výchovu a nulté ročníky nebudú viac potrebné.
Týmto návrhom riešime viacero závažných problémov, ktoré je možné identifikovať nasledovne:
-Klesajúci počet detí navštevujúcich predškolské zariadenia v protiklade so žiaducim trendom , ako prebieha v iných štátoch Európskej únie aj prioritami Európskej únie v predškolskej výchove.
-Podpora mladých rodín, ktoré chcú pracovať a nemajú kam umiestniť svoje dieťa do materskej školy.
-Nízku pripravenosť detí, ktoré nenavštevujú predškolskú výchovu, na plnenie školských povinností, čo je v súčasnosti riešené predovšetkým odkladaním začiatku povinnej školskej dochádzky alebo vytváraním nultých ročníkov na základných školách.
-Zlyhávanie ochrannej funkcie štátu pri ochrane oprávnených záujmov detí medzi štvrtým až šiestym rokom života dieťaťa.
V Európskej únii je trendom podporovať účasť detí vo veku 4 7 rokov na predškolskom vzdelávaní. V roku 2008 bola participácia detí v predprimárnom vzdelávaní vo veku medzi 4 rokom a začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky v krajinách v priemere 92,3%, pričom v Slovenskej republiky to bolo len 79,1%, v Taliansku 98,8%, vo Veľkej Británii 97,3%, v Českej republike 90,9%, v Holandsku a Belgicku 99,5% a vo Francúzsku 100%. Vo väčšine krajín síce nie je povinná predškolská výchova, napríklad vo Francúzsku aj napriek tomu je tam účasť v predprimárnom vzdelávaní najvyššia v EÚ.
Podľa najnovších informácií z Úradu informácií a prognóz školstva je účasť detí v predprimárnom vzdelávaní v roku 2012 vo veku 4 rokov len 73% a vo veku 5 rokov 80%. Najhoršie na tom komunity ohrozená sociálnym vylúčením, podľa štúdie Svetovej banky navštevovalo v roku 2011 materskú školu len 28% rómskych detí vo veku od troch to šiestich rokov. Takéto deti je potrebné zvlášť pripraviť na výchovu a vzdelávanie v základných školách, pretože zväčša neovládajú slovenský jazyk, nemajú základné sociálne zručnosti a bývajú neuromotoricky nezrelé, často krát sa u nich rozvíjajú špecifické poruchy učenia, poruchy pozornosti a poruchy správania. Takéto deti tak často končia v špeciálnych školách, pričom účasť rómskych detí v špeciálnych školách sa v roku 2010 vyšplhala na 60%, čo predstavuje okolo 15 tisíc detí.
Tento problém sa však netýka len sociálne ohrozených komunít. Často krát aj deti nepatriace do sociálne ohrozených komunít, aj v mestách, vyrastajú v málo podnetnom prostredí, ktoré im neposkytuje potrebné pulzy pre ich všestranný vývin. Takýmto príkladom môžu byť rodiny so slabým príjmom, nefunkčné rodiny, napríklad z dôvodu rôznych patologických javov ako napríklad závislosť na návykových látkach, hazarde a podobne. Mnohé príklady to dokazujú, medzi inými aj nedávno medializovaný prípad utýraného, niekoľko rokov mŕtveho dievčatka v Bratislave alebo chlapca z Prešovského kraja, ktorý do svojich ôsmych rokov nenavštevoval žiadnu školu.
Pritom viaceré štúdie aj skúsenosti hovoria, že po absolvovaní predškolskej výchovy deti z menej podnetného prostredia lepšie pripravené na absolvovanie školskej výchovy, rozvíjajú sa harmonickejšie a väčšina z nich dosahuje stredoškolské vzdelanie. Dlhodobo sa ukazuje, že niektoré deti, ktoré by inak boli zaradené do špeciálnych škôl, po absolvovaní predškolskej výchovy sú schopné zvládnuť vzdelávanie v bežnej základnej škole.
Zavedením povinnej predškolskej dochádzky by sme zároveň riešili problém, že orgány štátnej správy niekedy nevedia zabezpečiť ochranu oprávnených záujmov detí, ich zdravia a zdravého vývinu od času, kedy rodič prestane poberať rodičovský príspevok v momente dovŕšenia tretieho roku veku dieťaťa do času, kedy je rodič povinný prihlásiť dieťa na povinnú školskú dochádzku. Takto bude každý rodič povinný dieťa prihlásiť na povinnú predškolskú výchovu po dosiahnutí štvrtého roku veku dieťaťa. Vytvoria sa tak podmienky na zlepšenie ochrany oprávnených záujmov všetkých štvorročných detí na Slovensku.
V súčasnosti je nedostatok materských škôl, hlavne v mestách. Povinná predškolská výchova vytvára podmienky, aby samospráva zabezpečila predškolskú výchovu pre všetky deti a tým sa vytvorí možnosť otvárať materské školy aj tam, kde by doteraz nevznikli. Vznik nových verejných aj neverejných materských škôl a zvyšovanie počtu tried v materských školách dôležité aj pre odstránenie časti prekážok pri napĺňaní túžby mať deti. Vytvorí sa tak kvalitné zázemie pre starostlivosť o deti a podporí sa pracovná aktivita mladých rodín. Zároveň je zrejmé, že so vznikom materských škôl vzniknú aj pracovné miesta pre učiteľov, aj so stredoškolským pedagogickým vzdelaním.
Návrh zákona obsahuje povinnosť dieťa prihlásiť do materskej školy podľa miesta trvalého bydliska dieťaťa alebo do inej materskej školy podľa výberu rodiča dieťaťa po dovŕšení štvrtého roku veku dieťaťa rovnako ako v prípade plnenia povinnej školskej dochádzky. Na základe žiadosti rodiča v prípade, že zdravotný stav dieťaťa nedovoľuje sa zúčastniť na predškolskej výchove v materskej škole alebo ak je podľa vyjadrenia zariadenia výchovného poradenstva a prevencie zabezpečený všestranný rozvoj dieťaťa aj mimo materskej školy, môže dieťa absolvovať individuálnu predškolskú výchovu.
Novelou zákona zároveň navrhujeme zaviesť povinnosť pre Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR poskytovať finančný príspevok na úhradu nákladov na vzdelávanie v materských školách nie len na päťročné, ako je to upravené v súčasnosti, ale aj na štvorročné deti. Obce tak budú mať presný prehľad o tom, koľko detí je potrebné do materskej školy umiestniť, a budú tak lepšie vedieť nakladať z prostriedkami z podielových daní na tento účel a z prostriedkami zo štátneho rozpočtu.
V prípade, že dieťa nebude riadne navštevovať povinnú predškolskú výchovu, zákonnému zástupcovi nebude vyplácaná dávka v hmotnej núdzi a pokiaľ ide o príspevok na dieťa, príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny rozhodne o osobitnom príjemcovi rovnako ako v prípade, že dieťa neplní povinnú školskú dochádzku alebo ak rodič dieťa nezapíše do
materskej školy. Pričom za riadne plnenie povinnej predškolskej výchovy sa považuje to, ak dieťa strávi minimálne 80 hodín mesačne v materskej škole (okrem prípadov, kedy mu to nedovoľuje zdravotný stav alebo iné vážne okolnosti). Rodič dieťaťa alebo jeho zákonný zástupca bude môcť požiadať o individuálnu predškolskú výchovu, ak zdravotný stav dieťaťa mu nedovolí navštevovať materskú školu alebo ak je zabezpečený primeraný všestranný rozvoj dieťaťa inak. Pričom k žiadosti bude musieť priložiť správu všeobecného lekára alebo vyjadrenie zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. V tomto prípade nebude potrebné povolenie, zákonný zástupca však bude musieť k žiadosti predložiť správu, ktorá preukazuje skutočnosti uvedené vyššie.
Predložený návrh zákona negatívny vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov, pozitívny vplyv na zamestnanosť (viď doložka vybraných vplyvov) a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Mení sa definícia predprimárneho vzdelávania tak, aby sa predĺžilo obdobie jej plnenia na dva roky, v rámci ktorých bude realizovaná povinná predškolská dochádzka ako ucelené predprimárne vzdelávanie.
K bodu 2
Rušia sa nulté ročníky na základných školách, ktoré boli určené na výchovu a vzdelávanie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. Vzhľadom na právnu úpravu navrhovanú v ustanoveniach § 19a a § 19b, tieto deti budú povinne navštevovať materské školy a absolvujú tak dva roky predprimárneho vzdelávania, ktorých cieľom je ich riadne pripraviť na školskú dochádzku. Po absolvovaní predprimárneho vzdelávania je možné ešte dieťaťu odložiť začiatok plnenia predškolskej dochádzky, ak nie je spôsobilé ju začať plniť, čím sa predĺži jeho vzdelávanie v materskej škole a príprava na školskú dochádzku na tri roky. Z tohto dôvodu sa stanú nulté ročníky nepotrebné, preto je možné ich zrušiť a peňažné prostriedky presunúť na financovanie predprimárneho vzdelávania.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením nultých ročníkov.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením nultých ročníkov.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením nultých ročníkov.
K bodu 6
K § 19a
Zavádza sa povinná predškolská výchova v materských školách pre deti, ktoré dosiahnu vek štyroch rokov. Rovnako ako v prípade plnenia povinnej školskej dochádzky budú rodičia musieť svoje dieťa nahlásiť do tzv. spádovej materskej školy určenej obcou alebo do materskej školy podľa výberu zákonného zástupcu. v súčasnosti približne 4% detí navštevuje cirkevnú alebo súkromnú materskú školu a právo výberu pre rodičov zostane zachované aj v prípade zavedenia povinnej predškolskej výchovy. Vzhľadom na to, že v materskej škole neprebieha riadne vyučovanie ako v škole, bolo nevyhnutné zadefinovať povinnú predškolskú výchovu tak, že dieťa musí stráviť v materskej škole aspoň 80 hodín mesačne. Dôvodom pre takýto návrh je skutočnosť, že pre riadnu výchovu dieťaťa v materskej škole postačuje, ak dieťa strávi v materskej škole aspoň 4 hodiny denne. Pre lepšiu organizáciu povinnej predškolskej výchovy sa stanovuje, že zákonný zástupca bude povinný dieťa zapísať do príslušnej materskej školy od 15. januára do 15. februára a následne zákonný zástupca dieťaťa oznámi obci, v ktorej dieťa trvalý pobyt, do ktorej materskej školy bolo zapísané. Okrem toho ustanovenie § 19a ďalej upravuje plnenie povinnej predškolskej dochádzky pre situácie, kedy je dieťa umiestnené v detskom domove alebo v inom zariadení na základe rozhodnutia súdu.
K § 19b
V § 19b sa zavádza individuálna predškolská výchova, ktorá plne nahradzuje povinnú predškolskú dochádzku. Navrhuje sa, aby bola dieťaťu umožnená na základe písomnej žiadosti od zákonného zástupcu, ak dieťa vzhľadom na svoj zdravotný stav nemôže
navštevovať materskú školu, alebo je jeho všestranný, primeraný rozvoj vo všetkých oblastiach zabezpečený inak. Pričom je možné povinnú predškolskú výchovu nahradiť osobou starostlivosťou, starostlivosťou prostredníctvom príbuzných, známych, opatrovateľky alebo v zahraničí. Zákon v tomto ohľade nekladie žiadne obmedzenia, je však potrebné predložiť posudok zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. Ak je prostredie, v ktorom je dieťa vychovávané málo podnetné, neposkytuje dostatočný priestor pre rozvoj jeho osobnostných vlastností, zručností, talentov a nepripravuje dieťa na riadnu školskú dochádzku, je potrebné mu poskytnúť predškolské vzdelávanie v materskej škole a v takom prípade nenastúpenie na predškolskú výchovu bude riaditeľ školy oznamovať obci a príslušnému Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
K bodu 7 až 10
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením nultých ročníkov.
K bodu 11
Upravuje spôsob prijímania detí na povinnú predškolskú dochádzku, prijímanie detí mladších ako štyri roky do materskej školy podobne ako je upravené prijímanie žiakov na povinnú školskú dochádzku.
K bodu 12
Stanovuje sa povinnosť prednostne prijímať deti od štyroch rokov veku na predprimárne vzdelávanie .
K bodu 13Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zápisom na povinnú predškolskú výchovu.
K bodu 14
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením nultých ročníkov.
K Čl. II
K bodu 1
Stanovuje sa povinnosť obce zabezpečovať podmienky pre riadne plnenie povinnej predškolskej dochádzky v materských školách, ktorých je zriaďovateľom.
K bodu 2
Upravuje sa právomoc obce vykonávať štátnu správu v prvom stupni vo veciach zanedbávania starostlivosti o povinnú predškolskú dochádzku, keďže obec bude mať na to všetky potrebné informácie a v tejto veci spolupracuje s Úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny už v súčasnosti pri kontrole plnenia povinnej školskej dochádzky.
K bodu 3
Stanovuje sa právomoc a povinnosť obce viesť evidenciu detí, ktoré vo veku plnenia povinnej predškolskej dochádzky a evidenciu toho, v ktorých materských školách ju plnia.
K bodu 4
Upravuje sa nadpis ustanovenia tak, aby označoval doplnený obsah ustanovenia.
K bodu 5
Zavádza sa rovnaký spôsob stanovenia spádovej materskej školy ako pri stanovení spádovej základnej školy.
K bodu 6
Rozširuje sa skutková podstata priestupku tak, aby bolo možné v správnom konaní udeliť pokutu v prípade, že zákonný zástupca si nesplní svoju povinnosť a dieťa neprihlási na povinnú predškolskú dochádzku.
K Čl. III
K bodu 1
Mení sa povinnosť Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR poskytovať dotáciu na dieťa v materskej škole počas dvoch rokov pred dovŕšením šiestich rokov veku, namiesto súčasného jedného roka.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s predĺžením obdobia, počas ktorého bude poskytovaná dotácia na dieťa v materskej škole z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
K Čl. IV
K bodu 1
Upravuje sa definícia predmetu právnej úpravy tak, aby obsahovala zmeny v podmienkach nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa.
K bodu 2
Upravujú sa podmienky nároku na príspevok na starostlivosť o dieťa tak, aby ho okrem pracujúcich alebo študujúcich zákonných zástupcov s deťmi do troch rokov veku mohli získať aj rodičia, ktorých deti plnia povinnú predškolskú dochádzku, ak splnia ostatné predpoklady. Ponecháva sa aj možnosť získať príspevok do výšky stanovenej v § 5 ods. 1 písm. a) zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa na reálne vynaložené náklady v prípade, že dieťa bude navštevovať materskú školu a do výšky stanovenej v § 5 ods. 1 písm. b) tohto zákona, ak sa o dieťa bude starať osobne rodič.
K bodu 3
V nadväznosti na úpravu ustanovenia § 4 ods. 1, kde podmienky stanovené alternatívne, bolo potrebné upraviť ostatné podmienky, tak aby ich bolo potrebné splniť kumulatívne ako doteraz.
K Čl. V
Upravuje sa jednak povinnosť obce nahlásiť Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny skutočnosť, že zákonný zástupca dieťa nezapísal na povinnú predškolskú výchovu a zároveň aj povinnosť materskej školy poskytovať informácie o neplnení povinnej predškolskej dochádzky dieťaťom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny. V prípade, že si oprávnená osoba neplní riadne svoje povinnosti, je možné rozhodnúť o osobitnom príjemcovi prídavku na dieťa tak, ako je to v prípade neplnenia si povinnej školskej dochádzky.
K Čl. VI
K bodu 1
Upravujú sa podmienky, na základe ktorých orgán štátnej správy rozhodne o odňatí alebo nepriznaní dávky v hmotnej núdzi na dieťa, ktoré riadne neplní povinnú predškolskú dochádzku.
K bodu 2
Upravujú sa podmienky poskytovania dávky v hmotnej núdzi na dieťa, ktoré navštevuje povinnú predškolskú dochádzku.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava.
K Čl. VII
Navrhuje sa stanoviť účinnosť od 1. januára 2016, okrem právnej úpravy. Dôvodom pre odloženie účinnosti je potreba zabezpečiť finančné, priestorové a personálne podmienky pre povinnú predškolskú výchovu. Ustanovenia návrhu zákona, ktoré nadobúdajú účinnosť o dva roky neskôr ako zvyšok návrhu zákona, sa týkajú nultých ročníkov. Z dôvodu prechodného obdobia, kým prvé deti absolvujú povinnú predškolskú výchovu, navrhujeme 2 roky ponechať možnosť zriadiť nulté ročníky, po tomto období stratia svoje opodstatnenie.