1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov sa predkladá podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2013.
Návrh zákona sa predkladá najmä z dôvodu zosúladenia právneho stavu s potrebami praxe.
Účelom návrhu zákona je zabezpečiť efektívne fungovanie Environmentálneho fondu, sprehľadniť a zefektívniť postup poskytovania podpory Environmentálnym fondom a umožniť Environmentálnemu fondu operatívne reagovať na požiadavky zo strany spoločnosti, Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, obcí a prijímať operatívne opatrenia.
Návrh zákona zohľadňuje viacročné skúsenosti s problematikou poskytovania podpory Environmentálnym fondom, ako aj reaguje na aktuálnu problematiku týkajúcu sa životného prostredia a jej právnu úpravu.
Návrh zákona rozširuje príjmy Environmentálneho fondu z dôvodu prijatia nového právneho predpisu upravujúceho obchodovanie s emisnými kvótami - zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2013, dopĺňa nové náležitosti zmluvy o poskytnutí podpory o podmienky spôsobu vrátenia nepoužitých finančných prostriedkov a o podmienky vrátenia finančných prostriedkov v prípade nedodržania podmienok zmluvy a taktiež upravuje a opravuje vo viacerých častiach zákona nesprávne právne pojmy, ktoré v praxi spôsobovali rôzne komplikácie a nedorozumenia pri ich výklade.
V Čl. II sa novelizuje zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov. Vypustil sa zdroj Environmentálneho fondu, ktorým bolo vstupné do chráneného územia. Vyberanie tohto vstupného bude vykonávať organizácia ochrany prírody Štátna ochrana prírody a krajiny Slovenskej republiky.
Návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie Slovenskej republiky, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Zároveň nezakladá nároky na zabezpečenie nových personálnych zdrojov, ani zmenu organizačného zabezpečenia.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a zákonmi Slovenskej republiky.
2
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: od 10.1.2013 do 18.1.2013.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky neuplatnilo pripomienky a súhlasí s doložkou vplyvov na podnikateľské prostredie.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky nemá pripomienky k doložke vybraných vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky berie na vedomie, že vo vypracovanej dôvodovej správe a doložke vybraných vplyvov predkladateľ konštatuje, že návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny súhlasí s doložkou vybraných vplyvov v časti sociálne vplyvy.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je v práve Európskej únie upravená, je bezpredmetné sa vyjadrovať k bodom 4., 5. a 6.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Ide o aktualizáciu poznámky pod čiarou k odkazu 8b.
K bodu 2
Ustanovenie § 3 sa dopĺňa novým druhom zdroju do Environmentálneho fondu z dôvodu prijatia zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2013. Novým príjmom peňažné prostriedky získané z predaja emisných kvót skleníkových plynov alebo znečisťujúcich látok. Vypustil sa pôvodný zdroj Environmentálneho fondu, ktorým bolo vstupné do chráneného územia podľa zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny z dôvodu, že vstupné do chráneného územia nebolo vyberané a tak nebolo zdrojom Environmentálneho fondu. Vyberanie tohto vstupného bude vykonávať organizácia ochrany prírody Štátna ochrana prírody a krajiny Slovenskej republiky, čo je upravené v Čl. II.
K bodu 3
Zdroje Environmentálneho fondu sa dopĺňajú novým druhom zdroja, ktorým finančné prostriedky Európskej únie z dôvodu, že prostriedky poskytnuté prostredníctvom Európskej únie môžu byť v budúcnosti tiež zdrojmi Environmentálneho fondu a nie je zrejmé ich subsumovanie pod iné písmeno § 3.
4
K bodu 4
Ide o legislatívno - technickú úpravu v poznámke pod čiarou k odkazu 9a.
K bodu 5
Ide o legislatívno-technickú úpravu ustanovenia a o zdôraznenie tej skutočnosti, že prostriedky Environmentálneho fondu sa výlučne požijú na úhradu nákladov za služby vo verejnom záujme, len ak súvisiacia so životným prostredím.
K bodu 6
V § 4 sa dopĺňajú novými spôsobmi poskytnutia prostriedkov Environmentálneho fondu.
V písmene o) sa dopĺňa úhrada nákladov spojených so sledovaním správnosti výpočtu a s určovaním výšky poplatkov a s vyberaním poplatkov za odber podzemných vôd a poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd podľa § 14 ods. 1 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 755/2004 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd. Podľa § 14 ods. 1 citovaného nariadenia vlády sa náklady spojené so sledovaním správnosti výpočtu a s určovaním výšky poplatkov a s vyberaním poplatkov za odber podzemných vôd a poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd, ktoré vznikajú správcovi vodohospodársky významných vodných tokov, uhrádzajú z prostriedkov Environmentálneho fondu. Doplnením písmena o) sa zosúlaďuje zákon o Environmentálnom fonde s § 14 ods. 1 citovaného nariadenia vlády.
Podľa § 4 ods. 1 zákona o Environmentálnom fonde prostriedky Environmentálneho fondu možno poskytnúť a použiť len na taxatívne vymenované účely, medzi ktorými úhrada nákladov podľa citovaného nariadenia vlády chýbala a preto Environmentálny fond tieto náklady nemohol správcovi vodohospodársky významných vodných tokov uhradiť tak, ako bolo ustanovené v nariadení vlády.
V písmene p) sa dopĺňa spôsob poskytnutia prostriedkov Environmentálneho fondu na nenávratné financovanie environmentálnych projektov pripravených v spolupráci medzi Slovenskou republikou a Európskou bankou pre obnovu a rozvoj za účelom zabezpečenia prevodu prostriedkov získaných z predaja AAU na účet Európskej banky pre obnovu a rozvoj pre financovanie environmentálnych projektov pripravených v spolupráci medzi Slovenskou republikou a Európskou bankou pre obnovu a rozvoj. Environmentálny fond prevedie prostriedky na účet Európskej banky pre obnovu a rozvoj na základe pokynu ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky. Suma poskytnutých prostriedkov sa určí na základe predchádzajúcej dohody medzi ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky a Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
V písmene p) sa dopĺňa spôsob poskytnutia prostriedkov Environmentálneho fondu na odstraňovanie následkov po banskej činnosti a zabezpečenie alebo likvidáciu starých banských diel podľa § 35 ods. 4 zákona č. 44/1988 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov.
V písmene r) sa dopĺňa spôsob poskytnutia prostriedkov Environmentálneho fondu na podporu obhospodarovania lesov poškodených imisiami zaradených v pásme A - plochy s extrémnym imisným zaťažením a v pásme B - plochy s vysokým imisným zaťažením. V písmene s) sa dopĺňa spôsob poskytnutia prostriedkov Environmentálneho fondu na vykonanie opatrení na ochranu lesov pred šírením škodlivých činiteľov z území, v ktorých je vykonanie opatrení obmedzené z dôvodu ochrany prírody a krajiny.
5
K bodu 7
V § 4 ods. 2 ide o legislatívno - technickú úpravu.
K bodu 8
V § 4 ods. 2 a 3 ide o doplnenie nových písmen i) n) v súvislosti s prijatím zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2013 a ktorý novelizoval ustanovenie § 4 ods. 1 zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Čl. III).
K bodu 9
Ide o flexibilnejšiu úpravu ustanovenia § 4 ods. 7 o poskytovaní prostriedkov Environmentálneho fondu na podporu riešenia mimoriadne závažnej environmentálnej situácie alebo riešenia odstraňovania environmentálnej záťaže podľa zákona č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Pôvodné ustanovenie zaväzovalo Environmentálny fond k niečomu, čo je závislé od množstva a výšky žiadostí žiadateľov a čo Environmentálny fond nedokázal ovplyvniť, tzn. poskytnutie prostriedkov Environmentálneho fondu na environmentálne záťaže vo výške 10% z príjmu Environmentálneho fondu sa nepodarilo naplniť, ak neboli na Environmentálny fond doručené žiadosti v minimálnej celkovej výške ustanovenej týmto odsekom.
K bodu 10
Doplnenie nových odsekov do § 4 súvisí s novelizačným bodom 6.
V § 4 ods. 8 a 9 sa ustanovuje postup poskytovania prostriedkov Environmentálneho fondu za účelom úhrady nákladov spojených so sledovaním správnosti výpočtu a s určovaním výšky poplatkov a s vyberaním poplatkov za odber podzemných vôd a poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd medzi správcom vodohospodársky významných vodných tokov, Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky a Environmentálnym fondom.
V odseku 10 sa ustanovuje postup poskytovania prostriedkov Environmentálneho fodu na nenávratné financovanie environmentálnych projektov. Poskytnutie prostriedkov zo strany Environmentálneho fondu je nenávratné, pričom samotné použitie prostriedkov na environmentálne projekty sa bude riadiť samostatným zmluvným vzťahom medzi Slovenskou republikou a Európskou bankou pre obnovu a rozvoj pre obnovu a rozvoj.
V odseku 11 sa ustanovuje postup pri rozšírení špecifikácie činností na poskytnutie prostriedkov Environmentálneho fondu na odstraňovanie následkov po banskej činnosti a zabezpečenie alebo likvidáciu starých banských diel.
V odseku 12 sa ustanovuje postup pri rozšírení špecifikácie činností na poskytnutie prostriedkov Environmentálneho fondu na podporu obhospodarovania lesov poškodených imisiami a na vykonanie opatrení na ochranu lesov pred šírením škodlivých činiteľov z území, v ktorých je vykonanie opatrení obmedzené z dôvodu ochrany prírody a krajiny.
K bodu 11
§ 5 ods. 4 sa novelizuje z dôvodu toho, že prostriedky Environmentálneho fondu vedené na viacerých osobitných účtoch v Štátnej pokladnici a nielen na jednom účte.
6
K bodu 12
V § 5 ods. 5 sa použil správny pojem zábezpeka namiesto pojmu záruka.
K bodu 13
V § 5 ods. 7 ide o legislatívno technickú úpravu vnútorných odkazov v súvislosti so zákonom č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2013 a ktorý novelizoval ustanovenie § 4 ods. 1 zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Čl. III).
K bodu 14
V § 6 ods. 1 ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti so zákonom č. 414/2012 Z.z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2013 a ktorý novelizoval § 4 ods. 1 zákona č. 587/2004 o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Čl. III).
K bodu 15
Nové znenie § 9 sa navrhuje z dôvodu viacerých úprav jednotlivých ustanovení.
V celom texte sa pojem “činnosť” nahradil pojmom “projekt” z toho dôvodu, že nejde o samotnú činnosť, ale o projekt v rámci fondom zverejnenej činnosti.
V odseku 1 písm. a) sa doplnili ďalšie náležitosti žiadosti o poskytnutie podpory, ak je žiadateľ právnickou osobou. Doplnili sa ako náležitosti žiadosti aj meno a priezvisko štatutárneho zástupcu , telefónne číslo a aj e-mailová adresa, ak ich má.
V odseku 1 písm. c) sa pojem „stručná charakteristika činnosti“ nahrádza stručným opisom projektu z toho dôvodu, že nejde o samotnú činnosť, ale o projekt v rámci Environmentálnym fondom zverejnenej činnosti.
V odseku 1 písm. i) sa pojem „opis technického riešenia a ekonomického zhodnotenia činnosti“nahradil opisom a prínosmi projektu z toho dôvodu, aby to korešpondovalo zo všetkými činnosťami, na ktoré môžu žiadatelia predkladať žiadosti, napríklad projekty vzdelávania nemôžu mať technické riešenie a boli by zamietnuté ako nevyhovujúce.
V odseku 1 písm. j) spojenie „zdroje financovania činnosti“ sa nahrádza opisom financovania projektu z dôvodu presnejšieho pomenovania.
Ustanovenie odseku 2 platí v pôvodnom znení.
V odseku 3 sa spresnil termín doručenia žiadosti o podporu a to najneskôr do 31. októbra predchádzajúceho rozpočtového roka.
V odseku 4 sa ustanovuje spôsob vedenia evidencie podaných žiadostí o podporu, výkon kontroly podaných žiadostí právnických osôb a fyzických osôb- podnikateľov a spôsob vedenia evidencie osobných údajov fyzických osôb v súlade so zákonom č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
V odseku 5 sa ustanovuje nový postup Environmentálneho fondu pri neúplnosti žiadosti o podporu. Nový postup odstraňuje zbytočnú a komplikovanú administratívnu záťaž.
V odseku 6 sa dopĺňa povinnosť doručenia dokladov, ktoré potrebné k uzavretiu zmluvy o poskytnutie podpory, okrem písomného rozhodnutia ministra o poskytnutie podpory. Environmentálny fond k podpisu zmluvy o poskytnutie podpory si vyžiada aj ďalšie prílohy, ktoré neboli súčasťou žiadosti a ktoré vyplývajú z iných osobitných predpisov, napríklad zo zákona č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
7
neskorších predpisov, zo zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov z Obchodného zákonníka a Občianskeho zákonníka.
Odsek 7 umožňuje zverejňovať na webovom sídle Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky alebo na webovom sídle Environmentálneho fondu iba zoznam rozhodnutí o poskytnutí podpory, nie konkrétne rozhodnutia o poskytnutí podpory. Ak niekto záujem vidieť konkrétne rozhodnutie o poskytnutí podpory, môže požiadať o jeho sprístupnenie. Rozhodnutia pre fyzické osoby sa nebudú zverejňovať, ale budú žiadateľom doručované.
Ustanovenie odseku 8 platí v pôvodnom znení.
Odsek 9 sa doplnil novou skutočnosťou, na ktorú sa nevzťahuje zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov. Správny poriadok sa nevzťahuje na postup pri rozhodovaní o poskytnutí podpory ale aj na postup poskytovania podpory.
Ustanovenie odseku 10 ustanovuje prípady, kedy sa žiadateľovi podpora neposkytne. Takýmito prípadmi porušenie finančnej disciplíny pri nakladaní s prostriedkami fondu, likvidácia žiadateľa, vyhlásenie konkurzu, povolená reštrukturalizácia, alebo je žiadateľ v ozdravnom režime alebo v nútenej správe, ďalej nesplnenie podmienok ustanovených zákonom a všeobecne záväznými právnymi predpismi vydanými na vykonanie zákona.
Ustanovenie odseku 11 ustanovuje odchýlku z predkladania dokladov potrebných k žiadosti o poskytnutie podpory pre žiadateľa, ktorým je právnická osoba v zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.
K bodu 16
Ustanovenie § 10 ods. 1 sa dopĺňa novými náležitosťami zmluvy o poskytnutí podpory. Zmluva o poskytnutí podpory musí obsahovať aj postup a spôsob vrátenia finančných prostriedkov pri nedodržaní podmienok tejto zmluvy a nepoužitých finančných prostriedkov..
K bodu 17
V § 10 ods. 2 písm. c) sa použil správny pojem zábezpeka namiesto pojmu záruka.
K bodu 18
Ustanovenie § 11 ods. 2 ustanovuje povinnosť Environmentálneho fondu vykonať následnú finančnú kontrolu hospodárenia s poskytnutou podporou a kontrolu dodržiavania podmienok zmluvy o poskytnutí podpory ako aj ostatných skutočností, ktoré by mohli mať vplyv na správnosť a účelovosť použitia podpory podľa zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 19
§ 11 ods. 2 sa dopĺňa novým odsekom, ktorý ustanovuje postup Environmentálneho fondu pri porušení finančnej disciplíny príjemcom podpory. Environmentálny fond postupuje podľa § 31 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 20
Ide o legislatívno - technickú úpravu vnútorného odkazu.
8
K bodu 21
V § 12 ods. 1 posledná veta je nadbytočná. Environmentálny fond uchováva informácie aj po skončení zmluvného vzťahu so žiadateľom najmä pre prípad trestného konania, štatistík o poskytnutí podpory v minulých rokoch.
K bodu 22
Splnomocňovacie ustanovenie § 13 sa dopĺňa o podrobnosti o spôsobe kontroly formálnej správnosti a úplnosti žiadosti o podporu a o dokladoch potrebných k uzavretiu zmluvy o poskytnutí podpory. Úprava súvisí s úpravou § 9 ods. 1 písm. m) a ods. 4 až 6.
K bodu 23
Doplnené je prechodné ustanovenie, ktoré sa týka žiadostí o podporu predložených do 31. júla 2013.
K Čl. II
Zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov sa novelizuje v súvislosti s vypustením vstupného do chráneného územia zo zdrojov Environmentálneho fondu.
K Čl. III
Ustanovená je účinnosť zákona.
V Bratislave dňa 24. apríla 2013
Robert Fico, v.r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Peter Žiga, v.r.
minister životného prostredia
Slovenskej republiky
9