DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom potraviny (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) Mikuláš Huba a Miroslav Kadúc.
Zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom potraviny (ďalej len „zákon o neprimeraných obchodných podmienkach“), ktorý do NR SR predložila vláda, nadobudol účinnosť dňa 1.1.2013. Pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom sa do znenia zákona o neprimeraných obchodných podmienkach dostalo ustanovenie, ktoré za neprimeranú
obchodnú podmienku považuje vyžadovanie spätného odobratia obalového a odpadového materiálu,
ktorý nepochádza z dodávky tovaru dodávateľa 4 ods. 4 písm. aa) zákona o neprimeraných
obchodných podmienkach].
Takéto znenie zákona však nie je v súlade so skôr platným ustanovením § 6 ods. 5 zákona č.
119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obaloch“), v zmysle ktorého povinná osoba a ten, kto uvádza do obehu výrobky v zálohovaných opakovane použiteľných obaloch, povinní odoberať zálohované opakovane použiteľné obaly na nápoje (tzv. vratné fľaše) rovnakého
druhu a rovnakého typu, ktoré uviedli na trh alebo do obehu, bez obmedzenia množstva a bez viazania
tohto odberu na nákup tovaru a vrátiť záloh v plnej výške, t.j. postupovať inak ako to je v nedávno prijatom zákone o neprimeraných obchodných podmienkach.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je odstrániť rozpornú právnu úpravu týchto dvoch
zákonov tak, že v zákone o neprimeraných obchodných podmienkach sa jednoznačne uvedie, že ustanovenie zakazujúce dodávateľovi vykupovať viac obalového a odpadového materiálu než tovaru, ktorý v tomto obalovom alebo odpadovom materiáli odberateľovi dodal, sa nevzťahuje na odoberanie zálohovaných opakovane použiteľných obalov na nápoje podľa zákona o obaloch.
Návrh zákona taktiež vychádza v ústrety občanom Slovenskej republiky, ktorí tak nebudú
„nútení“ chodiť do viacerých obchodov v prípade, že chcú vrátiť vratné fľaše rovnakého typu aj od iného predajcu. Po odstránení protichodnej právnej úpravy ich odberateľ (obchodník) bude môcť a musieť vykúpiť.
Rozporná právna úprava zákona o obaloch a zákona o neprimeraných obchodných podmienkach, tak ako platí dnes, môže mať za následok skutočnosť, že spotrebiteľ namiesto toho, aby navštívil konkrétneho predajcu, zahodí vratnú fľašu do smetného koša, alebo aj mimo neho. Tým sa jednak zvyšuje množstvo odpadu, zaťažuje sa životné prostredie, plytvá energiou a surovinami, ale rastú aj náklady potrebné na spracovanie odpadu. Návrh zákona za cieľ zabrániť týmto situáciám, a preto možno uviesť, že jeho prijatie bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Mikuláš Huba a Miroslav Kadúc
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v článkoch 34 36 (zákaz množstevných obmedzení medzi členskými štátmi), článku 39 ods. 1 písm. b) a e) (ciele spoločnej poľnohospodárskej politiky) článku 42 (hospodárska súťaž v poľnohospodárstve) v spojení s článkami 101 106 (pravidlá hospodárskej súťaže) a článkoch 191 193 (životné prostredie) Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v smernici Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES z 20. decembra 1994 o obaloch a odpadoch z obalov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 13) osobitne v článkoch 5 a 7; článok 5 členské štáty môžu podporovať systémy opätovného použitia obalov a článok 7 členské štáty prijmú potrebné opatrenia, aby zabezpečili spätný odber a/alebo zber použitých obalov a/alebo odpadov z obalov od spotrebiteľa, iného konečného užívateľa alebo z prúdu odpadov, ako aj opätovné použitie a zhodnotenie vrátane recyklácie zozbieraných obalov a/alebo obalov z odpadov,
c)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie, a to v:
-rozsudku Súdneho dvora C-309/02 vo veci Radlberger Getränkegesellschaft mbH & Co. a S. Spitz / Land Baden-WürttembergBritish Gas plc, [2004] súd sa zaoberal výkladom článkov 5 a 7 smernice uvedenej v písmene b) a konštatoval, že opatrenia potrebné na vytvorenie systémov zabezpečujúcich na jednej strane spätný odber a/alebo zber použitých obalov a/alebo odpadov z obalov a na druhej strane opätovné použitie alebo zhodnotenie zozbieraných obalov a/alebo odpadov z obalov musia byť navrhnuté a uplatňované tak, aby nevytvárali prekážky v obchode alebo nedeformovali hospodársku súťaž v súlade so Zmluvou o fungovaní Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES z 20. decembra 1994 o obaloch a odpadoch z obalov v platnom znení uplynula 30. júna 1996, t.j. ešte pred vstupom Slovenska do Európskej únie, pričom táto smernica bola prebratá do vnútroštátneho právneho poriadku riadne a včas spôsobom uvedeným v písmene c),
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
c)smernica uvedená v bode 3 písm. b) tejto doložky zlučiteľnosti bola úplne transponovaná do:
-zákona č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č.
343/2012 Z. z. (pôvodne však do zákona č. 529/2002 Z. z. o obaloch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
-zákona č. 258/2011 Z. z. o trvalom ukladaní oxidu uhličitého do geologického prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-zákona č. 343/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
-vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 91/2011 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení zákona o obaloch,
-vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 263/2010 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 283/2001 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie
- úplne
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Možno uviesť, že návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže za cieľ odstrániť rozpornú právnu úpravu zákona o obaloch a zákona o neprimeraných obchodných podmienkach, ktorá tak ako platí dnes, často za následok neochotu obchodníkov odberať vratné fľaše (pretože by ich dodávateľ mohol odmietnuť vykúpiť viac, než koľko pochádza z jeho dodávky tovaru), následne neochotu občanov vratné fľaše vrátiť a tie tak namiesto u obchodníkov končia v smetných košoch, čím sa jednak zvyšuje množstvo odpadu, ale aj náklady potrebné na spracovanie odpadu.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Zo znenia § 4 ods. 4 písm. aa) zákona č. 362/2012 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom potraviny (ďalej len „zákon o neprimeraných obchodných podmienkach“) je z logických dôvodov potrebné vypustiť slovo „spätného“. Podľa súčasného znenia je zakázané dohodnúť medzi odberateľom a dodávateľom neprimeranú obchodnú podmienku; za neprimeranú obchodnú podmienku sa považuje aj vyžadovanie spätného odobratia obalového a odpadového materiálu, ktorý nepochádza z dodávky tovaru dodávateľa. Ak však obalový a odpadový materiál nepochádza z dodávky dodávateľa, nemôže ho dodávateľ vyžadovať späť.
Podporne možno tiež uviesť, že zákon č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 343/2012 Z. z. (ďalej len „zákon o obaloch“) nepoužíva pojem „spätný odber“ vôbec, ale výlučne len pojem „odber (opakovane použiteľných obalov)“.
Okrem tejto zmeny je potrebné vyjadriť vzťah medzi zákonom o neprimeraných obchodných podmienkach a zákonom o obaloch, pokiaľ ide o odoberanie zálohovaných opakovane použiteľných obalov na nápoje.
Podľa § 6 ods. 5 zákona o obaloch povinná osoba a ten, kto uvádza do obehu výrobky v zálohovaných opakovane použiteľných obaloch, povinní odoberať zálohované opakovane použiteľné obaly rovnakého druhu a rovnakého typu, ktoré uviedli na trh alebo do obehu, bez obmedzenia množstva a bez viazania tohto odberu na nákup tovaru a vrátiť záloh v plnej výške. Okrem toho tieto osoby napr. povinné zabezpečiť odber obalov v prevádzkarni po celý čas prevádzky či informovať spotrebiteľa o výške zálohu. V zmysle zákona o obaloch je jednou z povinností dodávateľa odoberať zálohované vratné obaly rovnakého druhu a rovnakého typu od odberateľov bez kvantitatívneho obmedzenia, čo sa naopak v zmysle zákona o neprimeraných obchodných podmienkach (účinným od 1.1.2013) považuje za neprimeranú obchodnú podmienku, pretože podľa tohto zákona môže dodávateľ od odberateľa odoberať obalový materiál len v takom množstve, v akom tento materiál odberateľovi dodal, resp. odberateľ nemôže zmluvne zaviazať dodávateľa odoberať od neho obalový materiál vo väčšom množstve, než koľko mu dodal v dodávke tovaru.
Schválením zákona o neprimeraných obchodných podmienkach bola narušená vyváženosť právneho poriadku, ktorá spočíva v súladnom pôsobení všetkých jeho súčastí. Toto pôsobenie predpokladá súlad zákona s právnym poriadkom, čo znamená, že uskutočňovanie cieľov sledovaných jedným zákonom nesmie brániť uskutočňovaniu cieľov sledovaných iným zákonom alebo ho sťažovať [čl. 2 ods. 2 písm. a) legislatívnych pravidiel tvorby zákonov].
Schválením súčasného znenia zákona o neprimeraných obchodných podmienkach sa tak slovenský právny poriadok stal vnútorne nevyváženým, keď dva právne predpisy rovnakej právnej sily ustanovujú dve rovnaké situácie a z nich vyplývajúce povinnosti rozdielne, za porušenie ktorých hrozí sankcia vo forme pokuty vo výške do 300 000 eur 8 ods. 1 a 2 zákona o neprimeraných obchodných podmienkach) alebo vo výške do 332 000 eur [§ 18 ods. 2 písm. c) zákona o obaloch].
Predkladaným návrhom zákona sa dosiahne súlad medzi dvoma rozpornými právnymi úpravami a jednoznačne sa stanoví, že zákaz odoberania iného obalového a odpadového materiálu než toho, ktoré pochádza z tovaru dodávateľa podľa zákona o neprimeraných obchodných podmienkach, sa nevzťahuje na povinnosť odberateľa vykupovať opakovane použiteľné obaly v akomkoľvek množstve nezávislom na množstve dodaného tovaru v tomto obale podľa zákona o obaloch. Vyjde sa tak v ústrety občanom, ktorí nebudú musieť navštíviť viac obchodov v prípade, že budú chcieť vrátiť vratné fľaše, pretože by sa mohlo stať, že by ich odberateľ (predajca) mohol odmietnuť vykúpiť, keďže odberateľ nesmie zmluvne zaviazať dodávateľa na odobratie všetkého obalového materiálu, i takého, ktorý nepochádza z tovaru dodávateľa. Predpokladá sa tak aj pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže viac vratných fliaš bude končiť v obchodoch namiesto toho, aby ich ľudia odhadzovali do smetných košov.
Návrh zákona je v súlade s článkami 5 a 7 smernice Európskeho parlamentu a Rady 94/62/ES z 20. decembra 1994 o obaloch a odpadoch z obalov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 13), podľa ktorého členské štáty môžu podporovať systémy opätovného použitia obalov, ktoré môžu byť opätovne použité environmentálne vhodným spôsobom v súlade so zmluvou a zároveň povinné prijať potrebné opatrenia, aby zabezpečili spätný odber a/alebo zber použitých obalov a/alebo odpadov z obalov od spotrebiteľa, iného konečného užívateľa alebo z prúdu odpadov, ako aj opätovné použitie a zhodnotenie vrátane recyklácie zozbieraných obalov a/alebo obalov z odpadov. Vytvorenie a uplatňovanie takýchto opatrení a systémov však nesmie vytvárať prekážky v obchode alebo deformovať hospodársku súťaž v súlade so Zmluvou o fungovaní Európskej únie v zmysle judikatúry Súdneho dvora (napr. rozsudok Súdneho dvora C-309/02 vo veci Radlberger Getränkegesellschaft mbH & Co. a S. Spitz / Land Baden-WürttembergBritish Gas plc, [2004]).
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. júna 2013.