DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Zákon č. 435/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky ustanovuje účel, podmienky, rozsah, spôsob a kontrolu poskytovania dotácií v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
Vojenské lesy a majetky SR štátny podnik majú v dôsledku výcviku ozbrojených síl Slovenskej republiky obmedzenú hospodársku činnosť a zvýšené výdavky napríklad na prepravu osôb a vyťaženého dreva, pretože preprava musí byť realizovaná náhradnými trasami, ktoré dlhšie ako trasy vedúce cez územie, na ktorom je uskutočňovaný výcvik ozbrojených síl.
Návrhom zákona sa umožňuje Ministerstvu obrany Slovenskej republiky poskytnúť dotáciu Vojenským lesom a majetkom SR štátny podnik na úhradu zvýšených nákladov na hospodárenie v lesoch z dôvodu výcviku ozbrojených síl Slovenskej republiky vo vojenskom obvode alebo na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu, ako aj na úhradu zvýšených nákladov na poľnohospodársku výrobu na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu. Súčasne sa navrhuje rozšíriť možnosť poskytnutia dotácie aj na revitalizáciu lesných porastov a na trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch nachádzajúcich sa na území vojenského obvodu, území slúžiacom na zabezpečenie úloh obrany štátu, ako aj na lesný majetok vo vlastníctve štátu, ktorý spravujú Vojenské lesy a majetky SR štátny podnik na základe súhlasu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Vzhľadom na doplnenie účelu poskytovania dotácií v § 2 písm. l) a m) zákona č. 435/2010 Z. z. navrhuje sa ustanoviť osobitný dátum podania žiadostí v roku 2013.
Návrhom zákona nevzniknú nové požiadavky na štátny rozpočet. V prípade rozhodnutia o poskytnutí dotácie bude táto dotácia rozpočtovo vykrytá z celkového schváleného objemu výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky. Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nebude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti ani negatívny sociálny vplyv.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predloženým návrhom zákona nevzniknú nové požiadavky na štátny rozpočet. V prípade rozhodnutia o poskytnutí dotácie bude táto dotácia rozpočtovo vykrytá z celkového schváleného objemu výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
A.4. Alternatívne riešenia
Nenavrhujú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2013
2014
2015
2016
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
z toho:
- vplyv na ŠR
- vplyv na územnú samosprávu
Výdavky verejnej správy celkom
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
v tom: Ministerstvo obrany SR – rozpočtová kapitola 11
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
z toho:
- vplyv na ŠR
450 000,-
450 000,-
450 000,
450 000,-
- vplyv na územnú samosprávu
Celková zamestnanosť
- z toho vplyv na ŠR
Financovanie zabezpečené v rozpočte
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
v tom: Ministerstvo obrany SR
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2013
2014
2015
2016
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
+ 450 000,-
+450 000,-
+450 000,-
+450000,-
z toho vplyv na ŠR
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
financovanie zabezpečené v rozpočte
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
ostatné zdroje financovania
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrhom zákona sa umožňuje poskytnúť dotáciu Vojenským lesom a majetkom SR štátny podnik na úhradu zvýšených nákladov na hospodárenie v lesoch z dôvodu výcviku ozbrojených síl Slovenskej republiky vo vojenskom obvode alebo na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu. Takto poskytnutá dotácia bude rozpočtovo vykrytá z celkového schváleného objemu výdavkov rozpočtovej kapitoly Ministerstva obrany Slovenskej republiky, a to presunom rozpočtových prostriedkov v rámci bežných výdavkov platnej rozpočtovej klasifikácie.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu
Navrhovanou právnou úpravou sa rozširujú dotačné tituly pre Vojenské lesy a majetky SR – štátny podnik.
2.3.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.3.3. Predpokladaný vývoj objemu aktivít
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2013
2014
2015
2016
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200 – RP 222)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
0
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2013
2014
2015
2016
poznámka
Bežné výdavky (600)
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné
vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630 – RP 633)2
Bežné transfery (640)2
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace
s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
z toho výdavky na ŠR
450 000,-
450 000,-
450 000,-
450 000,-
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné
vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a
finančnými pasívami (800)
Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe, z tohto dôvodu sa tabuľka vplyvov na zamestnanosť (tabuľka č. 6) nepredkladá.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 435/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Článok 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83, 30.3.2010)
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Rámec Spoločenstva pre štátnu pomoc na výskum, vývoj a inovácie (Ú. v. C323, 30.12.2006) Nariadenie Komisie (ES) č. 800/2008 zo 6. augusta 2008 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné so spoločným trhom podľa článkov 87 a 88 zmluvy (Všeobecné nariadenie o skupinových výnimkách) (Ú. v. L 214, 9.8.2008)
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
Bezpredmetné.
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
Bezpredmetné.
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
Proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie o porušení podľa čl. 258 až 268 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
Bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Rozširuje sa, z dôvodu výcviku ozbrojených síl Slovenskej republiky, možnosť poskytnutia dotácie na úhradu zvýšených nákladov na poľnohospodársku výrobu na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu a na hospodárenie v lesoch vo vojenskom obvode alebo na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu.
K bodu 2
Legislatívnotechnická úprava. Ide o zosúladenie pojmov používaných vo všeobecne záväzných právnych predpisoch 40 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov).
K bodu 3
Na zmiernenie a zastavenie podkôrnikovej kalamity v smrečinách bolo možné poskytovať dotáciu len na realizáciu biologických opatrení. Keďže aplikácia biologických prípravkov nebola vždy účinná, navrhuje sa rozšíriť možnosť poskytnúť dotáciu aj na mechanické a chemické opatrenia.
K bodu 4
Navrhuje sa poskytnúť dotáciu aj na revitalizáciu lesných pozemkov a lesných porastov.
K bodu 5
Legislatívnotechnická úprava, zosúladenie so znením § 5 ods. 3 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení zákona č. 117/2010 Z. z.
K bodu 6
Rozširuje sa možnosť poskytnúť dotáciu pre Vojenské lesy a majetky SR štátny podnik na akcie a činnosti na dosiahnutie a udržanie ekologickej stability, priaznivého stavu životného prostredia a na odstránenie následkov živelných pohrôm vo vojenskom obvode alebo na územiach slúžiacich na zabezpečenie úloh obrany štátu o trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch, ktorým je hospodárenie v lesoch takým spôsobom a v takom rozsahu, aby sa zachovala ich biologická diverzita, odolnosť, produkčná a obnovná schopnosť, životnosť a schopnosť plniť funkcie lesov.
K bodu 7
V odseku 5 sa rozširuje možnosť poskytnúť dotáciu podľa § 2 písm. m) aj na lesný majetok vo vlastníctve štátu, ktorý Vojenské lesy a majetky SR štátny podnik spravujú na základe súhlasu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky podľa § 50 ods. 4 zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení zákona č. 360/2007 Z. z.
V odseku 6 sa ustanovujú podmienky, za ktorých možno poskytnúť dotáciu na trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch. Výška sadzby na hektár zabezpečeného mladého lesného porastu v príslušnom hospodárskom súbore lesných typov bude zverejnená vo výzve, ktorú Ministerstvo obrany Slovenskej republiky zverejní na svojom webovom sídle.
K bodu 8
Ustanovuje sa, že žiadosť o dotáciu na účely trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch bude žiadateľ predkladať na základe výzvy v termíne a spôsobom, ktorý určí Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.
K bodu 9
Podľa § 4 ods. 2 zákona č. 435/2010 Z. z. žiadosť o poskytnutie dotácie predkladá žiadateľ ministerstvu obrany do 31. marca príslušného rozpočtového roka, v ktorom sa dotácia žiada. Vzhľadom na doplnenie účelu poskytovania dotácií a vzhľadom na nadobudnutie účinnosti zákona navrhuje sa v roku 2013 ustanoviť osobitný dátum podania žiadostí na účely podľa § 2 písm. l), okrem žiadosti na úhradu zvýšených nákladov na poľnohospodársku výrobu z dôvodu výcviku ozbrojených síl Slovenskej republiky vo vojenskom obvode a na účely podľa § 2 písm. m), okrem žiadosti na odstraňovanie následkov požiarov, zosuvov, lesných kalamít a povodní a na trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch, na lesný majetok vo vlastníctve štátu, ktorý Vojenské lesy a majetky SR štátny podnik spravujú so súhlasom Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Žiadosť na úhradu zvýšených nákladov na poľnohospodársku výrobu z dôvodu výcviku ozbrojených síl Slovenskej republiky vo vojenskom obvode mali Vojenské lesy a majetky SR štátny podnik možnosť podať do 31. marca. Žiadosť na odstraňovanie následkov požiarov, zosuvov, lesných kalamít a povodní a na trvalo udržateľné hospodárenie v lesoch budú Vojenské lesy a majetky SR - štátny podnik podávať na základe výzvy, ktorú ministerstvo obrany zverejní na svojom webovom sídle a v ktorej uvedie aj termín predloženia žiadosti.
K bodu 10
Legislatívnotechnická úprava. Zosúlaďuje sa znenie poznámky x/ s § 3 ods. 3 zákona č. 435/2010 Z. z.
K bodu 11
V pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky možno poskytovať dotácie právnickým osobám alebo fyzickým osobám podnikateľom. Tieto subjekty nemajú postavenie dotknutých osôb podľa § 4 ods. 5 zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov, preto nie je potrebné od nich vyžadovať súhlas so spracúvaním osobných údajov.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona.
Bratislava 24. apríla 2013
Robert Fico, v. r.
Martin Glváč, v. r.