Dôvodová správaI. Všeobecná časť
Jedným z dlhodobých nedostatkov nášho sociálneho systému je, že ľudia, ktorí sa nie vlastným zavinením ocitnú v núdzi (zákerná choroba, ťažký úraz, smrť v rodine) často ostávajú na hranici prežitia. Nielenže v takejto situácii prichádzajú o príjem z práce, ale štát im poskytne len zanedbateľnú pomoc – niekedy ani nie na úrovni, v akej ju dostávajú občania, ktorí nikdy v živote nepracovali a nemajú záujem pracovať.
Najhoršie sú na tom pracujúce rodiny s deťmi, v ktorých rodičia pracovali a roky prispievali do sociálnych fondov (nemocenské poistenie, sociálne poistenie, dôchodkové poistenie) a jeden, alebo obaja z dôvodu choroby, úrazu či úmrtia stratia príjem z pracovnej činnosti. Sociálna situácia sa v takejto rodine prudko zhorší, ale zo strany štátu nedostane skoro žiadnu pomoc. A tak sa príjem jedného alebo oboch rodičov a teda celej rodiny zníži iba na sociálnu dávku, na ktorú si rodičia sami počas rokov práce prispievali (materské, nemocenské, dôchodok).
Navrhujeme preto systémové riešenie v takýchto ťažkých sociálnych situáciách pre pracujúce rodiny s deťmi, aspoň do tej miery, ako to v súčasnosti sociálny systém poskytuje sociálne neprispôsobivým občanom, ktorí nikdy nepracovali a nemajú záujem pracovať.
Poslaneckým návrhom zákona o pomoci v hmotnej núdzi navrhujeme v plnom rozsahu súbeh materského, nemocenského, invalidného, starobného, sociálneho, sirotského, vdovského a vdoveckého dôchodku, teda dávok zo systému sociálneho poistenia, na ktoré posudzovanému rodičovi s nezaopatrenými deťmi vznikol nárok na základe odpracovaných rokov osoby vychovávajúcej nezaopatrené dieťa, s dávkou v hmotnej núdzi.
Nárok aj na dávku v hmotnej núdzi tak získajú rodičia detí, ktorí sú v súčasnosti odkázaní len na dávku zo systému sociálneho poistenia, na ktorú získali nárok vďaka tomu, že pracovali.
Sprísnenie podmienok čerpania materského v ostatnom čase už zabezpečuje, že ju čerpajú len pracujúci rodičia v skutočne odpracovanej výške. Pre ženy pracujúce za mzdu blízku minimálnej mzde, teda okolo 350 eur, tak materské predstavuje 227 eur. Zmena by tak napríklad rodine, kde matka sama vychováva deti a materské predstavuje jediný zdroj príjmu, mohla priniesť až 150 eur vo forme dávky v hmotnej núdzi, resp. 239 eur pokiaľ sa zdokladujú výdavky spojené s bývaním.
Navrhovaná zmena sa bude týkať len rodín, kde aspoň jeden z rodičov pracoval, no na základe nepredvídateľných udalostí (pracovný úraz, dlhodobá choroba, smrť v rodine) prišla rodina o tento zdroj príjmu a v súčasnosti si ho nevie zabezpečiť inak. Napr. rodine s deťmi, kde jeden z rodičov musel prestať pracovať, lebo sa dlhodobo lieči na rakovinu a rodina nemá iný zdroj príjmu, by táto zmena mohla priniesť až 192 eur, resp. 281 eur pokiaľ vedia zdokladovať výdavky spojené s bývaním.
Vplyv na rozpočet verejnej správy je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona má pozitívny sociálny vplyv, nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.