1
D ô v o d o v á s p r á v a
A) Všeobecná časť
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 303/2001 Z.z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov zakotvuje obciam povinnosť najneskôr 15 dní predo dňom volieb doručiť zoznam kandidátov voličom samosprávneho kraja.
V súvislosti s touto zmenou sa upravujú aj lehoty na podávanie kandidátnych listín, registráciu kandidátnych listín a doručenie zoznamu kandidátov obciam.
Platný zákon č. 303/2001 Z.z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov neustanovuje povinnosť obce zabezpečiť doručenie zoznamu kandidátov každému voličovi samosprávneho kraja. Ukladá iba povinnosť uverejniť zoznam kandidátov spôsobom v mieste obvyklým najneskôr 15 dní predo dňom konania volieb.
Aktívne využitie volebného práva je najzákladnejšou formou účasti občana na riadení verejného života. Zaručuje to Ústava SR v Čl. 30: „Občania majú právo zúčastňovať sa na správe verejných vecí priamo, alebo slobodnou voľbou svojich zástupcov“. Podľa odkazu ústavy výkon volebného práva ustanoví zákon. V prípade volieb do vyšších územných celkov je to zákon 303/2001 Z.z. o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení občianskeho súdneho poriadku v znení neskorších predpisov.
Voliči priamo rozhodujú o tvorbe zastupiteľského orgánu vyššieho územného celku, a tak sa zúčastňujú na riadení verejného života samosprávneho kraja. Podstata priamosti spočíva v tom, že volič sa zúčastňuje vo voľbách osobne, bez sprostredkovateľa a vo vyhradenom priestore upravuje hlasovacie lístky. Pre uplatnenie tohto mechanizmu je žiaduce, aby sa volič oboznámil so zoznamom kandidátov v stanovenej lehote pred dňom volieb a rozhodol sa pre konkrétnu voľbu skôr, ako vo vyhradenom priestore v deň volieb. Možnosť oboznámiť sa so zoznamom kandidátov uverejneným spôsobom v mieste obvyklým v zákonom určenej lehote je nepostačujúce a často z rôznych dôvodov aj nemožné.
Uplatnenie práva voliča zoznámiť sa v primeranom čase so zoznamom kandidátov spôsobom, ktorý mu zabezpečí včas sa rozhodovať o svojej voľbe je nadradené nad argumentáciu ekonomických dôvodov pre zvýšené finančné výdavky verejnej správy po prijatí navrhovanej zmeny zákona.
Návrh novely zákona upravuje podmienky výkonu volebného práva podobne ako to ustanovuje zákon č. 333/2004 Z.z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a zákon č. 331/2003 Z.z. o voľbách do Európskeho parlamentu.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy, nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti a životné prostredie.
B) Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1., 2., 3.:
Upravujú sa lehoty na podávanie kandidátnych listín, registráciu kandidátnych listín a doručenie zoznamu kandidátov obciam.
Úprava súvisí so zmenou v bode 4 návrhu.
K bodu 4
Zakotvuje obciam povinnosť najneskôr 15 dní predo dňom volieb doručiť zoznam kandidátov voličom samosprávneho kraja.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. augusta 2013.