Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) vypracovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2013.
Cieľom navrhovaného zákona je implementovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2011/61/EÚ z 8. júna 2011 o správcoch alternatívnych investičných fondov a o zmene a doplnení smerníc 2003/41/ES a 2009/65/ES a nariadení (ES) č. 1060/2009 a (EÚ) č. 1095/2010 (ďalej len „smernica AIFMD“).
Smernica AIFMD upravuje podmienky vykonávania subjektov kolektívneho investovania, ktoré si nevyžadujú povolenie podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/65/ES z 13. júla 2009 o koordinácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení týkajúcich sa podnikov kolektívneho investovania do prevoditeľných cenných papierov (UCITS). Ide najmä o hedgové fondy, private equity, realitné fondy, komoditné fondy a fondy rizikového kapitálu. Tieto fondy sa súhrnne označujú ako alternatívne investičné fondy. V podmienkach Slovenskej republiky môžeme do kategórie alternatívnych investičných fondov zaradiť existujúce špeciálne podielové fondy, prípadne fondy rizikového kapitálu a subjekty vykonávajúce činnosť na základe prospektu podľa zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch).
Cieľom smernice AIFMD je zriadiť bezpečný a harmonizovaný rámec Európskej únie na monitorovanie a dohľad nad rizikami, ktoré by činnosť správcov alternatívnych investičných fondov mohla spôsobovať voči investorom, protistranám, iným účastníkom finančného trhu a voči finančnej stabilite a s podmienkou dodržania prísnych požiadaviek umožniť správcom alternatívnych investičných fondov poskytovať služby a ponúkať svoje fondy na vnútornom trhu. Ide o harmonizáciu regulácie správcov týchto fondov, ale nie harmonizáciu regulácie samotných fondov. S cieľom zabezpečiť, aby všetci správcovia alternatívnych investičných fondov pôsobiaci v Európskej únii podliehali účinnej kontrole a dohľadu, smernica AIFMD zavádza právne záväzný režim povoľovania a dohľadu pre subjekty, ktoré alternatívne investičné fondy v Európskej únii riadia. Tento režim sa uplatňuje bez ohľadu na právny domicil riadeného alternatívneho investičného fondu.
Všetci správcovia alternatívnych investičných fondov, ktorí chcú pôsobiť v Európskej únii, budú musieť získať povolenie od príslušného orgánu svojho domovského členského štátu a budú tiež spĺňať minimálne požiadavky na kapitálovú primeranosť. Smernicou AIFMD sa ďalej ustanovujú minimálne pravidlá pre výkon správy alternatívneho investičného fondu a poskytovanie predzmluvných a zmluvných informácií profesionálnym investorom, s cieľom zabezpečiť primeranú úroveň ochrany investorov. Ďalej smernica AIFMD predpokladá osobitné požiadavky na správcov alternatívnych investičných fondov, ktorí riadia alternatívne investičné fondy s využitím pákového efektu (leverage), vyžaduje sa, aby správcovia alternatívnych investičných fondov poskytli svojim investorom jasný opis
investičnej stratégie vrátane opisu druhov aktív a využívania investičných techník (vrátane pákového efektu), pravidlá spätného odkupu (redemácie) podielov za štandardných a výnimočných okolností, postupy oceňovania, informácie o systéme riadenia rizík ako aj informácie o poplatkoch, nákladoch a výdavkoch spojených s investovaním.
Na podporu účinného dohľadu nad obozretným vykonávaním činností správcov alternatívnych investičných fondov na makroúrovni budú správcovia alternatívnych investičných fondov tiež povinní pravidelne nahlasovať Národnej banke Slovenska hlavné trhy a nástroje, s ktorými obchodujú, svoje hlavné expozície, údaje o dosiahnutých výsledkoch a koncentrácie rizík.
Ide o rámcovú smernicu, na výkon ktorej budú v rámci Lamfalussyho procesu vydané vykonávacie opatrenia Európskej komisie vo forme nariadení.
V nadväznosti na zmeny v zákone č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní bola vyvolaná aj nutnosť novely zákona o cenných papieroch, najmä pokiaľ ide o inštitút ponuky majetkových hodnôt, ktorý v súčasnej podobe nemá opodstatnenie a musí sa prispôsobiť režimu alternatívnych investičných fondov podľa zákona.
Predkladaný zákon je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie zákona a jeho aplikácia nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť a na životné prostredie. Bude mať pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: 13.12.2012 – 19.12.2012
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
6 domácich správcovských spoločností, 3 zahraničné pobočky správcovských spoločností, 3 zahraničné správcovské spoločnosti bez pobočky
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Zatiaľ ich nie je možné posúdiť.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Zatiaľ ich nie je možné posúdiť.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Implementácia predmetnej smernice bude mať za následok zvýšenie konkurenčného prostredia pre existujúce subjekty kolektívneho investovania SR, zvýšené požiadavky na spoločnosť spravujúcu alternatívne investičné fondy v podobe zvýšených vlastných zdrojov, množstvo administratívnych úkonov, povinnosť zmeny povolenia na činnosť správcovskej spoločnosti, ako aj ďalšie povinnosti vo vzťahu k investorom, potenciálnym investorom, ako aj vo vzťahu k regulátorovi. Všetky tieto činnosti si budú samozrejme vyžadovať náklady na ich realizáciu.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Zvýšená ochrana podielnikov v kolektívnom investovaní.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, zverejňovaním Registra správcov na webovom sídle NBS sa zavádza nová elektronická služba s úrovňou II(obojstranná interakcia).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Nie
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní v znení zákona č. 547/2011 Z. z. a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 56 až 66 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o Európskom spoločenstve - po 30. novembri 2009):
1.legislatívne akty:
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/61/EÚ z 8. júna 2011 o správcoch
alternatívnych investičných fondov a o zmene a doplnení smerníc 2003/41/ES a 2009/65/ES a nariadení (ES) č. 1060/2009 a (EÚ) č. 1095/2010 (Ú. v. L 174, 1.7.2011),
2.nelegislatívne akty:
-smernica Komisie 2010/43/EÚ z 1. júla 2010, ktorou sa vykonáva smernica
Európskeho parlamentu a Rady 2009/65/ES, pokiaľ ide o organizačné požiadavky, konflikty záujmov, pravidlá výkonu činnosti, riadenie rizík a obsah dohody medzi depozitárom a správcovskou spoločnosťou (Ú. v. EÚ L 176, 10.7.2010),
-smernica Komisie 2010/44/EÚ z 1. júla 2010, ktorou sa vykonáva smernica
Európskeho parlamentu a Rady 2009/65/ES, pokiaľ ide o určité ustanovenia týkajúce sa zlúčenia fondov, štruktúr hlavný-zberný a oznamovacieho postupu (Ú. v. EÚ L 176, 10.7.2010),
-nariadenie Komisie (EÚ) č. 584/2010 z 1. júla 2010, ktorým sa vykonáva smernica
Európskeho parlamentu a Rady 2009/65/ES, pokiaľ ide o formu a obsah štandardného oznámenia a osvedčenia PKIPCP, využívanie elektronickej komunikácie medzi príslušnými orgánmi na účely oznámenia, postupy pri previerkach na mieste a vyšetrovaniach a výmenu informácií medzi príslušnými orgánmi (Ú. v. EÚ L 176, 10.7.2010),
-nariadenie Komisie (EÚ) č. 583/2010 z 1. júla 2010, ktorým sa vykonáva smernica
Európskeho parlamentu a Rady 2009/65/ES, pokiaľ ide o kľúčové informácie pre investorov a podmienky, ktoré treba splniť pri poskytovaní kľúčových informácií
6
pre investorov alebo prospektu na trvalom médiu inom ako papier alebo prostredníctvom webových stránok (Ú. v. EÚ L 176, 10.7.2010),
-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. .../..., ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/61/EÚ pokiaľ ide o výnimky, všeobecné prevádzkové podmienky, depozitáre, pákový efekt, transparentnosť a dohľad (neoficiálny preklad názvu nariadenia, ktoré nie je zatiaľ uverejnené v Ú. v. EÚ).
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o Európskom spoločenstve - do 30. novembra 2009):
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/65/ES z 13. júla 2009 o koordinácii
zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení týkajúcich sa podnikov kolektívneho investovania do prevoditeľných cenných papierov (Ú. v. L 302, 17.11.2009) v platnom znení,
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2002/87/ES zo 16. decembra 2002
o doplnkovom dohľade nad úverovými inštitúciami, poisťovňami a investičnými spoločnosťami vo finančnom konglomeráte, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EHS, 79/267/EHS, 92/49/EHS, 92/96/EHS, 93/6/EHS a 93/22/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 98/78/ES a 2000/12/ES (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 6/zv. 4) v platnom znení,
-smernica Komisie 2007/16/ES z 19. marca 2007, ktorou sa implementuje smernica
Rady 85/611/EHS o koordinácii zákonov, iných právnych predpisov a správnych opatrení týkajúcich sa podnikov kolektívneho investovania do prevoditeľných cenných papierov (PKIPCP), pokiaľ ide o objasnenie niektorých vymedzení pojmov (Ú. v. EÚ L 79, 20.3.2007),
-nariadenie Európskej centrálnej banky (ES) č. 24/2009 z 19. decembra 2008 o
štatistike aktív a pasív finančných spoločností osobitného účelu zaoberajúcich sa sekuritizačnými transakciami (ECB/2008/30) (Ú. v. EÚ L 15, 20.1.2009).
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice 2011/61/EÚ je stanovená do 22. júla 2013.
b)Lehota na prebratie smernice 2011/61/EÚ podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov je stanovená do 15. apríla 2013.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/65/ES bola prebratá úplne do zákona č. 203/2011 Z.z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov, úplne do zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a úplne zákona č. 747/2004 Z.z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
7
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/61/EÚ bola prebratá čiastočne do zákona č. 203/2011 Z.z. o kolektívnom investovaní v znení neskorších predpisov, úplne do zákona č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov, úplne do zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, úplne do zákona č. 429/2002 Z.z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov a úplne zákona č. 747/2004 Z.z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Národná banka Slovenska a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
8
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 a 2
Tieto ustanovenia zohľadňujú definíciu kolektívneho investovania, ktorá sa rozširuje o koncept alternatívneho investičného fondu.
K bodu 3
Zohľadňuje sa existencia typov alternatívnych investičných fondov neupravených týmto zákonom, najmä fondy rizikového kapitálu (venture capital funds), ale aj ďalších typov fondov, ktoré spĺňajú základné definičné kritérium investičných fondov.
K bodom 4 a 6
V súlade s čl. 2 odsek 3 smernice 2011/61/EÚ sa vymedzujú subjekty na ktoré sa úprava kolektívneho investovania nevzťahuje. Ide najmä o subjekty verejného sektora vykonávajúce činnosti na finančnom trhu v súvislosti s riadením štátneho dlhu, ale aj nadnárodné inštitúcie typu Európsky stabilizačný mechanizmus a centrálne banky. Hlavnou kategóriou alternatívneho investičného fondu v zmysle definície smernice 2011/61/EÚ v podmienkach Slovenskej republiky v súčasnosti špeciálne podielové fondy určené pre retail (verejné špeciálne podielové fondy) a profesionálnym investorom (špeciálne podielové fondy kvalifikovaných investorov).
K bodu 5
Ide o zosúladenie s upravenou definíciou kolektívneho investovania.
K bodom 7, 8 a 12
Ustanovenie sa zosúlaďuje s definíciou kolektívneho investovania, na základe ktorej kolektívne investovanie možno vykonávať aj alternatívnymi formami fondov okrem existujúcich podielových fondov, t.j. aj zhromažďovaním peňažných prostriedkov prostredníctvom ponuky cenných papierov alebo majetkových účastí v zahraničných subjektoch kolektívneho investovania.
Definujú sa niektoré pojmy v súlade s čl. 4 smernice 2011/61/EÚ.
K bodom 9, 10 a 11
Ide o legislatívno-technickú úpravu vyvolanú upravenou kategorizáciou subjektov kolektívneho investovania podľa § 4.
K bodu 13
Kategorizácia subjektov kolektívneho investovania sa upravuje tak, aby reflektovala kategorizáciu investičných fondov definovaných v čl. 4 ods. 1 písm. a) smernice 2011/61/EÚ. Keďže implementácia smernice 2011/61/EÚ bude mať dopad na rôzne podnikateľské subjekty, ktoré sa budú kvalifikovať ako alternatívne investičné fondy, prípadne ako správcovia alternatívnych investičných fondov, bolo potrebné zvážiť potrebu v rámci legislatívy rozoznávať aj iné právne formy ako súčasne jedinú, ktorou je podielový fond bez právnej subjektivity.
9
K bodom 14, 15 a 33
Uvedenými ustanoveniami sa vymedzuje, ako sa vykonáva spravovanie subjektu kolektívneho investovania s právnou subjektivitou. V praxi môže ísť najmä o fondy vytvorené ako akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, komanditná spoločnosť alebo aj družstvo. Spravovanie sa vykonáva na základe zmluvy o správe (externá správa) a samostatne na základe povolenia podľa § 28 alebo povolenia podľa § 28a v rozsahu činností potrebných na spravovanie subjektu kolektívneho investovania s právnou subjektivitou (interná správa). Ak ide o subjekt kolektívneho investovania s právnou subjektivitou, ktorý vykonáva správu samostatne sa považuje za samosprávny alternatívny investičný fond.
V rámci bodu 29 musí byť ďalej jasné, že zmluvný správca preberá zodpovednosť aj za ďalšie činnosti, ktoré správcovská spoločnosť môže dodatočne vykonávať v rámci spravovania alternatívneho investičného fondu a zahraničného alternatívneho fondu a teda, že sa nejedná o outsourcing.
K bodu 16
Ide o vyjasnenie, že strešný fond nemusí mať najmenej dva podfondy, avšak zo svojej podstaty má mať bežne viacero podfondov.
K bodu 17
Navrhuje sa zaviesť nový inštitút premeny súčasne existujúcich podielových fondov na strešný podielový fond, aby sa podporil rozvoj strešných podielových fondov a efektivita ich vytvárania a správy.
K bodu 18
Samostatná evidencia sa okrem iného tvorí aj registrom zabezpečovacích prevodov podielových listov v samostatnej evidencii vedený depozitárom alebo správcovskou spoločnosťou a nie prevodov práv k podielovým listom.
K bodom 19, 21, 22 a 23
Zavádzajú sa zmeny v inštitúte samostatnej evidencie podielových listov. Doteraz sa na vedenie tejto evidencie vyžadoval predchádzajúci súhlas Národnej banky Slovenska, a to ku každému podielovému fondu. Takýto systém je neefektívny. Navrhuje sa preto, aby tento inštitút podliehal povoleniu, ale keďže samostatnú evidenciu vedú dve osoby (správcovská spoločnosť a depozitár), toto povolenie by sa vydávalo týmto osobám. Správcovské spoločnosti by nemali mať zakázané uzatvárať pre rôzne spravované podielové fondy zmluvy s rôznymi depozitármi. V takom prípade by mohla mať správcovská spoločnosť viacero povolení, každé s iným depozitárom.
K bodom 20, 39, 60, 83, 84, 114, 141, 160, 182, 188, 189
Ide o zohľadnenie aj správcovskej spoločnosti, ktorá udelené povolenie podľa § 28a (povolenie na spravovanie alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov).
K bodom 24, 49, 63, 68, 137, 158, 171, 186, 199, 211, 213
Ide o opravu nesprávneho odkazu.
K bodom 25 až 27
Z aplikačnej vyplynula potreba v mnohých prípadoch určiť tzv. „cut of time“ z dôvodu zabránenia možným arbitrážnym obchodom pri prudkých výkyvoch na trhoch.
10
K bodom 28 a 29
Ide o zosúladenie pojmov so smernicou 2011/61/EÚ.
K bodom 30 a 31
Z aplikačnej praxe Národnej banky Slovenska vyplýva, že toto ustanovenie je potrebné jasnejšie preformulovať tak, aby bolo zrejmé, že ide o dve sady informácií a každá sa pri zlúčení fondov poskytuje inej skupine podielnikov.
K bodu 32
Ustanovuje sa, že účinky zriadenia záložného práva alebo zabezpečovacích prevodov k podielovým listom zanikajúceho fondu zostávajú pri tuzemskom zlúčení zachované aj vo vzťahu k podielovým listom nástupníckeho fondu, za ktoré boli príslušné podielové listy zanikajúceho fondu vymenené.
K bodu 34
Ide o zmeny vyplývajúce zo skutočnosti, že spravovanie alternatívnych investičných fondov nebude možné vykonávať na základe existujúceho povolenia. V zmysle ustanovení čl. 6 8 smernice 2011/61/EÚ je potrebné, aby na spravovanie alternatívnych investičných fondov existovalo osobitné povolenie.
Pôvodná definícia správcovskej spoločnosti sa upravuje tak, aby bolo zrejmé, že predmetom jej činnosti je vytváranie a spravovanie tak štandardných podielových fondov a európskych štandardných fondov ako aj alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov. Spravovaním alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov sa rozumie riadenie investícií majetku alternatívneho investičného fondu a riadenie rizík súvisiacich s týmito investíciami. Tým nie je dotknutá možnosť zverenia týchto činností.
K bodom 35, 36 a 38
Ide o zosúladenie s upravenou definíciou správcovskej spoločnosti.
K bodom 37, 40, 42, 55, 203
Zákon v súčasnosti nekonzistentne používa výrazy „zamestnanec zodpovedný“ a „osoba zodpovedná“ a výrazy „rodné číslo“ a „dátum narodenia“. Je potrebné zosúladiť používanie týchto výrazov. V tomto zmysle osobou zodpovednou by mal byť len zamestnanec v širšom zmysle Zákonníka práce alebo osoby, ktoré nemusia mať pracovný pomer, t.j. členovia predstavenstva alebo prokuristi.
Pre zjednodušenie v povoľovacej praxi, najmä z dôvodu povoľovania iných štátnych príslušníkov, sa navrhuje evidovať pri povoľovacej činnosti dátum narodenia namiesto rodného čísla.
K bodom 39, 44, 45, 46, 47, 48, 131, 218
Z dôvodu požiadaviek smernice 2011/61/EÚ sa ustanovuje nové (samostatné) povolenie na spravovanie alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov, ktoré udeľuje Národná banka Slovenska. Prehľadnosť skupiny s úzkymi väzbami, ku ktorej patrí aj akcionár s kvalifikovanou účasťou na budúcej správcovskej spoločnosti sa preukazuje predložením informácií z aplikačnej praxe, ako napríklad grafické znázornenie štruktúry kvalifikovanej účasti budúceho akcionára a grafického znázornenia štruktúry s úzkymi väzbami, ku ktorej patrí budúci akcionár, písomné vyhlásenie budúceho akcionára, že na jeho majetok nebol vyhlásený konkurz, neviedlo sa reštrukturalizačné konanie, konanie
11
o oddlžení, nebola zavedená dozorná správa alebo nútená správa a ani povolené nútené vyrovnanie a pod.
K bodu 41
Navrhuje sa vypustiť, keďže obdobné a širšie vyhlásenie je všeobecnou súčasťou žiadosti podľa zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 43
Uvedené znenie vyplýva z dosiahnutia konzistencie práva finančného trhu, aby nevznikali situácie, kde osoby, ktoré považované za nedôveryhodné podľa iných predpisov boli dôveryhodnými na účely zákona o kolektívnom investovaní a mohli by tak vykonávať dôležité funkcie v správcovských spoločnostiach.
K bodu 50
Ide o zosúladenie s čl. 5 odsek 2 smernice 2011/61/EÚ, kde správcovská spoločnosť je povinná bez zbytočného odkladu informovať Národnú banku Slovenska a dotknuté orgány dohľadu európskeho alternatívneho investičného fondu, že nedokáže zabezpečiť plnenie podmienok, za ktorých jej bolo udelené povolenie.
K bodu 51
Zavádza sa inštitút registrácie správcov alternatívnych investičných fondov, kde sa stanovujú výnimky, kde sa nevyžaduje povolenie, a to, ak ide o osobu, ktorá priamo alebo nepriamo prostredníctvom spoločnosti, s ktorou je prepojená spoločným riadením, kontrolou, významným priamym alebo nepriamym podielom, riadia portfóliá alternatívnych investičných fondov, ktorých celková hodnota spravovaných aktív vrátane všetkých aktív nadobudnutých s využitím pákového efektu nepresahuje hodnotu 100 miliónov eur alebo 500 miliónov eur, ak ide o alternatívne investičné fondy, ktoré nevyužívajú pákový efekt a nemajú práva na vyplatenie uplatniteľné počas piatich rokov odo dňa uskutočnenia počiatočnej investície do takého alternatívneho investičného fondu.
K bodom 52, 54, 65, 66, 71, 78, 88, 96, 97, 98, 99, 115, 210, 212, 220
Ide o zosúladenie terminológie s upravenou definíciou kolektívneho investovania a novou kategorizáciou subjektov kolektívneho investovania.
K bodu 53
Ide o zosúladenie s čl. 13 odsek 1 a s čl. 18 odsek 1 smernice 2011/61/EÚ, kde správcovská spoločnosť s povolením je povinná zahrnúť do stanov zásady odmeňovania osôb a podporuje sa spoľahlivé a účinné riadenie rizík a obmedzuje sa postupovanie rizík nezlučiteľných s rizikovým profilom, štatútom alebo zakladajúcimi dokumentmi alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov.
Touto úpravou máme za cieľ dosiahnuť úplne rovnaké pravidlá pre správu „regulovaných fondov“ (t.j. štandardných a špeciálnych podielových fondov). Odchýlka na vykonávacie nariadenie Európskej komisie by platila len na „neregulované alternatívne investičné fondy“. Keďže všetky „regulované fondy“ z pohľadu smernice 2011/61/EÚ retailové, takáto odchýlna úprava je odôvodniteľná článkom 43 smernice 2011/61/EÚ pre retailové fondy. Dohodou o znížení odmeny sa rozumie dohoda o maluse.
12
K bodom 56 až 58
Zmeny sa navrhujú z dôvodu potreby zosúladenia ustanovení zákona s ustanoveniami čl. 12 smernice 2010/43/EÚ. Na základe súčasného znenia zákona existuje možnosť nevytvorenia funkcie riadenia rizík, čo je v rozpore s čl. 12 (1) smernice 2010/43/EÚ.
K bodu 59
Ustanovujú sa postupy pri riadení rizík pri správe alternatívnych investičných fondov (zosúladenie s čl. 15 smernice 2011/61/EÚ), pri riadení likvidity pri správe alternatívnych investičných fondov (zosúladenie s čl. 16 odsek 1 a 2 smernice 2011/61/EÚ) a postupy oceňovania (zosúladenie s čl. 19 smernice 2011/61/EÚ). Na úpravu týchto inštitútov nadväzuje úprava vo vykonávacích nariadení Európskej komisie.
K bodu 61
Ide o zosúladenie s čl. 12 odsek 2 písm. a) smernice 2011/61/EÚ.
K bodu 62
Je bežnou praxou, že správcovské spoločnosti počas kalendárneho roka informujú Národnú banku Slovenska o zmene nahláseného a Národnou bankou akceptovaného audítora. K tejto zmene vybraného audítora môže dôjsť z rôznych dôvodov, ako napríklad rozhodnutie akcionára, úmrtie audítora atď. Zmena sa navrhuje z dôvodu, že podľa súčasného znenia Národná banka Slovenska nemá možnosť odmietnuť ďalšieho takto navrhovaného audítora.
K bodom 64, 187, 198, 214, 215, 216, 217
Ide o sprehľadnenie textu.
K bodom 67 a 69
Konflikt záujmov pri správe alternatívnych investičných fondov je upravený osobitne v novom § 45a. Vzhľadom na špecifiká ustanovené smernicou 2011/61/EÚ a vo vykonávacích nariadeniach Európskej komisie nie je možné využiť pôvodné ustanovenia v § 43 až 45. Ide o zosúladenie s čl. 14 smernice 2011/61/EÚ.
Administrácia fondov je inak upravená v smernici 2011/61/EÚ a inak v smernici 2009/65/ES (UCITS). Pri smernici UCITS je administrácia definovaná ako neoddeliteľná súčasť činnosti správcu, v smernici 2011/61/EÚ len ako možná súčasť činnosti správcu. Na druhej strane však smernica 2011/61/EÚ nevylučuje, aby správca vykonával aj administráciu fondov bez toho, aby táto činnosť bola vykonávaná inou osobou.
K bodu 70
K § 47
Ustanovuje sa základné imanie a primeranosť vlastných zdrojov správcovskej spoločnosti, ktoré sa stanovuje na úrovni aspoň 125 000 eur. Ďalšie navyšovanie v závislosti od spravovaných aktív vo fondoch sa bude realizovať podľa čl. 9 odsek 10 smernice 2011/61/EÚ pre správcovskú spoločnosť, ktorá spravuje UCITS A AIFM. Požiadavky na počiatočný kapitál podľa čl. 9 odsek 2 smernice 2011/61/EÚ sa nekumulujú. Vlastné zdroje správcovskej spoločnosti primerané podľa tohto zákona, ak nie nižšie ako 125 000 eur plus 0,02 % z hodnoty majetku v štandardných podielových fondoch alebo európskych štandardných fondoch spravovaných správcovskou spoločnosťou prevyšujúcej 250 000 000 eur; táto suma sa ďalej nezvyšuje, ak dosiahne 10 000 000 eur, 125 000 eur plus 0,02 % z hodnoty majetku v alternatívnych investičných fondoch alebo zahraničných alternatívnych investičných fondoch spravovaných správcovskou spoločnosťou prevyšujúcej 250 000 000 eur; táto suma
13
sa ďalej nezvyšuje, ak dosiahne 10 000 000 eur, (čl. 9(3) dir) jedna štvrtina priemerných všeobecných prevádzkových nákladov správcovskej spoločnosti za predchádzajúci kalendárny rok; ak správcovská spoločnosť vznikla pred menej ako jedným rokom, jedna štvrtina hodnoty všeobecných prevádzkových nákladov uvedených v jej obchodnom pláne,
suma potrebná na pokrytie potenciálnych rizík profesijnej zodpovednosti za škody vyplývajúce zo zanedbania odbornej starostlivosti pri správe alternatívnych investičných fondov alebo zahraničných alternatívnych investičných fondov vypočítaná podľa osobitného predpisu.
K § 48
Ustanovujú pravidlá činnosti pri správe štandardných podielových fondov. Upravujú sa pravidlá činnosti správcovskej spoločnosti pri správe fondov v nadväznosti na ustanovenia smernice 2011/61/EÚ (najmä čl. 12 odsek 1 a čl. 18 30 L2 nariadenia Európskej komisie) z dôvodu zohľadnenia špecifík alternatívnych investičných fondov ako aj ustanovení vykonávacieho nariadenia Európskej komisie.
K bodu 72
Ide o určenie zodpovednosti správcovskej spoločnosti voči podielnikom v prípade vzniku škôd vzniknutých v dôsledku neplnenia alebo nedostatočného plnenia povinností vyplývajúcich zo zákona alebo zo štatútu alebo zakladajúcich dokumentov.
K bodom 73, 80, 81, 89, 106, 127, 135, 149, 155, 164, 166, 174, 175, 178, 190, 196, 197, 207, 208, 209, 222, 223, 224, 225
Ide o legislatívno-technickú úpravu textu.
K bodu 74
Tieto ustanovenia sa vzťahujú aj na špeciálne podielové fondy.
K bodu 75
Pôvodné znenie naráža na právo voľného pohybu kapitálu a služieb a „management passport“ v rámci Európskej únie.
K bodu 76
Doplnenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel XII, bod 39 tohto usmernenia.
K bodu 77
Ide o zosúladenie s čl. 20 smernice 2011/61/EÚ v rámci zverenia činností pri správe alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov, kde správcovia alternatívnych investičných fondov chcú delegovať na tretie strany úlohu vykonávať funkcie v ich mene, informujú pred nadobudnutím účinnosti dohody o delegovaní príslušné orgány ich domovského členského štátu a musia byť splnené určité podmienky. Taktiež sa upravuje delegovanie a subdelegovanie riadenia portfólia a riadenia rizík.
K bodu 79
Ustanovenie sa zosúlaďuje v nadväznosti na rozčlenenie pôvodného povolenia správcovskej spoločnosti na povolenie na spravovanie štandardných podielových fondov a európskych štandardných fondov a na povolenie na spravovanie alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov.
14
K bodu 82
Ide o spresnenie, že ustanovenia týkajúce sa vykonávania činnosti zahraničnou správcovskou spoločnosťou na území Slovenskej republiky sa použijú len na zahraničnú správcovskú spoločnosť, ktorá udelené povolenie v súlade so smernicou UCITS a nie so smernicou 2011/61/EÚ.
K bodu 85
Upravuje sa režim pre vytváranie a spravovanie európskych alternatívnych investičných fondov správcovskou spoločnosťou s povolením alebo neeurópskou správcovskou spoločnosťou (ide o správcovskú spoločnosť, ktorá môže spravovať alternatívne investičné fondy, európske alternatívne investičné fondy a distribuovať cenné papiere alebo majetkové účasti ňou spravovaných alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov v Slovenskej republike alebo v inom členskom štáte na základe povolenia Národnej banky Slovenska, ak je Slovenská republika referenčným štátom tejto neeurópskej správcovskej spoločnosti). Ide o zosúladenie s čl. 33 a s čl. 41 smernice 2011/61/EÚ, ktoré ustanovujú možnosť vytvárať a spravovať alternatívne investičné fondy v iných členských štátoch cezhranične na základe zriadenia pobočky a na základe slobodného poskytovania služieb, t.j. bez osobitného povolenia, ale len na základe notifikácie.
K bodu 86
Ide o zosúladenie s čl. 33 smernice 2011/61/EÚ, kde sa určujú podmienky spravovania tuzemského alternatívneho investičného fondu správcovskou spoločnosťou z Európskej únie usadenej v inom členskom štáte. Ide o recipročný režim k § 63a.
K bodu 87
Ustanovuje sa určenie referenčného členského štátu 66b), povolenie na činnosť neeurópskej správcovskej spoločnosti 66c), zmena referenčného členského štátu 66d), cezhraničná spolupráca pri konaniach a dohľade týkajúcich sa neeurópskej správcovskej spoločnosti 66e) a riešenie sporov 66f). V tejto súvislosti sa zavádza neeurópska správcovská spoločnosť a ustanovuje sa určenie referenčného členského štátu (referenčný členský štát správcu alternatívneho investičného fondu z krajiny mimo Európskej únie, ktorý sa určuje podľa stanovených podmienok). Slovenská republika je referenčným štátom pri splnení stanovených podmienok (zosúladenie s čl. 37 odsek 4 6 smernice 2011/61/EÚ). Povolenie na činnosť neeurópskej správcovskej spoločnosti vydáva Národná banka Slovenska, ak je Slovenská republika referenčným štátom tejto neeurópskej správcovskej spoločnosti (zosúladenie s čl. 37 odsek 1 3, 7 10 smernice 2011/61/EÚ), zmenu referenčného členského štátu tiež posudzuje Národná banka Slovenska a svoj názor oznamuje Európskemu orgánu pre cenné papiere a trhy, ktorý sa k tomu vyjadrí (zosúladenie s čl. 37 odsek 11 a 12 smernice 2011/61/EÚ). Upravuje sa aj cezhraničná spolupráca pri konaniach a dohľade týkajúcich sa neeurópskej správcovskej spoločnosti.
K bodu 90
K § 69a
Ustanovuje sa zrušenie samosprávneho alternatívneho investičného fondu bez likvidácie, ktorý je možné zrušiť len zlúčením s iným samosprávnym alternatívnym investičným fondom alebo zahraničným samosprávnym alternatívnym investičným fondom na základe predchádzajúceho súhlasu a vymedzuje sa s kým sa môže samosprávny alternatívny investičný fond zlúčiť.
15
K § 69b
Ustanovuje sa zrušenie samosprávneho alternatívneho investičného fondu s likvidáciou, na ktoré sa použijú ustanovenia Obchodného zákonníka.
K bodom 91 až 93
Ide o zosúladenie s čl. 21 smernice 2011/61/EÚ, kde sa dopĺňajú aj ustanovenia týkajúce sa depozitárov alternatívneho investičného fondu. V prípade depozitára alternatívneho investičného fondu týmto depozitárom nesmie byť ani primárny broker pôsobiaci ako protistrana alternatívneho investičného fondu, čo neplatí, ak depozitár funkčne a hierarchicky oddelí výkon funkcie depozitára od svojich úloh primárneho brokera a ak prípadné konflikty záujmov riadne identifikované, riadené, monitorované a oznámené investorom alternatívneho investičného fondu. Depozitárom alternatívneho investičného fondu môže byť osoba ako pri štandardnom podielovom fonde a špeciálnom podielovom fonde, obchodník s cennými papiermi, na ktorého sa vzťahuje povinnosť dodržiavať primeranosť vlastných zdrojov najmenej vo výške 730 000 eur a ktorý v povolení na poskytovanie investičných služieb uvedenú vedľajšiu službu spočívajúcu v úschove a správe finančných nástrojov na účet klienta, vrátane držiteľskej správy, a súvisiacich služieb, najmä správy peňažných prostriedkov a finančných zábezpek, zahraničný obchodník s cennými papiermi so sídlom na území členského štátu, ktorý na území Slovenskej republiky zriadenú pobočku a ktorý vo svojom povolení podľa príslušného právneho predpisu jej domovského členského štátu uvedenú rovnakú vedľajšiu službu a je povinný dodržiavať rovnakú výšku vlastných zdrojov.
K bodu 94
Zohľadňuje sa úprava v § 70 ods. 3, podľa ktorej môže ísť nielen o komerčné banky, ale aj o obchodníkov s cennými papiermi.
K bodom 100, 147, 148
Uvedené ustanovenie vyplýva z aplikačnej praxe.
K bodu 101
Ide o zosúladenie s čl. 21 smernice 2011/61/EÚ, kde môže s majetkom zvereným do depozitárskej úschovy nakladať vo vlastnom mene len s predchádzajúcim súhlasom správcovskej spoločnosti. Základným princípom zo smernice 2011/61/EÚ je to, že depozitár je custodian (má v držbe zaknihované cenné papiere, ktorých beneficiárnym vlastníkom je podielový fond). Na toto ustanovenie nadväzuje aj vykonávacie nariadenie Európskej komisie. Rozšírenie novej úpravy aj na špeciálne podielové fondy vyplýva z pripravovanej UCITS V, ktorá preberá princípy úpravy depozitára zo smernice 2011/61/EÚ.
K bodu 102
V prípade sporiacich produktov zriadených do zanikajúcich fondov musia podielnici sami zmeniť vo svojom trvalom príkaze zanikajúceho fondu na účet nástupníckeho fondu, pričom zo skúseností vyplýva, že na takúto výzvu reaguje na prvý pokus veľmi málo klientov, následne sa im platby odosielané pôvodným trvalým príkazom na účet zaniknutého fondu vracajú, čo spôsobuje množstvo reklamácií. Výziev na zmenu trvalého príkazu je spravidla potrebné uskutočniť viac.
K bodu 103
Ustanovuje sa, že depozitár alternatívneho investičného fondu je povinný zabezpečiť riadne monitorovanie peňažných tokov alternatívneho investičného fondu. Bližšie to bude upravovať vykonávacie nariadenie Európskej komisie.
16
K bodu 104
Ustanovuje sa, že depozitár nesmie vykonávať činnosti týkajúce sa alternatívneho investičného fondu alebo správcovskej spoločnosti, ktorá ho spravuje, pri ktorých môže vzniknúť konflikt záujmov medzi alternatívnym investičným fondom, jeho investormi a správcovskou spoločnosťou a depozitárom, ak depozitár funkčne neoddelil a hierarchicky neoddelil výkon činnosti depozitára od ostatných činností, pri ktorých hrozí konflikt záujmov a ak nie prípadné konflikty záujmov riadne identifikované, riadené, monitorované a oznámené investorom alternatívneho investičného fondu. Ide o zosúladenie s čl. 21 odsek 10 a 21 odsek 16 smernice 2011/61/EÚ.
K bodom 105 a 107
Ustanovuje sa kedy nesmie depozitár alternatívneho investičného fondu zveriť výkon činností depozitára inej osobe a pravidlá činnosti a zodpovednosti depozitára, kde sa ustanovuje, že v prípade straty finančného nástroja držaného v úschove, depozitár bez zbytočného odkladu vráti finančný nástroj identického typu alebo zodpovedajúcu sumu alternatívnemu investičnému fondu alebo správcovi alternatívneho investičného fondu, ktorý koná v mene alternatívneho investičného fondu. Depozitár nenesie zodpovednosť, ak preukáže, že strata je dôsledkom vonkajšej udalosti, ktorú nemôže primerane ovplyvniť a ktorej následkom by sa napriek všetkej primeranej snahe nedalo vyhnúť. Ide o zosúladenie s čl. 21 smernice 2011/61/EÚ.
K bodu 108
Zmena technického charakteru, keďže v žiadosti sa vždy uvádzajú všetky tieto osoby, nielen jedna.
K bodu 109
Zmena sa navrhuje za účelom zjednodušenia povoľovacieho procesu.
K bodu 110
Zmena sa navrhuje za účelom lepšieho určenia, o aký typ fondu sa pri žiadosti jedná.
K bodu 111
Ustanovenie sa vypúšťa z dôvodu existujúcej úpravy v zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
K bodu 112
Predmetné ustanovenie sa vzťahuje na eliminovanie administratívnej záťaže.
K bodom 113 a 160
Zmena sa navrhuje za účelom zosúladenia povoľovania fondov s povolením podľa § 28 alebo s povolením podľa § 28a. Taktiež v praxi vznikajú prípady, keď pred spustením nového produkty je potrebné splniť niektoré technické podmienky, ktoré vyplývajú len zo zákona.
K bodu 116
Zmena sa navrhuje z dôvodu, že pojem „finančná inštitúcia“ neobsahuje správcovské spoločnosti.
K bodu 117
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich
17
s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel XIII, body 49 až 52 a 54 až 59 tohto usmernenia.
K bodu 118
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel XII, body 15 až 18 a 23 tohto usmernenia.
K bodu 119
Uvedené ustanovenie vyplýva z aplikačnej praxe dohľadu. Na trhu je pomerne rozšírená prax prekračovania limitov ustanovených v zákone tým spôsobom, že správcovská spoločnosť investuje majetok vo fonde do iného (spravidla taktiež ňou spravovaného) podielového fondu, ktorý investuje do rovnakých aktív ako fond, ktorého majetok je do tohto podkladového fondu investovaný. Tým sa obchádza princíp obmedzenia a rozloženia rizika a rizikové expozície dosahujú mieru, ktorú by pri dodržiavaní limitov obmedzenia a rozloženia rizika prostredníctvom priamych investícií nebolo možné dosiahnuť.
K bodu 120
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel X, bod 25 a bod 27 písm. a) a b) tohto usmernenia.
K bodu 121
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel X, bod 29 tohto usmernenia.
K bodu 122
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel X, bod 30 až 33 tohto usmernenia.
K bodu 123
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel XI tohto usmernenia.
K bodu 124
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel XII, bod 46 a 47 tohto usmernenia.
18
K bodu 125
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel XII, bod 46 a 47 tohto usmernenia.
K bodom 126 a 128
Ide o zosúladenie s § 4, v ktorom sa ustanovuje nová kategorizácia subjektov kolektívneho investovania. Z tohto dôvodu bola časť ustanovení § 119 presunutá do § 4 zákona.
K bodu 129
Na základe § 136 ods. 1 je zrejmé, že okruh prípustných investorov v tomto druhu fondov je širší ako profesionálny investori podľa zákona o cenných papieroch a podľa relevantných právnych aktov (smernice MiFID a 2011/61/EÚ). Z toho dôvodu je potrebné premenovať tento druh fondov.
K bodu 130
Ustanovuje sa špeciálny podielový fond kvalifikovaných investorov.
K bodom 131 až 134,
V súvislosti s verejným špeciálnym podielovým fondom ide o rozšírenie aj o zahraničnú správcovskú spoločnosť.
K bodom 136 a 156
Zmena sa navrhuje za účelom lepšieho určenia, o aký typ fondu sa pri žiadosti jedná.
K bodom 138, 139, 152, 153, 159
Zmena sa navrhuje za účelom zosúladenia povoľovania fondov s povolením podľa § 28 alebo s povolením podľa § 28a. Taktiež v praxi vznikajú prípady, keď pred spustením nového produkty je potrebné splniť niektoré technické podmienky, ktoré vyplývajú len zo zákona.
K bodu 142
Na základe poznatkov aplikačnej praxe sa rozširuje možnosť, aby sa majetok vo verejnom špeciálnom podielovom fonde nehnuteľností investoval aj do derivátov.
K bodom 144 a 145
Ide o presnejšie vymedzenie. Hodnota je všeobecnejší pojem než cena, cena je špeciálny prípad hodnoty. Hodnota sa stáva cenou, keď je ponúknutá v rámci predaja/kúpy (nerealizovaná cena), alebo keď sa z ňu obchod uskutočnil (realizovaná cena). Tu ide ale o ocenenie nehnuteľností hodnotou, za ktorú by sa nehnuteľnosť pravdepodobne predala v pomyselnej transakcii, nejedná sa o cenový návrh v rámci reálne možnej transakcie.
K bodu 146
Predmetné ustanovenie vyplýva zo súčasnej úpravy, ktorá dávala priestor k nejednoznačnému výkladu pre investovanie do podkladových fondov vo zvýšenom limite 35 %, ale bude platiť len pre jeden fond.
K bodu 150
Zmena sa navrhuje za účelom odstránenia duplicity s § 7 ods. 5 zákona.
19
K bodom 152, 154, 157
V súvislosti so špeciálnym podielovým fondom kvalifikovaných investorov ide o rozšírenie o zahraničnú správcovskú spoločnosť.
K bodu 161
V praxi vznikol problém potreby zmien štatútu takého fondu ešte pred jeho oficiálnym povolením. Navrhuje sa, aby do momentu povolenia boli tieto zmeny možné bez predchádzajúceho súhlasu Národnej banky Slovenska.
K bodu 163
Ide o zosúladenie s čl. 26 a s čl. 30 smernice 2011/61/EÚ, ktorý ustanovuje osobitné ustanovenia pre alternatívne investičné fondy, hlavne ako je odpredaj aktív a limity pre pákový efekt. V súvislosti s limitmi pákového efektu je správcovská spoločnosť povinná preukázať na žiadosť Národnej banky Slovenska, že ňou stanovené limity pákového efektu pre každý samospravovaný alternatívny investičný fond primerané a že vždy spĺňa tieto limity.
K bodu 165
Zabezpečuje sa, aby aj európsky štandardný fond bol povinný uverejňovať údaje.
K bodu 168
Ide o zosúladenie s čl. 31, 32, 35, 39 a s čl. 40 smernice 2011/61/EÚ, ktoré stanovujú pravidlá distribúcie európskeho alternatívneho investičného fondu a neeurópskeho alternatívneho investičného fondu.
K § 150a
Uvádza sa, čo uvedie správcovská spoločnosť v oznámení, ak sa rozhodla distribuovať ňou spravovaný európsky alternatívny investičný fond na území Slovenskej republiky
K § 150b
Správcovská spoločnosť s povolením, ktorá sa rozhodla distribuovať ňou spravovaný alternatívny investičný fond alebo európsky alternatívny investičný fond na území iného členského štátu, je povinná pred začatím tejto činnosti oznámiť svoj zámer Národnej banke Slovenska, pričom v oznámení sa uvedú okrem iného aj informácie o spôsoboch distribúcie európskeho alternatívneho investičného fondu a ak ide európsky alternatívny investičný fond, ktorého cenné papiere nie je možné v hostiteľskom členskom štáte distribuovať neprofesionálnym investorom, informácie o mechanizmoch vytvorených s cieľom zabrániť, aby boli cenné papiere tohto fondu distribuované neprofesionálnym investorom v príslušnom členskom štáte; to platí aj, ak správcovská spoločnosť v súvislosti s týmto fondom využíva pri distribúcii alebo poskytovaní investičných služieb iné osoby. Spôsob distribúcie neeurópskeho alternatívneho investičného fondu v hostiteľskom členskom štáte sa riadi právnym poriadkom príslušného členského štátu a podlieha dohľadu tohto členského štátu.
K § 150c
Zahraničná správcovská spoločnosť so sídlom v členskom štáte s povolením na spravovanie európskych alternatívnych investičných fondov podľa právne záväzného aktu Európskej únie upravujúceho správcov alternatívnych investičných fondov môže začať distribuovať na území Slovenskej republiky ňou spravovaný európsky alternatívny investičný fond odo dňa prijatia informácie príslušného orgánu dohľadu jej domovského členského štátu, že Národnej banke Slovenska bolo zaslané oznámenie o jej zámere distribuovať európsky alternatívny investičný fond na území Slovenskej republiky.
K § 150d
20
Uvádza sa, čo uvedie správcovská spoločnosť v oznámení, ak sa rozhodla distribuovať ňou spravovaný neeurópsky alternatívny investičný fond na území Slovenskej republiky
K § 150e
Zahraničná správcovská spoločnosť so sídlom v členskom štáte s povolením na spravovanie európskych alternatívnych investičných fondov podľa právne záväzného aktu Európskej únie upravujúceho správcov alternatívnych investičných fondov môže začať distribuovať na území Slovenskej republiky ňou spravovaný neeurópsky alternatívny investičný fond odo dňa prijatia informácie príslušného orgánu dohľadu jej domovského členského štátu, že Národnej banke Slovenska bolo zaslané oznámenie o jej zámere distribuovať neeurópsky alternatívny investičný fond na území Slovenskej republiky.
K § 150f
Prenos a odovzdávanie informácií dokumentov medzi Národnou bankou Slovenska a príslušným orgánom dohľadu hostiteľského členského štátu sa vykonáva elektronickým spôsobom.
K § 150g
Ide o distribúciu neeurópskeho alternatívneho investičného fondu na území Slovenskej republiky bez použitia jednotného povolenia
K § 150h
Zavádza sa distribúcia alternatívneho investičného fondu a zahraničného alternatívneho investičného fondu na území Slovenskej republiky neeurópskou správcovskou spoločnosťou bez použitia jednotného povolenia.
K bodu 169
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel VII, bod 17 tohto usmernenia.
K bodu 170
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel VII, bod 14, 15 a 17 tohto usmernenia.
K bodu 172
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel V, bod 9, oddiel VI, bod 13, oddiel VII, body 15 a 17, oddiel X, body 25 a 28 a oddiel XIII, body 48 a 53 tohto usmernenia.
K bodu 173
Ide o zosúladenie s čl. 23 smernice 2011/61/EÚ. Ustanovujú sa pravidlá správcovskej spoločnosti pri poskytovaní informácií investorovi pred vstupom do zmluvného vzťahu, ako napríklad opis investičnej stratégie a cieľov alternatívneho investičného fondu alebo zahraničného alternatívneho investičného fondu, popis postupov, ktorými možno zmeniť investičnú stratégiu a investičnú politiku alternatívneho investičného fondu alebo zahraničného alternatívneho investičného fondu, popis najdôležitejších právnych dôsledkov zmluvného vzťahu uzavretého na účel investovania vrátane informácií o jurisdikcii, identifikačné údaje, a pod.
21
K bodu 176
Predmetné ustanovenie sa navrhuje vzhľadom na to, že Európsky orgán pre cenné papiere a trhy vydal usmernenie o fondoch obchodovateľných na burze a iných otázkach súvisiacich s UCITS, ktorého dodržiavanie nie je možné vynútiť bez úpravy zákona. Navrhované ustanovenia sa vzťahujú na oddiel V, bod 11, oddiel X, bod 30 tohto usmernenia.
K bodu 177
Ide o zosúladenie s čl. 22 a s čl. 29 smernice 2011/61/EÚ, kde sa ustanovuje postup a náležitosti pri predkladaní ročnej správe alternatívneho investičného fondu.
K bodu 179
Ide o zosúladenie s čl. 19 odsek 3 smernice 2011/61/EÚ, kde sa stanovuje povinnosť správcovskej spoločnosti vypočítať a zverejniť v periodickej tlači s celoštátnou pôsobnosťou uverejňujúcou burzové správy aspoň raz ročne údaje o aktuálnej hodnote podielu a o čistej hodnote majetku v alternatívnom investičnom fonde a frekvenciu výpočtu a zverejňovania údajov.
K bodu 180
Dopĺňa sa aj zlúčenie samosprávneho alternatívneho investičného fondu s iným samosprávnym alternatívnym investičným fondom alebo zahraničným alternatívnym investičným fondom.
K bodu 182
Predchádzajúci súhlas by sa mal udeľovať len v prípade retailových fondov, ako štandardných, tak aj špeciálnych, pri ktorých sa zverenie činnosti riadi len ustanovením § 57 zákona. V súlade so smernicou 2011/61/EÚ by sa tento súhlas nemal udeľovať v prípade profesionálnych fondov, kde sa zverenie výkonu činností riadi ustanoveniami navrhovaného § 57a zákona.
K bodu 183
Zmena sa navrhuje v dôsledku navrhovaných zmien v inštitúte predchádzajúceho súhlasu na zmenu štatútu podielového fondu.
K bodu 184
Zmena sa navrhuje v dôsledku navrhovaných zmien v inštitúte samostatnej evidencie. Namiesto toho sa zavádza nový predchádzajúci súhlas, ktorým sa umožní premeniť súčasné samostatné podielové fondy na podfondy strešného podielového fondu.
K bodu 185
Zmena sa navrhuje za účelom zosúladenia udeľovania predchádzajúcich súhlasov s ostatnými povoľovacími činnosťami. Taktiež v praxi vznikajú prípady, pri ktorých je možno udeliť predchádzajúci súhlas len pri splnení niektorých osobitných podmienok.
K bodom 191, 193, 194, 195
Súčasné znenie zákona neprihliada na dodatočné činnosti, ktoré správcovská spoločnosť môže vykonávať okrem správy podielových fondov.
22
K bodu 192
Zmena sa navrhuje z dôvodu rozšírenia možných situácií, ktoré je potrebné brať do úvahy pri zrušení fondu.
K bodu 196
Zmena sa navrhuje aj v záujme odstránenia zbytočných povoľovacích konaní, ktoré nie takého charakteru, aby bol potrebný predchádzajúci súhlas Národnej banky Slovenska.
K bodu 198
Zmena sa navrhuje v dôsledku navrhovaných zmien v inštitúte samostatnej evidencie. Zavádza sa procedúra pre nový predchádzajúci súhlas na premenu podielových fondov na strešný podielový fond.
K bodu 203
Ustanovuje, že osoba zapísaná v registri správcov alternatívnych investičných fondov je povinná predkladať Národnej banke Slovenska informácie o nástrojoch, do ktorých je investovaný majetok ňou spravovaných alternatívnych investičných fondoch alebo zahraničných alternatívnych investičných fondoch, o významných pozíciách a expozíciách spravovaných alternatívnych investičných fondov alebo zahraničných alternatívnych investičných fondov. Ide o zosúladenie s čl. 3 odsek 3 písm. d) smernice 2011/61/EÚ.
K bodu 206
Ide o zosúladenie s čl. 44 smernice 2011/61/EÚ, ktorý ustanovuje určenie príslušných orgánov zodpovedných za dohľad nad správcami alternatívnych investičných fondov a alternatívnymi investičnými fondmi. V podmienkach Slovenskej republiky ide o dohľad vykonávaný Národnou bankou Slovenska.
K bodu 207
Ide o legislatívno-technickú úpravu textu z dôvodu rozšírenia množiny subjektov podliehajúcich dohľadu.
K bodu 208
Ide o zosúladenie terminológie, kde sa ustanovuje neeurópska správcovská spoločnosť.
K bodu 214
Ide o zosúladenie s čl. 45, 50, 51, 53 a 55 smernice 2011/61/EÚ, v ktorých sa ustanovujú pravidlá zodpovednosti príslušných orgánov v členských štátov, spolupráca medzi rôznymi príslušnými orgánmi, prenos a uschovávanie osobných údajov, výmena informácií týkajúcich sa potenciálnych systémových dôsledkov činnosti správcu alternatívneho investičného fondu a riešenie sporov.
K bodom 215, 218, 219
Ide o zosúladenie s novou úpravou povolení na spravovanie štandardných podielových fondov a európskych štandardných fondov a na spravovanie alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov.
K bodu 221
Ustanovuje sa, aby Národná banka Slovenska oznámila Európskej komisii a Európskemu orgánu pre cenné papiere a trhy údaje a zmeny v údajoch o typoch alternatívnych investičných fondov, ktoré môžu správcovské spoločnosti alebo zahraničné správcovské
23
spoločnosti distribuovať na území Slovenskej republiky neprofesionálnym investorom a o dodatočných požiadavkách stanovených nad rámec právneho predpisu Európskej únie upravujúceho správcov alternatívnych investičných fondov a členského štátu týkajúceho sa distribúcie alternatívnych investičných fondov neprofesionálnym investorom, ako aj stanovené výnimky a informácie potrebné na posúdenie fungovania systému jednotného povolenia pre správcovské spoločnosti a distribúcie neeurópskych fondov. Ide o zosúladenie s čl. 43, 60, 67 odsek 3, 68 odsek 3 a 69 odsek 2 smernice 2011/61/EÚ.
K bodu 222
Ide o zosúladenie s čl. 61 smernice 2011/61/EÚ, týkajúci sa prechodných ustanovení k úpravám účinným od 22. júla 2013. Osoba, ktorá k 22. júlu 2013 vykonávala činnosť spočívajúcu v správe alternatívnych investičných fondov a na ktorú sa od 22.júla 2013 vyžaduje povolenie na činnosť správcovskej spoločnosti, je povinná požiadať do 22. júla 2014 o udelenie povolenia. Správcovská spoločnosť alebo iná osoba, ktorá k 22. júlu 2013 vykonávala činnosť spočívajúcu v správe uzavretých alternatívnych investičných fondov, ktoré po k 22. júli 2013 nevykonávajú žiadne ďalšie investície, môže vykonávať túto činnosť bez povolenia. Osoba, ktorá vykonáva činnosť podliehajúcu zápisu do registra správcov alternatívnych investičných fondov je povinná požiadať o zápis do tohto registra do 22. júla 2014. Udelenie predchádzajúceho súhlasu Národnej banky Slovenska na vedenie samostatnej evidencie správcovskej spoločnosti a depozitárovi podľa doterajších predpisov sa považuje za udelenie povolenia Národnej banky Slovenska na vedenie samostatnej evidencie podľa tohto zákona.
K bodu 223
Ustanovujú sa prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 22. júla 2013.
K bodu 226
Dopĺňa sa smernica 2011/61/EÚ do prílohy č. 1 k zákonu č. 203/2011 Z. z..
K bodom 227 a 228
Ide o určenie osobitných údajov v rámci prílohy 2 a 3 predmetného návrhu zákona.
K Čl. II
K bodu 1
Ide o úpravu súvisiacu s Čl. I.
K bodu 2
Vyplýva z aplikačnej praxe.
K bodom 3 a 4
Okrem špeciálnych podielových fondov napĺňajú definičné znaky alternatívneho investičného fondu aj štruktúry, vznikajúce na základe verejnej ponuky majetkových hodnôt podľa zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch). V podmienkach finančného trhu Slovenskej republiky nie je tento inštitút príliš rozšírený a v praxi sa neosvedčil. Z uvedeného dôvodu je potrebné ho vypustiť z § 126 až 130.
24
K Čl. III
Splnomocňuje sa predseda Národnej rady Slovenskej republiky, aby v Zbierke zákonov Slovenskej republiky vyhlásil úplné znenie zákona č. 203/2011 Z. z. o kolektívnom investovaní ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom č. 547/2011 Z. z. a predmetným zákonom.
K Čl. IV
V súlade s čl. 66 smernice 2011/61/EÚ sa ustanovuje účinnosť na 22. júla 2013.
Schválené vládou Slovenskej republiky dňa 10. apríla 2013.
Robert F i c o, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Peter K a ž i m í r, v. r.
podpredseda vlády a minister financií
Slovenskej republiky