Stručné zhrnutie
Školstvo je oblasť, ktorej výsledky rozhodujúcim spôsobom ovplyvňujú vývoj každej
spoločnosti. Ovplyvňujú ho pozitívne, pokiaľ školstvo funguje, alebo negatívne, ak
nefunguje.
Všetky vlády Slovenskej republiky od jej vzniku deklarovali vo svojich programových
vyhláseniach školstvo ako jednu zo svojich priorít. Za celých 20 rokov existencie SR sa však
Národná rada SR po prvýkrát zaoberá komplexným dokumentom o školstve. Je to pozitívny
krok a zároveň príležitosť začať riešiť problémy, ktorých sa v tejto kľúčovej oblasti pre
spoločnosť nahromadilo veľa.
Správa obsahuje popis faktov charakterizujúcich súčasný stav slovenského školstva
a formuláciu strednodobých strategických cieľov pre jeho ďalšie smerovanie.
Správa sa venuje oblasti regionálneho školstva, ako aj oblasti vysokého školstva. Pre každú
z týchto oblastí stanovuje strategický cieľ, čiastkové ciele, ktoré k nemu vedú, a systémové
kroky na ich dosiahnutie.
Popis systémových krokov pre obe oblasti začína časťou o financovaní. Správa pokladá
otázku financovania za kľúčovú pre ďalší rozvoj školstva. Zdôrazňuje nutnosť zvýšiť
efektívnosť využívania finančných prostriedkov v školstve. Zároveň však konštatuje, že bez
zvýšenia objemu finančných prostriedkov do školstva je jeho ďalší rozvoj prakticky nemožný.
Na túto skutočnosť upozorňuje v súvislosti s nevyhnutnosťou zvýšenia platov učiteľov aj
OECD vo svojich odporúčaniach pre SR publikovaných v Ekonomickom prehľade SR 2012.
V súvislosti s financovaním správa tiež uvádza, že podľa výskumnej štúdie spoločnosti
McKinsey&Company patrí slovenské školstvo vo svojej cenovej kategórii vychádzajúcej
z objemu finančných prostriedkov na žiaka medzi najefektívnejšie na svete. To však
neznamená, že efektívnosť už nie je možné zvyšovať, a správa pomenúva konkrétne oblasti,
v ktorých je potrebné tak urobiť.
Vychádzajúc z medzinárodných porovnaní sa v správe identifikujú dve príčiny zaostávania
Slovenska v objeme výdavkov na školstvo v porovnaní s HDP. Prvou je nízka priorita
financovania školstva v porovnaní s niektorými inými oblasťami financovanými z verejných
zdrojov. Druhou príčinou je, že SR má v porovnaní s priemerom ostatných krajín zhruba iba
75 % rozsah verejného sektora vo vzťahu k HDP.
Na to, aby Slovensko dosiahlo priemernú úroveň verejných výdavkov krajín OECD do
školstva do roku 2020, je potrebné zvyšovať objem verejných výdavkov do regionálneho
školstva a vysokého školstva tak, aby sme dosiahli úroveň 6 % HDP.
V správe je navrhnutých 22 systémových krokov pre ďalší rozvoj regionálneho školstva a 22
systémových krokov pre ďalší rozvoj vysokého školstva. Pre každý systémový krok správa
navrhuje aj témy čiastkových úloh na jeho naplnenie.
Pre regionálne školstvo je okrem financovania ústrednou témou kvalitný učiteľ. Navrhované
opatrenia v tejto oblasti vychádzajú zo skutočnosti, že spomedzi všetkých faktorov
ovplyvňujúcich fungovanie školstva má najväčší vplyv kvalita učiteľov. Jediná cesta
k dosiahnutiu cieľa mať kvalitných učiteľov je zatraktívniť povolanie učiteľa. Na to sa
navrhuje využiť viaceré nástroje. Ďalšími kľúčovými témami sú zmeny v systéme a obsahu
vzdelávania smerujúce k zvyšovaniu jeho kvality s osobitnou témou reformy odborného
vzdelávania zameranej na podstatné posilnenie praktickej výučby na pracoviskách