poskytuje výchovu a vzdelávanie v odbore tanec podľa osemročného vzdelávacieho programu, ktorý sa v poslednom ročníku ukončuje maturitnou skúškou a absolventskou skúškou.(53) Počet žiakov na učiteľa na stredných školách bol v roku 2010 u nás 14,6 žiaka na učiteľa, teda mierne vyšší ako je priemer krajín OECD, ktorý bol v tom roku 13,8 žiaka na učiteľa. (Zdroj: Education at Glance 2012)
1.1.7 Výchova a vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (54) V regionálnom školstve sa venuje osobitná pozornosť deťom a žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Do tejto kategórie patria deti a žiaci so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia a zaraďujú sa sem aj deti a žiaci s nadaním.
(55) Skupina detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením zahŕňa deti a žiakov so zdravotným postihnutím, choré alebo zdravotne oslabené, s vývinovými poruchami, s poruchou správania. Za dieťa a žiaka so zdravotným postihnutím sa pokladá dieťa a žiak s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím.
(56) Podmienkou zaradenia do kategórie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je diagnostikovanie niektorej z uvedených výchovno-vzdelávacích potrieb zariadením výchovného poradenstva a prevencie.
(57) Počet žiakov so zdravotným znevýhodnením predstavuje v súčasnosti 11,73 % zo všetkých žiakov základných škôl.
(58) Výchova a vzdelávanie detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením sa uskutočňuje v špeciálnych školách,7 v špeciálnych triedach bežných škôl alebo v štandardných triedach bežných škôl (“integrovaní žiaci”). Počty špeciálnych škôl, špeciálnych tried v bežnej škole a žiakov vrátane integrovaných podľa zriaďovateľov sú uvedené v tabuľke 4.
(59) Špeciálne triedy sa zriaďujú spravidla pre deti a žiakov s rovnakým druhom zdravotného znevýhodnenia, pričom časť výchovno-vzdelávacieho procesu sa môže uskutočňovať v triede spoločne s ostatnými deťmi alebo žiakmi školy.
(60) Existujú nasledujúce druhy špeciálnych škôl: špeciálna materská škola, špeciálna základná škola, špeciálna stredná škola, praktická škola a odborné učilište.
(61) Pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením sa postupuje podľa vzdelávacích programov pre príslušný druh postihnutia, napríklad podľa vzdelávacieho programu pre deti a žiakov s mentálnym postihnutím, pre deti a žiakov so sluchovým postihnutím alebo pre deti a žiakov chorých a zdravotne oslabených.
(62) Do špeciálnych škôl sa prijímajú deti a žiaci na základe odborných diagnostických vyšetrení, písomnej žiadosti zákonného zástupcu o prijatie do špeciálnej školy a písomného súhlasu zákonného zástupcu.
7 Pojem „špeciálna škola“ sa v praxi používa v užšom alebo širšom zmysle slova. Školský zákon v § 95 označuje ako špeciálnu základnú školu takú základnú školu, v ktorej sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie pre deti a žiakov s mentálnym postihnutím. V širšom slova zmysle sa špeciálnymi školami zvyknú označovať všetky školy pre deti alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. V tejto správe používame označenie „špeciálna škola“ v širšom význame.