1. Metodiky vykazovania výdavkov na vzdelávanie
(1) Existujú dve metodiky pre medzinárodné porovnávanie výdavkov na vzdelávanie: UOE
a COFOG.
(2) Metodika UOE (Unesco/OECD/Eurostat) je základnou metodikou, ktorá zabezpečuje
medzinárodne porovnateľné dáta. Metodika pokrýva špeciálne len oblasť vzdelávania. Na
Slovensku pripravuje údaje podľa tejto metodiky Ústav informácií a prognóz školstva.
Následne ich používajú medzinárodné organizácie ako OECD, Eurostat a Unesco, ktoré na
základe údajov získaných z rôznych krajín vypracovávajú a zverejňujú ich porovnanie.
(3) V rámci metodiky UOE sa výdavky na vzdelávanie triedia podľa:
a) zdroja financovania (verejné, súkromné, zahraničné),
b) typu transakcie (priame výdavky na vzdelávacie inštitúcie, transfery domácnostiam,
výdavky domácností),
c) úrovne vzdelávania – ISCED 971.
(4) Medzinárodne porovnateľné údaje o verejných výdavkoch vo všeobecnosti, a v rámci toho
aj pre vzdelávanie, sa zabezpečujú aj pomocou funkčnej klasifikácie výdavkov verejnej
správy COFOG (Classification of the Functions of Government). V prípade Slovenska nie sú
verejné výdavky na vzdelávanie publikované s členením na jednotlivé stupne vzdelania
(Štatistický úrad SR ich má k dispozícií, ale ich pre nízku kvalitu ich nepublikuje).
(5) Medzi metodikou UOE a COFOG existujú viaceré rozdiely. Dôležité je však spomenúť,
že metodika COFOG je východiskom pri tvorbe údajov podľa metodiky UOE, z dôvodu, že
funkčná klasifikácia je rozpočtovou klasifikáciou, t.j. sú podľa nej rozpočtované
a vykazované jednotlivé výdavkové položky verejnej správy.
Metodika UOE
COFOG
Nie je rozpočtovou klasifikáciou
Pokrýva len vzdelávanie
Rozpočtová klasifikácia
Pokrýva aj iné oblasti
Pokrýva čiastočne aj súkromné výdavky
Pokrýva iba formálne vzdelávanie
Pokrýva len výdavky verejnej správy
Pokrýva taktiež neformálne vzdelávanie (napr.
zariadenia a inštitúcie celoživotného vzdelávania)
Časť výdavkov vzdelávacích inštitúcií, ktorá je Časť výdavkov vzdelávacích inštitúcií, ktorá je
financovaná zo súkromných zdrojov, nezahŕňa do financovaná zo súkromných zdrojov, je zahrnutá do
verejných výdavkov na vzdelávanie.
Do výdavkov na vzdelávanie zahrňuje aj výskumné Výdavky na výskum a vývoj inštitúcií terciárneho
aktivity v rámci inštitúcií terciárneho vzdelávania. vzdelávania priraďuje príslušným vecným
verejných výdavkov na vzdelávanie.
k
oblastiam, tzv. funkciám (napr. 01.4 Základný
výskum, 07.5 Výskum vývoj v oblasti zdravia, atď.).
Medzi výdavky na vzdelávanie zahŕňa aj niektoré Rodinné prídavky sú súčasťou sociálnych dávok, nie
transfery domácnostiam (napr. rodinné prídavky). výdavkov na vzdelávanie.
(6) Verejné výdavky na vzdelávanie vykázané podľa metodiky UOE a COFOG v prípade
krajín EÚ značne korelujú, ale v niektorých prípadoch sú rozdiely výraznejšie. V prípade
Slovenska boli do roku 2003 medzi výdavkami podľa týchto metodík výraznejšie rozdiely.
Od roku 2003 sa výdavky podľa oboch metodík vyvíjajú približne na rovnakej úrovni.
1
V roku 2011 bola schválená revízia Medzinárodnej štandardnej klasifikácie vzdelávania (ISCED –
International Standard Classification of Education), pričom bude prvýkrát použitá pri zbere dát v roku 2014.
3