DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov s cieľom upraviť znenie predmetných ustanovení zákonov so zreteľom na nový spôsob ustanovenia funkcie zástupcu starostu obce, zástupcu starostu mestskej časti a námestníka primátora v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice.
V čl. I novelou zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov sa navrhuje právna úprava, v zmysle ktorej starostu počas neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie zastupuje jeho zástupca, ktorého na návrh starostu na tento účel zvolí obecné zastupiteľstvo z poslancov obecného zastupiteľstva. Podľa doterajšej právnej úpravy je zástupca starostu menovaný priamo starostom. Účelom navrhovaného znenia je zmeniť spôsob ustanovenia zástupcu starostu do funkcie, konkrétne zástupca starostu bude volený obecným zastupiteľstvom. Zároveň sa ponecháva v navrhovanom znení oprávnenie starostu určiť v písomnom poverení poradie (v prípade, ak obec viac ako 20 000 obyvateľov, obecné zastupiteľstvo môže zvoliť dvoch zástupcov starostu) a rozsah zastupovania.
V čl. II novelou zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov sa dosiahnuť súlad navrhovanej zmeny spôsobu voľby zástupcu starostu v zmysle zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Napriek skutočnosti, že zákon o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave je lex specialis vo vzťahu k zákonu o obecnom zriadení, v ňom zakotvené niektoré ustanovenia, ktoré obdobné ako v zákone o obecnom zriadení, so zreteľom na podmienky samosprávy v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave. V zmysle predloženého návrhu zákona námestník primátora byť volený mestským zastupiteľstvom na návrh primátora, ktorého právo i kedykoľvek odvolať. Námestník primátora určí v písomnom poverení rozsah a poradie jeho zastupovania. V nadväznosti na uvedenú právnu úpravu sa menia aj ustanovenia týkajúce sa zastupovania starostu mestskej časti, ktorého zástupca byť na návrh starostu volený miestnym zastupiteľstvom z radov poslancov.
V čl. III novelou zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov sa menia ustanovenia týkajúce sa zastupovania primátora a zastupovania starostu.
V čl. IV – sa navrhuje termín účinnosti k 1. septembru 2013.
Dôvodom tohto návrhu zákona je predovšetkým skutočnosť, aby funkcia zástupcu starostu, ako aj námestníka primátora bola volená, čím sa v plnej miere uplatňuje princíp zastupiteľskej demokracie na rozdiel od doterajšieho spôsobu menovania starostom, resp.
primátorom. Zástupca starostu, ktorý bude volený obecným zastupiteľstvom z radov poslancov nadobudne väčšiu hodnovernosť, keďže bude plne uplatnené volebné pravo obyvateľov obce, ktorí v priamych voľbách zvolili obecné zastupiteľstvo ako zastupiteľský zbor obce. Zástupca starostu ako volený subjekt sa stane subjektom reprezentujúcim záujmy všetkých obyvateľov obce a zároveň subjektom spôsobilým zastupovať starostu v čase jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie. Vzhľadom na skutočnosť, že zástupca starostu bezprostredne spolupracuje so starostom, navrhovaná právna úprava umožňuje starostovi, aby písomným poverením určil poradie a rozsah jeho zastupovania.
Navrhovaný zákon je v súlade s právom Európskej únie, Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a s ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Materiál nemá finančný, ekonomický, sociálny, environmentálny vplyv, vplyv na zamestnanosť ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
V zmysle doterajšej právnej úpravy je zástupca starostu menovaný priamo starostom spomedzi poslancov obecného zastupiteľstva. Účelom navrhovanej právnej úpravy je úprava znenia predmetného ustanovenia, v zmysle ktorej sa funkcia zástupcu starostu obsadzuje voľbou obecným zastupiteľstvom na návrh starostu. Zároveň je obecné zastupiteľstvo oprávnené zástupcu starostu kedykoľvek odvolať. V prípade, že ide o obec s viac ako 20 000 obyvateľmi, obecné zastupiteľstvo môže zvoliť dvoch zástupcov starostu.
Starostovi predkladaná právna úprava umožňuje určiť písomným poverením rozsah jeho zastupovania. V prípade, ak boli obecným zastupiteľstvom zvolení dvaja zástupcovia starostu, starosta je oprávnený určiť v písomnom poverení aj poradie v akom ho zastupujú.
K bodu 2
Účelom zakotvenia prechodného ustanovenia je zabezpečenie plynulého výkonu funkcie zástupcu starostu po zakotvení ustanovení o zmene spôsobu jeho ustanovenia do funkcie.
K čl. II
K bodu 1
Zvolenému námestníkovi primátora alebo poverenému zamestnancovi Bratislavy bude môcť primátor Bratislavy ako štatutárny orgán Bratislavy zveriť rozhodovanie v mene Bratislavy o právnych pomeroch právnych subjektov v oblasti verejnej správy.
K bodu 2
Podľa doterajšej úpravy sa umožňuje priamo primátorovi, aby vymenoval svojich námestníkov z radov poslancov. Predloženým návrhom sa upraviť znenie tak, aby sa funkcia námestníka primátora obsadzovala voľbou mestským zastupiteľstvom. Mestské zastupiteľstvo je zároveň oprávnené námestníka primátora kedykoľvek odvolať. Vzhľadom na skutočnosť, že námestník primátora bezprostredne spolupracuje s primátorom, navrhovaná právna úprava umožňuje primátorovi, aby písomným poverením
určil poradie a rozsah zastupovania, ako i určil, ktorý námestník ho zastupuje v prípade jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie (prvý námestník) a v akom poradí ho zastupujú ostatní námestníci.
K bodu 3
Zvolenému zástupcovi starostu alebo poverenému zamestnancovi mestskej časti bude môcť starosta mestskej časti ako štatutárny orgán mestskej časti zveriť rozhodovanie v mene mestskej časti o právnych pomeroch právnych subjektov v oblasti verejnej správy.
K bodu 4
Podľa doterajšej právnej úpravy je zástupca starostu menovaný priamo starostom mestskej časti spomedzi poslancov. Podľa navrhovanej právnej úpravy sa funkcia zástupcu starostu obsadzuje voľbou miestnym zastupiteľstvom na návrh starostu mestskej časti. Tak ako pri úprave námestníkov primátora, aj zástupca starostu je volený spomedzi poslancov miestneho zastupiteľstva. Navrhuje sa znenie, v zmysle ktorého, pokiaľ ide o mestskú časť s viac ako 40 000 obyvateľmi, miestne zastupiteľstvo môže zvoliť dvoch zástupcov starostu. Predloženým návrhom zákona sa zakotvuje právo miestneho zastupiteľstva zástupcu starostu kedykoľvek odvolať, v takomto prípade zvolí miestne zastupiteľstvo nového zástupcu starostu do 60 dní od odvolania zástupcu starostu.
Starostovi predkladaná právna úprava umožňuje určiť písomným poverením rozsah jeho zastupovania. V prípade, ak boli miestnym zastupiteľstvom zvolení dvaja zástupcovia starostu, starosta právo určiť poradie, v akom ho zastupujú v prípade neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie.
K bodu 5
Účelom zakotvenia prechodného ustanovenia je zabezpečenie plynulého výkonu funkcie námestníka primátora a zástupcu starostu po zakotvení ustanovení o zmene spôsobu ich ustanovenia do funkcie.
K čl. III
K bodu 1
Navrhované znenie ustanovenie § 11a upravuje zastupovanie primátora. Podľa predloženého návrhu zákona sa funkcia námestníka primátora obsadzuje voľbou
mestským zastupiteľstvom na návrh primátora. Mestské zastupiteľstvo zároveň právo námestníka primátora kedykoľvek odvolať. V takomto prípade zvolí mestské zastupiteľstvo nového námestníka primátora do 60 dní od odvolania námestníka primátora.
Primátorovi sa ponecháva právo určiť písomným poverením poradie a rozsah zastupovania.
K bodu 2
Navrhované znenie ustanovenia § 15a upravuje zastupovanie starostu. Navrhuje sa upraviť znenie tak, aby sa funkcia zástupcu starostu obsadzovala voľbou miestnym zastupiteľstvom na návrh starostu mestskej časti. Miestne zastupiteľstvo právo zástupcu starostu kedykoľvek odvolať.
Zakotvuje sa oprávnenie starostu určiť v písomnom poverení rozsah, v ktorom zvolený zástupca starostu zastupuje starostu v čase jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon funkcie.
K bodu 3
Účelom zakotvenia prechodného ustanovenia je zabezpečenie plynulého výkonu funkcie námestníka primátora a zástupcu starostu po zakotvení ustanovení o zmene spôsobu ich ustanovenia do funkcie.
K čl. IV
Je navrhovaný termín účinnosti novely zákona ku dňu 1. septembra 2013.